Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergheim Auto konkurs, hva ift Chevy Bolt?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 03. februar 2020, klokken 16:03

« forrige - neste »

arthur

Takk for innspill:

Momenter jeg har fått med meg: Mangler ACC og varmepumpe, litt treg lading på vinteren.

Har nå tilbud på helt ny bil til 335.900 inklusive vinterdekk eller et privatsalg av en nesten helt ny bil (800 km) til 310.000, kanskje ned til 300.000 også med vinterdekk.

Smaker litt av fugl, men usikker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mai 2020, klokken 13:51
Takk for innspill:

Momenter jeg har fått med meg: Mangler ACC og varmepumpe, litt treg lading på vinteren.

Har nå tilbud på helt ny bil til 335.900 inklusive vinterdekk eller et privatsalg av en nesten helt ny bil (800 km) til 310.000, kanskje ned til 300.000 også med vinterdekk.

Smaker litt av fugl, men usikker.
Den har ikke veldig rask lading på sommeren heller... Men er en ypperlig bil.

Den har btw både fungerende app og kan starte forvarming/kjøling fra nøkkel (noe som er ganske praktisk).

chargedup

Veldig ok bil i forhold til pris/rekkevidde. Jeg kjøpte en 2018 mod for litt siden og har ikke savnet min model 3 (som jeg hadde før dette) like mye som jeg hadde trodd. Har ikke vært på langturer så det at hurtigladingen, både på vinter og sommer, er treg, har jeg ikke irritert meg over enda. Det eneste jeg som hittil har irritert meg er at det er brukt vanvittig mye hardplast, uansett hvor man legger noe (ting i bagasjerommet, nøkler i midtarmlene, småting i dørlommer eller nøkler/garasjeportåpnere i koppholder) så flytter det seg i hver sving.

I mine øyne er de nestenye bilene på finn for dyre i forhold til nybil. Prøv isåfall å prute der du bruker nypris som eksempel.

Appen slutter å virke i slutten av året (ikke sikkert at det går an å registrere seg for app nå i 2020?) hvis app er viktig. Forvarming fra nøkkel virker etter nyttår.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1Ampera

Vår familie har hatt Ampera siden mai 2017, og juni 2018, bilene har fungert helt uten problemer. Har kun hatt service, aldri hatt problemer med rust på bremser eller andre ting. App er fungerende ut 2020. Bilene går greit 40 mil på sommer uten lading, så lenge du ikke kjører på motorvei. På vinteren er det ingen problemer å greie 25 mil.
Kjøp anbefales, bilen er av OK kvalitet, den er mye bedre en vår første el bil som var VW E-up, denne bilen føltes som skranglekasse, elendig service fra Møller.
Jeg betalte i 2017 229.000 med komplette vinterhjul. Begge våre er toppmodell med alt utstyr.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Arha

Sitat fra: 1Ampera på onsdag 06. mai 2020, klokken 16:42
Jeg betalte i 2017 229.000 med komplette vinterhjul.
Antar det skal være 100 000 til, ellers var det en selger som fikk sparken etterpå  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

1Ampera

2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

trykkertor

Fra dagens VG:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/y327na/kjoepte-ny-elbil-staar-plutselig-uten-garanti-og-verksted

SitatDet skulle også bli vanskelig å få utført en helt vanlig service på bilen.

Steinar Gran ante råd, siden hans Chevrolet Bolt er så å si identisk med elbilen Opel Ampera-e. Den går det mange av i Norge.

– Jeg har en nabo som har en Opel Ampera-e, og kontaktet verkstedet hun bruker for å bestille service på min bil. Svaret jeg fikk var at det kunne jeg bare glemme når det gjaldt Chevrolet Bolt.

Gran kontaktet så Opel-importør Bertel O. Steen for å forhøre seg om service på bilen. Men også her smalt bildøren igjen.

...

Opel: Derfor tar vi ikke service
Stein Pettersen, som er PR- og informasjonssjef for Opel forklarer bakgrunnen for at Opel-verkstedene ikke vil utføre service på Bolt slik:

– Chevrolet Bolt er laget for det nordamerikanske markedet og ikke for Europa. Opel og produsenten PSA har ikke garantiansvar for Chevrolet Bolt. Vi nekter ikke delesalg til Bolt, vi spør ikke etter hvilken bil delen skal inn i. Problemet oppstår i det øyeblikket det er en feil på delen eller at delen blir brukt på en bil den ikke er beregnet for. Hvis et av våre verksteder har utført reparasjonen, så blir dette verkstedet garantiansvarlig for reparasjonen gjennom lovverket. Vi som importør kan ikke ta saken videre til produsenten. Det er dermed umulig for oss å ta ansvaret for Chevrolet Bolt-ene, sier Pettersen.

...

Jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud mener det dessverre kan medføre risiko å kjøpe dyre kapitalvarer fra små aktører med kort historikk og at det tryggeste nybilkjøpet er å kjøpe et kjent merke med historiske røtter i Norge når bilen er importert gjennom en kjent importør og solgt gjennom dennes merkeforhandler.

– Går parallellimportører konkurs, risikerer man å miste både garanti og i praksis også reklamasjonsmuligheter.

Skarderud minner om at det kan være en åpning for bileiere som har tatt opp billån i forbindelse med bilkjøpet.

....

– Hva skal eierne gjøre med service?

– Jeg synes det er trist hvis Opel ikke vil forestå service og vedlikehold av disse bilene som vanlige betalte oppdrag. Dette setter eierne i en vanskelig situasjon. Man kan selvsagt ikke tvinge Opel til å ta service og vedlikehold, men det bør finnes frittstående verksteder som kan ta på seg slike oppdrag. Utfordringen kan muligens være å få den informasjon om serviceprogram, nødvendig programvare som man trenger for å utføre service og vedlikehold fra fabrikken i USA, sier Riege.

Trekkoppbil

Det er trist at Bergheim er konkurs.

Jeg har erfaring med en Opelforhandler på Fornebu som har tatt i mot Chevrolet på verkstedet uten unnvendinger, og som har fiksa feil som Bergheim ikke har hatt kompetanse til å gjre.

Ellers framstår det som en agurknyhet i VG at en bilist ikke fikk ta service på det verkstedet han ønska.  Av og må man bare ringe rundt til flere verksteder for å finne ett som vil ta den bilen man har, eller gjøre det som trengs.

Er det forresten noen  serivcepunkter på Bolt som er noen stor sak?

Jeg er vant til Leaf, hvor servicepunktene er stort sett å bytte bremseveske annethvert år, og bytte kupefilter en gang i året for den som gidder det, og å kikke litt over bilen å gjøre sjekker som å se etter at det ikke er rust i ladekontakten.

kaiat

Det er flere bilforhandlere som driver med Chevrolet, så det burde være mulig å få hjelp. VS Auto i Drammen, Topp Auto på Gjøvik, Holmane Bil i Egersund og Bil og Gummiservice på Ørsta selger nye Chevrolet pickuper og tar service på disse. De fikser sikkert en Bolt også. Holmane Bil har selv importert Bolt, samt at Topp Auto og Bil og Gummiservice også er Opel-verksteder og har sikkert vært borti Ampera-e.

Det største problemet til denne karen er selvsagt at han ikke har garanti, men service bør ikke være noe problem.

Electric cars in Norway

Henter frem denne tråden igjen siden jeg ser det er mange god tips her fra Bergheim perioden - mest for de som skal kjøpe brukt Bolt.

Det er en flott bil.

https://www.tv2.no/broom/11751021/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA