Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

elbil uten elbil-skilt

Startet av mkaut, mandag 03. februar 2020, klokken 08:34

« forrige - neste »

mkaut

Jeg har i løpet av den siste uken sett to elbiler med vanlige skilter (en i AS- og en i VF-serien).
Kan man (enkelt) gjør det slikt? Og hvorfor ville noen gjøre det - og evt. hvorfor ikke?

Forresten var begge biler en Audi e-tron - tilfeldig?
VW e-Golf 2017

Orbit

....og det var ikke en Q7 e-tron (dvs hybrid)? Det er jo en viss likhet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

En åpenbar grunn til å ikke gjøre det, er for å slippe å bli stoppet når du kjører i kollektivfeltet.

Det er vel noen som kjører elbil med såkalte «vanity plates», men jeg ville tro det fort ble et problem for dem og.

(Jeg har glemt hva man kaller «vanity plates» på norsk. Uansett er det et sabla fint uttrykk som fortjener å oversettes til norsk. Forfengelighetsskilt, om man oversetter direkte.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

cra

Sitat fra: hanche på mandag 03. februar 2020, klokken 09:39
Jeg har glemt hva man kaller «vanity plates» på norsk.

Jeg mener de kalles "Personlige bilskilt" offisielt. Er helt enig i at vanity-plates/forfengelighetsskilt egentlig er bedre.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på mandag 03. februar 2020, klokken 08:44
....og det var ikke en Q7 e-tron (dvs hybrid)? Det er jo en viss likhet.
Det har vært postet på Facebook at en E-tron 50 eier har vanlige skilter, tror forhandler registrerte den med de uten at det var spesiell grunn.

mkaut

Sitat fra: Orbit på mandag 03. februar 2020, klokken 08:44
....og det var ikke en Q7 e-tron (dvs hybrid)? Det er jo en viss likhet.

Må innrømme at jeg ikke visste at det fantes en hybrid e-tron - jeg sjekket faktisk på audi.no før jeg spurte her og de eneste e-tron biler jeg fant der er elbiler.
Så ja, det kunne være Q7 e-tron, hvis den har "e-tron" på bakluka og ingen (veldig) synlige eksosrør...
VW e-Golf 2017

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mkaut

VW e-Golf 2017

Elmo

Det står da Quatro på elbilene også
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Counterpointer


Counterpointer



Her er svaret jeg fikk av eier på face

Vesel

Jeg stussa voldsomt over dette selv da jeg så det jeg kunne banne på var en BMW i3 på Ørskogfjellet en halvtime øst for Ålesund, som hadde et vanlig Ux skilt. Leste tilfeldigvis senere at denne bilen kunne man få med en såkalt range extender, som er et aggregat ombord, så da fikk jeg en ahaopplevelse. Det gjør den jo til en slags hybridbil, og ikke lenger en elbil. Den range extenderen er kanskje for spesielt interesserte da, siden man ser slike så uhyre sjeldent. :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Orbit

"Range extender" (REX) fantes som en opsjon på de mindre i3-batteriene som ble levert tidligere (60Ah og 94Ah), men det ble solgt få av dem da mva + avgifter (hybridavgiftene var ikke like gunstige den gang) la på ca 100 000 kr på nybilprisen i Norge.

Men det finnes, f.eks. tre til salgs på Finn i dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

I3 rex er egentlig den optimale hybriden, da den har kun en liten motor som er optimalisert for å lade batteriet.

Den faller helt igjennom i vårt avgiftsystem, burde nesten ikke hatt avgifter etter mitt syn.
Har vel syv liter bensintank, så drivstoffbruket er vel bare marginalt høyere enn en trilling med bensinvarmer.

VegarHenriksen

Slenger meg inn her. Er nå også en lokal EQC her med vanlig reg som tråler gatene, ZX-serien. Forsåvidt: https://www.tu.no/artikler/du-kan-fa-vanlige-skilt-pa-elbilen/484694
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA