Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pro & con: TM3LR vs. Soul EV 64kWh vs. Zoe ZE50

Startet av E_S, onsdag 05. februar 2020, klokken 18:33

« forrige - neste »

E_S

Har fundert litt og kommet opp med tre kandidater på listen "kan vurderes".
- Tesla Model 3 LR AWD
- Kia Soul 64kWh (toppmodellen)
- Renault Zoe ZE50 (toppmodellen)

Mine betraktninger er som følger:

Tesla - ca. 470000,-:
+ AWD
+ Rekkevidde
+ Supercharger-infrastruktur
+ 3-faslader
+ Mye fancy teknologi
- Dyr
- Tvilsom byggekvalitet (ja, jeg har hatt to Tesla tidligere)
- Elendige servicesentre (ja, jeg har jo hatt Tesla før)
- Dyr forsikring

Kia - ca. 405000,-:
+ Design (den er både kul og praktisk)
+ Utstyrsnivå
+ Garanti
+ Byggekvalitet
+ Kan fås med soltak
- Kun 6,6kW AC-lading
- Den koster 400k med "full pakke" og gir både mindre rekkevidde og utstyr enn TM3
- Talentløs ladeport-plassering

Renault - ca. 320000,-:
+ Mest rekkevidde for pengene
+ 3-faslader 22kW
+ Billig forsikring
+ Billig å kjøpe
- Kun 50kW DC
- Mer "småbilfølelse"
- Lav effekt (135 hk)
- Talentløs ladeport-plassering

Vingler litt. Jeg haaaater verditap på bil, så det taler jo for en billigere variant. Jeg haater også å betale over 10k i året i forsikring. Men jeg er veldig glad i fancy-greier, utstyr og high-tech. Teslaen appellerer jo mest til hjertet, men jeg synes samtidig Soul scorer nesten like høyt på den skalaen, digger designet. Zoe er helt klart det fornuftige valget - billig å kjøpe, billig å forsikre og har i praksis nesten samme rekkevidde som min gamle Model S85.

Bruksområdet er stort sett motorvei og sentrale strøk, og en tur eller to til Tyskland m/omegn i året. Har parkering med 22kW ladestasjon. Har ikke barn eller hund og har ikke behov for å ha med meg ski.

Har tidligere hatt både Leaf, eldre Soul og 2x Tesla Model S, så er ikke "newbie" med elbil generelt. :)

Har noen noen kommentarer eller innspill?
:)

turfsurf

Liker du å faktisk kjøre bil? Da bør valget være enkelt. TM3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#2
Kan også legge til at service og kvalitet har definitivt bedret seg for Tesla. Vet ikke hvor du bor, men man får lettere time om dagen. Det funker veldig fint å booke via app inkl. oppfølgning.  Jeg kan iaff gå god for 2020 TM3 LR. Veldig tight og fin finish. Var ingenting å peke fingeren på ifm utlevering. Også kan du få med hengerfeste på den. Det er for meg mest moro for penga :)

Forsikringene på Tesla har dessverre blitt dyrere de siste to årene.

Jeg har selv hatt helt ny Zoe 40. Hadde den i et halvt år, før jeg solgte den. Utrolig kurant bil for penga, men ble fort kjedelig.. også er den ugunstig på langtur.. så spørs hva du vil vektlegge mest. Misforstå meg rett, men det høres ut som økonomi er en vesentlig faktor for deg her.. Leser det du skriver som at du vil ha Tesla, men den er for dyr... ellers hadde ikke jeg sammenlignet disse bilene opp mot hverandre.

Anbefaler deg å prøvekjøre en nyere TM3, så kan jeg love deg at du er solgt :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

E_S

Økonomisk går det helt fint med TM3, det er nok mest Onkel Skrue-genet i meg som stritter litt mot ved å bruke så mye penger. Et moment er jo at man kan kjøpe en litt brukt TM3 og spare noen titusener kontra en helt ny..
:)

automat

Sitat fra: E_S på onsdag 05. februar 2020, klokken 18:33

Bruksområdet er stort sett motorvei og sentrale strøk, og en tur eller to til Tyskland m/omegn i året.

Lademulighetene på Tysklandsturene bør kanskje med i vurderingen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kristian O

Du kan droppe AWD på M3, så koster den ca det samme som Kia.
Tyskland-turen hadde utvilsom tipper lasset til M3 for min del.
Har du sjekket prisen på forsikring?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

z4rd

#6
Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror det er litt dumt. Min erfaring med Tesla er at det er mer lønnsomt å kjøpe en bil som kommer litt senere i produksjonslinjen. De første bilene har historisk sett hatt sitt å stri med, og det gjelder alle modellene. Så tidspunkt og batch er vesentlig her, er min påstand. Du vil få et bedre produkt om du legger på ti-tjue tusen mer. Tesla selv har sagt at de gjorde en rekke utbedringer ila 2019 på TM3.

En annen ting som er betydelig for meg er en velfungerende app med bra funksjoner. Dette har Tesla. Vet ikke status på Kia, men Renault sin var helt krise tidligere iaff. Var faktisk ikke en ordentlig app, men kun en web-wrapper.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Spørsmålet er litt i sjangeren: "Skal jeg kjøpe BMW 3-serie eller Toyota Auris?" Veldig forskjellige biler.

Jeg ville valgt Model 3. YOLO.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

E_S

Jeg skal ikke si meg uenig i noe av det som fremkommer her, nei. Det er bare Onkel Skrue-siden av meg som får litt frysninger av verditapet på en bil til nesten 500k og en forsikring på 11-12k i året. Forsikringen var ille med Model S for flere år siden, og nå er det jo helt insane for alt av Tesla, selv med full bonus og moderat kjørelengde..
:)

1000kwh

Sitat fra: E_S på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:05
Jeg skal ikke si meg uenig i noe av det som fremkommer her, nei. Det er bare Onkel Skrue-siden av meg som får litt frysninger av verditapet på en bil til nesten 500k og en forsikring på 11-12k i året. Forsikringen var ille med Model S for flere år siden, og nå er det jo helt insane for alt av Tesla, selv med full bonus og moderat kjørelengde..
Kia/Hyundai har historisk et høyt verditap (har kjøpt nye Hyundai, så det har jeg erfaring med). Dette er noe spesielt nå siden det er få modeller og Kia/Hyundai har flere gode med bra etterspørsel. Men også disse vil falle når det kommer andre merker inn.

Kia Soul har også et veldig spesielt design som også kan gjøre at verditapet blir høyt. Hvorfor ikke Eniro?

Kjøp TM3 :P Både byggekvalitet og service er ikke noe dårligere enn Kia/Hyundai. Min erfaring.


E_S

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:15

Kia/Hyundai har historisk et høyt verditap (har kjøpt nye Hyundai, så det har jeg erfaring med). Dette er noe spesielt nå siden det er få modeller og Kia/Hyundai har flere gode med bra etterspørsel. Men også disse vil falle når det kommer andre merker inn.

Kia Soul har også et veldig spesielt design som også kan gjøre at verditapet blir høyt. Hvorfor ikke Eniro?

Kjøp TM3 :P Både byggekvalitet og service er ikke noe dårligere enn Kia/Hyundai. Min erfaring.

Designet på Soul er jo akkurat det som appellerer til meg - e-Niro er jo en ganske kjedelig "kjerringbil". :)

Men ja, TM3 er jo fristende, men da bør man vel trolig kjøpe en helt ny for å få en med minst mulig barnesykdommer. Servicesentrene er så preget av inkompetanse og ineffektivitet at jeg blir kvalm bare ved tanken, men bilen er jo fin. :)
:)

z4rd

Nye Soul er ikke noe dårlig bil og du vil trolig trives med den, også mht den økonomiske faktoren også. Men da vet du at det blir noe mer plunder ifm Tysklandsturene... men så lenge du har forventninger som matcher virkeligheten så skal det nok godt gjøres å bli misfornøyd.

Så sånn sett er alle tre alternativene kurante for deg - da det virker som du har et «opplyst» og realistisk utgangspunkt :)

Uansett lykke til med valg/kjøp!

EDIT: Kan også legge til at Zoe har overraskende god innvendig plass. Man blir lurt av det ytre designet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dieselgubben

Kia'en setter du deg inn i, TM3 setter du deg ned i. Kia kan ta 100 kg taklast, TM3 65 kg (tatt på husken). Tror verditapet på TM3 kan bli høyt når det kommer flere konkurrenter. Har gjort samme vurderinger som deg, og har Soul-18 (og takboks!). Ulempen med Soul er kjøring i 100 km/t+ - da øker forbruket mye. Hva med å kjøpe en 30 KW Soul 18-19 modell til rundt 200' og leie TMS med gratis lading på de 2 turene til Tyskland? Vi baserer oss på leie ved behov.

Men det blir ikke helt rettferdig å sammenligne med en TM3 Awd som det nevnes her. Du får jo billigere TM3 med drift på 2 hjul slik som Kia'en, da er de ikke så langt unna i pris. Men er du medlem i Akademikerne, er det inngått en avtale med Bertel O Steen som gir deg 5 % rabatt på el Kia. Da er du på ca. 380' kr for en Soul...  I tillegg får du nye, importerte Soul til rundt 350' kr med samme garanti (se etter Exclusive IKKE Spirit) og utstyrsnivå som de norske.   

E_S

Ja, det er et poeng at TM3 er en sedan og små sedaner tradisjonelt har vært helt "dødt" i det norske markedet. TM3 har jo solgt meget bra fordi det ikke finnes noen reelle alternativer. For min del spiller det ingen rolle med sedan eller ei.

Takk for tipset med import, jeg er ikke fremmed for importbil på noen måte. Så lenge jeg får tilfredsstilt utstyrsfetisjen min (les: full pakke m/ soltak) er alt innafor. :)
:)

Dieselgubben


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA