Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Kires

Kan være noe med bilen, skal snart på service så skal be de sjekke. Ja jeg var klar over at iPace er dårlig på lading men dette var rimelig drøyt!
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus

Satt du i bilen mens du ladet? I så fall kan det være at batterivarmekretsen  kobles ut mens kupvarmekretsen er i bruk. Har bestilt OBD leser og skal laste ned power-cruise control appen når jeg mottar den. Da har jeg tenkt å gjøre noen kontrollerte forsøk for å avdekke når batterioppvarming faktisk starter opp.

Kires

Satt i bilen med varme på hele tiden ja
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus

Uavhengig av hva som skjeddde under lading er der viktig å varme batteriet før du reiser hjemmefra. Det gjør du ved å sette avgangstid i appen. Oppvarming av batteri starter da et par tre timer før avgang såfremt batteriet er fulladet. Da kan du reise hjemmefra med en batteritemperatur på rundt 20 grader istedet for kanskje minus 10.

Trekkoppbil

Må man ha tilgang til app for å styre batterivarmen?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 16. januar 2021, klokken 21:04
Må man ha tilgang til app for å styre batterivarmen?
Du må sannsynligvis ha tilgang til en sjaman. Det finnes ikke støtte i sw/API for å styre det i hvert fall.
Ellers er det så mye rykter og vag informasjon når det gjelder batterivarme at det enkleste er å ta utgangspunkt at du ikke har det, og ihvertfall ikke planlegge med det. 

Tellus

At batteriet varmes når man har satt avgangstid er ikke noe diskusjonstema. Det fungerer som det skal. I tillegg vil batterioppvarming foregå under hurtiglading når bilen ikker er i bruk.

turfsurf

Sitat fra: Kires på lørdag 16. januar 2021, klokken 08:23
Fikk testa «hurtiglading» i går for første gang siden jeg fikk bilen i oktober. Det var rimelig krise. Lå mellom -15 til -20 hele veien så forbruket ble såpass høyt at jeg trengte en liten ladestopp.
Bilen hadde vært tilkoplet lader hjemme hele dagen og kjørt to runder forvarming. Kjørte i to timer fra 100% til 39% og kobla til GK på lillehammer, den skal gi 75kw/h.
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.

2 timer kjøring er ikke nok til å varme opp batteriet hvis det var kaldt ved avreise og man ikke kjører veldig hardt. I tillegg varmer den ikke batteriet ved hurtiglading hvis man har varme på i bilen. Så ett must med forvarming av batteri.

Har kjørt mye på langtur i desember og januar i slike temperaturer, og testet avreise med og uten forvarming (ufrivillig), og opplever akkurat dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:54
At batteriet varmes når man har satt avgangstid er ikke noe diskusjonstema. Det fungerer som det skal.
Det er en like bastant uttalelse som min...
Jeg har til gode å observere at bilen min rapporterer at det foregår precondition av batteriet, via JLR API.
Dette er når jeg har sjekket dette nettopp pga at jeg skulle kjøre langt og hadde satt avgangstid, bilen står tilkoblet AC-lading med 100% SOC mange timer før avgang.
Sist jeg gjorde denne øvelsen var i november når jeg skulle på en 80-mils tripp til Grimstad, og utetemperaturen lå rett over 0.

Sitat fra: Tellus på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:54
I tillegg vil batterioppvarming foregå under hurtiglading når bilen ikker er i bruk.
Det er vel dette som gir den høye ytelsen ved hurtiglading?  ;)

Maxwell_400

Sitat fra: Kires på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:06
Satt i bilen med varme på hele tiden ja

Min første hurtiglading på I-Pace var likedan. Var på hyttetur og lot bilen sto over helgen i -20 og når jeg skulle lade kom det ingen effekt inn i batteriet. Jeg har senere lært at hvis jeg går ut og slår av bilen så kommer det ca. 50kW inn etter et kvarter. Det jeg tror skjer er at bilen "coldgater", dvs. at så lite effekt går inn til batteriet at det ikke selv-varmer og siden klimanlegget er opptatt med å varme kupeen så blir det ingen aktiv varming av batteriet. Har sjekket litt dokumentasjon, I-Pace har en varmer som står på  kupe kjølekretsen og to varmevekslere, en mot kupeen og en mot batteri kjølekretsen. Av en eller annen grunn så er ikke de to varmevekslerne aktive samtidig og kupeen prioriteres. Skulle gjerne hatt en knapp hvor jeg kunne prioritere batteriet.

Etron vil ikke ha det problemet siden den er mye tøffere mot batteriet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#100
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 17. januar 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Tellus på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:54
At batteriet varmes når man har satt avgangstid er ikke noe diskusjonstema. Det fungerer som det skal.
Det er en like bastant uttalelse som min...
Jeg har til gode å observere at bilen min rapporterer at det foregår precondition av batteriet, via JLR API.
Dette er når jeg har sjekket dette nettopp pga at jeg skulle kjøre langt og hadde satt avgangstid, bilen står tilkoblet AC-lading med 100% SOC mange timer før avgang.
Sist jeg gjorde denne øvelsen var i november når jeg skulle på en 80-mils tripp til Grimstad, og utetemperaturen lå rett over 0.

Sitat fra: Tellus på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:54
I tillegg vil batterioppvarming foregå under hurtiglading når bilen ikker er i bruk.
Det er vel dette som gir den høye ytelsen ved hurtiglading?  ;)

Når det gjelder batterioppvarming ved setting av avgangstid så er dette veldokumentert fordi:
- Det er beskrevet i Jaguar offisiell dokumentasjon.
- Svært mange personer som måler strømuttak til lader og/eller har tilgang til måling av batteriets temperatur via f.eks. Power Cruise Control rapporterer at dette stemmer.  Jeg har kan selv bekrefte at jeg observerer at laderen trekker strøm etter at batteriet er fulladet i en periode før avgang som er konsistent med batterioppvarming. Hvis du mener du ikke kan måle dette ville jeg ha kontaktet forhandler. Da er det noe galt med bilen din.

Når det gjelder oppvarming ved hurtiglading så er dette også beskrevet i Jaguar dokumentasjon. Her har også folk med PCC appen kunne se at dette foregår. Personlig har jeg ikke hatt tilgang til utstyr som gjør det mulig for meg å bekrefte at dette også skjer på min bil. Det er også mye som tyder på at oppvarmig ikke skjer mens bilen er i gang. Dvs. det er mulig man må forlate bilen for å få dette til å skje.
At I-Pace lader sakte med kaldt batteri er ikke noe nytt. Spørsmålet er hva som skal til for å øke temperaturen i batteriet mest mulig i kulden.

Det som i hvert fall ikke er lurt er å kjøre av gårde med iskaldt batteri rett til en lader for deretter gjøre det slik at man ikke får aktivert batterivarming under lading. Da ender man nok opp med maks 20-30 kW ladeeffekt.

RayBomb

Sitat fra: Tellus på mandag 03. februar 2020, klokken 21:01
.... Holder batteriet 25 grader så får du maks ladekurve (som gir 100 kW peak).
Testet dette ut i sommer. De jo-jo kjørte jeg og fikk batteriet opp i 26 grader. Startet lading hos Ionity på Dombås på litt under 10% og fikk 100kW i 2 minutter! Lol
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: RayBomb på onsdag 20. januar 2021, klokken 22:00
...Startet lading hos Ionity på Dombås på litt under 10% og fikk 100kW i 2 minutter! Lol
100kW i 2 minutter og raskt dropp ned til 80ish er standard på min også, og sånn har det vært både før og etter alt som er av oppdateringer.
Dette gjelder om det er 10, 15 eller 22C i luften.

Tellus

Slik var det hos meg også inntil i fjor sommer. Det virker som maks 200A  buggen var borte. Hadde flere positive ladeopplevelser.

Vannkraft

Hvem er dere og hva gjør dere her på I-Pace forumet?

Det er vel all grunn til å tenke at dere ikke er I-Pace eiere som synes de har en av de beste kjøremaskinen man kan få.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA