Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum

Startet av Mippen, tirsdag 04. februar 2020, klokken 14:45

« forrige - neste »

Mippen

Kommunen har bestemt at det bare er lov med en elbil pr. boenhet i Bergen sentrum for de som har sone parkering. Beboere har frist til 1 april. Dette skaper store problemer fra mange som gjerne har flere biler.
Fremtiden er elektrisk.

Burger

Au, Bergen gjør ikke det som er anbefalt. Gi alle som bor i byen mulighet for soneparkering, regler vil gjelde for alle nye. Da unngår man mye hysteri, sinne etc og alle nye som kommer har bare en bil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Viking800

Sitat fra: Burger på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:33
Au, Bergen gjør ikke det som er anbefalt. Gi alle som bor i byen mulighet for soneparkering, regler vil gjelde for alle nye. Da unngår man mye hysteri, sinne etc og alle nye som kommer har bare en bil.

Hvem anbefaler hva?

eisa01

Hvorfor gjør de ikke som Oslo, hvor beboerparkering blir progressivt dyrere jo flere biler man har?

Orbit

Oslo har nå regler med kun én bil per person. Progressiv takst for flere biler er borte. Dersom det er flere i husholdningen, er der litt mer romslig ordning enn i Bergen.
Sitat fra:  https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/Det tildeles kun én beboerparkeringstillatelse per person. Et kjøretøy kan tildeles inntil to beboerparkeringstillatelser. Dette betyr at eier og medeier kan kjøpe hver sin beboerparkeringstillatelse i to ulike soner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vartli

Da begynner en å komme tilbake til femtitallet der det ikke var hvem som helst som kunne kjøpe bil :o Er den bakenforliggende argumentasjonen at om en bor i sentrum og trenger to biler, så bor en feil plass og bør flytte ut av sentrum?
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

RJK

Sitat fra: vartli på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:32
Da begynner en å komme tilbake til femtitallet der det ikke var hvem som helst som kunne kjøpe bil :o Er den bakenforliggende argumentasjonen at om en bor i sentrum og trenger to biler, så bor en feil plass og bør flytte ut av sentrum?

Vi får vente å se om noen kommer til å ta denne saken for retten. Kan ikke tenke meg til at dette er lov. Dersom man tvinges til å selge ene bilen man er avhengig av, så går dette virkelig for langt. Er jo gjerne to biler i en familie fordi man rett og slett ikke kan klare seg uten, og deling er heller ikke praktisk mulig.

Skal liksom dene ene parten først kjøre alle andre rundt (barn i barnehage, ektefelle/samboer til jobb), kanskje helt på andre siden av byen, for så å kjøre samme ruta tilbake, eller man må først i barnehagen pga stengetid, før man må hente den andre som at på til kanskje må vente lenge med å bli plukket opp. Hva om den den ene jobber ugunstige arbeidstimer (turnus) ett sted, og den andre med en annen turnus et annet sted?

Og så er det folk som med viten og vilje stemmer på disse partiene som skal gjøre hverdagen værst mulig for folk? Legger merke til at det er rødt eller rødgrønt styre begge steder...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#7
I Oslo går det å ha flere biler, men en må da betale vanlig takst for bil nr 2 osv (ca 30 kr per døgn for elbil).

Er det umulig å betale seg ut av det med flere biler i Bergen (utenom leie av privat parkeringsplass)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jlan

Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Burger

Sitat fra: Viking800 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 19:15
Sitat fra: Burger på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:33
Au, Bergen gjør ikke det som er anbefalt. Gi alle som bor i byen mulighet for soneparkering, regler vil gjelde for alle nye. Da unngår man mye hysteri, sinne etc og alle nye som kommer har bare en bil.

Hvem anbefaler hva?
Byplanlegging 101 for å unngå opprør og mye støy blandt beboere så lås tilbudet som er i dag angående parkering, innfør restriksjoner på de som flytter inn i fremtiden. Ønsker man f.eks en bydel/sentrum/hele byen med maks 1 bil/ingen bil etc, så vil tilflyttende være beboere som kan leve med det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

OlavEmil

Sitat fra: Orbit på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:03
I Oslo går det å ha flere biler, men en må da betale vanlig takst for bil nr 2 osv (ca 30 kr per døgn for elbil).

Er det umulig å betale seg ut det med flere biler i Bergen (utenom leie av privat parkeringsplass)?

Spørs korleis du definerar "leie av privat parkeringsplass". Bergen er relativt godt dekka med parkeringshus i sentrumsområda, så her bør det vere godt mogleg å nytte eitt av desse for dei som må ha to bilar. Iallefall i Bygarasjen er det relativt rimeleg månadspris (for elbil blir det ca. det same som ein i dag betalar for (bensin)bil nummer to i sone). Noko dyrare i Klostergarasjen.

Det er nok ikkje sånn at ein kan krevje rett til å kunne parkere to bilar på offentleg grunn rett utanfor inngangsdøra uansett kvar og korleis ein bur.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

RJK

Tror du har missforstått hva offentlig vei er. Det skal ikke være regulering på den måten. En ting er å regulere på pris for parkering innen fornuftig prisleie. En annen ting er å nekte folk å kunne ha bilen parkert på gata.

Løsningen vil jo bli at folk skiller seg, og leier hos naboen, som igjen leier hos den man skiller seg fra. Da er det ikke en boenhet, men to uselvstendige. Er jo et råttent system man legger opp til.

Og svaret fra MDG-representanten som ble gjengitt i et tidligere innlegg, viser jo at han har missforstått hele problemstillingen, og man kan jo lure på om det er med vilje og derved forsøk på tåkelegging.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

xyzzy

Sitat fra: jlan på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:04
Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

Mippen

#13
Her er informasjon fra kommunen: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/bymiljo/nye-parkeringsregler-for-elbil-boligsonekunder-og-besokende-i-sentrum

Slik jeg ser det gjelder endringen bare i boligsoner og i beboeranlegg. Det står ikke noe om parkering i offentlige parkeringshus. Det er flere parkeringshus rundt om i byen hvor man kan kjøpe abonnement til bil nummer 2. Når det er sagt bor ofte folk i sentrum for å være mindre avhengig av bil, så jeg er litt nysgjerrig på hvor mage som rammes av dette. Jeg bor ganske sentralt rett utenfor sentrum og her er det privat regulert at vi bare har rett på parkeringsplass til en privatbil. Vi kan imidlertid leie plass hos naboer hvis de ikke benytter seg av sin.


Sitat fra: xyzzy på fredag 07. februar 2020, klokken 07:33
Sitat fra: jlan på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:04
Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.

SitatBetaling for besøkende elbiler
Fra 1. april blir det også innført betaling for besøkende el- og hydrogenbiler i sone 8 til 29. Prisen blir den samme som for andre biler, som i dag er 10 kroner per time. Man kan betale med appen Parkering i Bergen / P i Bergen (takstgruppe 6019) eller på boligsoneautomater i sonene.

Formålet med denne endringen er å ivareta hensikten med boligsoneordningen, nemlig å prioritere beboerne. Mange har i dag problemer med å finne parkeringsplass i egen boligsone, som følge av at alle elbiler har parkert gratis. 

Fremtiden er elektrisk.

Burger

Sitat fra: jlan på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:04
Dette sier Bakke med et hånflir
Reagerer på hvor det hånfliret kommer i fra. Var du tilstede da det ble sagt eller finnes det opptak, sitert noen som var tilstede da det ble sagt, din tolkning for å skape en følelsesladet vinkling på noe du mener er feil?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA