Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte Tesla Model S P85D i ny Model S eller Model 3

Startet av Martina, tirsdag 04. februar 2020, klokken 23:21

« forrige - neste »

Martina

Hei
Jeg trenger litt hjelp til å ta en avgjørelse.
Har en Model S P85D med 81500km fra feb 2015 som jeg forsåvidt er godt fornøyd med. (Har også en Model X 90D fra 2016.) Nå er Model S'en min omtrent 5 år gammel og rekkevidden virker kortere nå enn tidligere, ditto lenger ladetid på Superladere. Vet ikke hva det kommer av men jeg mistenker at veiene er bedre og fartsgrensen økt med dertil høyere energi forbruk.
Uansett, har lenge tenkt å bytte inn bilen i enten ny Model S eller Model 3. Hva bør jeg gjøre?
Hos Tesla Tradin ble innbytteprisen satt til 356400,- august 2019, og en Marcusbil som selger biler i kommiasjon sier den går for toppen 440-450.000,-
Jeg liker å kjøre ny bil med garanti, men en ny Model 3 er kanskje en "downgrade". Kjøper jeg ny Model S Performance må jeg ut med 0,5-0,6 mnok for å få en nesten "helt lik" bil.
Kjører ikke så mye, og når jeg kjører er det mye Autopilot. Men er AP2.5 verdt 0,5-0,6 mnok ekstra?

Har samme problemstilling med vår Model X 90D 2016 modell med 62000 km som Marcusbil sier toppen 630-640 for (Tesla tradein var 505.000 i aug 2019). Hva bør jeg gjøre her?

Takker for svar

Hodetelefoner

Kjøp ikke ny performance tesla.
Bor du i Oslo området kan du komme å teste min P100D. Så kjenner du hvorfor du vil beholde din bil.
Prøv heller å få tak i et 100 batteri til din bil..

jorgror

Hvis du har en Model S og er fornøyd med den, så ville jeg ventet. Det er forventet at det kommer en oppdatering snart med endringer i interiør og batteri. Om du kan tenke deg en Model 3 er opp til deg. Du kan jo prøvekjøre å se om den funker for deg?


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Klykken

#4
Som andre sier, vent til Plaid-utgaven kommer. Blir nok et lite prishopp, men tror nok det er verdt venting og pris. Ellers er det verdt å merke seg at garantiordningene på nybestillinger er endret.
https://www.tu.no/artikler/tesla-advarer-dekker-ikke-rekkeviddetap-etter-programvareoppdateringer/484359
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Martina på tirsdag 04. februar 2020, klokken 23:21Kjører ikke så mye, og når jeg kjører er det mye Autopilot. Men er AP2.5 verdt 0,5-0,6 mnok ekstra?

Hvis du kjøper ny bil så får du autopilot uansett.

Så er spørsmålet hva behovene dine er. Trenger du en så stor bil som S?

Model 3 er mindre og billigere, men har også mindre plass og litt dårligere løsning på luke bak. Den støyer også en del mer enn nyere Model S (vet ikke hvordan det vil være i forhold til din).

Jeg hadde glatt gått for Model 3 hvis jeg ikke trengte en stor bil. Støyen er merkbart verre, men jeg lever stort sett fint med det. Mulig eldre Model S også støyer mer enn den jeg hadde før.

Martina

Hei
Det er jo sjeldent man trenger så store biler som Model S eller X, man kjører jo stort sett alene mesteparten av tiden. Slik jeg tolker flere av svarene er det like greit å sitte med litt eldre Model S og X enn å bytte til ny Model 3.

Min 5 år gamle Model S er ikke akkurat støyfri (hadde Audi A6 før denne), og Model Xen er ikke veldig mye stillere (om den er det i det hele tatt).

Tenker jeg nå kjører de jeg har til de ikke går mer eller at Tesla kommer med noe nytt.

Takk for svar!

daggad

Kjør de du har !

Jeg har TM3 men har kjørt mye S. 3 er morsommere på et vis. Føles mer presis og koblet til føreren. S er en doning. Kanskje litt stillere enn min LR men ikke slik at jeg reagerer på det. TM3P er stivere og støyer mer på grunn av dekkene.

Hva med Y da ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA