Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trafikkregler versjon 2.0

Startet av JanIvar, onsdag 05. februar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

JanIvar

Jeg har kommet i den situasjon at jeg bare må innrømme at jeg er en gretten gammel gubbe. På vei til flyplassen nå i kveld, etter litt for mye kaffe på jobb, fikk jeg god tid til å observere medtrafikanter. Hadde man kunne vært utplassert som UP et par kvelder hadde mye vært gjort ;)

Uansett - her er mitt forslag til trafikkregler. De kommer i rekkefølge - viktigst først.

1. Bruk blinklys  - alltid. Selv om du har Audi eller Tesla betyr ikke det at blinklys ikke skal brukes. Inn i rundkjøringer, ut av rundkjøringer og for guds skyld - ved feltskifte! FELTSKIFTE!

2. Hvis du kjører i venstrefeltet og det er ledig i høyrefeltet - legg deg i høyrefelt.

3. Hvis du kjører i venstrefeltet og du ikke kjører fortere enn bilene i høyrefeltet - legg deg i høyrefelt. Hjelper ikke om bilene i høyrefeltet kjører i 200 - du skal likevel kjøre fortere enn dem i venstrefeltet. Dette er viktigere enn fartsgrensene. Faktisk så kommer du rett i fengsel hvis du ikke følger denne regelen.

4. Dersom du skal inn på en vei og kommer inn via et akselerasjonsfelt - bruk dette feltet til å komme opp i den hastighet trafikken går i - dette gjelder selv om trafikken i høyrefeltet går i 200.

5. Dersom du kjører i høyrefeltet(flink!), og det kommer noen som skal inn på veien i et akselerasjonsfelt, så betyr ikke det at du ikke har vikeplikt for de i venstre felt, og dermed kan skifte felt akkurat som du ønsker. Hold deg i høyrefeltet og brems eventuelt ned for personen som ikke kan regel nr 4. Skift inn til venstre bare dersom du ikke er til hinder for de som holder på å kjøre forbi deg.


Til slutt to bonusregler for landevei:

6. Dersom du er først i køen - slipp forbi.

7. Dersom du ofte er først i køen - slipp forbi, og reflekter over hvorfor dette skjer. Mål speedometer. Kjør på gps-hastighet.

Lykke til med nye trafikkregler ;)

J


z4rd

Kan legge til:

Kjør stabilt - ikke øk hastigheten plutselig med 5-10-20km/t i det du oppdager at en bil har tenkt å foreta en forbikjøring eller kjøre rolig forbi deg i venstrefeltet :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hanche

Sitat fra: JanIvar på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:19
4. Dersom du skal inn på en vei og kommer inn via et akselerasjonsfelt - bruk dette feltet til å komme opp i den hastighet trafikken går i - dette gjelder selv om trafikken i høyrefeltet går i 200.
Det der er ingen enkel regel å overholde. En gang for lenge siden, lenge før jeg hadde hørt om elbiler en gang, skulle jeg inn på E6 på vei hjem fra jobb. Det kom en trailer i høyrefeltet, men den var langt bak, så jeg regnet med at jeg hadde god tid til å komme inn foran ham. Det jeg ikke hadde tatt med i regnestykket, var at han nok lå i 120 eller noe deromkring (og fartsgrensen på stedet var 80). Og da jeg skjønte det, var det ikke mer igjen av akselerasjonsfeltet enn at jeg hadde bare to valg: Kjøre ut i terrenget eller hive meg inn foran ham. Jeg valgte det siste. De neste par kilometrene (jeg overdriver ikke!) lå han kliss opp i min bakre støtfanger mens han lå på hornet. Det var en av de mest ubehagelig opplevelsene jeg har opplevd i min tid som bilist.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amatøren

#3
@JanIvar  :+1:

@z4rd  :+1:

@hanche  ??? Uff da...


Dessverre er det mange som også ligger 10-15 km/t under i svinger på landevei og 5-10 km/t over på rettstrekkene. Hvis man vil forbi for å slippe slik ujevn kjøring, så ligger de plutselig 10-20 km/t over på rettstrekkene for "han skal faen meg ikke komme forbi!".

Opp E16 til hytten i Valdres er det stort sett greit å ligge i fartsgrensen også i svingene på sommerføre og der opplever jeg det ofte.

En annen sak er de på hovedveien som gir på for å lukke luke når man er i akselerasjonsfeltet og er bevist på å få opp hastigheten raskt for å tilpasse seg til de andre... Har da hatt mang en opplevelse slik den hanche beskriver med valg mellom offroad/autovern eller presse meg inn.  >:(
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Smidighet og trafikkforståelse er ikke lett !

Burde legges mye mer vekt på i opplæring og i kontrollvirksomhet av UP.

Jeg holder nå på å lære to stk snart 18 åringer å kjøre. Det jeg bruker desidert mest innsats på er trafikkforståelse. Hvorfor.... gjør du.... hvorfor gjør andre .....

JanIvar

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 21:24
Jeg holder nå på å lære to stk snart 18 åringer å kjøre. Det jeg bruker desidert mest innsats på er trafikkforståelse. Hvorfor.... gjør du.... hvorfor gjør andre .....

Har akkurat samme opplevelse. Lærte en 16åring å kjøre MC i fjor, og der er trafikkforståelse veldig viktig. Kjøreopplæring på MC i dag foregår ved at ledsager kjører på egen MC bak. Vi har radiokommunikasjon, og da er eneste verktøy bruk av stemme. I starten pratet jeg i ett om hva som kom til å skje og hvorfor. Trafikk er et språk som man må forstå for å kommunisere godt med de andre :)

Jeg har intrykk av at kjøreopplæringen er mye bedre i dag, enn det var da jeg tok lappen for snart 30 år siden. Spesielt på MC var det veldig mye fokus på forståelse av trafikk. Jeg krysser fingrene for en bedre trafikkavikling om 30 år!


Counterpointer

Sitat fra: JanIvar på fredag 07. februar 2020, klokken 09:41
Jeg krysser fingrene for en bedre trafikkavikling om 30 år!
Den kommer til å være helt anderledes, da er det muligens unntaket at du kan kjøre selv og ALLE følger trafikkreglene fordi det er programert inn.

Vesel

#7
Sitat fra: JanIvar på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:19
3. Hvis du kjører i venstrefeltet og du ikke kjører fortere enn bilene i høyrefeltet - legg deg i høyrefelt. Hjelper ikke om bilene i høyrefeltet kjører i 200 - du skal likevel kjøre fortere enn dem i venstrefeltet. Dette er viktigere enn fartsgrensene. Faktisk så kommer du rett i fengsel hvis du ikke følger denne regelen.
Dette hørtes sarkastisk ut, men ble i tvil siden de andre punktene dine er seriøse.
Uansett, jeg kommer nok aldri til å speede opp når jeg allerede ligger på eller over fartsgrensa selv om jeg ligger i venstre felt. Verken når det ligger biler bak og tuter eller når bilene i høyre feltet bare begynner å kjøre litt raskere. Jeg presser meg heller ikke inn i ei trang, farlig luke, men venter til det blir en fin luke ledig før jeg bytter over i høyre felt. Da slipper jeg dem bak forbi med en gang. Jeg ligger nemlig aldri i venstre felt uten grunn, selv der alle bare fortsetter rett frem når det åpner seg et fint felt til høyre. Da legger jeg meg også til høyre med en gang, selv om nesten ingen andre gjør det på flere km.
Jeg synes det er viktig å holde en jevn og forutsigbar hastighet, så jeg kjører nesten alltid på cruisecontrol. Når man er forutsigbar så er det lettere for andre å kjøre sikkert og foreta smidige manøvre, og jeg tenker trafikken vil flyte bedre. Er ikke mitt problem at andre plutselig øker farten med noen km/t når jeg, uansett årsak, ligger i venstre felt. Jeg endrer ikke hastighet.  Er ellers helt enig i det du skriver.

Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei dessverre. Deler av kjøreopplæringa skulle vært på Autobahn. Da hadde det blitt orden! Jeg følger i stor grad reglene og kjøreatferden til tyskerne istedet for det som har blitt normene våre, de er så mye bedre. Tror at over tid så vil det bli kustus på oss også, og flere vil gjøre som meg, tyskerne, det vi lærer på trafikkskolen og det Statens vegvesen, Transportøkonomisk institutt og trafikkingeniører sier.

Angående det å kjøre over fartsgrensa. Jeg har ikke noe problem med at andre gjør det der det egentlig er trygt, så jeg slipper alltid forbi andre når jeg har mulighet. Men jeg lar meg ikke presse selv til å kjøre raskere enn fartsgrensa eller foreta farlige manøvre så andre kan bryte loven. Jeg synes også at man får ta konsekvensene og ta den bittelille bota når man først blir tatt, (hva, hvert fjerde år?), istedetfor å snike seg unna med vennevarsling o.l..
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på fredag 01. mai 2020, klokken 10:57
Jeg ligger nemlig aldri i venstre felt uten grunn, selv der alle bare fortsetter rett frem når det åpner seg et fint felt til høyre.
Da håper jeg inderlig du ikke er de som ligger på cruise control i venstre felt med 2km/t høyere fart en de i høyrefila og "kjører forbi" med hundre biler bak deg. Forbikjøringer (det er det venstre feltet er til for) skal gjøres kjapt og smidig.

Har du mange biler bak deg (over tid) og ingen foran deg er det du som gjør en feil. Husk at veitrafikkloven pålegger at man ikke skal være til hinder for andre. Kjører man akkurat i fartsgrensen ser jeg ikke behovet for å være i venstrefila i det hele tatt, siden farten sjelden ligger under dette i høyrefila (unntak for tyngre kjøretøy og biler med henger)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

#9
Ikke så ofte jeg gidder å kjøre forbi bare for 1-2 km/t, men dersom hastigheten er jevn så gjerne for 3-4. Fra 5 km/t kjører jeg nesten alltid forbi. Problemet er når de foran kjører ujevnt. Da gasser en del gjerne ubevisst bittelitt på. Jeg holder jevn hastighet uansett og venter til det blir ledig lomme, om det så er bak eller foran. Men ikke alle har cruise control, og ihvertfall ikke en som er trygg å bruke ved litt tett trafikk. Uansett, det er ingen som har rett til å kjøre over fartsgrensa, ikke minst når det går på bekostning av andre, selv i feltet helt til venstre. Er ikke så vanskelig å forstå det. Bare spør UP. Så jeg bøyer meg ikke baklengs for å slippe råkjørere forbi, men jeg tar heller ikke på meg politiets jobb og bedriver selvtekt ved å unødvendig blokkere noen. Kjører man på eller over fartsgrensa så er man ikke til unødvendig hinder for noen, for man har ikke en gang lov til å kjøre så fort. Den regelen rammer de som kjører i 40 på enfelts (hver vei) 80 km/t landevei og ikke slipper den lange køa forbi ved rasteplasser o.l. Bare spør politiet om dette også. De feller ikke en tåre for venstrefelts råkjørere.

Er jo mange som kjører under fartsgrensa, også på Østlandet. I bytunnelene i Kristiansand holder høyre felt nesten alltid 5-10 km/t under fartsgrensa. Selv venstre feltet der hender det i blant går under fartsgrensa.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#10
Sitat fra: Amatøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 11:56
Dessverre er det mange som også ligger 10-15 km/t under i svinger på landevei og 5-10 km/t over på rettstrekkene. Hvis man vil forbi for å slippe slik ujevn kjøring, så ligger de plutselig 10-20 km/t over på rettstrekkene for "han skal faen meg ikke komme forbi!".
Dette er helt sant veldig vanlig, men jeg tror de aller færreste gjør dette med vilje for å blokkere dem bak. Hva er overhodet poenget med det liksom? De gjør det ubevisst fordi man gjerne sitter i sin egen lille verden når man kjører på landeveien. De ser en rett strekning og en bred vei, så da er det trygt å kjøre litt raskere, uten å tenke noe særlig over at de bak kanskje vil forbi. De tenker kanskje ikke en gang over at de er iferd med å øke hastigheten. Her passer det å bruke Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity."
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hanche

Jeg synes det blir mange firkantete meninger her. Jeg har selv opplevd mer enn en gang å legge meg ut i venstre fil for å kjøre forbi en håndfull langsomme biler i høyre felt, bare for å oppleve at de øker farten opp til fartsgrensen når jeg er halvveis forbi. Da tar det ofte litt tid før jeg finner en trygg måte å legge meg tilbake i høyre felt, og i mellomtiden hender det nok jeg hindrer noen bak som heller vil ligge 10–15 km over fartsgrensen. Jeg ville oppleve det som urettferdig om jeg ble bøtelagt i en slik situasjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

automat

Det kan virke som noen ikke har fått med seg at fartsgrenser er bortimot hellige i norsk rettsvesen. Og at det skal svært mye til at andre forhold trumfer disse. Så nei, gåsemorkjøring i 110km/t er neppe ulovlig. I hvertfall så lenge høyrefeltet ikke er helt tomt.

Og nei, jeg liker ikke gåsemorkjøring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Vesel på fredag 01. mai 2020, klokken 12:28

Dette er helt sant veldig vanlig, men jeg tror de aller færreste gjør dette med vilje for å blokkere dem bak. Hva er overhodet poenget med det liksom? De gjør det ubevisst fordi man gjerne sitter i sin egen lille verden når man kjører på landeveien. De ser en rett strekning og en bred vei, så da er det trygt å kjøre litt raskere, uten å tenke noe særlig over at de bak kanskje vil forbi. De tenker kanskje ikke en gang over at de er iferd med å øke hastigheten.

Eller de holder helt bevisst rolig hastighet i svingene, fordi de har en unge som blir bilsjuk. Og er lei av å stå langs landeveien å vaske spy ut av bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Eller de har rett og slett en annen oppfatning av hvor fort det er trygt å ta svingene. Det må man ha respekt for, enten det skyldes dårligere kjøreferdigheter eller andre forhold.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA