Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: arthur på søndag 02. februar 2020, klokken 09:41
Sitat fra: z4rd på søndag 02. februar 2020, klokken 09:28
Du som «angrep» folk som har Tesla fordi du mener bilene deres koster så mye i drift. Jeg spurte deg om din motivasjon rundt dette. Ingen svar.

Ser ingen grunn til å svare på en påstand om noe jeg ikke har uttalt meg om utover de rene fakta, tall. Tallene som er brukt i mitt "regnestykke" er i all enkelhet basert på hva eiere av Tesla SELV har opplyst om her så ikke mine tall.
Hva folk her velger, eller ikke velger, å kjøpe av bil og hvor mye de vil bruke på sitt bilhold bryr jeg meg ikke om og overlater helt til den enkelte å selv bestemme og finne ut av.

Noen som så programmet med John Arne Riise som ikke hadde egenkapital til å bygge hus? Hadde fin bil da!
Genialt at du nevner det! :D jeg tenker hvorfor i alle dager har ikke denne mannen en Model S is tedet for en håpløs, sliten Diesel Panamera!!! Da kunne han spart kroner ;)

Jeg skal komme med en påstand: ALLE med 900k+ Tesla på dette forumet eier allerede en bolig (med eller uten lån) ;) tror faktisk det samme om 600k Teslaer og.

Riise har også betalt 38mill i konkursgjeld, bruker 1000000,- i året på klær og vesker. Du er ikke sann Arthur!! :D men underholdene er det

DagfinnN

Er det mulig å tie dette i hjel. Litt kjedelig å lese og ikke kommer noe viktig ut av dette heller bare masse svada.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

Antar mine kostnader over 10 års eierskap blir noe sånt som 1,3 mill. Det er 130k/år, alt inkludert. Da antar jeg at jeg får solgt bilen for 100k kr etter 10 år/350k km, og har 50k/år i utgifter til service, dekk, forsikring, strøm, osv.

Over 30 år blir det jo en del - ca 4 millioner. Men på samme tid bruker familien min noe lignende på f.eks mat. Ca noe lignende igjen på klær, elektronikk, o.l.

Jeg kunne så klart spart 12 millioner på 30 år om jeg kunne leve uten transportmiddel, mat, klær, osv, men det er ikke veldig aktuelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs


Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06
Kan du/dere fortelle meg hvorfor dere anser regnestykket som feil når all "input" kommer fra forummedlemmer med egen erfaring fra eierskap av en konkret model av merket Tesla?

Jeg ser gjerne at påstander om falsk (hgs) info om Tesla dementeres da jeg KUN har brukt tall/informasjon som er hentet fra forumets egne medlemmer og eiere/e av Tesla selv om hgs her hevder at disse oppgir tall på "villedende måte", en underlig påstand som jeg gjerne så dokumentert og ikke bare presenteres som (hgs) sannheten!
Det jeg påpeker er villedende i utregningen din er at du plukker et estimert verditap over 2 år, og forutsetter at dette fortsetter lineært i et 6-års perspektiv.
Slik er det jo ikke - alle biler har klart størst verditap de første par årene, deretter flater det mer og mer ut. En liten analogi:
I 1986 døde 22 mennesker i snøskred, noe som hvis man bruker din metode skulle tilsi ca 750 døde i snøskred siden den gang. Dette skyldtes i hovedsak ulykken i Vassdalen, og det
årlig tallet siden statistikken ble innført har ligget på ca 5. 
Et årlig verditap på 120000 som du forutsetter over 6 år ville
gjort mange 6 år gamle Model X bortimot verdiløse når den tiden hadde gått. Nå er de ikke så gamle, men de aller billigste 2016-modellene ligger p.t ute på Finn til
priser fra ca 550k og opp. I tillegg er årlige driftsutgifter som du estimerer på 40-50k veldig høyt, særlig ettersom utgiftene de første 5 årene nesten utelukkende
blir tatt på garanti/reklamasjon. Du skal kjøre bra langt og aggressivt for å få så høye forsikrings og dekkostnader.
Vår 2014 Model S ble til sammenligning kjøpt for 600K, og solgt for 360k 4 år, 2 måneder og 160kkm senere. Vi kjørte dermed relativt mye, og uten at jeg har det helt i hodet
lå våre driftsutifter (strøm,dekk,forsikring,service) på ca 30k i året.
Ingen her påstår at hverken S eller i særdeleshet X er noen billige biler å eie, men man må jo sammenligne med noe relevant - og det er i dette tilfellet fossiler i samme
prisklasse. Det er lite som tyder på at Tesla skulle være mindre trygt enn noen av disse - dyre biler som trekker på årene er en risiko uansett.
Poenget mitt er at når du siterer andre brukeres tall for å prøve å fremme ditt syn må du iallfall være ærlig nok til å bruke de på riktig måte. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: hgs på søndag 02. februar 2020, klokken 20:45

Et årlig verditap på 120000 som du forutsetter over 6 år ville
gjort mange 6 år gamle Model X bortimot verdiløse når den tiden hadde gått. Nå er de ikke så gamle, men de aller billigste 2016-modellene ligger p.t ute på Finn til
priser fra ca 550k og opp. I tillegg er årlige driftsutgifter som du estimerer på 40-50k veldig høyt, særlig ettersom utgiftene de første 5 årene nesten utelukkende
blir tatt på garanti/reklamasjon. Du skal kjøre bra langt og aggressivt for å få så høye forsikrings og dekkostnader.

Det kan du trygt si. Vår X75D passerer 3 år om en drøy måned og har gått ca. 76.000km. På de 3 årene har vi brukt 19.200,- i forsikring, 6500,- på dekk, 200,- på spylervæske og 850,- på nye viskere. Samt 2300,- på CC-adapter (fratrukket 2500,- jeg fikk for det gamle CHAdeMO-adapteret jeg kjøpte for 5 år siden).

Det blir snaue 10.000,- per år, uten drivstoffkostnadene. De høyeste årlige kostnadene er faktisk hurtiglading, men de vil gå betraktelig ned nå som Tesla skal bygge SuC på Hadeland. Jeg anslår den vil spare meg for 4000,- årlig.

Verditap har jeg beregnet til å bli ca. 70-75.000,- pr. år i den tiden jeg planlegger å ha bilen.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2020, klokken 21:00Det kan du trygt si. Vår X75D passerer 3 år om en drøy måned og har gått ca. 76.000km. På de 3 årene har vi brukt 19.200,- i forsikring, 6500,- på dekk, 200,- på spylervæske og 850,- på nye viskere. Samt 2300,- på CC-adapter (fratrukket 2500,- jeg fikk for det gamle CHAdeMO-adapteret jeg kjøpte for 5 år siden).

Det blir snaue 10.000,- per år, uten drivstoffkostnadene. De høyeste årlige kostnadene er faktisk hurtiglading, men de vil gå betraktelig ned nå som Tesla skal bygge SuC på Hadeland. Jeg anslår den vil spare meg for 4000,- årlig.
Du har ikke hatt bilen på service? Og du har vel usedvanlig billig forsikring?

Jeg betaler 15k per år i forsikring, og det virker ikke som det er mulig å komme lavere for meg. Hver gang jeg blir oppringt av forsikringsselskaper som ønsker å selge meg forsikring (sist gang var DNB for et par uker siden), så etter de har lagt inn informasjonen og jeg oppgir hva jeg betaler i dag, så sier de noe sånt som "Ehhh, nei, her er det ikke mye jeg kan få gjort. Takk for praten."

Jeg syns også det blir feil å f.eks kjøpe billige kinadekk etter man har betalt i dyre dommer for en trygg bil med mye ytelse. Det går på bekostning av begge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2020, klokken 11:55
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2020, klokken 21:00Det kan du trygt si. Vår X75D passerer 3 år om en drøy måned og har gått ca. 76.000km. På de 3 årene har vi brukt 19.200,- i forsikring, 6500,- på dekk, 200,- på spylervæske og 850,- på nye viskere. Samt 2300,- på CC-adapter (fratrukket 2500,- jeg fikk for det gamle CHAdeMO-adapteret jeg kjøpte for 5 år siden).

Det blir snaue 10.000,- per år, uten drivstoffkostnadene. De høyeste årlige kostnadene er faktisk hurtiglading, men de vil gå betraktelig ned nå som Tesla skal bygge SuC på Hadeland. Jeg anslår den vil spare meg for 4000,- årlig.
Du har ikke hatt bilen på service? Og du har vel usedvanlig billig forsikring?

Jeg betaler 15k per år i forsikring, og det virker ikke som det er mulig å komme lavere for meg. Hver gang jeg blir oppringt av forsikringsselskaper som ønsker å selge meg forsikring (sist gang var DNB for et par uker siden), så etter de har lagt inn informasjonen og jeg oppgir hva jeg betaler i dag, så sier de noe sånt som "Ehhh, nei, her er det ikke mye jeg kan få gjort. Takk for praten."

Jeg syns også det blir feil å f.eks kjøpe billige kinadekk etter man har betalt i dyre dommer for en trygg bil med mye ytelse. Det går på bekostning av begge.

Ja, jeg har rimelig forsikring (6400,- pr. år) men hører om mange som ligger i området 7500-9000,- så det går tydeligvis an å komme rimelig ut av det. TOCN og Frende er vel forsikringer som går igjen mener jeg å huske.

Kinadekk? Jeg kjører på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ikke noe kinadekk det nei. Neste år ryker jeg på en litt større smell, for vinterdekkene går nok sin 3. og siste sesong nå. 12-13k for et nytt par ferdig lagt på.

Service, nei. Tesla har jo ikke service-intervaller og skulle jeg trenge f.eks bremsearbeid så har jeg et lokalt firma som gjør det mye rimeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#52
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 12:09Kinadekk? Jeg kjører på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ikke noe kinadekk det nei. Neste år ryker jeg på en litt større smell, for vinterdekkene går nok sin 3. og siste sesong nå. 12-13k for et nytt par ferdig lagt på.
Mener jeg vurderte de dekkene men de hadde feil lastindeks. Endte opp på Hakka Black 2 SUV. Er lastindeksen lavere på 75D enn 100D?

Og Tesla har ikke faste service-intervall, men det betyr ikke at de ikke trenger service. Kupeluftfilter er en ting som bør byttes, og foringer og slikt bør inspiseres for slitasje. Så klart kan man gjøre slikt selv. https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2020, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 12:09Kinadekk? Jeg kjører på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ikke noe kinadekk det nei. Neste år ryker jeg på en litt større smell, for vinterdekkene går nok sin 3. og siste sesong nå. 12-13k for et nytt par ferdig lagt på.
Mener jeg vurderte de dekkene men de hadde feil lastindeks. Endte opp på Hakka Black 2 SUV. Er lastindeksen lavere på 75D enn 100D?

Og Tesla har ikke faste service-intervall, men det betyr ikke at de ikke trenger service. Kupeluftfilter er en ting som bør byttes, og foringer og slikt bør inspiseres for slitasje. Så klart kan man gjøre slikt selv. https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Min X75D har bakakselvekt på maks 1800kg, det betyr 900kg per hjul som igjen betyr LI 104. Dekkene jeg bruker har LI 105, så godt innafor.

Tesla tar alltid en inspeksjon når bilen er inne for service, og siden jeg har byttet bl.a drivaksler og motorfeste foran nylig antar jeg de har gått over og sjekket understellet. Ting som kupeluftfilter ber jeg de bytte når bilen er inne for andre ting, om jeg føler behovet. HEPA-filter har jeg ikke, men det er jo utrolig lett å bytte selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Fikk bilen tilbake fra NAF garantiutløpstest nå, og de garantisakene de bemerket seg var:

- Korrosjon på forskjerm ved høyre frontdør og resulterende bobler i lakken. Trolig forårsaket av gnissing mot frontdør.
- Dugg i høyre baklykt. Litt dugg er desverre normalt, men jeg ser sprekkdannelser i bakkant av lykten, når jeg ser nærmere. Hadde samme greie på venstre baklykt.
- Kjøling på klimaanlegget virker ikke.  Litt usikker på om denne er reell, og det var de også, men Tesla skal få lov til å sjekke opp det.

Kan tenke meg at disse tre tingene ikke hadde vært helt bagatellsaker utenfor garanti. Gjetter på 15k om det er noe enkelt med klimaanlegget. De bør vel også dekkes på reklamasjonsretten, men kan hende det hadde blitt krangling.

Vil ikke si resultatet er veldig galt. Det jeg var mest nysgjerrig i forhold til var understell og slikt, og der var alt OK. Kjekt å få litt status fra uavhengig tredjepart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Helt fritt for skremselspropagandaen til Gjensidige:

https://www.elbil24.no/nyheter/bor-du-kjope-brukt-elbil/70948578
Sitat
Bør du kjøpe brukt elbil?

Ja, mener ekspertene, som gir deg tips og sjekklister.
Model S 85D

stefse

Ser ut som tråden har sporet litt av her. Enten tar man seg råd til en bil, eller ikke. Dyre biler koster alltid mer, også som brukt. Som oftest pga. utstyr som slutter å virke.

I den grad man skal vurdere om det er "trygt" eller ikke, må det være fordi det blir uforholdsmessig dyre reparasjoner på i utgangspunktet rimelige biler. Egentlig burde det ikke være noe grunn til det, men få, om noen verksteder, har rukket å opparbeide seg kompetanse på å fikse egentlig bagatellmessige ting i elektronikken. Ting man kunne fikset med loddebolt, eller kopi-printkort fra Kina. Man er foreløpig prisgitt forhandler, og disse har igjen dyre reservedelspriser på deler det går relativt lite av. Spesielt modeller med kort levetid og lavt "opplag" internasjonalt sett, kan oppleve dette.
Så ja, det er helt klart en risiko for at slike feil kan ramme en tilfeldig leaf eller eGolf eier, med skroting til delebil som eneste farbare vei. Siden Norge er i særstilling på omfanget av elbiler, er det heller ikke vits å dra til Polen eller noe sånt for å prøve å få en billig fiks, siden de nesten ikke har slike biler - enda.

Biler med stort volum og lang levetid vil imidlertid kunne få gunstige priser på reservedeler. TM3 ser jeg for meg kan bli en slik bil etterhvert, da det allerede gjøres en god del customisering og etterarbeid på disse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Ser det er en her inn som har en BMW I3 fra 2014 som sluttet å varme. Trodde det var en bagatell men verkstedet sier at det koster 100'..

Ellers stusser jeg over at noen tror en Tesla M3 skal ha lang levetid - hvorfor det ??
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. februar 2020, klokken 20:57
Ser det er en her inn som har en BMW I3 fra 2014 som sluttet å varme. Trodde det var en bagatell men verkstedet sier at det koster 100'..

Ellers stusser jeg over at noen tror en Tesla M3 skal ha lang levetid - hvorfor det ??
Du tenker det motsatte?;) kan jo være en fordel å kjøpe elbil fra den meste erfarne produsenten?

stefse

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. februar 2020, klokken 20:57
Ser det er en her inn som har en BMW I3 fra 2014 som sluttet å varme. Trodde det var en bagatell men verkstedet sier at det koster 100'..

Ellers stusser jeg over at noen tror en Tesla M3 skal ha lang levetid - hvorfor det ??
At modellen har lang levetid i salg ja. Antar forøvrig at bilen ruster og skrotes etter omtrent like mange år som snittet av bilparken.
Model S har jo levd i 7-8 år i dagens form, riktignok har det har vært mye oppgraderinger underveis. Men 3eren ligger det an til at den får leve uten at mye deler skal endres på en stund. Det er slikt som gir volum og lave delepriser. Særegne motor eller karosserideler produsert kun til en VAG eller Fransk bil i årgangen 200X-200X, og solgt kun noen få tusen av er eksempelet på det motsatte.
BMW eksempelet er egentlig litt tilbake til det første jeg skrev, antagelig er det snakk om en bagatell, men pga mangel på kunnskap blir det snakk om å bytte dyre deler fremfor å fikse med loddebolten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA