Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ombygging av Buddy til LiFePO4  (Lest 3535 ganger)

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #60 på: Mandag 02. November 2020, klokken 00:45 »
Nå prosjekten med motor svap kommet i gang.
Jeg har startet opp Tazzari sin motor på arbeids benk.
Brukte jeg 77.77V batt fra iMiev.
Jeg tenkte til å bruke  iMev batt for å drive ``ny`` Buddy .
Og det er spørsmål : om jeg må starte helt ny prosjekt eller må jeg oppgradere eksistterende M9 som egentlig brukes hver dag og er helt perfekt kjøretøy får å unngå boomstasjøner. NOK er NOK folk sier i Bergen :)

Har noen Buddy M9 til salgs ?

https://www.youtube.com/watch?v=GK6e4cbesX8&feature=youtu.be

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #61 på: Lørdag 07. November 2020, klokken 06:20 »
Buddy er oppgradert med Stereo. For å holde 12V mer stabilt, billen fått 12V AGM ekstra batteri.
Sub fra FOCAL og bilradio fra Pioneer 9XXX.... Ikke Hi-End med mye bedre en fra fabriken
« Siste redigering: Lørdag 07. November 2020, klokken 06:46 av Afigiennai »

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #62 på: Lørdag 07. November 2020, klokken 06:31 »

Hvordan har du løst med at få vist procent ladning i display’et?



BMS, som jeg brukte, har fint app på Android og Apple. App er veldig informtiv.
Egentlig jeg har tenkte å instalere kinetisk 2 DIN bilrado basert på Android for å få informasjon om bilen fra BMS rett på displayet.

Med liten opgradering av cockpit 9.7`` skjermet kan brukes:  https://www.ebay.com/itm/9-7-2DIN-Android-9-1-Car-Stereo-Radio-GPS-MP5-Wifi-FM-Bluetooth-Hotspot-1-16G/114195906875

Etter sånn oppgradering blir det veldig nærmt til TESLA

Bildene fra skjermet er tatt ved kjøring på LIVE STREAM DATA
« Siste redigering: Lørdag 07. November 2020, klokken 07:03 av Afigiennai »

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 691
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #63 på: Fredag 20. November 2020, klokken 08:11 »
Fortsatt imponerende arbeide! Skikkelig artig å se hva du får til :D.
Likte ideen på stor skjerm/Tesla look i Buddyen.

Setter stor pris på at du holder oss oppdatert!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2021
MetroBuddy 2011 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #64 på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 05:34 »
Endelig.
Jeg har kjøpt en Buddy til.
Planlagt at den skal få børsteløs motor og lithium pakke.
Kommet fra OSL igår :) :+1:

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #65 på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 19:26 »
Nå bli batterier er fjernet. Ikke bestemt ennå hvilken pakke blir brukt. Miev, Leaf eller E-up. Har ikke erfaring med E -up sinne batteriene.

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #66 på: ſøndag 14. Mars 2021, klokken 18:48 »
Endelig komt en M9 til garasjen som blir brukt for ombygging til AC utgave. De som følge marked på finn.no vet at oransje og hvit har vært til salgs i Narvik.Jeg kjøpte begge to.  Grønn, som kommet på den sist, er lagt på is .Jeg  kan vurdere salg av grønn en eller hvit en ...

Hver gang når jeg treffer Buddy (aldri har hatt NiMh BAES utgave) jeg kommer å bli   mer og mer overasket   :o :o :o  på teksniske løsninger og engineering fra  Buddy  :-1:. ( må sikkert skrive en egen topic om ...) I tilleg funnet jeg prislisten for M9 i 2012 som er ikke mindre overaskende.
« Siste redigering: Mandag 15. Mars 2021, klokken 06:33 av Afigiennai »

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #67 på: ſøndag 14. Mars 2021, klokken 18:57 »
Buddy har besøkt autorisert bilverksted regelmessig. Viktig til å betale regninger for kontroll  :-1: :-1:

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #68 på: ſøndag 14. Mars 2021, klokken 21:46 »
Det er nok plass i M9 for helle pakke fra iMiev.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14633
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #69 på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 08:19 »
Veldig bra dokumentert. Har elektrisk skjema på Buddy M9 om du trenger det.

Har du et bildet av øvre del av hjuloppheng framme. Må ta ned mitt for å bytte støtdempere, men frykter at det også er noe skader på lageret eller innfeste helt oppe mot rammen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Afigiennai

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #70 på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 19:20 »
Snart blir det bryllup mellom tazzari motor og buddy diff . Tazzari sin motor er demontert for måling og 3D copiering  på SOLIDWORKS.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14633
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Buddy til LiFePO4
« Svar #71 på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 09:35 »
Tips i forbindelse med LEV cellene dine:

Disse cellene har metal hus og svært dårlig isolasjon spesielt på undersiden. Det gir stort potensiale for jordfeil om de monteres på ledende plate. Pass derfor på godt isolerende bunn i batterikassen.

Ellers trenger jeg fremdeles bildet av øvre del av fremre støtdemperbein.

Etter tur gjennom Ryfast der jeg kom hjem med 40% kapasitet etter 50 km mistenker jeg at den originale gaffeltruck motoren i Buddy liker seg best under medium til hard last, og er lite effektiv når den belastes lite. Dermed bør det være godt potensiale for å få økt rekkevidde bare med å bytte til annen motor.

Skrudde av tenningen ned bakkene og rant faktisk helt til lyshallen i midten av tunnellen rettning Tau. Med tenning på henger bilen og jeg frykter at energien går til å varme motorstyringen.

Sparte forøvrig 150 kr i bom bare på denne ene turen, og med det 1/200 del av kostnaden på gliset. For folk som bor og pendler gjennom Ryfast er altså en slik doning nedbetalt på godt under 1 år.
« Siste redigering: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 11:43 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no