Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fall i batterikapasitet over tid

Startet av elmalo, søndag 02. februar 2020, klokken 11:33

« forrige - neste »

elmalo

Er det noen andre som har "Battery Degradation Report" fra Teslafi over lenger tid, og da særlig fra 1. september i fjor og frem til nå? Jeg har begynt å bli en smule bekymret, med et fall på kapasitet på nær 9% siden bilen var ny (gått 25000 km fra 8. mars i fjor) og søker derfor en beroligelse, f.eks. at dette er en firmware-endring eller at det skyldes vintertemperaturene. Hadde vært kjekt med andre grafer å sammenligne med.

Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

GOS


Begynte den droppen etter at du gikk over på V10?

Jeg mistet 12 tkm den dagen jeg installerte V10, se bilde.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

elmalo

#2
Ja, det ser ut til å være samme knekken på grafen. Og det er forsåvidt akseptabelt, det beskytter jo batteriet. Håper ikke resten av tapet fortsetter i samme tempo...

Når jeg går inn i detaljene ser jeg det største fallet skjedde mellom 2019.28.3.1 til 2019.32.12.2. Regner det er v.10?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Hodetelefoner

Det er bare et fantasi tall som vises der.
Folk med 85 batteri som er nede på 70kWh har nesten samme visning som når bilen kom.
Bruk %..

Contango

#4
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 02. februar 2020, klokken 16:04
Bruk %..
Den skjønte jeg ikke. Dette er TeslaFi. Du får ikke prosent der. Dessuten - det hjelper vel ikke med prosent når bilen viser 100% uansett hvor mye degradering man har? Men den kunne med fordel vist estimert KWh istedenfor estimert rekkevidde. Som de andre skriver så endres estimatet med endring i konstant.

Edit: Har forøvrig 490ish km etter 2000 km. Dere andre har normale verdier.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS


2019.32.11 er første V10 utgave mener jeg og det er når jeg fikk dippen. Jeg hadde 2019.32.2 noen dager med typisk samme SOC som jeg hadde på 2019.28.3.1som du refererer til flr din dropp. Jeg fikk alltid 449 rkm på 90% helt frem til dagen jeg installerte V10 og da sank den til 438 tkm den dagen V10 ble installert. (Nå varierer den mellom 433 og 437 tkm på 90% SOC).

Jeg slet med å få den til å lade mer enn 98% (viste da 490 tkm) når den var foeholdsvis ny (feb-apri 2019) og jeg mistenker at det skyldtes at noen av cellene var i ubalanse og at dermed ladingen stoppet før alle cellene var fullt oppladet. Tror videre at Tesla med Software oppgradering har prøvd å skjule slike feil ved at ladingen stoppes litt før og rapporteres 100% SOC. Jeg leser via CanBus måling at ikke alle cellene er 4.2V (fulladet) når bilen nå stopper på det den rapporterer som 100% SOC (men det er ikke langt fra). Jeg følger med og logger så får vi se hvordan det utvikler deg. (Ser forøvrig at Nominell Usable energy rapportert fra CanBus nå idag er 73.7 kwh mens det i de siste 2-3 månedene og senest på fredag viste 74.6 kwh....og det var idag den viste så lavt som 433 på 90% SOC)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Min har også en dipp i rekkevidde. Denne kom ca midten av november for min del

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olekvi

Jeg ser ikke en tilsvarende dipp for min bil:

'19 TM3P

Contango

Jeg starter ut med 2019.28.3.1 i september og har ingen dip.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

elmalo

Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

GOS

Sitat fra: elmalo på tirsdag 04. februar 2020, klokken 00:06
Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.

Min, LR AWD, som har dip er ikke kjørt langt, vel 17.000 km på vel 11 mnd, så det er ikke kjøredistanse som er årsak hos meg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olekvi

Sitat fra: elmalo på tirsdag 04. februar 2020, klokken 00:06
Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.

Min er en Performance, kjørt drøyt 16.000 km. Har ikke Teslafi-historie for første del av denne kjørelengden, men siden det fortsatt estimeres rundt 495
km så er det begrensa hvor mye dip det kunne ha vært uansett.
'19 TM3P

Trultefan


Min har double dip :) Min har også passert 25000

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

GOS

Sitat fra: Trultefan på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:06

Min har double dip :) Min har også passert 25000




Var disse to dippene ved versjonsoverganger? I så fall, hvilke?

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

elmalo

Min har også begynnende dobbeldipp rett etter 25000. Kanskje det er dette som er cluet, mer enn firmwareversjonen? Ett dipp rett etter 20000 og et nytt etter 25000.

Det er uansett i så fall bare en beregning, noe som er langt mindre skummelt enn om slike dipper dukker opp som følge av fysiske ting med batteriet.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA