Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvor(dan) lade for 70 øre pr KWh i Oslo

Startet av goggo, fredag 31. januar 2020, klokken 17:09

« forrige - neste »

goggo

Huff, jeg føler nesten at dette burde jeg holde kjeft om, det blir jo som å fortelle hele verden om en fantastisk fiskeplass man har funnet...

Men saken er at i Selvbyggerveien 133 på Årvoll/Bjerke i Oslo så er det 6 stk kommunale 7.2 KW ladeplasser hvor det bare koster 5 kr/time (20:00 - 09:00) eller 10 kr/time (09:00 - 20:00)

Jeg har ladet der selv 2 ganger og fikk 7.0 KW på min nye Ioniq.
Det merkelige er at det var stort sett ledige stolper på disse plassene, mens beboerne i området står i kø for å lade på GK og Fortum sine 4 hurtigladere på Bjerke til en mye høyere KWh pris.

Jeg er ikke sikker på om Oslo Kommune har feilpriset denne ladeplassen, men inntil videre er det i alle fall samme takstsone (3054) som på 3.6KW plassene.

70 øre pr KWh er jo ikke å forakte :)

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Traktor

Bruker man fortumapp på disse laderne? Må man ha brikke?

goggo

#2
Sitat fra: Traktor på fredag 31. januar 2020, klokken 17:15
Bruker man fortumapp på disse laderne? Må man ha brikke?

Ja du starter/stopper lading med brikke som er registrert hos Fortum. Men ladingen er gratis, du må bare betale for parkeringen. Det er parkeringsautomat der, eller du kan betale gjennom Oslo kommune sin parkeringsapp eller Easypark appen.

EDIT: Og Fortum appen kan du bruke for å se hvor mange av plassene som er ledig, men altså ikke for å betale. Litt knotete at man bør ha 2 apper, men det er nå slik det er.

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Ser ut som det bygges 22kW på nye plasser nå. Kom i alle fall over dette på nytt anlegg i Stensgata på Adamstuen (14 plasser). Dette er parkeringssone 3051, dvs 15kr/time 09-20, og 5kr/time på natt. Med en Zoe blir da strømprisen (på natt) 23 øre per kWh. Vil tippe det er noen form for lastdeling her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Og jeg tipper det er IT-nett på ladestasjonene...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Traktor

Jeg skjønner ikke dette med kommunale ladepkasser. Frode det var slik å forstå at selve parkeringa var gratis, men at man måtte betale for landinga? Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer rundt om kring i Oslo? Jeg har også kommet over kommunale plasser med shucko hvor det ikke har vært strøm. Hva gjør jeg feil?

TB

De eldre stolper har en bryter. Når en låser døren kommer strømmen. Men, pga bruk og misbruk er det ofte slark, da hjelper det å trykke manuelt på bryter for å få strøm. Strømmen slås ikke av  år bil først lader.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goggo

Sitat fra: Traktor på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Jeg skjønner ikke dette med kommunale ladepkasser. Frode det var slik å forstå at selve parkeringa var gratis, men at man måtte betale for landinga? Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer rundt om kring i Oslo? Jeg har også kommet over kommunale plasser med shucko hvor det ikke har vært strøm. Hva gjør jeg feil?

Nei ladinga er gratis, men du betaler for parkeringa.

De kommunale ladestasjonene finner du enklest i Fortum sin App, der kan du også se hvor mange stolper som er ledige på hver lokasjon.
Parkeringen kan du betale med appen "bil i Oslo" eller med Easypark appen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

#9
Sitat fra: goggo på søndag 09. februar 2020, klokken 11:00
Sitat fra: Traktor på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Jeg skjønner ikke dette med kommunale ladepkasser. Frode det var slik å forstå at selve parkeringa var gratis, men at man måtte betale for landinga? Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer rundt om kring i Oslo? Jeg har også kommet over kommunale plasser med shucko hvor det ikke har vært strøm. Hva gjør jeg feil?

Nei ladinga er gratis, men du betaler for parkeringa.

De kommunale ladestasjonene finner du enklest i Fortum sin App, der kan du også se hvor mange stolper som er ledige på hver lokasjon.
Parkeringen kan du betale med appen "bil i Oslo" eller med Easypark appen.

mvh
Hugo

Det er vel helst motsatt. Det er gratis å parkere med elbil på offentlige plasser, ihvertfall frem til 1. mars.

"Elbiler og hydrogenbiler kan parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Dette gjelder også i beboerparkeringsområder. Du må lade og betale på kommunale ladeplasser og hurtigladeplasser der dette er skiltet."

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Det er faktisk ladingen du betaler for, og foreløpig ikke på de gamle laderne med schuko. I tillegg til betaling og en viss tidsbegrensning, så er det altså blitt ladeplikt på de plassene som har offentlig ladestolpe.

Det er dog veldig dårlig skrevet, så skjønner lett at man kan lures til å tro det er parkeringen man betaler for, men det er altså ladingen, dog med forskjellig pris etter tid på døgnet og ukedag inkl. helligdager og offentlige fridager.

Dog, fra 1. mars vil du måtte betale både for lading og parkering, du må ha beboerparkering-avtale til 20 % av prisen for hhv. elbil (600 istedet for 3600) og elmc (300 istedet for 1800) sammenlignet med icekjøretøy og hybridkjøretøy, og det gjelder da kun i det takstområdet du tilhører.

Når du kommer til andre takstområder, kan du foreløpig stå gratis og så lenge du vil, utenom der det står spesifikt tidsangivelse, men fra 1. mars, så vil du bli ansett som fremmed, og må betale til en riktignok redusert pris (20 % av gjeldende pris for andre biler også her), og tidsbegrensningen vil gjelde som for alle andre biler som ikke tilhører gjeldende takstområde.

Her er link til priser og vilkår gjeldende fra 1. mars:

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/endringer-i-priser-for-parkering-fra-1-mars
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ChristR

Sitat fra: RJK på søndag 09. februar 2020, klokken 20:17

Det er faktisk ladingen du betaler for, og foreløpig ikke på de gamle laderne med schuko. I tillegg til betaling og en viss tidsbegrensning, så er det altså blitt ladeplikt på de plassene som har offentlig ladestolpe.


Skuffende nok er det betaling og 3-timers tidsbegrensing (09-20(09-20)) på flere av de gamle Schuko-stolpene også.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

RJK

Sitat fra: ChristR på søndag 09. februar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: RJK på søndag 09. februar 2020, klokken 20:17

Det er faktisk ladingen du betaler for, og foreløpig ikke på de gamle laderne med schuko. I tillegg til betaling og en viss tidsbegrensning, så er det altså blitt ladeplikt på de plassene som har offentlig ladestolpe.


Skuffende nok er det betaling og 3-timers tidsbegrensing (09-20(09-20)) på flere av de gamle Schuko-stolpene også.

Det kan godt stemme. Har ikke mange nært der jeg bor, så de er ikke noe jeg benytter meg av til vanlig.

Men forstod det slik at de var gratis fordi man ikke kan styre hvorvidt de gir lading eller ei. Det krever visstnok ny type stolpe eller så var det fordi prisdifferansen mellom ny stolpe og endring av eksisterende kom relativt likt ut, og de nye stolpene gir vel noe mere ladefart enn gamle Schuko-ladere.

Uansett godt å høre at noen steder får man langt bedre hastighet ved at de blir 22 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

perjohans

Ser på gravetillatelser at det skal skje en hel del graving til kommunale elbil-ladestasjoner fremover. Dette er vel for å dekke behovet Oslo Kommune fant i en rapport sent i fjor.

Regner med de bygger 22 kWh på alle disse for å være fremtidssikker? Uansett synes jeg 5 kr timen i fks 10 timer over natten er innafor en gang i uka eller to, for oss som ikke har hjemmeladere. Dette da i tillegg til den nye parkeringsavgiften for beboere med elbil som er rundt 50kr/mnd.

RJK

Prisen er ikke mye å si på, men for egen del så må jeg stille bilen på en plass i en bydel langt unna meg. Hjelper riktignok på at jeg har lading via borettslaget, med 7,4 kW til 20,- per time eller 3,6 kW til 10,- per time, så dermed har jeg en ladeløsning. Ellers hadde jeg neppe skaffet meg elbil når jeg nå gjorde det.

Mulig jeg er for lat, men jeg kjører ikke til en annen bydel langt unna og gjennom bommer, så ta offentlig transport tilbake, og så gjenta det i motsatt rekkefølge neste morgen for en teoretisk besparelse. Tenker den besparelsen fort spises opp av bom og billettkostnader (2 x 37,- + minimum 2 x 4,- = minimum 82,-).

Men klart, hadde jeg bodd nært en slik og ikke hadde noen annen mulighet enn lading via AC eller DC hos ladeoperatører som GK og Fortum, så måtte jeg nok vurdert annerledes.

Må riktignok sies at jeg har en ladeplass med 4 x offentlige ladere på Schuko innen gangavstand (eneste i noenlunde nærhet), men den er så treg at jeg ikke gjør det likevel. Vil ha bilen nært meg i tilfelle jeg får lyst eller behov for å kjøre ut en tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: ChristR på søndag 09. februar 2020, klokken 21:25
Skuffende nok er det betaling og 3-timers tidsbegrensing (09-20(09-20)) på flere av de gamle Schuko-stolpene også.

Jeg synes 3-timers grensen er bra, flere deler samme stolpe og selv gamle Leafer/trillinger kan brukes.
Beboerparkering og betaling på lading har sammen med 3-timers grense gjort det mulig å lade elbil i Oslo igjen. For bare noen år siden var det helt håpløst.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA