Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Frank_M

#45
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. juni 2020, klokken 11:36
Noen som vet om problemet med I-pace og Fortum Efacec 50 kW laderen er fikset ?

Lada på en før jul. Så først da jeg skulle dra at det var en Efacec 50kW. Ingen problemer. I fjor sommer funka det derimot ikke. Hadde i desember telematikk 18.2 og S19A. Har ikke testa ennå i år.

Litt på siden: slet med å få lada på Fortum... viste seg at kredittkortet hadde gått ut på dato... La inn nytt (etter selvsagt å ringt og flaut innsett at kortet var utgått) men fikk fortsatt ikke lada. I appen til Fortum holdt det ikke å legge inn nytt kredittkort, man må knytte kredittkortet i appen til appen i appen! Merkelig opplegg...  8)  Så om du ikke får lada kan det hende at det er kredittkortet sin feil (eller rettere sagt din feil:) )
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Ingeniøren

Takk Frank  :+1:

Vil teste en i slutten av uka tenker jeg, om ikke annet for å ha testet den.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DrNogood

Testet å lade fra Fortum Efacec på Tangen ved Kragerø søndag og fikk da "feil på elbil" på hvert eneste forsøk. Akkurat som i fjor sommer. Ga opp og kjørte videre til slutt.
Har alle oppdateringer, men det ser ikke ut til å ha fikset problemet med denne typen dr*ttladere, dessverre.
Det er utrolig irriterende med ladere som ikke fungerer. Ødelegger hele planen for turen. Ladekø er en ting, men inkompatibilitet og at ladere har "nedetid" er en helt annen sak. Også utrolig hvor ofte ladere har nedetid. Jeg mener, hvor komplisert er en lader egentlig? Burde være mulig å lage en stabil og driftsikker løsning , tenker nå jeg.
Mangler litt på kundeopplevelsen for oss elbileiere fortsatt.   

Ingeniøren

#48
Shiiiit som en annen Bjørn ville sagt. Da må jeg nesten teste denne på Rødberg da, men de på Rjukan får stå...

Edit: Har du fått gjort alle pakkene inkl h264, h270 og h280 ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Frank_M

Kjipt. Trodde det var fiksa en gang for alle, men er ikke det da.

Sjekka kvitteringa fra desember for å se om jeg huska riktig, noe som jeg gjorde. Det står lader-id efacecno304 på den (Steinkjer), så den virket. Den ga litt mer guffe enn GK sin i samme by ved sammenlignende forhold. 
Er det forskjellige typer ladere fra Efacec som gjør at noen virker og andre ikke virker?
--
2018 Jaguar I-pace HSE

DrNogood

Ja, alle kampanjer utført og siste versjon av infotainment og kart også.

Ingeniøren

Sitat fra: DrNogood på onsdag 01. juli 2020, klokken 16:10
Ja, alle kampanjer utført og siste versjon av infotainment og kart også.

OK, vet du hvilken Telematikk/Bil programvare du har ?

Ser Frank har 18.2, men jeg er fortsatt på 14.2 selv om jeg trodde dette skulle oppgraderes ifm H264.... Mulig noe kan ligge her.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Min ble oppgradert til 15.2 i forbindelse med H264. Ikke lett dett dette. Håper det snart kommer en Telmatikk over OTA slik at alle kommer på samme versjon.

DrNogood

#53
Får ikke opp versjonsnummer Lenger, men ganske sikker på at det er 18.2 på telematikk. Hadde 16.2 før H264.

bjotings

Jeg har fortsatt Telematikk 16.2 etter H264/280 og H274.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Ingeniøren

#55
Var på en 50 mils runde i går på Østlandet - Tranby, Rødberg, Geilo, Fagernes, Dokka, Jevnaker, Hønefoss og hjem. :+1: :+1:

Måtte finne noen mindre veier slik at jaguaren fikk kjørt seg. Kan anbefaler vestsiden av Ransfjorden som den beste. Skikkelig morro men en blir sliten av slikt gitt, så ingen problemer med nattesøvnen i natt  :D

Samtidig fikk jeg testet en del ladere fa Circle K, Grønn kontakt, Fortum. Stoppet ved de fleste og testet om mulig og ikke kø. En stund siden sist og blir litt oppgitt over at brukergrensesnittet ikke er likere spesielt mht bruk av brikke. F.eks må du bruke brikke først før du starter og stopper hos Fortum men Circle K er det start og stopp og så brikke. For ikke snakke om App hos Grønn Kontakt mm, men det går jo på et vis. Folk har mer problemer enn jeg og måtte hjelpe et par hos Circle K på Geilo som prøvde nett og så app, men det gikk det og. Nok av underholdning på en slik plass så boka ble liggende :).

Men fant i alle fall ut at Fortum Efacec ikke er det samme rundt om kring. Fortum Efacec sin på Rødberg sier fortsatt "feil på bil" men Fortum Efacec på Fagernes lader som bare det. Blir vel en ny klage til Fortum da jeg tror mer på at det er forskjell på programvaren i laderen som feil hos Jaguar. Når jeg klaget i fjor skylte Fortum på Jaguar mens Jaguar svarte ikke. Får vel sende en ny klage.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Frank_M

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. juli 2020, klokken 08:35

Men fant i alle fall ut at Fortum Efacec ikke er det samme rundt om kring. Fortum Efacec sin på Rødberg sier fortsatt "feil på bil" men Fortum Efacec på Fagernes lader som bare det. Blir vel en ny klage til Fortum da jeg tror mer på at det er forskjell på programvaren i laderen som feil hos Jaguar. Når jeg klaget i fjor skylte Fortum på Jaguar mens Jaguar svarte ikke. Får vel sende en ny klage.

Om flere klager på Efacec-laderne hos Fortum skjer det kanskje noe???
Må først prøve på noen som ikke virker på min Jag før jeg kan klage...
--
2018 Jaguar I-pace HSE

GreenBeHH

Har vært på en mini Norgesferie med min i-Pace og hurtigladet for første gang.  Brukte mye tid på å sette meg inn i dette virvarret av standarder, leverandører og bilens begrensninger.  Før dette har jeg kun brukt saktelading med mange type ladere og har aldri hatt en eneste utfordring.
Før turen valgte jeg ut tre leverandører som jeg kunne planlegge turen med, det var Fortum, Grønn Kontakt og BKK.  Det var Fortum laderne som stakk seg frem og var ledige når jeg kom til stedet jeg ville lade.  På den første trengte jeg en pause på en time og ville bare lade litt.  Der brukte jeg type 2 ladekabelen og glemte helt at det kun gir 7,4 Kw inn i Jaguaren uansett om Fortum kan gi opp mot 22 Kw.
På den andre ladingen kombinerte jeg også med en pause og brukte 50Kw laderen.  Her ble pausen lenger enn jeg tenkte og jeg glemte helt at Jaguaren sin ladekurve fra 80-100% flater veldig ut.  Bilen var på 98% når pausen min var ferdig.

Erfaringen min er grei.  Til denne type stopp så egner ikke Fortum sin prismodell til min type elbillading, det blir som om å kaste pengene ut av vinduet.

Neste gang vil jeg kun velge hurtiglade leverandører hvor en betaler per Kw og har et lite parkeringsgebyr for å holde plassen på en lader.

Til slutt så kan jeg støtte meg til noen tidligere kommentarer angående Fortum, begge Fortum laderne hadde forskjellige brukergrensesnitt. Og, kabelen på den jeg opplever som den nyeste, nesten ikke rekker frem til ladeluken på Jaguaren.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Tellus

#58
For å unngå å betale for mye så bør man som hovedregel stoppe og lade rundt 80% SOC hvis man ikke har behov for mer. Det er vel kun IONITY som kun tar betalt per kWh. IONITY er uansett veldig dyre sammenlignet med andre leverandører av hutiglading og bør unngås hvis man er opptatt av ikke betale mer enn nødvendig.

Så den gamle regelen om å lade maks 80% på hurtiglader gjelder fortsatt (for stort sett alle elbiler).

Tellus

Kom forøvrig denne ladeerfaringen på UK forum. Har ikke fått dette til selv, men fra tid til annen rapporteres det om folk som får ladet med 100kW over mer enn de 2-3 minuttene som har vært normen for mange.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3660&sid=eece2b62282198e83a4592f51ac44ead&start=10




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA