Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 05. februar 2020, klokken 08:16

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Amoss på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:24
Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:12
Etter å ha skumlest PDFen som VIDAR_S viser til, samt et par nyhetsartikler så forstår jeg at den største endringen er forslag om å bruke døgnmax i stedet for månedsmax for avregning hvis nettleien skal beregnes ut fra max timesforbruk.

Er enig i at døgnmax høres bedre ut enn månedsmax, men hvorfor må de beregne den ut i fra max?  Hadde det ikke vært bedre - og mer forståelig - med en pris pr. kW?  La oss si 1 øre pr. kW effekt for eksempelets skyld. Lader man da med f.eks. 22kW, så kommer effektavgiften på 22 øre pr. kWt mens du lader. Slår så varmtvannsberederen og varme ovnen i huset til ned 2kW hver mens man lader så blir det det 26øre pr. kWt. Avsluttes så ladingen (mens resten fortsatt er i gang) så faller effektavgiften til 4øre pr. kWt.

Mye lettere for folk å forstå, dessuten blir du da premiert dersom man plutselig innser at "Oj, nå har vv-berederen og varmeovnen slått seg på mens jeg lader!", så kan man avslutte ladingen - eller ovn/vvb - og få redusert effektavgiften etter dette. Men dette forslaget så er det bare å trekke på skuldrene og la det stå til, man HAR alt blitt straffet med den høyere effektavgiften for denne dagen.

Dette er faktisk det beste forslaget jeg har lest hittil. KUDOS.

Forøvrig er det en sterk lettelse, ihvertfall for eget forbruk, der enhver bruk av komfyr, mikro og annet utstyr som krever høy effekt, ville kunnet påvirke effektavgiften.

Jeg bor nemlig i en leilighet med inkludert fyring og varmtvann, slik at det er sentralt regulert. Og strøm brukes da kun til lys, hvitevarer og brunevarer.

Ikke at jeg har anledning til å få montert elbil-lader som trekker strøm ut av mitt eget skap, men rent teoretisk om det hadde vært tilfelle, så ville jeg med månedstopper blitt straffet godt hver måned for den ladingen som skjer.

Med effektavgift på døgntopper, så blir man ikke straffet året rundt for slikt, men kun vaskedager og ladedager, og endel ekstra om man må gjøre "alt" samtidig.

Uansett bør man heller se på effektpriser på tider der det er høyt effektuttak både fra bedrifter og private, og ikke bli straffet med dyreste pris dersom man f.eks. lader med litt effekt om natta, når hverken private eller bedrifter har særlig høyt effektuttak.

Jeg snakker altså om at man priser høyere på effektuttak i kjernetider, og priser lavere utenom kjernetider.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:09Med effektavgift på døgntopper, så blir man ikke straffet året rundt for slikt, men kun vaskedager og ladedager, og endel ekstra om man må gjøre "alt" samtidig.

En endring til avregning (sjekk av maksforbruk) for hvert døgn for seg for setting av effekttariffen, er mye bedre enn å se en hel måned av gangen.

Derimot hadde det vært enda bedre med å beregne effekttariffen ut fra time til time.

Strømleverandørene klarer jo å differensiere strømprisene gjennom døgnet og da burde nettleverandørene klare det samme med effekttariffen. Derimot sitter vel det langt inne i frykt for tapte inntekter (for noe de ikke leverer på natten).


Tenk dere at man lader bare det mest nødvendige ved middag for å klare en tur på kvelden for så å lade resten på natten for å fordele nettbelastningen.

Med døgnavregning får man like høy effekttariff ut døgnet. Da kan man få det slik at mange biler (Volkswagen har mulighet til å sette avgangstid så bilen blir fulladet til avreise) fortsatt lader når boliger skal varmes opp på morgenen og varmoppvarming begynner.

Hadde man hatt avregning ut fra uttatt effekt målt mot effekttoppene for hver time i døgnet kunne de som vil starte lading tidligere på kvelden og være ferdig ladet før 'morgenrushet' på effekten i nettet begynner uten å bli dobbelt straffet fordi man måtte lade litt i 'ettermiddagsrushet' på effekten i nettet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:46
Sitat fra: RJK på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:09Med effektavgift på døgntopper, så blir man ikke straffet året rundt for slikt, men kun vaskedager og ladedager, og endel ekstra om man må gjøre "alt" samtidig.

En endring til avregning (sjekk av maksforbruk) for hvert døgn for seg for setting av effekttariffen, er mye bedre enn å se en hel måned av gangen.

Derimot hadde det vært enda bedre med å beregne effekttariffen ut fra time til time.

Strømleverandørene klarer jo å differensiere strømprisene gjennom døgnet og da burde nettleverandørene klare det samme med effekttariffen. Derimot sitter vel det langt inne i frykt for tapte inntekter (for noe de ikke leverer på natten).

SNIP

Jeg tror egentlig vi er ganske enige her, du bare ordlegger deg litt anderledes.

En utgave av Amoss sitt forslag, men der han, slik jeg ser, ikke skiller effektavgiften etter tid på døgnet eller tariff på det tidspunktet, men etter hvor stor toppen er.

Effektavgiften bør altså variere etter det totale uttaket, der man kan tillatte seg en større topp om natta når forbruket ellers er veldig lavt, mens ett stort uttak i "prime time" får en høyere effektavgift i den perioden og på et tidligere innslagspunkt enn på natta.

Kanskje bør det legges inn en "grenseverdi" for hva en normalhusholdning bør klare seg med, slik at variasjoner under denne grensen ikke fører til effektavgift, men bare på det overskytende. Og den verdien bør settes ut fra oppvarmingsmetode, slik at elektrisk oppvarming bør gis en høyere terskelverdi enn enheter som har sentralfyring/fjernvarme, siden borettslaget uansett får egen effektberegning for det som brukes i deres opplegg.

Da tar man hensyn til nettets totale belastning, og det blir ikke dobbeltbelastet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: Amatøren på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:46
Derimot hadde det vært enda bedre med å beregne effekttariffen ut fra time til time.

Absolutt bedre med time for time enn dag for dag, men med dagens direkteavlesning av forbruket så ser jeg egentlig ingen grunn til å måtte periodisere det overhode, annet enn for å øke "straffen" for den som er så frekk/slepphendt at man forbruker for mye på en gang.

Men er helt med på at man i tillegg kunne endre effekt-satsene basert på tid på døgnet, da det ville hjelpe til å forskyve forbruket bedre slik at storforbrukene kommer på gunstige tider for nettet. Faren her er jo at vaskemasker etc. nok helst vil bli kjørt på natta...
Model S 85D

Kristian O

kWh- pris og effekt bør kombineres. Da blir kanskje variasjonen for «kraft» (effekt + kWh) større enn variasjonen for kWh er i dag, og vi blir meir motivert for å endre vaner og mindre forvirret.
Noen med Zoe og veteran-Tesla har mulighet til å lade med 22 kW, og nettet takler vel heilt fint at dei gjer det f.eks mellom 02.00 og 05.00 i Juli?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amatøren

Sitat fra: RJK på onsdag 05. februar 2020, klokken 17:13Jeg tror egentlig vi er ganske enige her, du bare ordlegger deg litt anderledes.

Jepp, RJK:+1:

Ville bare utheve ditt litt ekstra med sitatet, men ser nå at uthevingen kanskje kunne misforstås. Jeg bare 'broderte' litt videre på det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vartli

Med 11 kW platetopp og 7 kW varmeelement til vannbåren varme ser jeg for meg at toppene mine kan bli ganske høye før en tenker på lading av elbil. Skal ikke se bort fra at nettleie kan gå opp og at det faktisk er økonomiske grunner til å gå over til naturgass. Har røret på yttervegg, så det skal ikke være så vanskelig å få til, men det blir jo helt feil miljømessig.

Har ikke sjekket priser, men antar investeringskostnadene blir en del og at risiko for vesentlig økt CO2-avgift og eventuelt forbud mot gassfyring på sikt er tilstede. Det beste, og enkleste, blir nok å få til en form for styring av elementet for vannbåren varme.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

RJK

Sitat fra: vartli på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:49
Med 11 kW platetopp og 7 kW varmeelement til vannbåren varme ser jeg for meg at toppene mine kan bli ganske høye før en tenker på lading av elbil. Skal ikke se bort fra at nettleie kan gå opp og at det faktisk er økonomiske grunner til å gå over til naturgass. Har røret på yttervegg, så det skal ikke være så vanskelig å få til, men det blir jo helt feil miljømessig.

Har ikke sjekket priser, men antar investeringskostnadene blir en del og at risiko for vesentlig økt CO2-avgift og eventuelt forbud mot gassfyring på sikt er tilstede. Det beste, og enkleste, blir nok å få til en form for styring av elementet for vannbåren varme.

Blir det for dyrt, tar folk med seg gassbeholder og utegrillen inn på kjøkkenet. Lite miljøvennlig og mer farefullt både i forhold til brannfare og gasslekkasje. Lommeboka avgjør hva man tar seg råd til.

For andre blir det kanskje gassdrevet terrassevarmer og utegrillen ute, iført bevernylondressen og forkleet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#23
Gode innlegg fra Unni Berge, kommunikasjonsleder i  elbilforeningen :+1:

https://bil24.no/lovforslag-kan-gi-flere-hurtigladere/

Kopi:

Et forslag går nemlig på at det skal bli dyrere å lade hjemme om ettermiddagen, slik at elbilistene på en måte tvinges til å lade om natten når kapasiteten i strømnettet er størst.

NVE frykter at mange elbiler gjør at toppene blir så store at de må bygge ut strømnettet, noe som selvsagt vil medføre store utgifter.

− Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:58
Men skal det være noe innsteg/makstak for dette energileddet? Merker at jeg, som lader på 11kW til vanlig vil jo ha min ladetid som effekttoppen hver dag og denne vil naturlig nok bli høyere enn alle andre effekttopper gjennom dagen, så jeg ser ikke at det nevnes noe i modellene om totaleffekt og rushtid og lignende, bare individuell døgnmaks ...

Har du virkelig behov for å lade med 11 kW? Om du lader ti timer etter hverandre på kveld/natt så blir det 110 kWh per døgn (mer enn dagens største batteri). Bruker du virkelig 110 kWh per dag ca hver dag?

Sønnen min har ladet med 6A (ca 1,4 kW) i flere år og daglig kjørt ca 80 km.

Rosstopher

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:57
Har du virkelig behov for å lade med 11 kW? Om du lader ti timer etter hverandre på kveld/natt så blir det 110 kWh per døgn (mer enn dagens største batteri). Bruker du virkelig 110 kWh per dag ca hver dag?

Sønnen min har ladet med 6A (ca 1,4 kW) i flere år og daglig kjørt ca 80 km.

De færreste har behov for å lade med 11 kW. Jeg kjører 30.000 km i året og 3,7 kW holder hjemme. Det har hendt noen få ganger at jeg har ladet til 70 % dagen før jeg skal på langtur og kommet hjem sent, så jeg ikke har fått dratt om morgenen med 100 %, men det skal ikke mye planlegging til for å unngå det.

Jeg har forstått det sånn at det er maks effekt i løpet av døgnet som er utslagsgivende for hva man skal betale. I så fall er det jo relativt enkelt å finne ut hva man har som døgnmaks per i dag og justere ladeeffekten sånn at man legger seg såvidt under nåværende døgnmaks om natta mens man lader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Chris Neumann Ruud

Nei, jeg har som regel ikke behov for det, så alternativet er jo å sette ned amperen for å spre ladinga ut over et større tidsspenn, med risikoen for å skli utenfor bunndalen på strømprisen og dermed tape litegranne på det.

Poenget er vel mer at konsekvensene av en omlegging (når dette eventuelt blir en realitet og i hvilken form) fortsatt er såpass usikkert at det ikke er lett å si hva det vil føre til av nødvendige adferdsendringer.

Såper at det blir klarlagt hva reglene skal bli og hvordan innfasingen vil skje slik at man kan forberede seg og planlegge løsninger i god tid.
F.eks Tibber kunne endret i smartlademodulen sin til å sjekke døgnforbruket via Pulse og styre ladingen etter strømpris og makseffekt deretter, men det trenger de nok tid til å implementere, spesielt dersom alle netteiere skal ha en egen, sær tariff.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Electric cars in Norway

#27
Nyhet noen timer gml fra tv2

Lade elbil? Her er det en skikkelig pris-jungel

https://www.tv2.no/broom/11171363

Kopi:


Her er prisene
Dette er dagens prisbilde for noen store aktører langs norske veier:

Lynlading:
Operatør og pris:

Fortum Charge & Drive 2,00 pr.min. + 2,50 pr. kWh

SMS: 4,00 pr. min. + 2,50 pr. kWh

Grønn Kontakt 1,25 pr.min. + 2,90 pr. kWh

Drop-in: 2,50 pr. min. + 2,90 pr. kWh

BKK 1,25 pr. min + 2,90 pr. kWh

Registrerte kunder: Minst -10% på prisen

Lyse 1,25 pr. min. + 2,90 pr. kWh

Tesla Kr. 1,70 pr. kWh

Ionity 0,29 euro for avtalekunder

0,79 euro for andre

Circle K 3,50 pr. min for registrerte kunder

4,50 pr. min for engangskunder

Hurtiglading:
Operatør og pris:

Fortum Charge & Drive 3,10 pr.min.

SMS: 4,00 pr. min.

Grønn Kontakt 1,25 pr. min. + 2,90 pr. kWh

Drop-in: 2,50 pr. min. + 2,90 pr. kWh

BKK 1,25 pr. min + 2,90 pr. kWh

Registrerte kunder: Minst -10% på prisen

Lyse 1,25 pr. min. + 2,90 pr. kWh

Tesla Kr. 1,70 pr. kWh

Ionity 0,29 euro for avtalekunder

0,79 euro for andre

Circle K 2,50 pr. min for registrerte kunder

3,50 pr. min for engangskunder

Normallading:
Operatør og pris:

Fortum Charge & Drive 1,00 pr.min.

SMS: 2,00 pr. min.

Grønn Kontakt 0,10 pr.min. + 2,50 pr. kWh

Drop-in: 0,30 pr. min. + 2,50 pr. kWh

BKK 0,10 pr. min + 2,50 pr. kWh

Registrerte kunder: Minst -10% på prisen

Lyse 0,10 pr. min. + 2,50 pr. kWh

Tesla Kr. 1,70 pr. kWh

Ionity 0,29 euro for avtalekunder

0,79 euro for andre

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 09. februar 2020, klokken 00:50
Nyhet noen timer gml fra tv2

Lade elbil? Her er det en skikkelig pris-jungel

Circle K har gått over til ren kWh prising og er nå på pristoppen av de norske operatørene.

50 kW hurtiglading - 4,49 kr/kWh
150 kW lynlading - 4,99 kr/kWh

Ja, en pris-jungel er det, men egentlig ganske oversiktlig i forhold til det man opplever hvis man beveger seg utenfor Norges grenser  ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

z4rd

Tesla opererer med nivå 1 og nivå 2.

Nivå 2 er over 60kW hastighet og Nivå 1 er ved 60kW eller lavere. Nivå 1 er halve prisen av Nivå 2.

Prisen for Nivå 2, som er normalt ifm lading er i dag: kr 1,70,- pr. kWh.

Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA