Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y performance - med eller uten hengerfeste?

Startet av xerxes, fredag 31. januar 2020, klokken 17:34

« forrige - neste »

xerxes

Som dere vet har model 3P ikke hengerfestemulighet grunnet lave fjører. Vil det samme gjelde Model Y Performance? Noen som har sett holdepunkter for noe angående det, bilder etc?

Vurderer sterkt gå for Performance nå som gapet mellom AWD og P er 30.000 mindre enn før. og så er det jo moro å ha en P med fetere felger, slippe kjøpe update til 20.000 kr for mer akselerasjon etc. Og så får man kanskje bilen tidlig, heller ingen ulempe, spes hvis man rekker "momsfrihet" på en bil over 600.000 kr, og hvem vet hva som skjer i 2021 nå som FRP tok hatten og gikk - og venstre ikke lenger trenger kompromisse med å redusere bilavgifter totalt via elbiler.

s3xy


hemi

Sitter og lurer på det samme, jeg vil ha performance, men om den blir like amputert... så hum...

batterimannen

Sitat fra: hemi på lørdag 01. februar 2020, klokken 14:50
Sitter og lurer på det samme, jeg vil ha performance, men om den blir like amputert... så hum...

Den blir allerede amputert, den får jo lavere bakkeklaring (senket fjæring) enn LR AWD  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

z4rd

Er det sant? Blir TMY P lavere enn TM3 LR AWD? Noen tall på dette?
Hmm.. det er jo litt dumt... så for meg at det kunne bli neste hovedbil i 2022-23.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Det Tesla bruker som argument for at Model 3 Performance ikke skal kunne ha hengerfeste er på grunn av 20"-hjulene. Model Y Performance vil få 21" (kanskje større omkrets?), så hvis de følger sin egen logikk så blir det neppe hengerfeste på P-versjonen. Men kroken skal visst være ganske lik som på Model X. Går det an å få Ludicrous / Performance-utgave av Model X med hengerfeste?

Model 3 P er vel ca 10mm lavere enn AWD. Tror ikke en føler veldig stor forskjell på dette. Tipper forskjellen blir noenlunde det samme på Y, uten at jeg vet. Sitter sikkert litt bedre på veien når en får senket tyngdepunktet, men sånn sett så blir jo Y mye verre enn 3, men Tesla pleier å få til det ingen forventer, så det blir nok bra uansett. Ser at Model Y ikke har reklame / funksjon for "Track Mode". Kanskje de mener bilen ikke er egnet til banekjøring uansett.

Jeg har M3P, men er og veldig i tvil om jeg skal gå for Y eller AWD, men tror jeg lander på AWD pga forventet mindre støy fra 19" enn 21" på sommerhjulene. Jeg merker i hvert fall en sinnsyk forskjell mellom mine 20" sommerdekk og mine 18" vinterdekk (Conti Contact7).
Tesla Model Y                         2021-

tessy

Model Y Performance inkluderer:

Raskere akselerasjon: 0–100 km/t på 3,7 s.
Topphastighet: opptil 241 km/t
21'' Überturbine Wheels
Performance-bremser
Spoiler i karbonfiber
Senket fjæring
Aluminiumslegert pedal
Track Mode

Ampéreson

Forventer, til det motsatte er bevist, at det kommer hengerfeste også til Performance bilene. Selv om denne bilen er basert på Model 3, er den høyere og har større dekk. Det er blitt nevnt at model 3 Performance i Norge ikke fikk hengerfeste pga. dekkene, andre har også nevnt bakkeklaring. Etter min synsing er begge disse grunnene ikke gjeldende for Model Y og vi vil få våre Model 3 Performance med hengerfeste.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

hemi

jeg vil også ha model Y performance, men gjerne hengerfeste.. vurderer la bestillingen stå og bare returnere om den ikke får, og de andre får.


Ampéreson

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:34
jeg vil også ha model Y performance, men gjerne hengerfeste.. vurderer la bestillingen stå og bare returnere om den ikke får, og de andre får.

Tenker det samme
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tessy på mandag 02. mars 2020, klokken 12:10
Model Y Performance inkluderer:

Raskere akselerasjon: 0–100 km/t på 3,7 s.
Topphastighet: opptil 241 km/t
21'' Überturbine Wheels
Performance-bremser
Spoiler i karbonfiber
Senket fjæring
Aluminiumslegert pedal
Track Mode

Det siste punktet Track Mode kommer visst ikke på Model Y ifølge en "sammenligningsliste" som Tesla har sendt ut til selgerne. Listen viser at Model 3 er den eneste som får det. På den annen side så er det gjerne mulig å sette den i "dyno mode", sånn at alt av hjelpemidler blir skrudd av. Vet ikke om dyno mode blir tilgjengelig på Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

uten track mode, er ikke performance så gøy på model Y

Ampéreson

Har lest det samme selv, håper nettsidene deres er korrekt.

Norsk side med Track Mode


Amerikansk side, her mangler Track Mode
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

hemi


ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på fredag 06. mars 2020, klokken 10:07
mistenker amerikanske har mer proof reading.

Ja, de er gjerne mer oppdatert, de amerikanske. F.eks. WLTP er vel og lik som for mange måneder siden for Model Y i Norge, mens EPA er oppdatert.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA