Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Triks for ryggekamera og planlagt lading?

Startet av sjokomelk, tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg tok turen ut i garasjen nå, og etter litt kluring fant jeg menyen JaguarNorge pekte på. Men uansett hva jeg gjorde der, så starta bilen å lade med en gang jeg satte inn kabelen.

Har også en knapp som heter Kamera(er?) i menyen. Men trykker jeg på den skjer det absolutt ingenting.

Etter litt mer fikling fant jeg også menyen "Programvareoppdatering". Og der står det at bilen har InControl Touch Pro versjon 19C_19.46.4-458817.
Under der er det to blanke felt for "Kjøretøyets tilkoblingsystem:" og "Kontrollsystem for batteristrøm".
Trykker jeg på "Se etter oppdatering" sier den at den er oppdatert.
Jeg mener å ha sett noen snakke om 19H (?) som nyeste versjonen her inne. Så da er sikkert de tingene jeg irriterer meg over løst allerede, men utleier har ikke fått det ordnet i bilen.

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:49
Sitat fra: Chimp på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:42
...Kanskje du er heldig og kan bytte til en polestar 2 etterhvert under verkstedoppholdet...
Det stikket var elegant...  ;)
Med litt flaks så får jeg bilen tilbake før påske... 2024 :P :laugh:
Jeg tåler helt fint et lite stikk. Og det er ikke til å begripe at det skal være så forbaska vanskelig for en viss bilprodusent i Fremont å hoste opp en støtfanger på et par dagers varsel... >:(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

bjotings

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:22
Sitat fra: bjotings på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:08
Jeg antar, siden du har den som leiebil ikke har tilgang til IControl appen m.h.t lading?
Dessverre. Har bare fått en nøkkel i hånda.
Men hvis innstillinger av lading primært gjøres via appen, så forstår jeg at jeg ikke har klart å finne dette i menyene.

Jeg kommer nok inn her som en grinebiter, men jeg vil gjerne ha korreks på ting jeg gjør feil eller har misforstått fullstendig. For bilen ligger godt på veien og er kjempegod å kjøre. Det er bare tingene rundt jeg plages med.

Kan jeg på noe enkelt vis se hvilken versjon ting er, tilfelle dette bare er trøbbel som burde vært eliminert med en oppdatering? Bilen er fra juni 2019, og etter det jeg har lest her inne har det skjedd mye siden den gang.

Oppdateringer:  Innstillinger —> kjøretøyinstillinger —> programvareoppdateringer

Infotainment: Det er kommet 2-3 oppdateringer siden blant annet raskere respons på ryggekamera bør være: S19C.xxxxxxxx
Telematics : på din bil sannsynligvis 16.2 eller 17.2

Tidligere måtte du legge inn en pin-kode for å gjøre dette, så jeg antar bilen er sperret for at du kan gjøre dette.  Du kan prøve med 1926 (første år Jaguar ble laget) som er defaultverdien fra Jaguar sin side.

I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

RayBomb

Angående ryggekamera. Når den menyen kommer opp som du viser på bildet, prøv å trykk på knappen i høyre nedre hjørne som skal åpne opp innstillinger for 360 kameraet. Lek litt med innstillingene der...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RayBomb

Ellers må jeg si.. jeg har en Tesla m3 pd inne til bestilling som jeg kommer til å annulere. Hvorfor spør du? En spesifikk ting: vinter kjøre egenskaper. Tesla er milevis bak Jaguaren når det kommer til dette. Jeg var så heldig å få prøve bilen på skikkelig vintervei, med spor i veien (noe jeg har her jeg bor hele vinteren) og eller vinterkledde veier. Teslaen slapp så mye på veien at det var stressende å kjøre den, føltes som å være fisk på land. Bilen kastet på seg hele tiden, det var svær ubehagelig, selv om bilen fort rette opp slippene. Oppførselen bilen hadde på veien har jeg aldri opplevd i Jaguaren min som jeg nå har kjørt over 30k i. Teslaen har heller ikke noe form før snø modus, så bilen har ingen bestemt distribusjon av fremre og bakre motor. Dette skaper slipp på vinterveier hele tiden, værste jeg har opplevd. Synd egentlig, jeg liker bilen teknologiske aspekter, men dette var skuffende.
Kommer til å holde på Jaguaren en stund til, der føler jeg meg trygg, og kan kjøre avslappet også på utfordrende vinterveier...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Maxwell_400

#19
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. februar 2020, klokken 21:17
Jeg tok turen ut i garasjen nå, og etter litt kluring fant jeg menyen JaguarNorge pekte på. Men uansett hva jeg gjorde der, så starta bilen å lade med en gang jeg satte inn kabelen.

Har også en knapp som heter Kamera(er?) i menyen. Men trykker jeg på den skjer det absolutt ingenting.

Etter litt mer fikling fant jeg også menyen "Programvareoppdatering". Og der står det at bilen har InControl Touch Pro versjon 19C_19.46.4-458817.
Under der er det to blanke felt for "Kjøretøyets tilkoblingsystem:" og "Kontrollsystem for batteristrøm".
Trykker jeg på "Se etter oppdatering" sier den at den er oppdatert.
Jeg mener å ha sett noen snakke om 19H (?) som nyeste versjonen her inne. Så da er sikkert de tingene jeg irriterer meg over løst allerede, men utleier har ikke fått det ordnet i bilen.

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:49
Sitat fra: Chimp på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:42
...Kanskje du er heldig og kan bytte til en polestar 2 etterhvert under verkstedoppholdet...
Det stikket var elegant...  ;)
Med litt flaks så får jeg bilen tilbake før påske... 2024 :P :laugh:
Jeg tåler helt fint et lite stikk. Og det er ikke til å begripe at det skal være så forbaska vanskelig for en viss bilprodusent i Fremont å hoste opp en støtfanger på et par dagers varsel... >:(

Du har nok bare vært uheldig med leiebilen, det var mye problemer med I-Pace i starten men det virker som det har gått seg til med diverse oppdateringer. Min bil fungerer helt fint uten at jeg har testet absolutt alle funksjoner ennå. Når det gjelder planlagt lading så har det vært diverse forslag her på forumet hvordan det kan forbedres, men som det er satt opp i dag så vil den prioritere å ha ladet batteriet til 100% på slutt tidspunktet for lading. Den vil derfor begynne å lade tidligere enn du har tenkt avhengig av SoC.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. februar 2020, klokken 21:17
Jeg tok turen ut i garasjen nå, og etter litt kluring fant jeg menyen JaguarNorge pekte på. Men uansett hva jeg gjorde der, så starta bilen å lade med en gang jeg satte inn kabelen.

Dessverre er det slik i dag at bilen er programmert til å prioritere ladingen og lade til 100% hvis mulig.
Det vil si at hvis du setter bilen til foretrukket ladeperiode mellom eksempel 00.00 og 07.00, men bilen ikke kan lade opp til 100% i dette tidsrommet, så vil den starte ladingen med en gang for å komme så tett på 100% som mulig.
Det du kan gjøre hvis du ikke ønsker fulladet bil på morgenen, er at du setter lading mellom 00.00 - 12.00, for så å stoppe ladingen på morgenen når du skal avgårde. Det er kanskje ikke helt optimalt, men hva man kan gjøre i dag.

Dette er et ønske vi har tatt med videre til fabrikken, hvor vi ønsker en bedre prosess på dette området.

daktari

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:38
Siden det bare er en leiebil har jeg ikke tilgang til appen.

Sitat fra: JaguarNorge på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:49
Du kan sette ønsket ladetidspunkt både i bil og i InControl Remote appen. Se denne linken: https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T33425/29937_en_GBR/proc/G2187887. Her er det viktig at du husker å huke av at funksjonen er satt til PÅ.
Manualen på nett er et sted mellom elendig og forferdelig dårlig. Linken viser et skjermbilde, men ingenting om hvordan jeg faktisk finner veien dit. Og med et UX som er uforståelig (for meg), så hjelper det lite.

Når jeg setter bilen i revers får jeg et bilde på skjermen som viser ryggesensorene. Jeg ser det er bilde av et kamera på en knapp, men det skjer ingenting hvis jeg forsøker å trykke på den.
Har du trykket på tannhjulene på bildet og sett på innstillingene for PDC?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Og kjørere du Android Mobil, som jeg, kan du bruke WattCat til å stoppe lading på 80% om du ønsker. Fungere på bilprogramvare 16.2 eller nyere og fungerer for meg... 3'je part programvare laget av en normann som vanker her inne.

https://elbilforum.no/index.php?topic=48847.0

Ellers er jeg enig at I-pace er suveren på vinterføre, noe vi dessverre ikke har hat så mye av sørpå i år...

Vil heller ha en bra bil med elendig programvare enn bra programvare og elendig bil.. :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 19:39
Vil heller ha en bra bil med elendig programvare enn bra programvare og elendig bil.. :)
Er en grunn til at vi kaller Teslaen vår 'sommerbilen' ja 👍

WattCat er genial, men trådstarter hadde vel ikke mulighet til å teste app på lånebilen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

sjokomelk

Sitat fra: daktari på torsdag 06. februar 2020, klokken 15:45
Har du trykket på tannhjulene på bildet og sett på innstillingene for PDC?
Jepp. Da får jeg opp to av/på-knapper for "Kjørekurslinjer" og "Automatisk 360 PDC".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 19:39
Vil heller ha en bra bil med elendig programvare enn bra programvare og elendig bil.. :)

Foretrekker heller bilen jeg har, bra bil og bra programvare.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#26
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 07. februar 2020, klokken 08:57
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. februar 2020, klokken 19:39
Vil heller ha en bra bil med elendig programvare enn bra programvare og elendig bil.. :)

Foretrekker heller bilen jeg har, bra bil og bra programvare.

Enig, og synes ikke programvaren er gal selv om den trenger litt tilvenning og ikke alltid er intuitiv. Bilen har jeg fint lite å usette på. Jeg var veldig svart hvitt bevisst og trigget av trådstarter som tydelig var ute etter å finne feil hos en ikke Tesla. Helt enig at programvaren til Tesla er bedre og mye bra med konseptet men det er ikke nok til at jeg kjøper Tesla.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sjokomelk

Jeg tror bilen har gremlins jeg... Tok en kjapp kattevask (pun intended) av den i selvvasken på CircleK, og da jeg skulle rygge ut av båsen kom det bilde på skjermen! :o
Men da jeg skulle parkere på butikken 3km senere, så var det ingenting. Og ikke noe da jeg skulle rygge inn i garasjen i stad heller. Men da vet jeg at det er kamera på bilen, det er bare litt sjenert. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ingeniøren

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. februar 2020, klokken 17:55
Jeg tror bilen har gremlins jeg... Tok en kjapp kattevask (pun intended) av den i selvvasken på CircleK, og da jeg skulle rygge ut av båsen kom det bilde på skjermen! :o
Men da jeg skulle parkere på butikken 3km senere, så var det ingenting. Og ikke noe da jeg skulle rygge inn i garasjen i stad heller. Men da vet jeg at det er kamera på bilen, det er bare litt sjenert. :P

Kanskje den skjønner at du ikke liker'n - Jaguarer er følsomme dyr, men pass deg så den ikke biter  :D 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sjokomelk

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. februar 2020, klokken 21:02
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. februar 2020, klokken 17:55
Jeg tror bilen har gremlins jeg... Tok en kjapp kattevask (pun intended) av den i selvvasken på CircleK, og da jeg skulle rygge ut av båsen kom det bilde på skjermen! :o
Men da jeg skulle parkere på butikken 3km senere, så var det ingenting. Og ikke noe da jeg skulle rygge inn i garasjen i stad heller. Men da vet jeg at det er kamera på bilen, det er bare litt sjenert. :P

Kanskje den skjønner at du ikke liker'n - Jaguarer er følsomme dyr, men pass deg så den ikke biter  :D
Jeg er allergisk mot katter. Så er sikkert derfor bilen ikke er venn med meg. :D :P

Jeg har et litt mindre anstrengt forhold til bilen nå enn da jeg hentet den forrige tirsdag. Men jeg har klart å kjøre avgårde med åpen ladeluke ganske mange ganger etterhvert. :o Det sier nok mest om meg, og ikke bilen. :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA