Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!

Startet av elektro, tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Tiger123 på søndag 09. februar 2020, klokken 19:29
Ja ser det.  Men om det kommer en eller er det to til, som er raskere og sterkere?

Og da antagelig med større batteri? Den kan nok bli den nye lengstrekkende bilen.

4S har samme batteri som de andre med Performance Battery Plus. Forøvrig oppført med 524 km. WLTP bykjøring.

Tror ikke Porsche kommer til å slå Tesla på rekkevidde på en stund. Kanskje aldri, til det er bilene for ytelsesorientert. Men Tesla kan nok få konkurranse fra andre i Volkswagen konsernet. Vizzion f.eks?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#31
Kjære, elektro.

Som det er blitt nevnt tidligere, så er det opp til produsenten å justere rekkevidde i ettertid. F.eks justere ned. Det har ikke slått deg at samtlige av de tyske merkene du så sterkt forsvarer, gjør dette med viten og vilje? I stedet for å peke på Tesla? Og deretter beskylde de for å jukse?

Tyskerne er de eneste som taper penger på å selge for mange elbiler for raskt nå. De må få til en så smidig overgang som mulig. Derfor de legger til en roligere approach og sannsynligvis downplayer det hele litt. Pluss at de ikke er i stand til å produsere nok biler nå for å imøtekomme markedet, hvis alle i tillegg plutselig oppdager at etron, Taycan osv er mye bedre enn A4, A6, A7, Boxster, Cayman så blir det fort vanskelig å tjene penger som før :)

Også finnes det folk som har dokumentert at de har kjørt fra Oslo til Trondheim uten å lade underveis med Model 3. Det er vel tett på EPA? Eller er dette også 20% avvik?

Les om kjøreturen her, start 98% slutt 8% rest, kjørt 490km: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/15/195578251/carl-anton-kjorte-oslo-trondheim-uten-a-lade

Å påstå at de jukser blir for drøyt. De leverer iht den standardiserte testen og det er fint mulig å gjenskape den samme rekkevidden under andre forhold også, som for eksempel det jeg linket til.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#32
Sitat fra: elektro på søndag 09. februar 2020, klokken 20:33
PS! Ioniq ble nevnt her, så jeg måtte sjekke. 2020 modellen har 170 miles, dvs. 274 km. EPA rekkevidde. Den klarte 270 km, dvs. 98,5% av dette i Motors siste test der de kjørte bilene helt tomme. Model 3 LR AWD klarte bare 80% av sin EPA rekkevidde før den stoppet. Det er riktig nok bare én test, men en test som forteller en hel del. Audi e-tron klarte 104% av EPA mens Model X LR klarte 79% av sim EPA..
Akkurat denne testen har vel vært debattert til døde, og så vidt jeg har fått med meg er vel de fleste enige om at Tesla gjør det prosentvis mye dårligere her grunnet mangel på varmepumpe, og i tillegg gikk de bilene som kom lengst mange flere høydemeter og møtte dårligere vær. Så det er ingen tvil om at ved lavere temperatur vil forskjellen mellom Tesla og andre med varmepumpe være mindre enn den er om sommeren.

Dette er og kanskje en del av forklaringen på de store forskjellene i EPA rekkevidde, alle får ett sjablongmessig fratrekk for vinterforhold. For Tesla vil det da slå bra ut, siden de har mye større variasjon i rekkevidde mellom sommer og vinter. Men å ta utgangspunkt i en test som den motor gjennomførte med variabel stigning, vær og føreforhold og så finregne på prosentvise forskjeller blir bare sprøyt. Og å si at Tesla direkte jukser på EPA er helt tullete. Da vil jeg heller si at EPA ikke er en test som ikke tar nok høyde for de forskjellige egenskapene til de forskjellige bilene.

Til syvende og sist vil sannheten være summen av alle disse testene, som alle gir forskjellig utslag basert på både vær, føreforhold, terreng, fart, utstyr, felgstørrelse og kjørestil. For meg oppleves det foreløpig som om etron har veldig lite variasjon mellom sommer og vinter, men har noe høyt forbruk, spesielt i høy fart, men lader fort og jevnt. Tesla har størst variasjon mellom sommer og vinter, og også variabel ladefart. Porsche  ser ut til å gjøre det veldig bra i høy hastighet, og lader veldig fort en god stund. Koreanerne ser ut til å gå jevnt langt både sommer og vinter, så lenge farten ikke er høy, men lader litt sakte. I3 er litt frakjørt på ladefart og forbruket er heller ikke noe å rope hurra for så fort man snakker landevei. Sånn kan man jo holde det gående.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Dagbladet kjørte flere biler tomme i sommer en gang. Litt andre resultater da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bmw2002

Det er jo ingen tvil om at det er noe galt med EPA rekkevidden her. Med over 40% mer reell rekkevidde burde Porsche fått testet bilen på nytt.

Uansett burde jo EPA teste alle bilene. Er det Tesla som har testet sine egne biler?

Uansett så er dette lovende, da ble det mer aktuellt å kjøpe Cross Turismo.

Rollep

#35
https://www.facebook.com/PorscheTrondheim/?__tn__=kC-R&eid=ARCimTABFDHQ21o_hAiizk8XgNEPFAMmJSst2Ubm3NZhcqF_z3kDJIxNFR88921MZEXHMj3O_Z9J1ttV&hc_ref=ARR0F9S6Za7KnljrfLF7fOcCt5BF_GllUhea3eN2PkVslTzB3wzinYAMBfvs2h1fTQw&fref=nf&__xts__%5B0%5D=68.ARB4g0cLGcId6K8cLU0HE8-5rIAIeDxf8MckOvIMu4PTtnCllGM3wKr2HnA6YDD9fB6eLltPx7KJX5PUnWBL-jPi9nxo367xx_vNHUR2_sxXl8qe4JJhOlppMxNG0fpZWNwbKQNj4Qs7L3mAyFfZNDw7Nx0IG0NCbeRVVidtcpdp4yj8UOSVnnnLn0Jvn2vaH4LvpjEumV8Yra85BqTdOgHQmz7rb9Q96MxDAPuXoNuZnMHbSAAKdRi5mVC6CRdFE3aCMhMg1jzzpzBoOk10NqbQVkVm7xQA4C8KoOlGkpM_uUyc2HNH_h8RAS8KNqMsUamNvOpiH_4Qh8T_Ix_ygdoTMg

I dag har vi fått testet rekkevidden på Porsche Taycan 4S til Oppdal! Med tilnærmet fulladet batteri (98%) kjørte vi fra Melhus til Oppdal samt litt småkjøring rundt i Oppdalstraktene og ned igjen til Trondheim. Tilbake i Trondheim etter å ha kjørt totalt 244km gjenstår det fortsatt hele 42% kapasitet på batteriet og bilen estimerer at vi fortsatt kan kjøre 186 km etter denne kjøreturen!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

SHN

Var på Oppdal i helgen, men la ikke merke til denne. Gleder meg til jeg får min. Da blir det tur i Oppdalstraktene (42 mil fra Oslo). Antar at jeg må lade en gang på turen opp, men at jeg slipper på turen ned.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

daktari

Da har vi en benchmark vi kan stole på. Dette er med 79 kWh, så 93 kWhern vil jo gå et stykke lenger. Viser vel også hvor mye aero betyr, sammenlignet med f.eks. e-tron.


TeslaBjørn Range test 90 km/t
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TaycanTS

Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)

Håvar

TeslaBjørn har etterhvert testet 4S med 93kWh batteriet. 579 km rekkevidde i 90km/t og 425 km i 120 km/t


https://www.youtube.com/watch?v=VB24iJbusgQ
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:47
Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)
Hvilke hjul kjører du med? (tipper du ikke har 19' på Turbo S)

TaycanTS

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:47
Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)
Hvilke hjul kjører du med? (tipper du ikke har 19' på Turbo S)

Nei den har 21' Mission E- felgene.

Counterpointer

Sitat fra: TaycanTS på onsdag 26. august 2020, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:47
Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)
Hvilke hjul kjører du med? (tipper du ikke har 19' på Turbo S)

Nei den har 21' Mission E- felgene.
Veldig bra. Fineste felgene (men ikke mest økonomiske, som gjør det enda bedre)

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. august 2020, klokken 22:21
Sitat fra: TaycanTS på onsdag 26. august 2020, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:47
Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)
Hvilke hjul kjører du med? (tipper du ikke har 19' på Turbo S)

Nei den har 21' Mission E- felgene.
Veldig bra. Fineste felgene (men ikke mest økonomiske, som gjør det enda bedre)

Det skal visst være nye dekk på vei i dimensjonene Taycan bruker som ruller mye lettere og ikke kompromisser mye på dynamikken.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 26. august 2020, klokken 22:38
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. august 2020, klokken 22:21
Sitat fra: TaycanTS på onsdag 26. august 2020, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:47
Kjørte Oslo-Lillehammer tur/retur pluss litt rundt omkring i Lillehammer området. Hadde 11% igjen av batteri etter 440 km.  Det er bedre enn jeg hadde forventet av min Taycan Turbo S - godt fornøyd :-)
Hvilke hjul kjører du med? (tipper du ikke har 19' på Turbo S)

Nei den har 21' Mission E- felgene.
Veldig bra. Fineste felgene (men ikke mest økonomiske, som gjør det enda bedre)

Det skal visst være nye dekk på vei i dimensjonene Taycan bruker som ruller mye lettere og ikke kompromisser mye på dynamikken.
Det er vel mer for 4S (evt rwd når den kommer).

Turbo og Turbo S slår ikke meg som typene som kompromisser i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA