Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Triks for ryggekamera og planlagt lading?

Startet av sjokomelk, tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg har fått en i-Pace som leiebil mens Model X'en min blir reparert etter en skade. Og etter å ha forsøkt å lese en veldig fattig manual til bilen på nett, så er jeg litt i beit for ting jeg ikke finner ut av.
Er det noe triks for å få ryggekamera til å fungere på bilen? Eller er leiebilen min så kjip at den ikke har ryggekamera eller at det er deaktivert? Jeg ser noe som skal ligne på et kamera over skiltet bak, men setter jeg bilen i revers kommer det bare opp noe om "PDC 360" og en grå oval rundt en bil på skjermen.

Og kan noen tipse meg om hvordan jeg kan sette den til å begynne å lade ved midnatt? Jeg tror denne bilen må ha det minst intuitive brukergrensesnittet jeg har vært borti på en stund. Jeg måtte gi opp å prøve å skifte radiokanal til P4 mens jeg kjørte. Så det ble 2 timers kjøretur i stillhet i stedenfor. ::) :laugh:  (Det sier nok mest om meg...)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorgenM

Kan være at leiebilen ikke har det.

Demo-bilen vi testet hos forhandler i Trondheim hadde heller ikke ryggekamera.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ardevd

Du kan jo vurdere å gå rundt bilen og se om du ser ryggekameraet bak da. Det skal være synlig rett ved knappen for å åpne bagasjerommet.

jwkay

Ryggekamera skal være standardutstyr ifølge brosjyren. Kan den ha blitt ødelagt? Har hørt om en som trodde den var knappen for å åpne bagasjerommet og knuste kameraet ved å trykke altfor hardt når luken ikke åpnet seg...

JaguarNorge

Ryggekamera er standard på I-PACE. Se på de to linkene her: https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T23350/29937_en_GBR/proc/G2185534 og https://www.youtube.com/watch?v=-p7qpJfQbE4.

Du kan sette ønsket ladetidspunkt både i bil og i InControl Remote appen. Se denne linken: https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T33425/29937_en_GBR/proc/G2187887. Her er det viktig at du husker å huke av at funksjonen er satt til PÅ.

sjokomelk

Siden det bare er en leiebil har jeg ikke tilgang til appen.

Sitat fra: JaguarNorge på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:49
Du kan sette ønsket ladetidspunkt både i bil og i InControl Remote appen. Se denne linken: https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T33425/29937_en_GBR/proc/G2187887. Her er det viktig at du husker å huke av at funksjonen er satt til PÅ.
Manualen på nett er et sted mellom elendig og forferdelig dårlig. Linken viser et skjermbilde, men ingenting om hvordan jeg faktisk finner veien dit. Og med et UX som er uforståelig (for meg), så hjelper det lite.

Når jeg setter bilen i revers får jeg et bilde på skjermen som viser ryggesensorene. Jeg ser det er bilde av et kamera på en knapp, men det skjer ingenting hvis jeg forsøker å trykke på den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

LittleHammer

Ryggekameraet vises alltid når jeg setter bilen i revers, og i manualen står det at "Ryggekameraskjermen har prioritet over parkeringsassistanseskjermen". Må være noe galt med lånebilen?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Chimp

Radiokanal kan du btw bytte på rattet. Venstre side er det to knapper "frem og tilbake". Jeg bruker aldri skjermene til noe annet enn når jeg er passasjer. Altfor mye trykk og mas

sjokomelk

Jeg er dessverre lite imponert over bilen så langt. :-[
Jeg trodde ikke indisk bil tegnet av engelskmenn og bygd i Østerrike skulle være SÅ dårlig som jeg opplever det. Jeg hører Øystein Sunde synge i bakgrunnen hver gang jeg setter meg inn. :laugh:

Jeg har også store problemer med Apple CarPlay i bilen. Siden jeg har gitt opp å navigere infotainment, så fant jeg ut det ville være bedre å ha noe som faktisk virker og som jeg forstår. Men CarPlay virker bare hvis du kobler til telefonen ETTER å ha startet bilen, ventet til skjermen sier "trykk her for å fortsette", ventet nye 6-7 sekunder og SÅ koblet den til... Hvis jeg plugger inn telefonen før jeg starter bilen, så skjer det ingenting...

Jeg håper alt det jeg opplever er dårlig software, og at leiebilen aldri har blitt oppdatert til software som faktisk fungerer?
Nå er nok jeg ganske krass og kritisk, men etter å ha hatt bilen på lån i litt over et døgn nå, så er det nesten så jeg vurderer å gå tilbake og be om en annen leiebil. Summen av alle småtingene som ikke fungerer, eller er for dårlig, gjør at jeg helst vil slippe unna.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tellus

#9
Ja da kom du endelig til poenget med denne tråden tipper jeg  8)

Er det ikke i hvert fall litt godt å slippe å kjøre den styggest elbilen i klassen noen dager?

At du savner Apple Car Play integrasjonen i Tesla kan jeg forstå. Den fungerer alltid nøyaktig slik den skal.

sjokomelk

Jeg var på hugget da jeg fikk spørsmål om jeg ville ha i-Pace som leiebil. For jeg har fulgt med her inne i lang tid, og det virker som de aller fleste er veldig fornøyd med bilen sin. Og jeg tenkte det ville bli gøy med noe annet enn Tesla. For Model X er langt i fra perfekt. Det er småting der også som er irriterende. Jeg hadde tatt i mot CarPlay der med åpne armer hvilken som helst dag.

Men jeg ble så overrasket over hvor mange småting som surner opplevelsen min med i-Pace. Så derfor jeg lurer på om jeg bare har vært uheldig med at leiebilen kanskje er en enklere utgave uten utstyr, eller om det er softwarekrøll som egentlig skulle vært ordnet med en oppdatering som bilen mangler..?

Noe så enkelt som å kunne sette opp utsatt lading klarte jeg på en e-Golf på første forsøk uten å ha lest manualen. Og det var en tilsvarende opplevelse jeg forventet.

Skal ikke se bort i fra at jeg har gått inn med for høye forhåpninger, og så blir fallet veldig stort, når det egentlig bare skulle vært en liten kant. :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

bjotings

Forstår ikke ditt problem med ryggekamera. Når jeg setter bilen i revers aktiveres ALLTID ryggekameraet. Det skulle bare mangle. En liten ting som har irritert meg er imidlertid at det ikke er noen spylefunksjon på front/rygge-kameraene som automatisk vasker bort søle/møkk nå om vinteren.

Er den noen kryptisk funksjon noen steder i menyen som kan deaktivere kameraene?

Jeg antar, siden du har den som leiebil ikke har tilgang til IControl appen m.h.t lading?
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

sjokomelk

Sitat fra: bjotings på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:08
Jeg antar, siden du har den som leiebil ikke har tilgang til IControl appen m.h.t lading?
Dessverre. Har bare fått en nøkkel i hånda.
Men hvis innstillinger av lading primært gjøres via appen, så forstår jeg at jeg ikke har klart å finne dette i menyene.

Jeg kommer nok inn her som en grinebiter, men jeg vil gjerne ha korreks på ting jeg gjør feil eller har misforstått fullstendig. For bilen ligger godt på veien og er kjempegod å kjøre. Det er bare tingene rundt jeg plages med.

Kan jeg på noe enkelt vis se hvilken versjon ting er, tilfelle dette bare er trøbbel som burde vært eliminert med en oppdatering? Bilen er fra juni 2019, og etter det jeg har lest her inne har det skjedd mye siden den gang.
Mistenker at siden den er en leiebil, så blir den ikke like godt tatt vare på som hvis en privatperson hadde eid den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Chimp

Sannsynligvis har den ikke siste software nei. Ting har blitt bedre enn i starten. Tesla er en datamaskin med hjul, jaguar er en bil med en liten datamaskin. Du har blitt vant til å sitte med infotainment og kose deg, når du kommer over til jaguar har du ikke lenger det du er vant med i en bil. Har lest om flere model x-eiere som har gått over til jaguar og er fornøyd, men du er nok litt mer opptatt av funksjonene på PCen enn dem. Tror ikke du blir fornøyd i ny softwareversjon heller. Men da hjelper det neppe å bytte leiebil, det er ingen biler i dag som har infotainment på samme måte som tesla. Kanskje du er heldig og kan bytte til en polestar 2 etterhvert under verkstedoppholdet, der får du antakelig bedre infotainment enn tesla :)

Og igjen, jeg trykker aldri på skjermen. Hva skal jeg der? Legger inn rute en sjelden gang, ellers ble jeg ferdig med trykkingen den første uken med bilen. Nå bare kjører jeg.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:42
...Kanskje du er heldig og kan bytte til en polestar 2 etterhvert under verkstedoppholdet...
Det stikket var elegant...  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA