Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Annen elbil

Startet av Autowinder, mandag 03. februar 2020, klokken 11:26

« forrige - neste »

Autowinder

Jeg kikket på Polestar 2, som jeg synes ser bra ut, både utseendemessig og interiør/konsept. Men vanskelig å si om den holder mål mht rekkevidde på vinteren. Motors nyeste rekkeviddetest (https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/) i +3 til -6˚C viser at Tesla kommer lengst, mens at TM3 har et avvik, som ender opp på 72,2% i "faktisk" rekkevidde i forhold til generøse 560km på Teslas webside. Både Kona, eUp og eGolf ligger rundt 90%, selv om de bedre tallene skyldes mer nøktern markedsføring av brutto kjørelengde.

Klarer Polestar 2 å oppnå 90% av 470km (med 18" hjul) på vinter, ville 420km i samme vintervær være til å leve med. Men dessverre Polestar, ladenettet i Norge er ikke til å leve med fremover. Ca 210000 ikke-Tesla elbileiere må slåss om ca 1470 CCS ladepunkter mens 20600 TM3 eiere kan benytte 436 CCS kontakter i tillegg.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olekvi

I denne testen så startet de i Oslo og kjørte opp på Dovrefjell hvor de endte opp på dårlig brøytede veier. 
Det betyr at de siste kilometerene, som bare Tesla + Kona var med på nok sugde vesentlig mye mer strøm per kilometer enn de første.  Verdt å ta med i sammenligningen.
'19 TM3P

Klykken

Les artikkelen som følger denne testen. Og les flere tester. Som olekvi sier er det jo en del momenter som gjør at rekkevidden faller betraktelig. Hadde testen kun foregått opp et fjell i 20- og snødekte veier ville de bilene som ikke engang kom seg til fjellet hatt et betydelig større avvik. Antageligvis større enn de med størst avvik i denne testen også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Håvar

Sitat fra: olekvi på mandag 03. februar 2020, klokken 12:03
I denne testen så startet de i Oslo og kjørte opp på Dovrefjell hvor de endte opp på dårlig brøytede veier. 
Det betyr at de siste kilometerene, som bare Tesla + Kona var med på nok sugde vesentlig mye mer strøm per kilometer enn de første.  Verdt å ta med i sammenligningen.

Jeg er enig i at det er en svakhet ved testen at høydemeterne kom etter at de fleste bilene hadde stoppet.
Men Model 3 sitt avvik med 72% oppnådd rekkevidde kan ikke forklares helt av det når Kona'en stoppet ca samme sted ved 90% oppnådd rekkevidde.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Håvar på mandag 03. februar 2020, klokken 12:33
Sitat fra: olekvi på mandag 03. februar 2020, klokken 12:03
I denne testen så startet de i Oslo og kjørte opp på Dovrefjell hvor de endte opp på dårlig brøytede veier. 
Det betyr at de siste kilometerene, som bare Tesla + Kona var med på nok sugde vesentlig mye mer strøm per kilometer enn de første.  Verdt å ta med i sammenligningen.

Jeg er enig i at det er en svakhet ved testen at høydemeterne kom etter at de fleste bilene hadde stoppet.
Men Model 3 sitt avvik med 72% oppnådd rekkevidde kan ikke forklares helt av det når Kona'en stoppet ca samme sted ved 90% oppnådd rekkevidde.
Grunnen til det store avviket til TM3 er etter min oppfatning at TM3 bruker svært mye unødig energi på klimastyringen.
Jeg oppdaget dette da jeg syntes den blåste unødig mye luft med kuldefølese som resultat.
Jeg skrur nå ned vifta på 1 eller 2, slår av AC, senker temperaturen 1 til 2 grader samtidig som det føles varmere.
Bedre komfort og opp mot 20% lavere forbruk på langtur! Er det fuktig i bilen må AC på og viftehastigheten økes noe, men det bruker likevel mindre enn å sette klima i Auto.
Tesla bør etter min mening forbedre klimastyringen kraftig. Slik det er når sløser det enormt med energi
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på mandag 03. februar 2020, klokken 13:45
Jeg skrur nå ned vifta på 1 eller 2, slår av AC, senker temperaturen 1 til 2 grader samtidig som det føles varmere.
Bedre komfort og opp mot 20% lavere forbruk på langtur! Er det fuktig i bilen må AC på og viftehastigheten økes noe, men det bruker likevel mindre enn å sette klima i Auto.
Dette skal jeg prøve til helga på tur til hytta. Kjørte hjem i går og kom hjem med 60 km på batteriet og hadde 360 ved start. Strekningen er på 220. Veldig dårlig vær med slaps og snø på veien i perioder, men samtidig er det 800 m. lavere hjemme.
Ble veldig overrasket over forbruket. Klima på 22,5 og auto.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

LeafSwe

Sitat fra: DagfinnN på mandag 03. februar 2020, klokken 16:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. februar 2020, klokken 13:45
Jeg skrur nå ned vifta på 1 eller 2, slår av AC, senker temperaturen 1 til 2 grader samtidig som det føles varmere.
Bedre komfort og opp mot 20% lavere forbruk på langtur! Er det fuktig i bilen må AC på og viftehastigheten økes noe, men det bruker likevel mindre enn å sette klima i Auto.
Dette skal jeg prøve til helga på tur til hytta. Kjørte hjem i går og kom hjem med 60 km på batteriet og hadde 360 ved start. Strekningen er på 220. Veldig dårlig vær med slaps og snø på veien i perioder, men samtidig er det 800 m. lavere hjemme.
Ble veldig overrasket over forbruket. Klima på 22,5 og auto.

Jag brukar ha fläkt på 2-3, ac på, stänga av fotvärme, temp 21.
Kommer ändå lite värme till fötterna.
Detta ungefär halverar energiförbrukningen från ~ 3kW(auto) till 1,5kW, enligt scan my tesla i nollgradigt väder.
3P+
3SR+

Handyman

Sitat fra: LeafSwe på mandag 03. februar 2020, klokken 16:56
Sitat fra: DagfinnN på mandag 03. februar 2020, klokken 16:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. februar 2020, klokken 13:45
Jeg skrur nå ned vifta på 1 eller 2, slår av AC, senker temperaturen 1 til 2 grader samtidig som det føles varmere.
Bedre komfort og opp mot 20% lavere forbruk på langtur! Er det fuktig i bilen må AC på og viftehastigheten økes noe, men det bruker likevel mindre enn å sette klima i Auto.
Dette skal jeg prøve til helga på tur til hytta. Kjørte hjem i går og kom hjem med 60 km på batteriet og hadde 360 ved start. Strekningen er på 220. Veldig dårlig vær med slaps og snø på veien i perioder, men samtidig er det 800 m. lavere hjemme.
Ble veldig overrasket over forbruket. Klima på 22,5 og auto.

Jag brukar ha fläkt på 2-3, ac på, stänga av fotvärme, temp 21.
Kommer ändå lite värme till fötterna.
Detta ungefär halverar energiförbrukningen från ~ 3kW(auto) till 1,5kW, enligt scan my tesla i nollgradigt väder.
Ja i Auto blir det for varmt på bena på langtur. Jeg stenger også ofte til bena.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Håvar på mandag 03. februar 2020, klokken 12:33
Sitat fra: olekvi på mandag 03. februar 2020, klokken 12:03
I denne testen så startet de i Oslo og kjørte opp på Dovrefjell hvor de endte opp på dårlig brøytede veier. 
Det betyr at de siste kilometerene, som bare Tesla + Kona var med på nok sugde vesentlig mye mer strøm per kilometer enn de første.  Verdt å ta med i sammenligningen.

Jeg er enig i at det er en svakhet ved testen at høydemeterne kom etter at de fleste bilene hadde stoppet.
Men Model 3 sitt avvik med 72% oppnådd rekkevidde kan ikke forklares helt av det når Kona'en stoppet ca samme sted ved 90% oppnådd rekkevidde.
Kona har varmepumpe har den ikke?

72% er omtrent som ventet tatt i betrakting høydeforskjell og temperatur. Jeg har få problemer med å oppnå 'standard' forbruk på sommerføre og 70-80km/t. En tur på samme veier med snødrev og null grader økte forbruket med en tredel, som tilsvarer 25% redusert rekkevidde. Legg til noen høydemeter så er vi omtrent der NAFs vintertest landet..

TM3 mangler jo varmepumpe, noe som nok merkes godt rundt null, dessuten så mangler den vel 'superbottle' fra S/X og da blir den ikke like effektiv på å gjenbruke overskuddsvarme.


Har ikke prøvd å sette vifta manuelt til 2 da, det skal teste neste gang jeg kommer på det. 'Dessverre' er rekkevidden så god at jeg bare gir F* og lar alt stå på auto i det daglige. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tom

superbottle stammer fra Model 3 og ikke s/x

Kartelaven

Uproblematisk å sette vifta på 2 i det daglige med forvarmet bil. Jeg bruker betydelig mindre strøm etter jeg begynte med dette.  :+1:
Autofunksjonen trenger en OTA oppdatering.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: Tom på mandag 03. februar 2020, klokken 18:51
superbottle stammer fra Model 3 og ikke s/x

Sannelig! :)


Måtte slå det opp og da fant jeg en tråd på reddit om emnet. I korte trekk så kombinerer superbottle kjøleløsningene til motor, batteri og kraftelektronikk i en enhet. Det ser derimot ikke ut som den har noe å gjøre med klimakontroll av kupeen.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/akxpde/help_me_understand_the_superbottle/
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på mandag 03. februar 2020, klokken 21:51
Sitat fra: Tom på mandag 03. februar 2020, klokken 18:51
superbottle stammer fra Model 3 og ikke s/x
Sannelig! :)
Måtte slå det opp og da fant jeg en tråd på reddit om emnet. I korte trekk så kombinerer superbottle kjøleløsningene til motor, batteri og kraftelektronikk i en enhet. Det ser derimot ikke ut som den har noe å gjøre med klimakontroll av kupeen.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/akxpde/help_me_understand_the_superbottle/
Kupevarmingen gjøres med et rent elektrisk varmelement.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på mandag 03. februar 2020, klokken 13:45
Jeg oppdaget dette da jeg syntes den blåste unødig mye luft med kuldefølese som resultat.
Jeg skrur nå ned vifta på 1 eller 2, slår av AC, senker temperaturen 1 til 2 grader samtidig som det føles varmere.
Bedre komfort og opp mot 20% lavere forbruk på langtur! Er det fuktig i bilen må AC på og viftehastigheten økes noe, men det bruker likevel mindre enn å sette klima i Auto.
Tesla bør etter min mening forbedre klimastyringen kraftig. Slik det er når sløser det enormt med energi
Ja jeg testet dette etter ditt første innlegg om dette, og det stemmer godt. Viftehastihet 1-2 og 18-19˚C duger fint, med mindre det er MYE fuktighet i kupeen :) 
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA