Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!

Startet av elektro, tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

elektro

Ok, vi har visst det en stund, men EPA ratingen av Taycan er helt på jordet. En sammenligning med WLTP tydet umiddelbart på det, og det kom tidlig artikler som denne: https://www.motor1.com/news/387396/porsche-taycan-turbo-range-independent-test/

Nå begynner det å bli mange artikler, også på nettsider som ikke akkurat pro- tyske bilprodusenter: https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/amp/ Ikke en veldig vitenskapelig test, men se videoen til E-Electric, med Tom Maloughney, han er rimelig «stoked»..

Så kom tyske NextMove på banen i helgen, for ikke å si Autobahn, med en test hvor Taycan Turbo nesten matchet rekkevidden til en senket Model 3 LR RWD i målhastighet på 150 km/t https://insideevs.com/news/396446/porsche-taycan-turbo-tesla-model-3-range/amp/ Dette ble raskt avfeid med at Taycan «jukser» med to gir ;D og hadde fordelen av høy fart.

Det er derfor med stor interesse jeg leser denne velskrevne artikkelen fra en av internetts mest erfarne biltestere, Dan Edmunds: https://www.autoblog.com/amp/2020/02/03/2020-porsche-taycan-turbos-range-test/ Kort oppsummert, klarer han beregnet 461 km. på en realistisk rundløype med blandet kjøring, bla. haugevis av lyskryss, men også landevei/motorvei rundt 100 km/t. Og uten å prøve spesielt hardt.. Husk at dette er Taycan Turbo med 20 tommers, 245/285 brede Michelin Pilot Sport 4.

Hvor langt kommer man hvis man mot formodning skulle ønske å benytte mer drivstofføkonomiske dekk (og dimensjoner?), kanskje i en 4S og prøve litt hardere? 500 km? 550 km? Bare for å slippe å snakke om rekkevidde/effektivitet rundt denne bilen igjen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Det er veldig gode nyheter at Taycan har bedre rekkevidde enn EPA antyder    

Rekkevidde er alltid et tema med elbiler så mer er bedre imho.

Har lest flere forklaringer på hvorfor Taycan slo dårlig ut på EPA, men har ikke helt forstått hvorfor likevel. Det holder ikke å si at EPA er amerikansk og favoriserer amerikanere, når både biler fra både Europa og Asia har gjort det like bra på EPA.

Alle målestandarder har sine bias og det kunne virkelig trengs en felles verdensomspennende som alle kunne brukt.

Espen Hugaas Andersen

Om EPA testingen er på jordet er det bare for Porsche å gjenta testen og så sende inn det oppdaterte resultatet til EPA. Det at de ikke gjør det tyder på at Taycan kan ikke gjøre det bedre i denne standardiserte testen enn det Porsche tidligere har fått til.

Så klart, alle standardiserte tester har diverse svakheter, og ingen er direkte overførbare til det virkelige liv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: elektro på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:34
Så kom tyske NextMove på banen i helgen, for ikke å si Autobahn, med en test hvor Taycan Turbo nesten matchet rekkevidden til en senket Model 3 LR RWD i målhastighet på 150 km/t https://insideevs.com/news/396446/porsche-taycan-turbo-tesla-model-3-range/amp/ Dette ble raskt avfeid med at Taycan «jukser» med to gir ;D og hadde fordelen av høy fart.

Den som "jukset" i denne testen var vel Model3 som bl.a var senket med 4 cm og de hadde målt forbruket til å være 7% lavere enn på en standard bil.

Rollep

#4
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:13
Om EPA testingen er på jordet er det bare for Porsche å gjenta testen og så sende inn det oppdaterte resultatet til EPA.
Er nok ikke så enkelt nei.

Bilprodusentene utfører riktignok testen og sender resultatet til EPA. Men EPA tar stikkprøver (ca. 10%) der man selv utfører testen. Porsche Taycan ble plukket ut og da er det testen som EPA utfører som blir stående i historiebøkene og dessverre også på alle sales stickers i USA.

Jeg og mange andre som har fulgt med på tester og reviews skjønte med en gang at EPA tallene var helt på tryne og overhode ikke representative for det bilen er god for. 
Bilen er uansett veldig populær og ordrebøkene fulle så EPA fadesen får heldigvis ingen store konsekvenser.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:15
Den som "jukset" i denne testen var vel Model3 som bl.a var senket med 4 cm og de hadde målt forbruket til å være 7% lavere enn på en standard bil.
Temmelig kult at en sier at en bil til halvparten eller en tredjedel av Taycan sin pris og med vesentlig mindre batteri batteri har jukset


jorgror

Taycan med god rekkevidde og veldig rask lading blir ganske sikkert den raskeste roadtrip bilen. Tror ikke engang Model 3 med Supercharger V3 klarer en tur over kontinentet like raskt.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:46
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:15
Den som "jukset" i denne testen var vel Model3 som bl.a var senket med 4 cm og de hadde målt forbruket til å være 7% lavere enn på en standard bil.
Temmelig kult at en sier at en bil til halvparten eller en tredjedel av Taycan sin pris og med vesentlig mindre batteri batteri har jukset

Du valgte selvsagt bevisst å ignorere ""
Men poenget med denne testen var å teste den mot det de etter tidligere  testing visste var den mest effektive elbilen i høy hastighet.
Dette var derimot ikke på langt nær den mest effektive Taycan. Det var en Turbo med såvidt jeg kan se 21"hjul.

Rollep

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. februar 2020, klokken 23:48
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:46
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:15
Den som "jukset" i denne testen var vel Model3 som bl.a var senket med 4 cm og de hadde målt forbruket til å være 7% lavere enn på en standard bil.
Temmelig kult at en sier at en bil til halvparten eller en tredjedel av Taycan sin pris og med vesentlig mindre batteri batteri har jukset

Du valgte selvsagt bevisst å ignorere ""
Men poenget med denne testen var å teste den mot det de etter tidligere  testing visste var den mest effektive elbilen i høy hastighet.
Dette var derimot ikke på langt nær den mest effektive Taycan. Det var en Turbo med såvidt jeg kan se 21"hjul.
Nei, det var en Turbo med 20" Sport Aerofelger. Med standard 20" Turbo Aerofelger hadde den ifølge range indicator fått 4 km bedre rekkevidde. Jeg valgte standard felgene, ikke på grunn av de 4 kilometerne men fordi jeg syns de ser bedre ut.

Det skal bli en stor fornøyelse å kjøre Taycan Turbo nedover Europa i vår og sommer :)

z4rd

#9
De valgte ikke bevisst å teste mot Model 3 slik du beskriver det. De sa det var den bilen de plutselig fikk tak i og som var tilgjengelig for dem... ellers er det fakta at Model 3 er Teslas rimeligste modell og hvor mange kWh mindre batteripakke har den enn Taycan? Er det 10, 15, 20?

De dro selv frem i testen at Model 3 har 68kWh tilgjengelig, noe som er litt upresist. Hvor mye har Taycan?

Dette sier noe om hvor mye mer effektiv Model 3 er enn Taycan under andre forhold også, som f.eks EPA og WLTP, når den faktisk kommer flere mil lenger også i denne testen. 

Bare det at Teslas folkebil blir sammenlignet med Porsche er et rimelig greit kompliment, synes jeg. Ellers skulle jeg gjerne hatt Taycan selv, men den kan ikke bli en bil nr 1 for meg på samme vis som Model 3 f.eks, pga mangel på praktiske løsninger. Får bare vente til unga har blitt store og flyttet ut... :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Men det er ikke noen reell sammenligning, Taycan er mange klasser over Model 3 på mange områder og det er derfor en meget spesiell sammenligning.

Nå er det vel bare Audi E-tron GT som egentlig er konkurrent (da dette i bunn er samme bil), sport/GT segmentet i elbil er temmelig lite.

Plaid Model S blir kanskje det nærmeste når den kommer.

Jeg er glad at Taycan får bedre rekkevidderesultater. Vi trenger en sportsbil i elbilsegmentet med gode prestanda all over.

Øyvind.h

Jeg synes det er bra resultater for Taycan jeg?
Snitthastighet på 131km/t ga 332km rekkevidde for Model 3 og 314km for Taycan. Nå har riktignok div tester av senk av e-Tron vist at forbruksforskjellen er helt marginal, og jeg kan selv heller ikke merke særlig forskjell ved senk på motorvei annet enn kjørefølelse, så jeg lurer litt på om påstanden om 7% holder vann. Men om det stemmer gir det en seier på 6km til Taycan.
Rekkevidden virker ganske lik som S90D jeg hadde for noen år siden. Det var en god langturbil!

Når det gjelder effektiv forflytning vil Model 3 ha fordelen av å kunne lade både på superchargers og CCS nettverket, så det gir en bedre fleksibilitet ift pausebehov. Det er også en trygghet med laderstatus rett på skjermen, ladere som alltid fungerer og som starter det sekundet en plugger i osv.

Men skulle jeg kjørt langtur i 150+ ville jeg valgt Taycan any day så lenge det jeg skulle hatt med fikk plass. Nydelig interiør, garantert god kjørefølelse og god støydemping. En Model 3 kan jeg tenke meg bråker litt i 150-200km/t.
Samtidig – det blir jo pause relativt ofte uansett. I 150 blir rekkevidden godt under 300km. Om en ikke lader til 100% og tar med i beregningen at en må ha litt buffer og matche ladestasjon blir typiske strekk kanskje 200-250km.
På vei hjem fra syd-danmark i sommer gjennom Køben/Sverige gikk det mye i bra driv (dvs første timen gikk vel stort sett i 60-100 og deretter en del 110-150 da autopilot ikke vil kjøre raskere enn 150).
Første etappe på tvers av DK ble 313km, andre og tredje gjennom Sverige ble vel rundt 250km hver. Det matchet pausebehov med 4 kids og 2 hunder bra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 07:05
Jeg er glad at Taycan får bedre rekkevidderesultater. Vi trenger en sportsbil i elbilsegmentet med gode prestanda all over.

Absolutt enig i dette.

Men synes man skal ha tunga rett i munnen når trådstarter skriver i andre tråder at basert på denne testen så er det nå offisielt bevist at Taycan går like langt som Model 3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:19
En Model 3 kan jeg tenke meg bråker litt i 150-200km/t.
Off topik varsel.
På god asfalt på autobahn oppleves det helt normalt. Vi lå lange perioder opp mot 200 og ingen klagde på det i vår familie og vi hadde flere dager på autobahn i fjor sommer. Dette var på 20' pilot sport.

THE

Sitat fra: z4rd på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:21
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 07:05
Jeg er glad at Taycan får bedre rekkevidderesultater. Vi trenger en sportsbil i elbilsegmentet med gode prestanda all over.

Absolutt enig i dette.

Men synes man skal ha tunga rett i munnen når trådstarter skriver i andre tråder at basert på denne testen så er det nå offisielt bevist at Taycan går like langt som Model 3.

Så er jo spørsmålet hvor viktig er det om den ene bilen går 10 km lengre enn den andre i 150 km/t, eller om den andre bilen går 10 km lengre igjen ved 80 km/t. Med så lang reell rekkevidde som de nye bilene har, og også ladehastigheter på 100+ kW så vil de fleste biler fungere uansett. Da er man jo kommet et langt steg videre for elbilen siden man faktisk har valgfriheten til å velge en liten rimelig asiatisk bil eller en Porsche. Man må ikke lenger velge bil fra et bestemt merke hvis man jevnlig har behov for å kjøre langt. Jeg synes Taycan virker som en godt gjennomtenkt bil OG elbil. Signalene som Porsche gir til andre sportsbilprodusenter med å satse så seriøst på elbil bør være sterke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA