Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 05. februar 2020, klokken 08:16

« forrige - neste »

Electric cars in Norway


arthur

Kanskje det kan bety at det blir billigere å lade elbilen hvis man bare gidder å trykke på noen knapper på en fjernkontroll der man sitter i sofaen og forteller "systemet" at bilen skal lade om natten når den allikevel står still og ikke er i bruk?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorgenM

Leste noe lignende tidligere og det var snakk om rundt 5 øre påslag per kWt i "rush-tiden" og det er jo så ubetydelig lite at det ikke er noe å lage sak om egentlig :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Roy Aasen

Gjesp....zzzzzzz.

Jeg må lade mine 10 til 12 timer hver dag uansett påslag eller ikke, og blir det altfor ille så er det jo bare bytte bil.

Amoss

Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. februar 2020, klokken 08:28
Leste noe lignende tidligere og det var snakk om rundt 5 øre påslag per kWt i "rush-tiden" og det er jo så ubetydelig lite at det ikke er noe å lage sak om egentlig :)

Vel, problemet er at det ikke bare er elbil-lade-strømmen som blir dyrere. ALL bruk av elektrisitet i "rush-tiden" blir dyrere for alle dersom jeg oppfatter artikkelen rett. Og med slike artikler som legger skylda på elbilene så er det bare å vente på elbilhaterne som vil påstå at de betaler mer for strømmen når de lager middagen på grunn av "disse helvetes elbilene".
Model S 85D

Vidar_S


goggo


Etter å ha skumlest PDFen som VIDAR_S viser til, samt et par nyhetsartikler så forstår jeg at den største endringen er forslag om å bruke døgnmax i stedet for månedsmax for avregning hvis nettleien skal beregnes ut fra max timesforbruk.
Dette virker som et stort fremskritt for meg, både for privatforbrukere og for bedrifter.
Man har da muligheten for å "tabbe seg ut" en enkelt dag (og man kan lære av det) fremfor å få skyhøy nettleie en hel måned dersom man har hatt en dag/time med unormalt høyt forbruk.

Eller har jeg misforstått noe her?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amoss

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:36
For de som måtte være mer interesserte i fakta enn store overskrifter om elbillading:  http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf

Fakta er vel og bra det, og takk for linken :)

Men for det første vil neppe elbilhaterne som jeg nevnte i forrige innlegg lese denne rapporten og kun forholde seg til store overskrifter og artikler som den i TP, og ved min så langt raske skumming av rapporten så ser jeg at også rapporten viser til elbillading som en av grunnene til denne endringen.
Model S 85D

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:12

Etter å ha skumlest PDFen som VIDAR_S viser til, samt et par nyhetsartikler så forstår jeg at den største endringen er forslag om å bruke døgnmax i stedet for månedsmax for avregning hvis nettleien skal beregnes ut fra max timesforbruk.
Dette virker som et stort fremskritt for meg, både for privatforbrukere og for bedrifter.
Man har da muligheten for å "tabbe seg ut" en enkelt dag (og man kan lære av det) fremfor å få skyhøy nettleie en hel måned dersom man har hatt en dag/time med unormalt høyt forbruk.

Eller har jeg misforstått noe her?

mvh
Hugo

Så for hjemmeladere beyr det i praksis å stille ned effekten til minste praktiske ladefart uansett når på døgnet man lader, dersom man har et nogenlunde likt lademønster gjennom måneden?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Orbit

For hjemmeladere blir det best at summen av strømforbruk til bolig+lading har lavest mulig topper, og derfor i praksis jevnest mulig forbruk gjennom døgnet.

Du bør ikke lade når du bruker mest strøm til andre ting (typisk ettermiddag, kjøkken + oppvarming + varmtvann), og i de fleste tilfeller lade mest mulig i perioden rett etter nattsenking av temperatur har slått inn (og strømforbruket i boligen derfor er nær null). Lader du ferdig før oppvarming slår inn igjen vil ladingen ikke gi noen utslag i ekstra effektavgift.).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vidar_S

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:25

Så for hjemmeladere beyr det i praksis å stille ned effekten til minste praktiske ladefart uansett når på døgnet man lader, dersom man har et nogenlunde likt lademønster gjennom måneden?

Hentet fra punkt 4.5.1 i rapporten (pdf'en):
SitatFor kunder som lader smart, blir nettleien noe lavere enn i dag. Årsaken til dette er at ladingen ikke skjer i timer hvor forbruket ellers er høyt. Nettleien reduseres for slike kunder tilsvarende nedgangen i energileddet. Dette vil utgjøre i størrelsesorden 450 kroner i året i alle modellene.(53)

Kunder som lader elbilen i timer forbruket ellers er høyt kan oppleve at regningen øker. Årsaken til dette er at ladingen kommer når annet forbruk er høyt, slik at kundens behov for kapasitet øker. Hvor ofte kunden lader og hvor høy effekt kunden lader på, vil påvirke økningen i kundens nettleie. En kunde som lader hver tredje dag på 7 kW i timen forbruket er høyest, vil eksempelvis oppleve at regningen øker med om lag 1 500 kroner i målt effekt.(54)

(53)-> Ukentlig ladebehov er typisk rundt 50 kWh. Kunder som kun lader i timer med lavt forbruk oppnår en besparelse per kWh lik differansen av energileddet før og etter omleggingen (i snitt ca. 17 øre/kWh inkl. mva.).

(54) -> Kunden betaler etter omleggingen et effektledd på 7 kWh/h x 1,87 kr x 1,25 (mva.) x (365/3), men betaler 450 kroner mindre i energiledd.

Nå står det riktignok også følgende i rapporten:
SitatForslaget innebærer at nettselskapene i utgangspunktet selv kan fastsette nettleiemodell, som i dag, men vi foreslår endringer i prinsippene for utforming av nettleien. Nettleien skal bestå av et energiledd og et fastledd, og kan i tillegg omfatte et effektledd. Vi ber imidlertid om innspill til om det kan være hensiktsmessig å avgrense aktuelle nettleiemodeller i større grad.
Det er altså ingen garanti for at beløpene her nødvendigvis trenger stemme overens med virkeligheten for den enkelte selv om dette forslaget skulle gå gjennom.

Sånn helt til sist ville muligens en bedre tittel her vært  "Elbillading kan bli dyrere - om ettermiddagen i 2027"
Sitat
Vi foreslår at de fleste endringene trer i kraft fra og med 2022, men foreslår samtidig overgangsordninger. Endringene i energileddet skal innføres gradvis, og være gjennomført slik at energileddet er i henhold til forskriftsbestemmelsen fra og med 2027. Dette vil sikre at kundene får god tid til å omstille seg til ny nettleiestruktur, og å unngå eventuelle brå endringer i nettleien for enkelte kunder.

..Men ja, Amoss, jeg er 100% med på at de fleste leser overskrifter og nøyer seg med det. Har selv fått slengt https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/WbBpBr/solceller-paa-taket-da-kan-du-faa-hoeyere-nettleie etter meg et par ganger i dag ettersom jeg er i ferd med å få installert solcellepaneler ;)

Chris Neumann Ruud

Men skal det være noe innsteg/makstak for dette energileddet? Merker at jeg, som lader på 11kW til vanlig vil jo ha min ladetid som effekttoppen hver dag og denne vil naturlig nok bli høyere enn alle andre effekttopper gjennom dagen, så jeg ser ikke at det nevnes noe i modellene om totaleffekt og rushtid og lignende, bare individuell døgnmaks ...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Amoss

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:12
Etter å ha skumlest PDFen som VIDAR_S viser til, samt et par nyhetsartikler så forstår jeg at den største endringen er forslag om å bruke døgnmax i stedet for månedsmax for avregning hvis nettleien skal beregnes ut fra max timesforbruk.

Er enig i at døgnmax høres bedre ut enn månedsmax, men hvorfor må de beregne den ut i fra max?  Hadde det ikke vært bedre - og mer forståelig - med en pris pr. kW?  La oss si 1 øre pr. kW effekt for eksempelets skyld. Lader man da med f.eks. 22kW, så kommer effektavgiften på 22 øre pr. kWt mens du lader. Slår så varmtvannsberederen og varme ovnen i huset til ned 2kW hver mens man lader så blir det det 26øre pr. kWt. Avsluttes så ladingen (mens resten fortsatt er i gang) så faller effektavgiften til 4øre pr. kWt.

Mye lettere for folk å forstå, dessuten blir du da premiert dersom man plutselig innser at "Oj, nå har vv-berederen og varmeovnen slått seg på mens jeg lader!", så kan man avslutte ladingen - eller ovn/vvb - og få redusert effektavgiften etter dette. Men dette forslaget så er det bare å trekke på skuldrene og la det stå til, man HAR alt blitt straffet med den høyere effektavgiften for denne dagen.
Model S 85D

Orbit

Sitat fra: Amoss på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:24
Men dette forslaget så er det bare å trekke på skuldrene og la det stå til, man HAR alt blitt straffet med den høyere effektavgiften for denne dagen.
Men kanskje en husker og tar læring av det til dagen etter? Dersom en allerede har makset effekten, er bidraget til belastningen på lokalnettet allerede et faktum den dagen...... (joda, det kan jo hjelpe litt å stoppe umiddelbart dersom naboen kommer til å gjøre det samme 10 min senere......)

Savner også en "fri flyt" periode på natt når en etter alle praktiske forhold kan trekke mye uten at fordelingsnettet har problemer med dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

#14
Mere i samme ladegata,,,, denne gang fra Nettavisen..

https://www.nettavisen.no/nyheter/nve-foreslar-koprising-pa-lading-av-elbil/3423919407.html

Kopi:

Overskrift:
NVE foreslår køprising på lading av elbil

05.02.20 Klokken 08:28

Onsdag legger Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) fram forslag til nye regler for hvordan nettleien for strøm skal bli i årene fremover. Et av forslagene er høyere nettleie på tider av døgnet med høyt strømforbruk.

– Forslaget vil ikke få store konsekvenser for de aller fleste. Det er et forslag som gjør at du kan spare en del over tid ved å fordele forbruket bedre gjennom døgnet og gjennom uka, sier NVE-direktør Kjetil Lund til NRK.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA