Har hatt både e55 og x75 og jeg vil si de har tilnærmet lik rekkevidde. Dvs e50 har da 5-7 kortere rekkevidde enn x75, kanskje som x60? Du bør vurdere hva som er bra nok for deg, men for min del hadde e50 vært ubrukelig i denne prisklassen.
At X75D, som har 15-20 kWh mindre batteri enn e-tron 55, har tilnærmet lik rekkevidde som denne, stemmer ikke. Jeg har hatt både S75D og e-tron 55 og vil si at
de to bilene har tilnærmet lik rekkevidde.
e-tron 55 har mer lik rekkevidde som X90D, noe også Motors test viste. Den e-tron 55 Motor testet var 83,6 kWh utgaven og den gikk 341 km. X90D får du noen kWh mindre ut av, men den har noen prosent lavere forbruk. Til sammenligning gikk TMX LR Raven 419 km. i Motors test. Men, e-tron 55 gikk tom på Hjerkinn nesten 1000 moh. Dagens utgave e-tron 55 med 86,5 kWh ville nådd nedstigningen til Foldal og klart nærmere 375 km. Uansett, til saken. La oss bruke resultatet til TMX LR Raven:
419 / 100 * 75 = 314 km. for X75D, dersom den hadde deltatt i samme test.
Realistisk sett er det nok ((419 / 92 * 68 = 309,7 km) * 0,95) = 294 km. for X75D. Men la oss legge godviljen til og si den ville klart 300 km.
e-tron 50 gikk 259 km. i Motors test, så at X75D går rundt fem mil lenger er ikke usannsynlig. Og e-tron 50 går nok ikke mye lenger enn X60D, det er jeg enig i. Den har 5 kWh ekstra batteri, men igjen noen prosent lavere forbruk.