Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade 100 %, rekkevidde e50 på vinteren

Startet av castortroy, onsdag 05. februar 2020, klokken 01:11

« forrige - neste »

castortroy

Går fra Tesla til Audi e tron 50. Kan bilen lades til 100 prosent, eller skal man helst ikke lade mer en 80-90 som ved tesla? Hvor mange kilometer viser batteriet du har til rådighet nå i januar på 100%?

elektro

#1
Gratulerer med flott bil! Audi e-tron har litt større buffer enn Tesla tradisjonelt har hatt, men de samme reglene gjelder. Hvis vet at du ikke skal kjøre i nærheten av 20 mil, er det ikke noe vits i å lade til 100%. Batteriet har bedre av å bli ladet til 80% eller 90%. Hvis du trenger å lade fullt, sørg for at den står kortest mulig parkert med fullt batteri. Batteriet oppbevares best i kjøleskapstemperatur ca. halvfullt. Det verste du kan gjøre er å sette bilen i solsteika med fullt batteri i mange dager, eller uker.

Rekkevidden på e-tron, og alle andre biler enn Tesla, beregnes ut fra et såkalt GOM (Guess'O Meter). Dvs. at bilen prøver å forutse hvor langt du kommer basert på hvor og hvordan du har kjørt nylig. Hvordan været har vært har også mye å si. Men, siden bilen i utgangspunktet ikke vet hvor du skal neste gang, ei heller hvordan du skal kjøre eller tar høyde for hvordan værmeldingen er, er tallet som står i bilen når du setter deg inn høyst upresist.

Hvis du taster inn en destinasjon i Navi vil du imidlertid få en mye mer presis angivelse av rekkevidde, og du vil antakelig se at GOM endrer seg med én gang. Du kan da også trykke på ruteplanleggeren i Navi (flagget på høyre side) for å se estimert restbatteri ved ankomst i prosent. Du kan ha flere mål og bytte rekkefølge. Dette estimatet er ganske presist, men ligger du 20-30 km/t over fartsgrensen, været er svært dårlig, f.eks. styrtregn eller sterk vind, eller du har noe på taket eller hengerfestet, vil den bomme.

Hvor lang rekkevidde som vises ved 100% nå på vinteren vil mao. variere, og ikke fortelle deg så mye. Hadde e-tron 50 vært en Tesla, ville det antakelig stått ca. 320 km. hver morgen. De opererer med en «Typical» verdi, som tilsvarer rolig landeveiskjøring på sommeren. Nå tipper jeg det står rundt 224 km. (64,7 kWh * 0,97 m. litt svinn / 28,0 kWh/100 km) på de fleste e-tron 50. GOM er litt pessimist.. :)

Hvis du kjører som folk flest, vil jeg anbefale å lade til 80% til daglig. Da har du minst 17 mil til rådighet, forutsatt et forbruk på 30,0 kWh/100 km, som antakelig er noe høyt, men realistisk v. småkjøring eller motorvei, vinterstid. Ikke vær redd for å lade til 100% hvis du vet 100% sikkert at du skal ut å kjøre kort tid etter at ladingen er avsluttet. Det må være regelen. :) 90% er også et godt kompromiss.

BONUSTIPS 1: Skru av e-tron ruteplanlegger i Navi og bruk en 3. parts app eller nettside som www.abetterrouteplanner.com for å beregne reiserute hvor det er behov for lading. Det går rykter på tyske forum om en oppdatering i mars, men per i dag er ikke e-tron ruteplanlegger god nok og bare maser. Du kan ev. plotte inn ruten manuelt, det fungerer fint. Eller bruke CarPlay: https://forum.abetterrouteplanner.com/topic/40-alpha-feedback-audi-e-tron/?do=findComment&comment=451

BONUSTIPS 2: Bruk tidsstyring for å få bilen til å avslutte lading f.eks. kl. 07 hver morgen. Da vil batteriet ha litt lunk når du kjører, og ikke stå med høy lading unødig mye. Strømmen er også billigere om natten og du belaster nettet mindre. Husk bare å trykke på klokkesymbolet i bilen før du går ut av den. Ellers vil lading starte umiddelbart når du kobler til selv om du har satt opp tidsstyring. Litt rart. Du ser at utsatt lading er aktivert ved at det blinker grønt ved ladeporten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Viking800


AJ82

Hvor er "liker" knappen  :P  :+1:
Bra noen tar seg tid til å skrive slike innlegg.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Gogy1


Ingeniøren

Samtidig er det lurere å lade til 100% og komme helt fram i motsetning til å lade til 80% og komme nesten fram og måtte ty til hurtiglader. Hurtiglading er det som sliter mest på batteriet..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:22
Samtidig er det lurere å lade til 100% og komme helt fram i motsetning til å lade til 80% og komme nesten fram og måtte ty til hurtiglader. Hurtiglading er det som sliter mest på batteriet..

Det er et poeng, ikke vær redd for å lade til 100% når du føler for det. Eller å hurtiglade- for den sakens skyld. Bilen skal brukes og har en grei buffer. Synes ikke at folk skal kjøre rundt med rekkeviddeangst unødig. :)

Men som entusiast blir jeg litt svett av å se folk plugge til hver gang de kommer fra jobb og lade til 100% omtrent før middagen er fortært, klare for å pendle nye fire mil dagen etter. :o Eller lade opp til 100% fredag kveld når de kommer til hytta, i stedet for å lade til, la oss si 70% og lade de siste 20% før avgang søndag (fremdeles med 10% ekstra buffer til regen). Å nei! Nå ble jeg elbilnerden igjen.. :laugh:

PS! Det som er j*vlig irriterende er at vi med 2019 modell e-tron 55 av en eller annen grunn ikke kan endre ladegrense fra mobilappen. Vi har dog 12% buffer, mens 2020 modell e-tron 55 og e-tron 50 har ca. 9% buffer. Lik det eller ei. Skulle gjerne hatt kloa i de kilowattimene, men det er godt å tenke på når man kommer til skade for å lade til 100% at det "bare" er 97%. #itscomplicated
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Voltron

Det grundige innlegget til elektro bør henges som sticky på toppen her! Takk. Mest nyttige jeg har lest her inne!
E tron 50

castortroy

Tusen takk for meget utfyllende svar  :D Det var alt jeg lurte på og litt til. Jeg har hjemmekontor i drammensområdet og kjører stort sett rundt i Drammen. Av og til er jeg i Oslo men det er stort sett det, har ikke hytte og tar alltid flytoget til Gardermoen. Så tror denne bilen vil passe meg godt. Tenker batteriet vil holde lenge selv om det ikke er fulladet og det er vintersesong.

Vil ha Audien med en Tesla model 3 long range jeg kjøpte i fjor, model X er nå solgt. Det blir to greie biler å ha tenker jeg.

Kjører en Passat GTE nå, hvor jeg har et stort hundebur av typen hercules til en flat coated retriever på 42 kilo. Spent på om dette buret vil gå inn, eller så får jeg kjøpe meg et annet type bur  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA