Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stortingets mål om 100% salg av utslippsfrie biler i 2025

Startet av Vollis47, onsdag 05. februar 2020, klokken 16:00

« forrige - neste »

Maximus

#15
Sitat fra: HVolland på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:00Men uten tiltaksplaner er det neppe særlig realistisk å oppnå noen av disse.

Det vil helt sikkert hjelpe på med ytterligere politiske tiltak og intensiver, men jeg tror ikke det trengs for å være nært målet ved utgangen av år 2025. Med nært mener jeg en elbilandel av totalsalget på mer enn 85%.

100% er ikke realistisk, og det er heller ikke nødvendig. Elbilene har nådd det nivået at de uten for store omkostninger kan brukes av det store flertallet av befolkningen. Da slår det inn mekanismer som det å tenke med lommeboka (bilene er billige, drivstoffet er enda billigere) og ikke minst det at de fleste vil ha noe som ikke er alt for ulikt det som naboen har. Disse forholda kommer til å selge biler.

De siste små prosentene vil forsvinne av seg selv i de nærmeste årene etter 2025. I 2030 leveres det nok ikke annet enn noen ytterst få entusiastbiler med forbrenningsmotor i det norske markedet. Og da er nok mye av produksjonen av bensin og dieselbiler lagt ned på globalt nivå. Her er det faktisk en heldig situasjon der markedet kommer til å ordne opp.

Veien dit blir neppe lineær, i år passerer vi nok en salgsandel på 50% med god margin. Med alle de nye modellene som kommer fra sommeren og utover, så blir både høsten og hele neste år svært interessant. Det er fristende å spå at vi når 70-75 % på bare et par år, og at det da begynner å flate ut slik at vi når 85-90% innen 2025 er ferdig.

Bare gjetninger selvsagt. Men jeg tror ikke fasiten blir så veldig langt unna.


Vollis47

HeiMaximus og takk for en fin analyse av fremtidsutviklingen. Positivt, og fint om det går slik.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

vinterdekk

#17
Politikerene snakket ennå om 97-100% i august, mens zero og norges bilbransjeforbund er samstemte i at det ikke vil bli enkelt.

https://www.motor.no/artikler/2019/august/elbiler-statsrad-advarer-mot-a-slippe-100-prosentmalet/

Maximus har ett godt poeng, det er ikke noen krise om nybilsalget havner ett ti-prosent under i 2025. Da er andelen nye fossilbiler så liten at det blir mest for spesielt interesserte, og elbilandelen vil ikke nødvendigvis være like følsom for avgifter pga passert vippepunkt.. forhåpentligvis har vi utbygd god nok infrastruktur snart så man slipper å skylde på det (Troms og Finnmark ligger svært langt etter resten av landet).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Amoss

Sitat fra: Maximus på søndag 09. februar 2020, klokken 19:00
Bare gjetninger selvsagt. Men jeg tror ikke fasiten blir så veldig langt unna.

Tror også at du gjetter svært nær hva som vil vise seg å bli fasiten. Blir litt som med lading, de siste 20% tar like lang tid som de første 80%  ;)
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:11Om fem år er det ingen som kjøper elbil lenger. Realiteten har sunket inn, de ytterliggående synspunktene har lagt seg og alle skjønner at det beste fra begge verdener er fremtiden. Altså hybrid. Dieselhybrid. Hybridene har i 2025 15-20 mils rekkevidde, men det tar fremdeles like lang tid å lade opp et slikt batteri som i dag. Dyrt er det også. Men det er miljøvennlig. Alle kjører på strøm i bymiljø, og ingen har rekkeviddeangst.

Fullelektriske biler har ingen fremtid før atomteknologien er anvendelig. Og da går nok ikke bilene lenger på fire hjul.

Hvor er det denne "realiteten" synker inn?

Roy Aasen


cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA