Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?

Startet av andre1980, onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

andre1980

Hei. Stusser litt på batterikapasiteten og rekkevidden på min egolf
Nå om vinteren har den sunket drastisk, og viser ned 170-180 km rekkevidde på GOM, og dette er med vestlandstemperaturer på ca +2-6 grader.

Kom på ladestasjon her om dagen og laderen viste 10% når jeg plugget i. Med nettokapasitet på 31,5 kWh skulle dette bli 3,15 kWh på batteriet. Etter å ha plugget ut viste laderen at jeg var på 97% og at jeg jeg hadde ladet 13,74 kWh. Dette blir jo bare 16,89 kWh!! Er det noe feil på bilen min? Leste vel nylig at egolf faktisk kom 197 km... i en test... dette er helt utenkelig for meg.

Bør jeg reklamere?

EV-FTW

I testen kjørte de bilen helt til den stoppet, noe en jo aldri gjør. Så er ikke utenkelig at din bil hadde klart det samme om den ble kjørt likt.

Jeg tenker at du er på helt normal rekkevidde for denne bilen, vinterstid.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nosi1202

På 2019 modell viser GOM estimert rekkevidde etter siste forbruk. Dette vil justere seg relativt kjapt når du begynner å kjøre (husker ikke om det faktisk stiger eller om den bare ikke viser nedgang i rekkevidde). Eksempelvis får jeg 130-140 km antatt rekkevidde når den er fulladet på hytta (700 høydemeter siste 1,5 mil). Distansen jeg kan kjøre er likevel mellom 180 og 260 km avhengig av årstid, vær, føre, hastighet og kjørestil, uavhengig av hva GOM viser ved oppstart. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

e-Stig

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:51Distansen jeg kan kjøre er likevel mellom 180 og 260 km avhengig av årstid, vær, føre, hastighet og kjørestil, uavhengig av hva GOM viser ved oppstart.

Samme her. Det viktigste tallet på dashbordet er forbruket. Nå på vinteren med temperaturer rundt null grader er forbruket 16 kWh/100km og da går e-Golfen 20 mil. På sommerstid med temperaturer rundt 15 grader er forbruket cirka 12 kWh/100km og da går bilen 26 mil.

Bilen vår har snart gått 30 000 km og det høyeste forbrukstallet jeg har sett hittil på den daglige turen på 4 mil til og fra jobb er 18,5 kWh/100km. Da er rekkevidden bare 17 mil. Dette skjedde på en tur med ekstremvær med snø og slaps på veien. Jeg kjører med aircondition på Auto og 22 grader i kupèen hele året.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

lars667

Dere svarer på gjettometer-spørsmålet, men unngår spørsmålet om hvordan batteriet kan ha 10% på seg og fylles opp fra 10% til 97% med 13,74 kWh. Det burde jo vært nærmere 25, i det minste. Jeg får forøvrig nærmere 200km på GOM nå når temperatur er 4-5 grader, hvis jeg har kjørt de siste 10 mil i omtrent de forholdene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

nosi1202

Ang batteri og prosent; Det kan f.eks. være feil på lader. Og hva menes med at GOM viser ned 170-180 km? Ned mot 170-180 km eller ned 170-180 km fra 300 km? Er det førstnevnte tipper jeg feil på laderen, sistnevnte feil på bilen.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

e-Stig

Sitat fra: andre1980 på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23Kom på ladestasjon her om dagen og laderen viste 10% når jeg plugget i. Med nettokapasitet på 31,5 kWh skulle dette bli 3,15 kWh på batteriet. Etter å ha plugget ut viste laderen at jeg var på 97% og at jeg hadde ladet 13,74 kWh.

Men hva viste GOM da du plugget inn laderen? Hadde du cirka 20 km på tanken? I så fall hadde du fått minst to varsler om lite strøm på batteriet. Som jeg skrev forholder jeg meg stort sett bare til gjennomsnittlig forbruk og hvor mye som er igjen på "tanken". På hurtigladere regner jeg vanligvis ut hva strømmen koster i etterkant. For meg har det variert fra 5 til 10 kroner pr kW. Det beste rådet er vel å teste flere steder hvis man er i tvil om noe er galt med bilen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

rwilthil

Hei. En kan ikke regne i % slik dessverre.
Det er lagt inn en buffer både på topp og bunn i forhold til hvor mye en kan utnytte av batteriet.

På min 24kw E golf ser jeg det er 10% på topp og 30% i bunn. Altså får jeg i praksis bare nytte av 60%.

Har vært inne på dette før, men det er da gjort slik for å kunne opprettholde rekkevidden etter hvert som batteriet blir slitt og gradvis mister kapasitet. Dette overvåkes og disse grense  verdiene vil endres slik at det tillates f.eks en nedre grense på 25% osv.

Som forbruker merker en ikke noe til dette.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


andre1980

Tok en ny test i dag. Startet med fullt batteri og forvarmet bil. GOM viste 174 Km ved start. Kjørte fra Stavanger sentrum, fulgte RV44 til Kvadrat (40-50-sone) og så ut på E39 ned til Krossmoen (holdt fartsgrense på speedometer). Kjørte så av mot Egersund, og tok RV44 nordover til bryne, hvor jeg ankom Lyses ladestasjon med 24km igjen på GOM (3. varsel i displayet og eco+ på slutten) Kom 134 km. Det var motvind sørover, og medvind nordover mot Bryne.  Temperatur var +6 grader. Når jeg plugga i laderen på Bryne var viste den 10% igjen på batteriet.  Synes dette er veldig lite. Ø-forbruk viser 15,1kWh/100km

Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?



e-Stig

Sitat fra: andre1980 på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?

Det er riktig. Med 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå litt over 20 mil når den er fulladet. Syns tallene dine er litt mistenkelige. Tror jeg ville sjekket dette nøyere og eventuelt få en test på batteriet. Med forbruket du har burde GOM vise 208 km neste gang du starter bilen (hvis den er fulladet).
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

andre1980

Sitat fra: e-Stig på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:41
Sitat fra: andre1980 på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?

Det er riktig. Med 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå litt over 20 mil når den er fulladet. Syns tallene dine er litt mistenkelige. Tror jeg ville sjekket dette nøyere og eventuelt få en test på batteriet. Med forbruket du har burde GOM vise 208 km neste gang du starter bilen (hvis den er fulladet).

Testet igjen i går. Plugget i hurtiglader med 33% på batteriet. Dette skulle tilsvare 10,4 kWh.
Ladet opp til 100% og hurtigladeren sier den har puttet på 15,276 kWh.
Dette blir jo bare 25,6 kWh!. Regner vel også med at det er noe tap i kabel m.m. så realiteten er at jeg har ca 20% degradering av batteriet.
Bilen meldte om 176 km rekkevidde ved 100%
Bilen er forøvrig 2019 modell mottatt i November 2018.

Kommer til å dra inn til Møller bil i dag.

Ser garantien til Volkswagen er 70% i løpet av 8 år på batteriet. Kan jeg regne med at Møller setter seg på bakbeina i og med at vi her snakker om "kun" 20%?!


Tellus

#11
Kjør bilen så tom som mulig før du gjør en slik test. SOC kan være ganske mye off. Er likevel enig at dette ikke ser bra ut. Når du kjører bilen tom noter også snittforbruket og multipliser med kjørte km. Det gir en annen pekepinn på hvor stor batterikapasitet du har på bilen din.

lars667

Sitat fra: andre1980 på mandag 10. februar 2020, klokken 06:15
Ser garantien til Volkswagen er 70% i løpet av 8 år på batteriet. Kan jeg regne med at Møller setter seg på bakbeina i og med at vi her snakker om "kun" 20%?!

Vet ikke, men hold i bakhodet at du også har reklamasjonsrett. Det er ikke rimelig at en så ny bil har så avvikende kapasitet, den skulle vært ganske så nært opp til annonsert kapasitet, ikke 10 eller 20%, etter et drøyt år. En kan vel hevde at det er en ikke uvesentlig mangel om bilen går 190 i stedet for 230km under optimale forhold.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene? Visuelt så ser vi gjerne dette som et mål på mengde når vi ser på energimeteret i bilen, som ligner litt på en tankmåler, men mistenker at dette er en grov forenkling/misvising. Det samme er prosenttallet som ligger i systemet og leses ut av ladestasjon. Derfor er det vanskelig å hevde at 33% tilsvarer så og så mange kWh? Uansett har de sikkert andre mer eller mindre presise målemetoder og analyseverktøy hos VW/Møller...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?

Tenkte det samme da jeg leste det. Hvordan regner ladestasjonen ut at det er 33% på batteriet? Og hvorfor får man ikke da opp hvor mange kWh det tilsvarer? Tror ikke ladestasjonen vet nok til å gi korrekt informasjon om batteriet på hvilken som helst bil. I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.

Jeg har ingen erfaring med ladestasjoner. Det som får meg til å reagere er kjøreturen med flatt batteri etter 134 km (pluss 24 km i rest blir total rekkevidde på 158 km), samtidig som bilen rapporterer gjennomsnittlig forbruk på 15,1 kWh/100km. Uansett hva GOM rapporterer skal e-Golf gå nesten 21 mil med dette forbruket (315/15,1 = 20,8 mil). Dette er enkel matematikk, og jeg mener det er viktig at Møller tar en titt på det slik at det ligger i loggen deres.

Jeg hadde forbruk rundt 16 kWh/100km hele forrige uke. Likevel viste GOM 240 km da jeg satte meg i bilen i dagtidlig. I overkant optimistisk, men med tanke på at det var 8 grader i luften er det ikke helt umulig jeg kunne klart 22-23 mil hvis jeg prøvde seriøst. Regner med GOM blir like skuffet hver gang når jeg setter i gang med varm kupè og sløser fra første meter.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA