Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trafikkregler versjon 2.0

Startet av JanIvar, onsdag 05. februar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vesel på fredag 01. mai 2020, klokken 12:05
Den regelen rammer de som kjører i 40 på enfelts (hver vei) 80 km/t landevei og ikke slipper den lange køa forbi ved rasteplasser o.l. Bare spør politiet om dette også. De feller ikke en tåre for venstrefelts råkjørere.

Den gjelder faktisk alle som lager unødvendig kø, t.o.m. 10 under fartsgrensen. Det er forskjell på å kjøre marginalt for fort og drive med råkjøring. Og det er mange som tror de kjører i fartsgrensa som aldri har tatt seg bryet med å sjekke speedometeret. Selv skjønner jeg ikke de som gidder å ligge først i køen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på fredag 01. mai 2020, klokken 12:05
Uansett, det er ingen som har rett til å kjøre over fartsgrensa,
Dette er feil.

Det finnes flere tilfeller.

Hvis sivil politibil har grunner som gjør at det ikke er hensiktsmessig å bruke blålys har de unntak.

Ved akutt helsefare kan sivile også overskride fartsgrense.

Disse to vet jeg sikkert at er unntak, kan finnes flere.

Electric cars in Norway

§ 11.Unntak for utrykningskjøretøy m.m.
Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i Statens vegvesens tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

Dette står i vegtrafikkloven og paragraf 4 gjelder fartsregler også.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_2#%C2%A74

Vesel

Joda, men dette er da en selvfølge. Er neppe en sjel over 10 år i landet som ikke vet dette, så er bortkastet tid å nevne for oss alle.
Kan også tenkes at man kan påberope seg nødverge dersom man må kjøre en person som behøver akutt hjelp til sykehuset for unngå død eller stor skade. Det er en mer interessant diskusjon.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hanche

#19
Diskusjonen om nødverge kan være interessant nok, men jeg synes ikke den hører hjemme her. Nødvergeparagrafen er for øvrig heller ikke en del av vegtrafikkloven, men straffeloven. Les mer her:

https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562

Lagt til senere: En rask kikk i straffeloven viser at nødverge (strl. §18) er feil begrep her (det handler om selvforsvar mot ulovlig angrep). Hvis det handler om å redde liv og helse, er det nødrett (strl. §17) det handler om.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_1-3#shareModal

Det du skal huske på om du vil påberope deg nødverge/nødrett, er at du fortsatt må forholde deg til vegtrafikklovens §3 og kjøre slik at det ikke oppstår fare. Den regelen er absolutt, og gjelder også førere av utrykningskjøretøy.

I den pågående diskusjonen kan man nesten få inntrykk av at noen oppfatter den andre delen av §3, om å ikke hindre andre, som absolutt. Men den inneholder et forbehold: Man skal ikke unødig hindre andre. Så når du prøver å komme tilbake i høyre felt for å slippe frem noen bak deg, skal det gjøres på en trygg måte. (Jeg tror ikke noen her er uenig i det, de bare etterlater seg et slikt inntrykk.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

#20
Nødverge er nok litt spesielt :+1: passer ikke inn i regelsett. Det er unntak.

Ellers så er det forøvrig Vegtrafikkloven § 6 som handler om fartsreglene. Første ledd handler om det som kalles den relative fartsregelen. Regelen går ut på at farten skal avpasses etter forholdene, og føreren skal også ha fullt herredømme over kjøretøyet. Det er jo kansje det den viktigste regelen.  De fleste ulykker skjer da dette brytes. Mister kontroll over bilen i for høy fart.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:02
De fleste ulykker skjer da dette brytes. Mister kontroll over bilen i for høy fart.
Har du sett statistikk på dette, eller er det noe du tror? Jeg tviler. Det er ikke så mange som kjører veldig fort. Når det gjelder dødsulykker er saken kanskje en annen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 08:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:02
De fleste ulykker skjer da dette brytes. Mister kontroll over bilen i for høy fart.
Har du sett statistikk på dette, eller er det noe du tror? Jeg tviler. Det er ikke så mange som kjører veldig fort. Når det gjelder dødsulykker er saken kanskje en annen.

Hvis du kjører 40-50 i 80-sona og sklir ut i svingen har du brutt første ledd; du kjørte for fort etter forholdene.  ;D  Du trenger ikke kjøre veldig fort for å kjøre for fort etter forholdene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:13
Du trenger ikke kjøre veldig fort for å kjøre for fort etter forholdene.
Var ikke det jeg kommenterte. Han skriver at de fleste ulykker skjer fordi at folk kjører for fort. Det jeg lurer på er hvor han har de fleste fra. Så vidt jeg husker så står ikke for høy fart for over 50% av ulykkene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. juni 2020, klokken 22:19
Sitat fra: cra på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:13
Du trenger ikke kjøre veldig fort for å kjøre for fort etter forholdene.
Var ikke det jeg kommenterte. Han skriver at de fleste ulykker skjer fordi at folk kjører for fort. Det jeg lurer på er hvor han har de fleste fra. Så vidt jeg husker så står ikke for høy fart for over 50% av ulykkene.

Da er jeg med. Et kjapt google-søk viser at førerfeil (derunder for høy hastighet etter forholdene) er årsak nr 1. For høy fart var elelrs ikke nevnt som en ev de viktigste årsakene. At fart spiller inn i de alvorligste utfallene er jeg derimot ikke i tvil om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: cra på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 14. juni 2020, klokken 22:19
Sitat fra: cra på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:13
Du trenger ikke kjøre veldig fort for å kjøre for fort etter forholdene.
Var ikke det jeg kommenterte. Han skriver at de fleste ulykker skjer fordi at folk kjører for fort. Det jeg lurer på er hvor han har de fleste fra. Så vidt jeg husker så står ikke for høy fart for over 50% av ulykkene.

Da er jeg med. Et kjapt google-søk viser at førerfeil (derunder for høy hastighet etter forholdene) er årsak nr 1. For høy fart var elelrs ikke nevnt som en ev de viktigste årsakene. At fart spiller inn i de alvorligste utfallene er jeg derimot ikke i tvil om.

Problemet er at det er også rus, av det jeg klarer å lese ut, men som de ikke helt vil innrømme. Høy fart og rus er en farlig kombo. Høy fart og dårlig føre, samme greiene. Høy fart alene, kommer veldig an på hvor mye over vi snakker.

Og når vi har 80 km/t på "krøtterstier" på bygda der de fleste ikke tør eller må pushe for å klare fartsgrensen, og må holde oss til å trille i 60 og 70 på firefelts motorvei (Ring 3), så skurrer det veldig i logikken. Ja, selvsagt vil utslagene av ulykker i høy fart skape større skader, og uforutsette hendelser vil kunne få større konsekvenser jo større farten er.

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

Men så må jeg si, nettopp pga ulogiske fartsgrenser (4-felts Ring 3 vs krøtterstier på landsbygda, og sommerføre vs vinterføre), at det skrikes veldig opp om hvor farlig litt høyere fart er, når samme veien og med samme kvaliteten har 100 på ene delen og 110 på neste del. Med nye og moderne biler som er laget for å takle Autobahn i over 200 km/h, så blir det noe rart å høre hvor farlig det skal være å trille i 20 over i 90 km/t-sone i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Jeg er helt enig i at "logikken" er mot sin hensikt, med 80 på smale veier og helt nedi 60 på gode. Har ei strekning utenfor Ålesund (Brusdalen) som tidligere var 90-sone (god veg, fint lite bebyggelse), men som nå er 80 (om det ikke er 70). Det var i alle fall 70 som "vinterfartsgrense" en periode mener jeg å huske; jeg kjører ikke der så veldig ofte. Vinterfartsgrense er forøvrig en ting jeg ikek har så veldig sansen for; lavere fart etter kalenderen. Det er føret som gjelder, ikke datoen. Jeg skjønner at det nok blir mye mer styr om man skal ha ulik fartsgrense fra dag til dag, og da vil nok mange kjøre sakte for å være sikre på å ikke kjøre for fort. Men det er frustrerende med 70 vinterfartsgrense når man kjører på en solrik dag med tørre veger. :-/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: cra på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:58
SNIP

Vinterfartsgrense er forøvrig en ting jeg ikek har så veldig sansen for; lavere fart etter kalenderen. Det er føret som gjelder, ikke datoen. Jeg skjønner at det nok blir mye mer styr om man skal ha ulik fartsgrense fra dag til dag, og da vil nok mange kjøre sakte for å være sikre på å ikke kjøre for fort. Men det er frustrerende med 70 vinterfartsgrense når man kjører på en solrik dag med tørre veger. :-/

Om du snur problemstillingen den veien, så er det klart at det blir negativt. Men om du snur det, og ser på at du får høyere fart på bare sommerveier når man også (forhåpentligvis) kjører med sommerdekk, så blir dette litt andreledes. Altså, veien har nå 70 km/h hele året rundt, men får skrudd opp til 90 km/h for sommerperioden.

Men, nå finnes det skilt som går på strøm, og bruker lys, og som dessuten er sentralstyrt. Så da vil det være lettere å kunne skifte opp dersom veiene er tørre, bare og det er varmt nok til at nattefrost ikke gjør veiene farlig glatte. Og så ned om snø, regn eller temperatur tilsier at den bør være redusert il vinterfartsgrensen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

#28
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:39
(...)

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

(...)

Den påstanden der er bare tull. Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet:

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/kriterier-for-fartsgrenser
https://www.vegvesen.no/_attachment/2869651/binary/1353553?fast_title=Hvordan+fartsgrensene+bestemmes+i+Norge.pdf
https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvorfor-har-vi-fartsgrenser/

Kom gjerne med dokumentasjon på påstanden din, om du mener linkene mine er misvisende eller feilaktige.

Edit, flisespikking og semantikk.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: cra på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:58
Et kjapt google-søk viser at førerfeil (derunder for høy hastighet etter forholdene) er årsak nr 1.
Førerfeil inkluderer vel og ting som uoppmerksomhet og komme over i feil kjørebane. Veldig mange møteulykker forårsakes av fomling med mobil, snakking med barn, sovne bak rattet osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA