Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

62kWh Tekna lader ikke

Startet av unik42, fredag 31. januar 2020, klokken 07:21

« forrige - neste »

unik42

Knappe 800km og jeg sliter med lading.

Sukk.

Jeg vet ikke om det er bilen eller laderen som er problemet, men here goes:

Har fått montert en Wallbox Pulsar med app og greier.

Plugger den i bilen første gang og blir ladet og alt er greit.

Alle påfølgende ganger er ikke like greie. Jeg plugger i laderen, det ser ut som om lading starter, men etter ca. 5 minutt kobler laderen fra uten at et eneste elektron har svevd inn i bilen.

Hvis jeg sjekker appen til laderen står det at Lader er tilkoblet, avventer bilbehov.
I appen til bilen står det at Laderen er tilkoblet, lader ikke. Jeg kan ikke starte lading fra bil-app (enten skjer ingenting, eller så får jeg oransje feilmelding om at lading ikke kunne starte).

Jeg har klart å få bilen ladet hele to ganger etterpå, og begge gangene virker det sånn helt tilfeldig hvorfor.
1) Jeg trodde først at timerfunksjonen på bilen eller laderen kunne spille inn, så jeg slettet begge deler og den startet å lade. Neste gang virket det ikke.
2) Jeg skrudde maks ladestrøm opp igjen til 20A (den sto på 10) og den startet å lade. Neste gang virket det ikke.

I går fikk jeg det ikke til samme hva jeg prøvde (restart, nappe plugg inn og ut, trykke på timer ovveride). I appen til laderen er det "spill" symbol som skal kunne brukes for å initiere lading, men det er grået ut.
Jeg har også prøvd autolås funksjonen til laderen, men den hadde heller ingen effekt.

Så jeg er litt frustrert. Noen som har et råd for hva jeg kan gjøre før jeg involverer Nissan og installatør?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

EV-FTW

#1
Klarer du å lade med ladekladd som fulgte med bilen?
Lader den med denne, ligger feilen i laderen har hjemme. Får du samme problem med ladekladden, ville jeg tatt kontakt med forhandler, da problemet ligger i bilen. 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

unik42

Godt spørsmål. Det skal jeg sjekke.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

Mistenker en kombinasjon av timer og en eller annen form for smart lading...

unik42

Skal teste nødladeren når jeg kommer hjem, men mistenker bug i timeroppsettet til enten bilen eller laderen. Det er flere som har problemer med timerfunksjon i bilen ser jeg når jeg Googler.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

Hvis det er timer problematikk så vil jo det løses med å trykke på charge now knappen. Regner med du har prøvd det??

elhansen

Jeg får samme melding i appen til wallbox hvis jeg har på timer i bilen, og kan da ikke starte lading fra wallbox. Men jeg tror jeg får startet ladinga fra appen til bilen (usikker)
Så for meg virker det som om du har strøm i laderen, men at bilen ikke ber om strøm.
Du har helt sikkert gjort dette, men spør allikevel: Har du fjernet begge tidsinnstillinger på bilen? Det er to muligheter for forhåndsinnstilling under hverandre inne på EV menyen.
Utover det har jeg ikke forslag.

unik42

#7
Jepp. Fjerna begge steder. Dobbeltsjekket også at det ikke var noen timere på.

MEN

Fabrikkgjennoppretta laderen, og det ser tilsynelatende ut at problemet er borte. Kanskje en bug som hang igjen?

Edit: Ja, jeg prøvde charge now knappen i håp om at det var en timer som hang seg opp, men det funket ikke. Så jeg mistenker bugs i laderen (uten at jeg vet det sikkert). Jeg aktiverte og deaktiverte timerne i bilen på vei hjem fra jobb, før jeg resatte laderen, men det virket ikke.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA