Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tibber, easee og lading over natt

Startet av afriu05, fredag 31. januar 2020, klokken 10:27

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: Zanka på mandag 03. februar 2020, klokken 16:03
Jeg fjernet begge bilene fra Tibber appen igår, føler at de bruker veldig mye strøm i "sandby" modus pga. all trafikk til Tibber.
Bruker nå kun Easee laderen som en "dum" lader, regner med at den rapporter i Tibber riktig antall kroner på elbil lading

Det har jeg for lengst gjort (vener på TM3) med min elbil VW. Fant at det ikke var så smart med smartladingen til Tibber. Ref. erfaringene nevnt ovenfor. Har de samme. Jeg har nå en "dum" Easee. Nevner for ordens skyld det vi alle er klar over som har oppsettet at vi kan se fremover i tid prisutviklingen neste og påfølgende døgn. Tror det vil være greit (bedre?) med et opplegg styrt via en app (Easee har snart en klar) og så se hva som kan komme ut av det. Kan da ikke ta så lang tid å sette opp et eget forløp basert på energpris utviklingen. Kurven er da temmelig lik fra døgn til døgn egentlig...

frank84

Har kun Easee ladeboksen koblet opp mot Tibber...ikke bilen. Da går det vel ikke trafikk fra bilen til Tibber? Da er det fortsatt Tibber som styrer ladingen..men via ladeboksen og ikke bilen.

jlan

Sitat fra: frank84 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:08
Har kun Easee ladeboksen koblet opp mot Tibber...ikke bilen. Da går det vel ikke trafikk fra bilen til Tibber? Da er det fortsatt Tibber som styrer ladingen..men via ladeboksen og ikke bilen.
Men da vet vel ikke Tibber hvor mye lading bilen trenger?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kristian O

Sitat fra: jlan på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:13
Sitat fra: frank84 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:08
Har kun Easee ladeboksen koblet opp mot Tibber...ikke bilen. Da går det vel ikke trafikk fra bilen til Tibber? Da er det fortsatt Tibber som styrer ladingen..men via ladeboksen og ikke bilen.
Men da vet vel ikke Tibber hvor mye lading bilen trenger?
Nei, men kan sjå ut som den prøver seg på smartlading likevel. Vi har en M3 tilkoblet tibber og en Soul uten nett. «Lading stanset pga strømpriser» kjem opp når Soulen er påkoblet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Gstavdal

#19
Når jeg ser på strømprisene i dag, så er det vel ingen grunn til ikke å lade på "dyr" morgenstrøm hvis man ønsker varmt batteri om morgenen? I natt ladet jeg 37 kWh og med en prisforskjell på 1 øre per kWh betyr det 37 øre dyrere strøm, så noe stort innhogg i lommeboka er det ikke.

Men konkluderer jeg med utfra denne tråden at det ikke er noe problem at batteriene blir kalde ila. natta, og forvarmes før kjøring? Eller er jeg helt på jordet med utregningen min her  :)

RuneW

Sitat fra: afriu05 på fredag 31. januar 2020, klokken 10:27
Det blir vel ikke så økonomisk i ihvertfall med tanke på forbruk å alltid starte med kaldt batteri? Da går vel nesten smartlading med høyere forbruk vs vanlig lading gjennom hele natta opp i opp?

Dette med høyere forbruk med kaldt batteri... Nøyaktig HVA er det egentlig som gir høyere forbruk? Nå har jeg ikke opplevd kaldere temperaturer enn -10 i vinter, men redusert regenerering har jeg overhodet ikke blitt plaget av. Ja, den er redusert, men med min kjørestil virker det ikke hemmende. På min vei til jobben, bruker jeg bremsen kanskje 3 ganger (to lyskryss og en avkjøring).

Hvis man starter en vanlig kjøretur (uten noen forvarming mot SuC), vil da bilen bruke ekstra energi på å varme opp batteriet, med mindre det er skikkelig kaldt (type -10)?

Hvis det stemmer av regen og batterivarme gjør noen særlig forskjell (for meg), da er det vel evt større intern motstand i batteriet som gjenstår? Hvor mye utgjør dette i forskjell egentlig?

(PS! Jeg snakker kun om varmt/kaldt batteri - ikke varm/kald kupe...)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA