Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva viser forbruker deres for de siste 50km akkurat nå?

Startet av Sirup, mandag 03. februar 2020, klokken 14:15

« forrige - neste »

Sirup

Selv ligger forbruket mitt på 375 Wh/km nå. Det er 2°C og bilen er en X75 2018 modell.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Øggen

238 no, da det går nedover ette at ej fikk igjen batterivarming. :+1:
2017 X75
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Rævedilter

243, X75 2018 modell. Null grader og litt regn/sludd siste 50 km, ingen småkjøring.

Cries

Hva ønsker man å oppnå med denne statistikken?
Som Øggen nevner, nå er batterivarme tilbake med nyeste software, som gir følgende forskjell:

- Biler med ikke-nyeste software som da ikke har batterivarme med range mode ON
- Biler med ikke-nyeste software som ikke har batterivarme men med range mode OFF
- Biler med nyeste software og range mode ON (det gir kun varme til batteri ved forvarming av bil, men ikke under kjøring)
- Biler med nyeste software med range mode OFF som gir batterivarme

I tillegg har man variabler som temperatur, regn, fuktighet, kulde, forvarming ja/nei, småkjøring ja/nei, lufttrykk, dekktype etc.

Jeg prøver ikke være negativ her, men når spørreundersøkelser legges ut er det en fordel å spesifisere litt hva tallet skal brukes til, hvilke faktorer man skal ta hensyn til etc.

Dersom undersøkelsen er for å eksempelvis kartlegge merforbruk etter nyeste software, burde man heller oppgitt nettopp dette, altså merforbruket.

Men for å spørre: Hva er grunnlaget for undersøkelsen? Jeg er veldig interessert i statistikk for bilene, og har selv fått økt forbruk etter at Range Mode-funksjonen er relativt fånyttes etter nyeste softwareoppdatering i min X75

Sirup

Sitat fra: Cries på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:42
Hva ønsker man å oppnå med denne statistikken?

Jeg prøver ikke være negativ her, men når spørreundersøkelser legges ut er det en fordel å spesifisere litt hva tallet skal brukes til, hvilke faktorer man skal ta hensyn til etc.

Dersom undersøkelsen er for å eksempelvis kartlegge merforbruk etter nyeste software, burde man heller oppgitt nettopp dette, altså merforbruket.

Men for å spørre: Hva er grunnlaget for undersøkelsen? Jeg er veldig interessert i statistikk for bilene, og har selv fått økt forbruk etter at Range Mode-funksjonen er relativt fånyttes etter nyeste softwareoppdatering i min X75

Det er ingen dypere mening annet enn at jeg reagerer på at forbruket på min bil ligger veldig høyt, og at jeg lurer på hvordan andres forbruk er.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Kim-

Ligger på rundt 290-370 i forbruk. Syntes forbruket var mye lavere i fjor vinter selv om den var kaldere. Normal kjøring, ca 20 km til jobb

X 2018
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Cries

Sitat fra: Sirup på tirsdag 04. februar 2020, klokken 09:54
Sitat fra: Cries på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:42
Hva ønsker man å oppnå med denne statistikken?

Jeg prøver ikke være negativ her, men når spørreundersøkelser legges ut er det en fordel å spesifisere litt hva tallet skal brukes til, hvilke faktorer man skal ta hensyn til etc.

Dersom undersøkelsen er for å eksempelvis kartlegge merforbruk etter nyeste software, burde man heller oppgitt nettopp dette, altså merforbruket.

Men for å spørre: Hva er grunnlaget for undersøkelsen? Jeg er veldig interessert i statistikk for bilene, og har selv fått økt forbruk etter at Range Mode-funksjonen er relativt fånyttes etter nyeste softwareoppdatering i min X75

Det er ingen dypere mening annet enn at jeg reagerer på at forbruket på min bil ligger veldig høyt, og at jeg lurer på hvordan andres forbruk er.

Det var et høyere forbruk enn jeg vil si er normalt ja, spesielt dersom dette er "vanlig" forbruk for deg. Jeg er oppe i forbruket du nevner hvis jeg har range mode OFF, kald bil og rundt -10°C utetemperatur. Ligger på 210-270wh/km i siste 50km litt avhengig av når jeg sjekker (bor på en høyde, og kjører 60-80km pr dag).

Har du sjekket om bremsene dine er veldig varme etter kjøring? Det er flere (inkludert meg) som har hatt svært mye slitasje på innerste bremsekloss fremme pga at denne setter seg.
Prøv med range mode ON med neste kjøring og se hvor mye dette påvirker forbruket.

Sirup

Sitat fra: Cries på tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Sirup på tirsdag 04. februar 2020, klokken 09:54
Sitat fra: Cries på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:42
Jeg) som har hatt svært mye slitasje på innerste bremsekloss fremme pga at denne setter seg.
Prøv med range mode ON med neste kjøring og se hvor mye dette påvirker forbruket.

Skal undersøke det som du nevner. Bilen skal på service snart, skal høre med dem om bremsene henger.
VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA