Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Tellus

Den kurven der er svært ideell og de aller fleste oppnår bare 100 kW en svært kort stund. Typisk får man 100 kW 2-3 minutter for deretter plutselig falle ned til 80 kW/200A. Det siste er tilfeldigvis max ladeeffekt for CCS1 protokollen. Mange antar at det er en bug eller lignende som inntreffer.

Jeg har sett dokumentert at enkelte eiere har fått ladet med 100 kW over en lengre periode så det kan være andre momenter som slår til.

Det man typisk kan forvente og oppnå med I-pace med et nogenlunde varmt batteri er et gjennomsnitt på rundt 70 kW ved 20-80% lading.
Jeg ladet f.eks i går (28-86%) utenfor Arendal og fikk 49.12 kWh på 46 minutter. Det gir 64.07 kW i gjennomsnitt. Fikk litt over 90 kW et par minutter i starten deretter gikk det brått ned til 80 kW hvor den holdt seg til ca 50% SOC. Etter det fikk jeg en gradvis nedtrapping og endte vel et sted midt på 40-tallet da jeg avsluttet på 86%.

Tommelfingerregel er at du får 80kW fra 0-50% deretter lineært fall til 50kW ved 80%.

Det har vært varslet en forbedring, men den ser ut til å ta tid. Har gått noen rykter om at JLR forsøker å reforhandle en garantiavtale med batteriprodusenten LG.

Fikk ellers overaskende lave forbrukstall på Oslo - t/r Kristiansand i går. Kun litt over 22 kWh/100 km. Mye motorveikjøring. Ladet totalt en drøy time. Kunne faktisk gått fint med en lading, men da måtte jeg ha ladet nesten fullt i Kristiansand. Valgte i stedet å lade ved Arendal på vei ned og ved Sandefjord på vei opp. Lynladeren utenfor Sandefjord viste seg forøvrig å være en 75 kW lader så jeg fikk ikke testet der. Litt synd for jeg hadde kun 9% SOC ved ankomst den laderen.


Contango

Takk for grundig info. Ser fra TB livestream at rekkevidden har økt ganske bra. Kommer sikkert en egen video på det og hans ladetest. Med de prisene som er på brukte biler nå er i-Pace et godt alternativ.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vannkraft

#32
Sitat fra: Tellus på fredag 22. mai 2020, klokken 15:07

... Typisk får man 100 kW 2-3 minutter for deretter plutselig falle ned til 80 kW/200A. Det siste er tilfeldigvis max ladeeffekt for CCS1 protokollen. Mange antar at det er en bug eller lignende som inntreffer....


Dette er min erfaring også.

Etter 4 timers kjøring fra Oslo til Dombås i går leverte BKK laderen 95Kw i 2 min. Deretter falt den til 75Kw for så å stige sakte til litt over 80Kw. "Makes absolutely no sense".

Kan ikke anbefale annet enn at vi fortsetter å mase på Insignia og JLR

Gårsdagens lading gav et snitt på 78,7Kw men jeg ladet bare til 50%, det er vanskelig å akseptere at de siste 20Kw er utilgjengelig

JohnPGriff

Jeg ladet på 150kW lader 25 april SOC var 7% fikk 97,7kW ladeeffekt, ladespenning var 391,6v batteri temp 18C. På 10% SOC ladeeffekt var 94.5kW ladetid 2,05 minutter, batteri temp 19C. Fra 12% SOC ladeeffekt falt til 80,1 etter 17 minutter ladeeffekt hadde økt til 82,6 SOC% var 33% og batteri temp 26C. Etter 18 minutter ladeeffekt var 82,5. Totalt ladetid var 18,55 minutter og energi ladet var 25,27kWh slutt SOC % var 36% og batteri temp var 27C. Energi ladet (25,27kW) er likt 81,73kW/h. Jeg har de siste oppdatering, og har aldri sett over 90kW ladeeffekt for mer en 5 sekund med SOC < 10%. Jeg er en beta tester for en navigasjons app og med en ODB2 dongle vises batteri temp i appen. I min mening bekreftes JLR er super forsiktig med tillat ladeeffekt. Med SOC < 10% ladeeffekt er > 95kW uten at batteri temp er veldig høyt. Ser ut som SOC% i BCM er årsaken at ladeeffekt når SOC% er > 11% er satt ned til mellom 80-82kW når batteri temp er mellom 20 og 27C. Muligens hvis batteri temp er > 30C ladeeffekt er > 90kW opp til 55% SOC.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Stikkkontakt

Det er dette Jaguar må fortelle eventuelle kunder.
Man kan i beste fall få 100kw i 5 minutter.
Ellers er det 80kw opp til 40-50% dersom bilen er varm.
Om vinteren etter rolig kjøring er ladefarten maks 50-60kw.
Alt annet er BS og Jaguar rett og slett lyger folk oppi trynet med å hevde 0-80% på 40 minutt. Det har bilen aldri vært istand til og jeg tror heller ikke den er designet for å klare å ta imot det. Det tilsvarer vel ca 100kw i gjennomsnitt.

RayBomb

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 23. mai 2020, klokken 11:34
Det er dette Jaguar må fortelle eventuelle kunder.
Man kan i beste fall få 100kw i 5 minutter.
Ellers er det 80kw opp til 40-50% dersom bilen er varm.
Om vinteren etter rolig kjøring er ladefarten maks 50-60kw.
Alt annet er BS og Jaguar rett og slett lyger folk oppi trynet med å hevde 0-80% på 40 minutt. Det har bilen aldri vært istand til og jeg tror heller ikke den er designet for å klare å ta imot det. Det tilsvarer vel ca 100kw i gjennomsnitt.
Det er litt trist at de ikke kan fortelle sannheten til potensielle kunder. Dette frustrerer meg, selv om ladefarten for meg ikke har så stor betydning, siden jeg sjelden trenger å bruke DC lading OG fordi jeg bor i Nordland der 50KW DC er det beste man får.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JorgenM

Dere som hurtiglader ofte, hvordan er det med ladeproblemer på i-Pace med siste oppdateringene? Husker det var endel snakk om problem med å starte lading på enkelte typer ladere.


Vi vurderer tur nordover mot Bodø/Lofoten fra Trøndelag og det er ikke akkurat pepret med hurtigladere der... Kjedelig hvis jeg ikke får brukt de få som finnes, da må vi ty til saktelading. Kjører nok om natta siden vi har 3 barn under 10 år så er ikke redd for ladekø.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

Sitat fra: JorgenM på fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Dere som hurtiglader ofte, hvordan er det med ladeproblemer på i-Pace med siste oppdateringene? Husker det var endel snakk om problem med å starte lading på enkelte typer ladere.


Vi vurderer tur nordover mot Bodø/Lofoten fra Trøndelag og det er ikke akkurat pepret med hurtigladere der... Kjedelig hvis jeg ikke får brukt de få som finnes, da må vi ty til saktelading. Kjører nok om natta siden vi har 3 barn under 10 år så er ikke redd for ladekø.
Jeg har alle de siste opdateringene, er det noen ladere i nærheten av Trondheim du vil jeg skal prøve?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RayBomb

Det meste av ladere i Nord-Norge er Max 50kWDC. Går litt tregt, men fungerer vanligvis.
Det burde gå veldig fint. Det er ikke så få ladere at du trenger å kjøre innom alle for å komme deg frem. Så hvis det skulle vise seg at en feiler, så kan man kjøre videre til neste. Dette funker så fremt du ikke venter til siste liten med å prøve å lade bilen. 30%igjen? Finn neste ladestasjon.. Da går alt greit.


Bruk appen PlugShare for å se hvor alle laderne er. Dette er appen som viser alle ladere. Det er viktig å ikke legge til for mange filter i appen. Legger du til filteret Hotel/Lodging så forsvinner en masse ladere.
Bruk disse så finner du alt:

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

JorgenM

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 12. juni 2020, klokken 08:49
er det noen ladere i nærheten av Trondheim du vil jeg skal prøve?
Jeg bor i Namsos så første laderen blir nok i Mo i Rana :)

Jeg skal laste ned PlugShare, takk :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Vi vurderer tur nordover mot Bodø/Lofoten fra Trøndelag og det er ikke akkurat pepret med hurtigladere der...
Joda, det er nærmest pepret ut fra ditt behov, men det er bare 50kW som nevnt, og sjelden flere enn 2 på hver plass så kan nok være fare for kø..

Har kjørt Trondheim-Vesterålen tur/retur 2 ganger på min siste år, ikke opplevd kø eller at jeg ikke fikk ladet.
Holder du deg under 80-85% så kan du stoppe når det passer, får 50kW flatt mer eller mindre uansett.


JorgenM

Da er årets ferietur avsluttet :)

Noen hiccups ble det, men løste seg uten konsekvenser.

Kjørte Namsos - E6 - Steigen (avstikker) - Bogenes - Lødingen - Svolvær.
Retur Svolvær - Moskenes - Bodø - E6 - Namsos.
Ca 80/90 mil hver veg.

Den eneste Fortum hurtigladeren i Svolvær ga 'Feil på bil'. Løsningen ble 7 timer ved Tesla destination-lader på et kjøpesenter mens vi gjorde andre ting.
Den eneste andre hurtigladeren i Lofoten, GK i Leknes, var ute av drift. Hadde heldigvis nok strøm til å komme oss over til fastlandet.

Til stor glede fant vi 4 stk 150kW-ladere på Tverlandet mellom Bodø og Fauske. Flere slike i Nord-Norge takk!

Kjørte for det meste på natten og såpass tidlig i ferien at det var aldri noen andre som ladet på de stasjonene vi stoppet på. Etter siste lading i Mosjøen på vei hjem estimerte bilen -4% rest ved ankomst hjem, men da vi trillet inn i garasjen hadde den 5 km rekkevidde igjen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på onsdag 24. juni 2020, klokken 10:14

Til stor glede fant vi 4 stk 150kW-ladere på Tverlandet mellom Bodø og Fauske. Flere slike i Nord-Norge takk!

Hvilken operatør var dette?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#44
Noen som vet om problemet med I-pace og Fortum Efacec 50 kW laderen er fikset ?

Drar sjelden på lengre turer men tenkte meg på noen slike i sommer. I fjor hadde jeg problemer med at bilen ikke ville lade på Forum Efacec 50 kW ladere. Siden det har bilen fått H264 og H270 og vel trolig og H280, samt 20S infotainment. Litt skuffet over at jeg fikk igjen bilen fra H264 oppdatering og at den fortsatt har 14.2, prøvde å be om en oppgradering her når den ble levert, men fyren skjønte ikke hva jeg snakket om - typisk  >:(.

Bilen hadde før et lite problem, det eneste for meg, at bilen går i dvale før jeg rekker å pakke ut av bilen for så å kjøre i garasjen, men dette ser ut til å være borte. Skulle helst hat 16.2 eller 18.2 slik at ladestopp i WattCat blir helt stabil - stort sett så funker det dog, så til å leve med.

Men så var det et litt større med denne Fortum Efacec 50 kW - noen som vet ?

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA