Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva gjør det med I-pace etterspørselen?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 03. februar 2020, klokken 08:03

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva gjør det med I-pace etterspørselen dersom den mister avgiftsfritaket?


Kopi dagens DN nyhet

Rødt vil innføre avgifter på dyre elbiler

Rødt vil at de dyreste elbilene skal miste avgiftsfritaket og ber opposisjonspartiene på Stortinget slå følge.
Publisert: 03.02.20 — 05.56 Oppdatert: 2 timer siden


https://www.dn.no/bjornar-moxnes/elbil/rodt-vil-innfore-avgifter-pa-dyre-elbiler/2-1-748781


jorn.nik

Har vel lite å si for E-pace
(Som er avbildet i DN's artikkel)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Electric cars in Norway

He he. Ja ikke lett det der.... de er jo så like... :D

Ingeniøren

Jeg ler meg ihjel, med er redd politikerne ler sist. Gleden i sorgen er vel at jeg får mer igjen ved bruktsalg..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 08:39
Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT
Men her er ikke Rødt alene, de har nok i praksis flertall for dette. Både FrP og Høyre + SP, SV og Ap støtter liknende forslag.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 08:39
Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT
Men her er ikke Rødt alene, de har nok i praksis flertall for dette. Både FrP og Høyre + SP, SV og Ap støtter liknende forslag.

Ikke med avgift og full moms fra første krone. Det er forskjell på å barebere seg og kutte av seg hodet..
AP sitt forslag med moms over 600.000 kroner er en fornuftig start syns jeg.

xyzzy

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 11:17
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 08:39
Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT
Men her er ikke Rødt alene, de har nok i praksis flertall for dette. Både FrP og Høyre + SP, SV og Ap støtter liknende forslag.

Ikke med avgift og full moms fra første krone. Det er forskjell på å barebere seg og kutte av seg hodet..
AP sitt forslag med moms over 600.000 kroner er en fornuftig start syns jeg.

Synes ikke det er spesielt gjennomtenkt heller, gitt at elbiler står svakt i dette segmentet (SUV, stasjonsvogn ol. ) og har en mindre andel der en ellers.

Tellus

#8
Den dagen Rødt får rent flertall så er det andre ting enn bilavgifter vi bør bekymre oss for ;D

Forøvrig ser jeg for meg en modell etterhvert hvor det blir et tak for hvor langt MVA fritaket går. Over taket betales full MVA. Taket kan f.eks. være 500K. En bil til 700K mp da betale 25% MVA av de overskytende 200K.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på mandag 03. februar 2020, klokken 12:36
Den dagen Rødt får rent flertall så er det andre ting enn bilavgifter vi bør bekymre oss for;D

Forøvrig ser jeg for meg en modell etterhvert hvor det blir et tak for hvor langt MVA fritaket går. Over taket betales full MVA. Taket kan f.eks. være 500K. En bil til 700K mp da betale 25% MVA av de overskytende 200K.

Det er dette AP foreslår. Med innslagspunkt på 600.000. Det vil gi 0 i moms på en nedprutet e-tron 50 med det mest nødvendige og 15000 i moms på en I-Pace Nordic Edition.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 11:17
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 08:39
Ja, når Rødt foreslår noe så blir det som regel klubbe gjennom. NOT
Men her er ikke Rødt alene, de har nok i praksis flertall for dette. Både FrP og Høyre + SP, SV og Ap støtter liknende forslag.

Ikke med avgift og full moms fra første krone. Det er forskjell på å barebere seg og kutte av seg hodet..
AP sitt forslag med moms over 600.000 kroner er en fornuftig start syns jeg.
Er det en ting de pleier å bli enige om så er det å øke avgifter.

I denne tråden så er spørsmålet vil dette gjøre noe med etterspørselen. Svaret er at liten økning vil nok ikke det, mens en stor vil definitivt det.

Jeg kjøpte en Jaguar til litt over 800, et påslag på 15 hadde vært kjedelig, over 50 hadde gjort det usikkert 100 hadde definitivt vippet over grensa. Men dette er bare meg.

daktari

De kunne jo startet med å øke avgiftene på diesel og bensin, og avgiftene på slike biler. Inkludert plug in hybridene, som nå nesten er avgiftsfrie. Xc90 diesel fikk 30.000 mindre i avgift i 2020. Xc90 plug in 8000 billigere, 90000 i avgift. Dette er rett og slett symbolpolitikk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Etterspørselen på I-Pace virker ikke så stor uansett som det er nå, men et innslagspunkt på 600k gjør neppe noen særlig forskjell.

Maxwell_400

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:19
I denne tråden så er spørsmålet vil dette gjøre noe med etterspørselen. Svaret er at liten økning vil nok ikke det, mens en stor vil definitivt det.

Jeg kjøpte en Jaguar til litt over 800, et påslag på 15 hadde vært kjedelig, over 50 hadde gjort det usikkert 100 hadde definitivt vippet over grensa. Men dette er bare meg.

Da er vi to! Selv om bilen har høy pris så har jeg fremdeles et "budsjett". Når en bikker 600 så er det ganske mange fine biler å velge mellom. Det skal også selges inn hjemme og det var ikke helt enkelt å selge inn en Jaguar el-bil til 800 når alternativet er fine diesel hybrider. Ungene derimot prioriterte miljø.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Alle de fine bilene å velge mellom vil jo få det samme påslaget. Slik sett blir heller vurderingen om man skal kjøpe en billigere bil. Regner med at fosibiler vil måtte øke i pris parallelt med elbiler. Hvis ikke blir endringen ganske meningsløs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA