Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Autowinder

DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kartelaven

Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:29
DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.

Er det virkelig sånn at Aero har mindre omkrets på hulene enn 19", eller handler det om manglende dekktrykk?

Hvis omkretsen på aero virkelig er mindre, blir jeg interessert i å undersøke om det finnes dekk som gir aero større diameter og høyde på bilen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Autowinder

#167
Sitat fra: Kartelaven på fredag 31. januar 2020, klokken 11:11
Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:29
DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.

Er det virkelig sånn at Aero har mindre omkrets på hulene enn 19", eller handler det om manglende dekktrykk?

Hvis omkretsen på aero virkelig er mindre, blir jeg interessert i å undersøke om det finnes dekk som gir aero større diameter og høyde på bilen.

Dekktrykket var 45psi på 3 og 46psi på det siste. Tok nedi alene også på vei tilbake.
Kjøre ned Uelandsgate i Oslo og til venstre inn Evald Ryghs gate og kjør til venstre etter 30m inn bak Uelandsgate 40 over knekken og sjekk. Regn på rullediameter på 19" med Hankook Ventus 3 og 18" med Nokian Hakkapelitta piggfrie. Har ikke bilen hjemme nå, men det er jo bare å kjøpe en profil som er større %-vis av 235/18 dekkene.

Edit: Jeg tok litt i, på papiret skiller det ikke mer enn 3mm, men med akselavstanden 2875mm gir det nok utslag til å ta nedi. Irriterende.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DeepFu

Denne er fin for å sammenlikne kombinasjoner av dekk og felger: https://tiresize.com/calculator/
Jeg går som regel ned i bredde og opp i profil på piggdekk på mine biler, og da er det greit å se hva konsekvensen blir før man bestemmer seg for hva man går for.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Autowinder

#169
Ja, øker en 18" aerofelg med 235mm brede dekk fra 45 til 50 profil får du med 235/50/R18 på papiret 22mm mer bakkeklaring enn 235/40/R19. Tipper du ikke kan bestille dette via Tesla.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 13:03
Ja, øker en 18" aerofelg med 235mm brede dekk fra 45 til 50 profil får du med 235/50/R18 på papiret 22mm mer bakkeklaring enn 235/40/R19. Tipper du ikke kan bestille dette via Tesla.
Det blir vel bare halvparten av det (radien). Og det blir ikke mye klaring til hjuopphenget foran.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

jlan: Det står Diameter på websiden DeepFu linket til så det er 22mm. Og hjulopphenget er vel på innsiden og ikke over? Men klaring til skjermene ved rattutslag og samtidig støtdempersammentrykking må vurderes for plass.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

Sitat fra: Autowinder på mandag 03. februar 2020, klokken 10:13
jlan: Det står Diameter på websiden DeepFu linket til så det er 22mm. Og hjulopphenget er vel på innsiden og ikke over? Men klaring til skjermene ved rattutslag og samtidig støtdempersammentrykking må vurderes for plass.
Hvis diameteren økes med 22mm, så kommer senter av hjulet 11mm opp, og toppen av hjulet 22mm opp. Da øker vel bakkeklaringen med 11mm. Og jo, øvre bærekule med tilhørende deler ligger over hjulet, det er bare 13mm klaring på min, med Nokian R3 235/45/R18
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:15

Hvis diameteren økes med 22mm, så kommer senter av hjulet 11mm opp, og toppen av hjulet 22mm opp. Da øker vel bakkeklaringen med 11mm. Og jo, øvre bærekule med tilhørende deler ligger over hjulet, det er bare en god fingerbredde klaring.
Ja selvsagt, sløvt av meg! Men med bakkeklaring på 130-ish mm ville det hjelpe bra.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA