Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet Rekkvidde

Startet av asjstian, lørdag 01. februar 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

asjstian

Gikk nylig til innkjøp av en 2014 C-Zero som bil nr 2. Skal kun kjøres korte avstander, men stusser litt allerede på rekkvidde.

Får ca 6mil, og det på dager med 4-7grader, varme på ca 80%, stort sett flatt terreng. Hadde kanskje forventet denne rekkevidden på dager med -5 til -10 grader, skulle temperaturen dukke nedover der så rekker det kanskje 3-4mil?
Har fått lest av batteri (se bildet), og skal formodentlig være i tipp topp stand. Er alt som forventet igrunn??

Relativt ny innen Elbil, kjøpte en Ioniq 2019 modell for 2mnd siden, og "lært" litt kjørestil osv derfra..

engolf

Med kallt batteri och med värmen på kommer du nog inte långt:((
Vill du få lite mera räckvidd bör du tajma laddningen intill avresan, så att batteriet inte är helt kallt.
Kontrollera däcktrycket, ska vara 2.5 bar vid kalla däck.
Anliggande bromsar kan också stjäla några kilometer

asjstian

Hadde ikke forventet så veldig rekkevidde nei, men så nok for meg en 8-9 mil ved slike temperaturer vi har hatt nå! selv ved kaldstart..

Polestar

Sitat fra: engolf på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:16Vill du få lite mera räckvidd bör du tajma laddningen intill avresan, så att batteriet inte är helt kallt.
Jeg husker jeg eksperimenterte litt med dette, men for min del ga det ingen merkbare utslag på rekkevidden. Problemet mitt var at batteriet aldri ble varmt nok til å hurtiglade (med noenlunde akseptabel hastighet).

Varmeapparatet derimot har enormt mye å si.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

TB

Et viktig parameter er hvordan turen legges opp. En lang sammenhengende tur drar mindre strøm enn flere kortere turer.

I løpet av de 7 årene jeg kjørte C-Zero 2012 modell gikk jeg tom en gang. Det var i månedskiftet nov-des 2018 og jeg kjørte da litt over 80 km. Mener å huske været det var noen plussgrader, det var ikke snø.

C-Zero 2014 modellen har 8 celler mindre enn de tidligere. i-Miev har beholdt 88 celler hele tiden. Kjemien på batteriene ble endret litt. Motor ble også endret, men mulig det vil gjøre utslag på vinterstid, ved at det er færre kWh tilgjengelig for varme + kjøring?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

espenri

Nedenfor er en tabell over forbruk i høst for de gangene hvor jeg har ladet fullt og derfor kunne logge forbruk. Noen ganger har jeg kjørt uten varme for å ha noe å sammenligne med, da er jeg nede i ca 120wh/km. Det høyeste forbruket jeg har hatt er på 235wh/km, da har jeg startet kaldt 2 ganger og kjørt på full varme hele tiden. Med en komfortabel kapasitet på 12-13kwh ish så har vi en rekkevidde på 5-6 mil worst case.

Dato   Forbruk wh   Distanse   Forbruk   Kommentar
20.11.2019   12954   68.5   189.11   3x oppvarming - vått
26.11.2019   8610   67.4   127.74   
27.11.2019   7605   49.1   154.89   Snø - 1x oppvarming
28.11.2019   8760   58.7   149.23   
05.12.2019   10573   71.6   147.67   Snø + is + 1x oppvarming
12.12.2019   10613   52.8   201.00   
16.12.2019   9129   38.9   234.68   full varme x 2
17.12.2019   8592   40.5   212.15   Full varme -2
15.01.2020   5620   44   127.73   
22.01.2020   10049   71.1   141.34   
27.01.2020   11127   75   148.36   
29.01.2020   9991   45.4   220.07   
31.01.2020   12618   67.2   187.77
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ellemann

Når jeg skifter på vinterdekk drar jeg også på et sånt pelstrekk på rattet. Med trekk pluss setevarme (som bruker lite strøm) går det greit nok uten å bruke varmeapparatet.
Ellers ville jeg vurdert dekkene. Da jeg kjøpte nye contivikingcontact 7 ifjor fikk jeg mye bedre rekkevidde.
(Og selvfølgelig hastighet da: den kjører nok mye lengre i 70 enn i 110...)
iMiev 2012

ACCEPTUS

Jeg har 3stk mjauer, alle 2011modell, har testet rekkevidden på disse og alle sammen ligger på ca 85km rekkevidde nå på vinteren (mild vinter). Dette er bykjøring på 50 og 60km/t, diverse småkjøring på 1-2 mil, uten AC/varme, men varme i sete på. Alltid startet på kaldt batteri.
Antar sommer rekkevidde vil være 110km, både vinter og sommer 10km høyere dersom jeg hadde Starter på varmt batteri.
Glimrende bybiler 😀

Noldus71

Rekkeviddeindikatoren er ikke alltid så veldig pålitelig, og av og til går den helt i surr etter hurtiglading. Første gang jeg hurtigladet falt indikert rekkevidde fra ca 135/90km til 100/60km (sommer/vinter). Etter råd fra erfarne fjellfolk kjørte batteriet nesten tomt, og etter ny opplading var rekkevidden tilbake der den skulle være.
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

Elbilskeptisk

Vi sliter litt med fukt i vår iOn som medfører duggproblemer selv når vi bruker varmeapparat og AC. For å begrense strømforbruket til avdugging bruker vi innimellom en avfukter for innendørsbruk i bagasjerommet når bilen er parkert.

Et annet viktig tips for å begrense strømforbruket til avdugging er selvsagt å holde rutene fullstendig rene.

asjstian

Se det ja, vi sliter også.med dugg i vår c-zero. Det må brukes ganske mye vifte og varme mot frontrute, og selv da kan det ta for lang tid når en har litt hastverk. Har prøvd nå.med skikkelig rengjøring av ruten, og lagt ut strømper med kattesand.. har ikke gitt uttelling alle dager ihvertfall!
Er dette et velkjent problem med tvillingene?

espenri

Jeg har også problemer med dugg.

Tipper det er en kombinasjon av flere ting:

  • Bilene kjører korte etapper og blir aldri gjennomvarme og tørre.
  • Bilene er dårlig isolert
  • Bilene har dårlig varmeapparat
  • I vårt tilfelle brukes bilen tur/retur barnehagen og det samler seg mye fuktughet fra dresser osv hver dag, kombinert med de andre punktene så blir bilen aldri tør i løpet av vinteren.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

automat

#12
Min erfaring fra trillingtiden er følgende:
-Ligg unna AC som luftfukter lufttørker. Er en duggbombe når man skrur av AC, som varmeapp bruker mye energi på å tørke opp.
- AC må skrus av i god tid før parkering, for å unngå duggbombe når man starter opp igjen.
-Når man parkerer i kaldt vær, la dørene stå oppe litt for å slippe ut varm og fuktig luft, slik at den ikke kondenserer inne i bilen.
-Og selvfølgelig, dra så lite snø og vått tøy inn i bilen som mulig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemann

Kjenner godt til de duggproblemene ja, men de ble borte da vi begynte å la den stå under tak om natten.
iMiev 2012

Pepeminus

Fått litt sånn gammel bobleproblematikk med skraping av frontrute innvendig... 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA