Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dvalemodus og gjenoppvekkin

Startet av darre, søndag 02. februar 2020, klokken 18:02

« forrige - neste »

darre

Gikk over fra Tesla S til Jaguar i fjor.
På Tesla kan man velge bort dvalemodus slik at bilen alltid er tilgjengelig via appen. Ikke noe poeng å spare strøm når bilen står tilkoblet lader i garasjen, og uansett greit for brukeren å bestemme selv om bilen skal sovne eller ikke. Jaguaren går i dvale etter 4 dager, og da er det ikke mulig å komme i kontakt med bilen unntatt om jeg legger inn fremtidig vekketidspunkt. Er det noen her som har erfart om det går an å komme rundt dette og la bilen være våken alltid? Innmari dumt for oss som kjøre lite og ikke alltid planlegger når vi bruker bilen.
mvh Knut
S85, Racing green, vinterpakke, tech, P-assist, 19", underholdning, piggfrie Hakkapeliitta (selvsagt)
Erstatter: Audi A6 Quattro, 2000 mod

RayBomb

Nei, eneste jeg kjenner til er å bruke vekkefunksjonen som du nevner.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Fordelen er at du slipper å bekymre deg for at bilen går tom om den ikke er tilkoblet...

Ellers, hvordan er den kontra Tesla ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. februar 2020, klokken 08:41
Fordelen er at du slipper å bekymre deg for at bilen går tom om den ikke er tilkoblet...

Ellers, hvordan er den kontra Tesla ?

Gitt hvor mye strøm det er i bilen og hvor mye f.eks. en mobil bruker i dvalemodus burde man vel ikke akkurat bekymre seg for å gå tom for strøm nærmest uansett hvor lenge bilen ikke brukes.

Når det er sagt:

En god forbedring ville være om det ikke var direkte kontakt mellom mobil og bil, men at ting ble håndtert av serveren. Om du forteller serveren hva du ønsker mtp. oppvarming ol, så kan bilen sette denne neste gang den kontakter serveren... f.eks. en gang i timen eller enda sjeldnere.

Bonus: Da ville jeg sluppet problemet med at den bare jobber med å sette avgangstidspunkt uten å klare det.

ardevd

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. februar 2020, klokken 08:41
Fordelen er at du slipper å bekymre deg for at bilen går tom om den ikke er tilkoblet...

Ellers, hvordan er den kontra Tesla ?

Gitt hvor mye strøm det er i bilen og hvor mye f.eks. en mobil bruker i dvalemodus burde man vel ikke akkurat bekymre seg for å gå tom for strøm nærmest uansett hvor lenge bilen ikke brukes.

Når det er sagt:

En god forbedring ville være om det ikke var direkte kontakt mellom mobil og bil, men at ting ble håndtert av serveren. Om du forteller serveren hva du ønsker mtp. oppvarming ol, så kan bilen sette denne neste gang den kontakter serveren... f.eks. en gang i timen eller enda sjeldnere.

Bonus: Da ville jeg sluppet problemet med at den bare jobber med å sette avgangstidspunkt uten å klare det.

Det er forsåvidt sånn det funker i dag. Du snakker med InControl serveren og den snakker med bilen (via SMS). ;)

Dvalemodusen som inntreffer etter 4 døgn er forøvrig en legacy-sak som henger igjen fra ICE-bilene. Har blitt fortalt at de ser på muligheten for å bli kvitt begrensningen i I-Pace men det er nok ikke på toppen av listen.

xyzzy

Sitat fra: ardevd på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:28
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. februar 2020, klokken 08:41
Fordelen er at du slipper å bekymre deg for at bilen går tom om den ikke er tilkoblet...

Ellers, hvordan er den kontra Tesla ?

Gitt hvor mye strøm det er i bilen og hvor mye f.eks. en mobil bruker i dvalemodus burde man vel ikke akkurat bekymre seg for å gå tom for strøm nærmest uansett hvor lenge bilen ikke brukes.

Når det er sagt:

En god forbedring ville være om det ikke var direkte kontakt mellom mobil og bil, men at ting ble håndtert av serveren. Om du forteller serveren hva du ønsker mtp. oppvarming ol, så kan bilen sette denne neste gang den kontakter serveren... f.eks. en gang i timen eller enda sjeldnere.

Bonus: Da ville jeg sluppet problemet med at den bare jobber med å sette avgangstidspunkt uten å klare det.

Det er forsåvidt sånn det funker i dag. Du snakker med InControl serveren og den snakker med bilen (via SMS). ;)

Dvalemodusen som inntreffer etter 4 døgn er forøvrig en legacy-sak som henger igjen fra ICE-bilene. Har blitt fortalt at de ser på muligheten for å bli kvitt begrensningen i I-Pace men det er nok ikke på toppen av listen.

Jeg var nok noe uklar. Min oppfatning (og i motsetning til deg har jeg ikke jobbet med detaljene her :) er at inControl-appen snakker med serveren, og at serveren så snakker med bilen - mens du venter. At det fungerer  som en slags proxy. Det jeg ønsker meg er at at jeg kun forteller hva jeg vil, serveren tar imot og snakker med bilen asynkront - neste gang bilen tar kontakt.

Jeg må ofte sette avreisetidspunkt mange ganger før den slutter å spinne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA