Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde eTron 50 vs. Tesla X75d?

Startet av Pilot, onsdag 05. februar 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

Pilot

Vurderer å bytte fra X75D til eTron 50.

Noen som har erfaring fra begge og kan uttale seg om reell rekkevidde, og evt. hvor stor forskjellen er?

Trond.m

Sitat fra: Pilot på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:58
Vurderer å bytte fra X75D til eTron 50.

Noen som har erfaring fra begge og kan uttale seg om reell rekkevidde, og evt. hvor stor forskjellen er?
Du vet vel nok om rekkevidden på X75D, og du finner masse informasjon om rekkevidden til e-tron 50. Så ser ikke helt behovet for en tråd for sammenlikning.

moby666

Har hatt både e55 og x75 og jeg vil si de har tilnærmet lik rekkevidde. Dvs e50 har da 5-7 kortere rekkevidde enn x75, kanskje som x60? Du bør vurdere hva som er bra nok for deg, men for min del hadde e50 vært ubrukelig i denne prisklassen.

elektro

Sitat fra: moby666 på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:10
Har hatt både e55 og x75 og jeg vil si de har tilnærmet lik rekkevidde. Dvs e50 har da 5-7 kortere rekkevidde enn x75, kanskje som x60? Du bør vurdere hva som er bra nok for deg, men for min del hadde e50 vært ubrukelig i denne prisklassen.

At X75D, som har 15-20 kWh mindre batteri enn e-tron 55, har tilnærmet lik rekkevidde som denne, stemmer ikke. Jeg har hatt både S75D og e-tron 55 og vil si at de to bilene har tilnærmet lik rekkevidde.

e-tron 55 har mer lik rekkevidde som X90D, noe også Motors test viste. Den e-tron 55 Motor testet var 83,6 kWh utgaven og den gikk 341 km. X90D får du noen kWh mindre ut av, men den har noen prosent lavere forbruk. Til sammenligning gikk TMX LR Raven 419 km. i Motors test. Men, e-tron 55 gikk tom på Hjerkinn nesten 1000 moh. Dagens utgave e-tron 55 med 86,5 kWh ville nådd nedstigningen til Foldal og klart nærmere 375 km. Uansett, til saken. La oss bruke resultatet til TMX LR Raven:

419 / 100 * 75 = 314 km. for X75D, dersom den hadde deltatt i samme test.

Realistisk sett er det nok ((419 / 92 * 68 = 309,7 km) * 0,95) = 294 km. for X75D. Men la oss legge godviljen til og si den ville klart 300 km.

e-tron 50 gikk 259 km. i Motors test, så at X75D går rundt fem mil lenger er ikke usannsynlig. Og e-tron 50 går nok ikke mye lenger enn X60D, det er jeg enig i. Den har 5 kWh ekstra batteri, men igjen noen prosent lavere forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Men det er litt mer nyansert, for e-tron kan gå "sparsomt" på rolig landevei, på nivå med X. Over 90 km/t, hvertfall 100, vil X ganske sikkert gå billigere. Legg på skiboks på etron så blir det verre igjen. I Motors test på landevei i dårlig føre gikk E50 ca 260 km.
Netto inkl buffer under 0 på en X75 skal vel være 73 kWh, mens E50 har 67? Bare der bør det ligge 2-3 mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Ja, ikke noen tvil om at en X75D går lenger enn e-tron 50, men ikke på langt nær så langt som e-tron 55. Den er nærmere e-tron 50. Også i netto kWh;

X60: 62,4 (+8,6 kWh buffer = 75)
e50: 64,7 (+6,3 kWh buffer = 71)
X75: 72,6 (+2,4 kWh buffer = 75)
X90: 81,8 (+4,0 kWh buffer = 85,8)
e55: 86,5 (+8,5 kWh buffer = 95)

Jeg tipper X'ene i snitt har 5% lavere forbruk. Ladekurve, degradering/egnethet for fullading osv. er også faktorer kjøper bør vurdere. Men rekkevidde er rekkevidde. 🙂

Kilde: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ ** kan ha blitt endret OTA, men netto verdiene er neppe blitt større med åra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kartelaven

Her vil det være store forskjeller på sommer/vinter og hastighet. Hvis du trenger rekkevidde i 60-80 km/t på vinteren er forholdene ideelle for Audien i sammenlikningen. Har du bruk for rekkevidde på motorvei i sommerhalvåret vil forholdene favorittisere Teslaen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

moby666

Etter min erfaring går X75 lengre enn etron 55 på sommeren (noe som vises tydlig på EPA målingene også). Mulig etron går litt lenger i vintersesongen.

Sitat fra: elektro på torsdag 06. februar 2020, klokken 00:33
Ja, ikke noen tvil om at en X75D går lenger enn e-tron 50, men ikke på langt nær så langt som e-tron 55. Den er nærmere e-tron 50. Også i netto kWh;

X60: 62,4 (+8,6 kWh buffer = 75)
e50: 64,7 (+6,3 kWh buffer = 71)
X75: 72,6 (+2,4 kWh buffer = 75)
X90: 81,8 (+4,0 kWh buffer = 85,8)
e55: 86,5 (+8,5 kWh buffer = 95)

Jeg tipper X'ene i snitt har 5% lavere forbruk. Ladekurve, degradering/egnethet for fullading osv. er også faktorer kjøper bør vurdere. Men rekkevidde er rekkevidde. 🙂

Kilde: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/ ** kan ha blitt endret OTA, men netto verdiene er neppe blitt større med åra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA