Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Informativ video om lading av elbil

Startet av elektrolux, onsdag 05. februar 2020, klokken 08:25

« forrige - neste »

elektrolux

Med tanke på kommende tariff er det som kommer fram i denne videoen nyttig å få med seg.

https://www.youtube.com/watch?v=GyfluIwryfU&feature=emb_logo




Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Og ikke overraskende så er det en Zappi hun installerer

elektrolux

Om en i disse nettleie tider ønsker abonnements fri smart lading med dynamisk regulering er den unektelig et godt valg.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Enig i det, men det er et poeng at det finnes alternativer. Fully Charged er en engelsk YouTube kanal og Zappi er en engelsk produsent så det er en liten preferanse der.

elektrolux

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. februar 2020, klokken 10:47
Enig i det, men det er et poeng at det finnes alternativer.

Gjør det virkelig det? De jeg kjenner har lastplugg og/eller abonnement som et fordyrende element
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. februar 2020, klokken 11:57
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. februar 2020, klokken 10:47
Enig i det, men det er et poeng at det finnes alternativer.

Gjør det virkelig det? De jeg kjenner har lastplugg og/eller abonnement som et fordyrende element
Zappi opplegget er jo dyrere i innkjøp enn Easee f.eks. Økonomisk tror jeg ikke det er den voldsomme forskjellen.

elektrolux

#6
Ikke om du regner komplett smart og lastballanserende løsning:

- Zappi ladestasjon med 6,5m kabel koster 8990.-
- Easee koster 6990 - 7990.- + for lastballansering + for kabel + for smarte funksjoner i form av abonnement så dyrere i innkjøp og bruk....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Jaja, men jeg betalte 5990 , fikk med Pulse, hadde flere type 2 liggende og var Tibber kunde fra før (samt liker å støtte norske løsninger/selskaper).

Men ser fordeler med Zappi også

Thomas Parsli

Jeg fikk den også til 5.995,- (som medlem i elbilforeningen), ved å bli Tibber-kunde.
Men vi fikk ikke med Pulse, som jeg vurderer å kjøpe men kanskje venter til det skjer noe med nettleien og/eller jeg må bytte varmtvannstank.

Begge bilene har Type2-kabel, men etter nesten ett år kjøpte jeg en brukt (egentlig ny, åpnet i pose) på Finn til 1400,- (Mennekes Type 2 3-fas 32A) for å ha liggende i bilen (just in case).

Får man ikke lastbalansering med Easee uten å være kunde hos f.eks Tibber?

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

#9
Med zappi kan man vel også overvåke totaltrekket på inntak slik at man i teorien kan installere f.eks. 3x32A lader med kun 3x22A inntakssikring uten å få problemer med overbelastning. Laderen vil automatisk regule trekket utfra hva som til enhver tid er ledig kapasitet.

Eller var det kanskje Zaptec som kan dette  :D

tolapet

Sitat fra: Tellus på fredag 07. februar 2020, klokken 21:49
Med zappi kan man vel også overvåke totaltrekket på inntak slik at man i teorien kan installere f.eks. 3x32A lader med kun 3x22A inntakssikring uten å få problemer med overbelastning. Laderen vil automatisk regule trekket utfra hva som til enhver tid er ledig kapasitet.

Eller var det kanskje Zaptec som kan dette  :D

Det kan en med andre ladere og, jeg har satt maks-trekk til 45 amp, over det redusererer "ladeboxen" bilens laders strømtrek, slik at maks strømtrekk ikke overstiger 45 Amp. Har 63Amp kortslutningsvern, men satte 45Amp som maks fordi.......
Har 3 stk strømtrafoer på inntaket, kablet til "ladeboks", men....strøkabelen er også kablet..
Ingen app, ingen abbonement,...bare virker... 8) 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA