Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?

Startet av andre1980, onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?

Tenkte det samme da jeg leste det. Hvordan regner ladestasjonen ut at det er 33% på batteriet? Og hvorfor får man ikke da opp hvor mange kWh det tilsvarer? Tror ikke ladestasjonen vet nok til å gi korrekt informasjon om batteriet på hvilken som helst bil. I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.

Ladestasjonen regner ikke ut noe som helst, batteriprosenten du får opp på skjermen på hurtigladeren er det bilen som rapporterer. Bilen vet selvsagt selv hvor mye som er på batteriet, selv om den informasjonen ikke nødvendigvis vises i instrumentpanelet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-Stig

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. februar 2020, klokken 15:29
Sitat fra: e-Stig på mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?
I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.
Bilen vet selvsagt selv hvor mye som er på batteriet, selv om den informasjonen ikke nødvendigvis vises i instrumentpanelet.

Men det som flere reagerer på i dette tilfellet er at tallene ikke stemmer. Med forbruk på 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå mye lenger enn 158 km på fulladet batteri. Enten er ikke hele batteripakken tilgjengelig ellers så må det være programvare som rapporterer feil. Høres ut som noe må resettes på denne bilen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

andre1980

#17
Kontaktet Møller bil i dag, og har fått time hos dem 19. februar. De har bedt meg i mellomtiden forsøke å lade opp bilen med laderen som fulgte bilen, skru den ned til 5A, og la den stå tilkoplet hele neste helg. De var enig ut fra det jeg hadde testet at det virket rart.

Har også bestilt meg en OBDeleven så jeg kan ta ut data fra bilen. Kan sjekke om høyeste og laveste cellespenning på batteripakkene og enkelt få opp total batterikapasitet og prosentvis hvor mye som er igjen på batteriet.

Forøvrig status siden siste lading i går:
KM kjørt: 71
Ø-forbruk: 14,5 kWh/100 km
GOM: 88 km



lars667

Alltid artig å høre hva Møller foreslår. Noen av tipsene er litt sånn "stå på en fot og rop 'lade lade lade' i 20 minutter mens dørene er låst og stikkontakta står halvveis i". Fikk vel også beskjed  en gang om at hvis kontakta var koblet til over flere dager, så ville 12v-batteri tappes og jeg risikerte å ikke få start (så da var det grunnen til at jeg ikke fikk start/elektrofeil). Siden bilen ikke trekker strøm når høyspentbatteri er fulladet, men 12v tappes av forskjellige systemer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

Sitat fra: andre1980 på mandag 10. februar 2020, klokken 19:39
Forøvrig status siden siste lading i går:
KM kjørt: 71
Ø-forbruk: 14,5 kWh/100 km
GOM: 88 km
Bra du har fått deg time hos Møller, her er det noe galt!

Mine tall i ettermiddag:
Startet fra jobben med 240 km på tanken.
21 grader i kupèen, 2 grader i luften, vind og slaps på veien
Strekning: 34 km
Gjennomsnittsfart: 74 km/t
Forbruk: 16,3 kWh/100km
Parkerte hjemme med 170 km på tanken.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

andre1980

Har akkurat fått meg OBDeleven og koplet denne inn etter lading i natt. Tok litt tid med varmeapparatet på før jeg fant riktig info.
Legger ved bilde som viser at ved 96% så har batteriet 22300Wh, så noe er helt feil her.

Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V

birkis

Hvordan navigerte du frem til denne infoen?

Hvis du er interessert, kan jeg koble til min i bilen og se hvilke verdier jeg får.

andre1980

Sitat fra: birkis på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:50
Hvordan navigerte du frem til denne infoen?

Hvis du er interessert, kan jeg koble til min i bilen og se hvilke verdier jeg får.

Hei. gå inn i menyen og velg Gateway. Velg så Live data. Søk så opp bokstavene HV for å filtrere bort alt annet. Huk av HV_EM_Energy_information og HV battery charge state. Trykk så på den grønne knappen eller ok.


birkis

Der du har 22300 har jeg 9725 ved 34% battery charge state.

Cougar

Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.
2019 Ioniq El + mange andre biler

jkirkebo

Sitat fra: Cougar på fredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.

Enig, her er det defekt batteri. Bare å reklamere, soleklar defekt. Jeg har samme erfaring, sjelden mer enn 0,02V forskjell mellom cellegruppene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-Stig

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Cougar på fredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.
Enig, her er det defekt batteri. Bare å reklamere, soleklar defekt. Jeg har samme erfaring, sjelden mer enn 0,02V forskjell mellom cellegruppene.

Ut fra tallene ser det ut som minst 25% av batterikapasiteten er borte. Det stemmer jo "bra" med at GOM rapporterer 18 mil rekkevidde med fulladet batteri.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

andre1980

Feilen er at en av cellene ( celle 21  har mye høyere spenning enn de resterende 60 eller så... ) batterikapasiteten beregnes på den cellen med høyest verdi, så når celle 21 når 100% eller tilnærmet dette, så oppfatter BMS at batteriet er 100% ladet. De resterende cellene leser jeg er ca på 73-75%. Jeg har ikke fått noe nivåbalansering på hverken min normale ladestasjon hjemme eller ved hurtiglading. Har nå koplet til nødladeren og justert max strøm til 5A som kommer til å stå på over helga og se om den gir noe balansering av cellene etter ordre fra Møller.

Når jeg leser av nivåene på de andre cellene er de mye mindre, men de er større enn 0.02.


lars667

Interessant tråd! Spennende å se hva som blir resultatet etter helga. Nesten så en får lyst til å kjøpe seg en OBDeleven eller lignende :-o Håper det løser seg uten alt for mye styr og knot.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Marzo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA