Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trafikkregler versjon 2.0

Startet av JanIvar, onsdag 05. februar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:39
(...)

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

(...)

Den påstanden der er bare tull. Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet:

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/kriterier-for-fartsgrenser
https://www.vegvesen.no/_attachment/2869651/binary/1353553?fast_title=Hvordan+fartsgrensene+bestemmes+i+Norge.pdf
https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvorfor-har-vi-fartsgrenser/

Kom gjerne med dokumentasjon på påstanden din, om du mener linkene mine er misvisende eller feilaktige.

Edit, flisespikking og semantikk.

Ingen av linkene dine motbeviser det jeg skriver, og omtaler heller ikke hvorfor det er samme fartsgrense sommer og vinter. Det er ingen behov for å komme med nye lenker, da det holder å lese lenkene du la ved. Politikerspråk som ikke kommer med presis og korrekt informasjon er vi dessverre vant til.

Her er ett eksempel på at dette faktisk blir brukt. Altså er ikke tanken veldig ukjent. Altså er det nå bevisst at jeg ikke farer med tull.

https://www.dinside.no/motor/na-bor-du-folge-ekstra-godt-med-pa-speedometeret/70403687
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:39
(...)

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

(...)

Den påstanden der er bare tull. Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet:

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/kriterier-for-fartsgrenser
https://www.vegvesen.no/_attachment/2869651/binary/1353553?fast_title=Hvordan+fartsgrensene+bestemmes+i+Norge.pdf
https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvorfor-har-vi-fartsgrenser/

Kom gjerne med dokumentasjon på påstanden din, om du mener linkene mine er misvisende eller feilaktige.

Edit, flisespikking og semantikk.

Ingen av linkene dine motbeviser det jeg skriver, og omtaler heller ikke hvorfor det er samme fartsgrense sommer og vinter. Det er ingen behov for å komme med nye lenker, da det holder å lese lenkene du la ved. Politikerspråk som ikke kommer med presis og korrekt informasjon er vi dessverre vant til.

Her er ett eksempel på at dette faktisk blir brukt. Altså er ikke tanken veldig ukjent. Altså er det nå bevisst at jeg ikke farer med tull.

https://www.dinside.no/motor/na-bor-du-folge-ekstra-godt-med-pa-speedometeret/70403687

Jeg foreslår at du sjekker linkene mine en gang til, ordlyden der er ganske tydelig. Venter også fortsatt på linker som dokumenter påstanden din, det at du sier det ikke er behov for de er ikke et gyldig argument.

Hva har politikerspråk med dette å gjøre, og hvorfor linker du til en artikkel som overhodet ikke er relevant? Er det de beste stråmennene du har å komme med?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

cra

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet

Det er vel den riktigste måten å si det på, ja. Så blir det spennende å se om noen finner hva som er de faktiske kriteriene for å sette fartsgrenser på ulike steder.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:39
(...)

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

(...)

Den påstanden der er bare tull. Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet:

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/kriterier-for-fartsgrenser
https://www.vegvesen.no/_attachment/2869651/binary/1353553?fast_title=Hvordan+fartsgrensene+bestemmes+i+Norge.pdf
https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvorfor-har-vi-fartsgrenser/

Kom gjerne med dokumentasjon på påstanden din, om du mener linkene mine er misvisende eller feilaktige.

Edit, flisespikking og semantikk.

Ingen av linkene dine motbeviser det jeg skriver, og omtaler heller ikke hvorfor det er samme fartsgrense sommer og vinter. Det er ingen behov for å komme med nye lenker, da det holder å lese lenkene du la ved. Politikerspråk som ikke kommer med presis og korrekt informasjon er vi dessverre vant til.

Her er ett eksempel på at dette faktisk blir brukt. Altså er ikke tanken veldig ukjent. Altså er det nå bevisst at jeg ikke farer med tull.

https://www.dinside.no/motor/na-bor-du-folge-ekstra-godt-med-pa-speedometeret/70403687

Jeg foreslår at du sjekker linkene mine en gang til, ordlyden der er ganske tydelig. Venter også fortsatt på linker som dokumenter påstanden din, det at du sier det ikke er behov for de er ikke et gyldig argument.

Hva har politikerspråk med dette å gjøre, og hvorfor linker du til en artikkel som overhodet ikke er relevant? Er det de beste stråmennene du har å komme med?

Har lest linkene dine grundig, og de vil ikke gi noe mere svar nå enn da. Og jeg forklarte hvorfor linker ikke ble lagt inn for å motbevise at det brukes politikerspråk her.

Du kan også gjerne få mene linken er stråmannsargumentasjon, deg om det. Men helt ærlig så orker jeg ikke gå videre i en skittkastings/pissekonkurranse om dette.

Ha en fortsatt fin dag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: cra på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:09
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet

Det er vel den riktigste måten å si det på, ja. Så blir det spennende å se om noen finner hva som er de faktiske kriteriene for å sette fartsgrenser på ulike steder.  :)

Nettopp!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:56
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juni 2020, klokken 11:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:39
(...)

Dessuten, norske fartsgrenser er satt i forholdt til godt føre på vinteren, og tar ikke hensyn til at forholdene dermed vil være bedre på sommeren. Det er på tide at det blir skille mellom vinter og sommerfartsgrense. Da vil folk i større grad respektere fartsgrensene.

(...)

Den påstanden der er bare tull. Fartsgrensene er høyeste tillatte hastighet under optimale forhold, og bør skal heller ikke forveksles med hva som anses som sikker hastighet:

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/kriterier-for-fartsgrenser
https://www.vegvesen.no/_attachment/2869651/binary/1353553?fast_title=Hvordan+fartsgrensene+bestemmes+i+Norge.pdf
https://www.tryggtrafikk.no/fart/hvorfor-har-vi-fartsgrenser/

Kom gjerne med dokumentasjon på påstanden din, om du mener linkene mine er misvisende eller feilaktige.

Edit, flisespikking og semantikk.

Ingen av linkene dine motbeviser det jeg skriver, og omtaler heller ikke hvorfor det er samme fartsgrense sommer og vinter. Det er ingen behov for å komme med nye lenker, da det holder å lese lenkene du la ved. Politikerspråk som ikke kommer med presis og korrekt informasjon er vi dessverre vant til.

Her er ett eksempel på at dette faktisk blir brukt. Altså er ikke tanken veldig ukjent. Altså er det nå bevisst at jeg ikke farer med tull.

https://www.dinside.no/motor/na-bor-du-folge-ekstra-godt-med-pa-speedometeret/70403687

Jeg foreslår at du sjekker linkene mine en gang til, ordlyden der er ganske tydelig. Venter også fortsatt på linker som dokumenter påstanden din, det at du sier det ikke er behov for de er ikke et gyldig argument.

Hva har politikerspråk med dette å gjøre, og hvorfor linker du til en artikkel som overhodet ikke er relevant? Er det de beste stråmennene du har å komme med?

Har lest linkene dine grundig, og de vil ikke gi noe mere svar nå enn da. Og jeg forklarte hvorfor linker ikke ble lagt inn for å motbevise at det brukes politikerspråk her.

Du kan også gjerne få mene linken er stråmannsargumentasjon, deg om det. Men helt ærlig så orker jeg ikke gå videre i en skittkastings/pissekonkurranse om dette.

Ha en fortsatt fin dag.

Det du skriver gir overhodet ingen mening, og verken beviser eller motbeviser noe som helst. Det er ikke noe poeng i å prøve å diskutere med deg når du holder på slik, det blir bare for dumt. Det blir mitt siste ord til deg i denne saken.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

#36
Politiet i GB med twitter-tabbe. "...så truffet bakfra av en uskyldig bilist", etter å ha kjørt inn i en splitter ny lambo som hadde fått stans på motorveien:

https://www.tv2.no/broom/11519381/

"M1 Ossett today - It's only a car ! But on this occasion a 20 minute old brand new Lamborghini that stopped due  mechanical failure in lane 3 them hit from behind by an innocent motorist #couldhavecried"

Tydeligvis forskjellig oppfattelse av hva uskyldig innebærer. Denne tabben har jeg ingen tro på at norsk politi vil gjøre med det første.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Jeg kjenner faktisk til et tilfelle der en bil kjørte på en annen bakfra, der føreren av den bakerste bilen først fikk skylden, men gikk til retten og fikk medhold. Det var rett nok svært uvanlige omstendigheter – bilen foran hadde kjørt inn i en brøytekant og fikk en bråstopp av det, og bilen bak hadde ingen mulighet til å stoppe, om han da ikke hadde prøvd samme manøver. Jeg kjenner ikke flere detaljer, men det viser at ikke alt er så enkelt og likefrem som man skulle tro.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

cra

Jeg kjenner også til en sak der fremstemann fikk skylda. Han hadde bråbremsa fordi bilen bak lå for tett på. Gikk vel på paragrafen om aktsomhet om jeg ikke husker helt feil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Ingen regel uten unntak! Men regelen er den som gjelder

hanche

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juni 2020, klokken 10:19
Ingen regel uten unntak! Men regelen er den som gjelder
Ja, der kommer utvilsomt §3 til anvendelse. Det er likedan i mange andre situasjoner: Hvis noen ikke overholder vikeplikten, plikter du etter evne å gjøre ditt for å avverge kollisjon. Hvem som får bevisbyrden på sin side, er en helt annen sak.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Trekkoppbil

#41
Sitat fra: Amatøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 11:56
Dessverre er det mange som også ligger 10-15 km/t under i svinger på landevei og 5-10 km/t over på rettstrekkene. Hvis man vil forbi for å slippe slik ujevn kjøring, så ligger de plutselig 10-20 km/t over på rettstrekkene
Det kan løses ganske enkelt at du starter å gi tegn til å kjøre forbi, når dere er i en sving eller annet sted hvor farta er låg, for da har ikke den du planlegger å kjøre forbi, lov til å øke farta. Eventuellt kan du ligge med blinklyset på en lengre strekning inntill det er klart til å kjøre forbi, men ofte klarer du å vise at du planlegger forbikjøring på enklere måter.
Ett triks kan være å gi tegn til å kjøre forbi, før fartsgensa økes fra 60 til 80 f.eks, for da har ikke bilen foran lov til å øke farta fra 60 til 80 så lenge du planlegger å kjøre forbi.
Sitat fra: §13 link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Noen kan oppfatte ujevn fart som plagsomt, men vanligvis synes jeg det er bra at man tilpasser farta etter forholda. Ofte synes jeg det er greit å gå ned i gangfart når det er barn og dyr langs veien, og når det er anleggmaskiner langs veien liker jeg å stoppe opp inntill jeg får øyekontakt med annlegsføreren.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 27. juli 2020, klokken 19:48
Sitat fra: Amatøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 11:56
Dessverre er det mange som også ligger 10-15 km/t under i svinger på landevei og 5-10 km/t over på rettstrekkene. Hvis man vil forbi for å slippe slik ujevn kjøring, så ligger de plutselig 10-20 km/t over på rettstrekkene
Det kan løses ganske enkelt at du starter å gi tegn til å kjøre forbi, når dere er i en sving eller annet sted hvor farta er låg, for da har ikke den du planlegger å kjøre forbi, lov til å øke farta. Eventuellt kan du ligge med blinklyset på en lengre strekning inntill det er klart til å kjøre forbi, men ofte klarer du å vise at du planlegger forbikjøring på enklere måter.
Ett triks kan være å gi tegn til å kjøre forbi, før fartsgensa økes fra 60 til 80 f.eks, for da har ikke bilen foran lov til å øke farta fra 60 til 80 så lenge du planlegger å kjøre forbi.
Sitat fra: §13 link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Noen kan oppfatte ujevn fart som plagsomt, men vanligvis synes jeg det er bra at man tilpasser farta etter forholda. Ofte synes jeg det er greit å gå ned i gangfart når det er barn og dyr langs veien, og når det er anleggmaskiner langs veien liker jeg å stoppe opp inntill jeg får øyekontakt med annlegsføreren.

Punkt 1) Har du en uoppmerksom/uvillig bilist foran deg, så hjelper dessverre ikke det så mye hva reglene sier. Det vil alltis være nok av folk som ikke klarer bruke speilene aktivt, og handle deretter, som er problemet her. Samme med venstrefils-sjåfører som nekter å flytte seg til "den skumle" høyrefilen som reglene tilsier at man skal ligge i.

Punkt 2) Tror ikke mange reagerer på at man tar hensyn slik du viser til her. Problemet er de som går opp og ned i hastigheten helt uten at det er behov for det. Som at de automatisk gasser på på rettstrekker om de får noen i ryggen, som går fort ned i fart om det kommer sving, uansett hvor slak og oversiktlig den er, eller når det kommer trafikk mot seg.

Problemet er jo at man selv vil holde en høyere og jevnere fart fordi forholdene tilsier at det er helt OK, men for å få kjørt forbi slike folk på rettstrekkene som finnes, må man opp i hastigheter som som i beste tilfelle betyr saftige(re-enn-man-liker) bøter, eller opp mot førerkortbeslag. Ja, selv opp bakker der man får krabbefelt til høyre, så holder de da så stor fart at man må trø godt i for å passere de.

Føler jeg selv er en sindig personm også bak rattet, men å ligge bak slike sjåfører i lang tid, tar på de fleste. Det handler ikke nødvendigvis om at man har det travelt, men jojo-kjøring er hverken festlig (utenom når man vil leke litt rally, f.eks. opp bratte og svingete fjellpartier) eller økonomisk. Da blir selv jeg noe mere irritert enn jeg vanligvis er.

Og da kan det som sagt hende at man til slutt får nok, og tar sjansen på en forbikjøring i høy hastighet, gjerne godtover det man egentlig ønsker å ligge i.

Hender rett som det er at jeg blir forbikjørt selv på rette strekk av folk som liker å ligge i god fart på rettstrekker, men så skal det jammen ikke mange kilometerne med litt mere svingete partier, så er jeg gjerne oppi ryggen på vedkommende som absolutt måtte flise forbi i svært høy fart, selv om sikker forbikjøring kunne vært gjort i langt lavere fart.

Jeg slipper gjerne forbi de som helt klart viser at de vil forbi, selv om jeg ikke direkte opptrer som jeg ser endel svensker gjør, ved å legge seg godt ut til høyre for å tillate "midlertidig 3-feltsvei", selv på steder der jeg er innebefattet med at her må jeg bare vente til det blir ledig. Og jeg gjør gjerne det, fremfor å kjøre forbi på midtstripa når det kommer bil i mot, slik det fort inviteres til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Når man er nummer to og det bygger seg opp en hale med biler bak, føler man jo også gjerne litt ekstra press på seg for å komme forbi, så de bak ikke skal la seg friste til en enda farligere forbikjøring. Jeg har nok gjort noen litt-på-kanten forbikjøringer i en slik situasjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på tirsdag 28. juli 2020, klokken 19:46
Når man er nummer to og det bygger seg opp en hale med biler bak, føler man jo også gjerne litt ekstra press på seg for å komme forbi, så de bak ikke skal la seg friste til en enda farligere forbikjøring. Jeg har nok gjort noen litt-på-kanten forbikjøringer i en slik situasjon.

Kan skjønne følelsen, men jeg kjører aldri ut fra press fra andre, og det bør heller ikke du gjøre.

Om ikke jeg føler meg komfortabel med forbikjøring, så blir jeg liggende til det kommer en bedre anledning. På samme måte, jeg legger meg aldri inn for tidlig, selv om bilen bak legger seg på støtfangeren og blinker med lysene eller tuter med hornet.

Da stikker det heller en liten faen i meg, og jeg viser med lett trykk på bremsepedal (bremser ikke farta, men kun får på bremselyset), får å be vedkommende gi faen med drittsekk-oppførselen. Så legger jeg meg inn når jeg har kommet langt nok frem til at jeg får bilen jeg kjører forbi i midtspeilet.

De aller fleste tar poenget, og roer ned, men noen vil fortsette, og kanskje mer aggressivt, men om det er 4-felts, så senker jeg heller farta litt, slik at vedkommende virkelig skjønner at jeg ikke har tenkt å la meg presse. Og tar de ikke poenget da, så kommer fingeren opp i midtspeilet. Og gjerne og når de til slutt blåser forbi.

Prøver ikke leke politi, men jeg ønsker å demonstrere at jeg ikke lar meg presse til å gjøre noe jeg ikke føler meg komfortabel med. Og det er bare veldig sjeldent jeg treffer på en idiot som ikke roer seg ned før jeg er i modus til å dele ut håndgesturer.

Tror de fleste mer er usikker på om de foran vet at de kommer, og vil markere "her er jeg", så første reaksjon tolkes gjerne som at "OK, han vet jeg er der, og flytter seg snart". Og da gir de litt mere rom mellom oss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA