Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

RJK

#15
Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2020, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2020, klokken 07:59
Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2020, klokken 07:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:53
Har en 2017 Model X 100D som jeg betalte rett under 900k for og sikkert kunne ha fått solgt på dagen for 600k.

Spiller utvikling i kurs kroner/dollar inn på noen måte her? For mange vil nok et verditap på nærmere 120.000 i året (12 måneder) være av en viss betydning. Når jeg tenker meg om var vel det (120.000) faktisk mer enn jeg måtte ta i tap da jeg solgte min forrige bil, men da etter syv års eiertid og svært lite reparasjoner/utgifter utover service og slitasjedeler og ingen finansieringkostnader.

Den store påvirkningen av kurs på kroner vs dollar var først og fremst i 2014, og har siden vaket rundt 10 NOK per dollar siden, med en viss styrking av krona bare nå i det siste (ca 9 NOK per dollar). Det har derfor ikke hatt allverden å si i ettertid.

Jeg tror du ikke helt har sett den historiske utvikling kroner/dollar og kanskje blander litt med kroner/euro?

Teslaer i høyre fil mens jeg selv kjører i den venstre (på motorvei med 100-110 km/t grense) er selvopplevd hyppig mellom Oslo-området og Sørlandet, ja sånn cirka hver tredje uke gjennom året. Så må du gjerne mene at jeg tar feil, men på hvilket grunnlag du mener at jeg ved selvsyn tar feil får du selv svare på.

Mente å ha sett at dollaren har våket oppunder 10 NOK over lengre tid, men og vært over 10. I 2014 lå dollaren under 6 kroner i lengre tid.

Ser nå DNB sin historiske oversikt som sier den har steget jevnt og trutt og opp med priser over 9 kroner i store deler av 2019, men google-søket har ikke tydeligvis ikke tatt utgangspunktet i DNB sine priser.

Eller så har mine tilfeldige sjekker truffet veldig på dagstoppene, og ikke dagens middelpriser, eller kanskje vært prisen for kontanter. Det skal jeg ikke si for sikkert. Men ser nå i valutakalkulatoren at jeg får solgt 100 USD for 957,16 for sedler og 923,84 for overføring, mens dagens valutakursliste sier en noe lave pris.

Euro har ofte ligget ettpar kroner over dollar, men har i lengre tid vært rimelig jevn, men fremdeles dyrere enn dollaren. Er uansett over 1000-lappen for 100 Euro
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

#16
For å svare på spørsmålet til TS vil jeg både si ja og nei i forhold til om det er trygt å kjøpe brukt elbil. Jeg har eid flere elbiler opp i gjennom årene, alt fra Tesla til e-Up, og har gjort en del personlige erfaringer.

Hvis man kjøper en elbil hvor service historikken er fullstendig og man ser at bilen er godt tatt vare på av selger er det som med alle andre bilkjøp en tryggere handel. Imidlertid er det en del ting som kan oppstå som ikke er så lett å forutse.

På min e-Up for eksempel sluttet plutselig bilen å lade. Kommunikasjonen med app sluttet også å virke. Møller ville ha nesten 40.000 kroner for å fikse dette. Bremsene på bilen har også vært et problem. Når jeg kjøpte bilen var bremsene akkurat byttet, jeg måtte bytte de igjen under to år etter pga dårlig kvalitet. Jeg har brukt nær 10.00 kroner på bremser på to år. Bremser var originale deler og jeg er alltid påpasselig med å bremse mye.

Når jeg hadde Tesla Model S var jeg innom flere ganger i året for å fikse et eller annet som gikk på garantien. Enten var det dørhåndtak som sluttet å fungere, soltak som begynte å lekke og diverse småfeil. Selv om jeg fikk dekket tingene på garanti/reklamasjon så jeg ofte på kvitteringen etter besøket at dette er ting som fort svir i lommeboken hvis bilen er utenfor garanti. Dørhåndtakene som ofte svikter kostet da i underkant av 5000 kroner stykket, og det er 4 håndtak. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg aldri skal eie en Tesla som ikke har forhandler garanti igjen.

De to elbilene jeg har best erfaring med er Nissan Leaf og BMW i3. Der har jeg aldri opplevd problemer. Det man skal være obs på hvis man kjøper en eldre Nissan Leaf er batteriet. Bilen har ikke aktiv kjøling av batteriet sitt. Det betyr at mange hyppige landinger sliter mer på batteriet siden temperaturen blir ganske høy. Har selv kjørt på langtur med Leaf flere ganger og temperaturen kommer opp mot rødt nivå hvis man må hurtiglader flere ganger i løpet av en dag. Spesielt import biler har gjerne redusert batteri pga varmere klima. Det er lett å finne ut om Leaf har redusert kapasitet. Hvis batteriet er helt fint har den 12 batteri streker når den er fulladet.

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe elbil som er kjøpt ny i Norge. Da får du bedre rettigheter i forhold til garanti. Du har riktig nok 5 års reklamasjonsrett mot forhandler som har importert eller solgt bilen brukt, men ofte er det vanskeligere å vinne fram uten å koble inn et større apparat. Selv da er man ikke garantert å vinne fram.

Men det er mange gode kjøp der ute. Det flommer over av nye modeller nå, og bilene som har fått et par år på baken kan man få svært billig. Kjipt for selger men bra for kjøper. Bare pass på at bilen er tatt godt vare på og har all historikk i orden. Sjekk spesielt bremser, elektrisk, og kjør gjerne en tur for å se om rekkevidden stemmer sånn ca. med oppgitt rekkevidde i diverse tester for å bedømme om batteriet er friskt.

Fin veileder til det siste https://elbil.no/om-elbil/rekkevidde-pa-dagens-elbiler/
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 22:13
De to elbilene jeg har best erfaring med er Nissan Leaf og BMW i3. Der har jeg aldri opplevd problemer. Det man skal være obs på hvis man kjøper en eldre Nissan Leaf er batteriet. Bilen har ikke aktiv kjøling av batteriet sitt. Det betyr at mange hyppige landinger sliter mer på batteriet siden temperaturen blir ganske høy. Har selv kjørt på langtur med Leaf flere ganger og temperaturen kommer opp mot rødt nivå hvis man må hurtiglader flere ganger i løpet av en dag. Spesielt import biler har gjerne redusert batteri pga varmere klima. Det er lett å finne ut om Leaf har redusert kapasitet. Hvis batteriet er helt fint har den 12 batteri streker når den er fulladet.

Hmm, vi hadde en del problemer med Leafen som hadde kostet flesk om vi måtte betalt de selv. DC-DC junction box  og en frontlykt bl.a. Nærmere 50.000,- til sammen tror jeg. Mange har fått problemer med parkbrems, den koster noe sånt som 27.000,- på 1.gen Leaf.

Vi har hatt TMX, har TMX og TM3 samt har hatt Leaf. Av disse er det TMX og TM3 jeg føler meg mest komfortabel med å eie etter utløpt garantitid. Ingen kranglete dørhåndtak på X og 3, og ikke så mye annet jeg bekymrer meg for heller egentlig. Tesla har noenlunde fornuftige delepriser i forhold til Nissan. F.eks skal de ha 24k for å bytte en 17" skjerm mens Nissan skal ha 84k for den lille i Leafen. Parkbrems på Tesla koster også en femtedel av den på Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

@RJK

Ser liten grunn til å diskutere hva kurs kroner mot dollar eller euro eller andre valutaer er, eller har vært, da det finnes enkelt tilgang til den informasjonen på nettet. For egen del bruker jeg ikke kjøp og salgskurs for sedler som turist i slike diskusjoner.
Med driftsutgifter i euro på bolig i utlandet og månedlig sjekk fra Donald i dollar så har jeg rimelig god oversikt over kurs på begge disse valutaer mot norske kroner og har bankkonti i både dollar og euro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

z4rd

#19
Angående pris og utgifter, så sa du:
SitatPå seks år har bilholdet kostet en million og på fire/fem år hva en gjennomsnittlig enebolig i Norge koster, et høykostland.

Det er rimelig skivebom i seg selv. Hvilken Tesla har kostet noen i Norge 1 million NOK på 6 år?

En X Long Range koster ca 850k nå. Performance er 1 mill.
Mener du at disse er verdt hhv minus 150k og kr 0 etter 6 år? Og at det er hva eieren kan forvente å få igjen?

Hvis du regner i antall % verditap, så vil jeg påstå at Tesla er blant de bilene som har minst verditap. Kilde: egen erfaring :)
Når det gjelder pris og verditap så er dette et forhold den enkelte må vurdere selv. Folk har veldig ulike prioriteringer og ikke minst økonomisk utgangspunkt, som kan være med å farge valgene folk tar. Dette har jo ingenting med kun bilvalg å gjøre.
På meg så virker som du misliker Tesla på generelt grunnlag og skal "ta" det uansett hva det måtte være...



2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Roy Aasen

Kjøp MB - S klasse...det er verdifall i toppklasse.
2015  ca toppmodell nypris 1.7 mille. Idag i salg for 780000 etter godt 100000km. Sannsynligvis kun kjørt i høre felt😅.

Verditapet på Tesla blir ikke rart i sammenheng.


THE

@z4rd, tror arthur referer til totale utgifter inkl. verditap, strøm, service, dekk osv. når han snakker om 1 million.

Det vil uansett kreve fryktelig lang kjørelengde for å bruke 100000,- kroner i året på drift og vedlikehold på en Tesla. Jeg har en kollega med en Mercedes En CDI 270 eller noe slikt, og han nærmer seg disse summene begge de to siste årene pga. uendelig mange dyre reparasjoner. Og det vil nok noen oppleve med Tesla som begynner å bli noen år gamle også. 1000-lappene flyr fort når man må begynne å reparere luftfjæring, DC-DC, ladere, MCU osv.

I utgangspunktet er elbilen en mye enklere konstruksjon enn en ICE-bil, og det bør være lavere vedlikeholdsutgifter i løpet av levetiden på en elbil.

Slik det er nå så er elbil fremdeles ny teknologi, og det medfører at spesifikasjonene blir bedre år for år, og nybilprisen går ned. Da blir det store verditap også. Som nevnt så er nyprisen på en LR X raven lavere enn da jeg kjøpte X100D høsten 2017. I tillegg er det en god del forbedringer på den nye modellen. Det gjør jo at bilen min blir litt mindre attraktiv, og at folk vil gi mindre for den som bruktbil. I tillegg er det kampanjer på elbilmodeller stadig vekk, f.eks. rentekampanje på Tesla. Nå går det også reklamekampanjer på flere 10000 kroner i rabatter på eGolf og Leaf. I3 er det også stadig kampanjer på. Det er ofte veldig lite å spare på å kjøpe brukt elbil sammenlignet med å kjøpe ny på kampanje, så slik sett er jeg faktisk overrasket over at ikke bruktprisene på elbil er lavere enn det de er.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:09@z4rd, tror arthur referer til totale utgifter inkl. verditap, strøm, service, dekk osv. når han snakker om 1 million.

Det vil uansett kreve fryktelig lang kjørelengde for å bruke 100000,- kroner i året på drift og vedlikehold på en Tesla. Jeg har en kollega med en Mercedes En CDI 270 eller noe slikt, og han nærmer seg disse summene begge de to siste årene pga. uendelig mange dyre reparasjoner. Og det vil nok noen oppleve med Tesla som begynner å bli noen år gamle også. 1000-lappene flyr fort når man må begynne å reparere luftfjæring, DC-DC, ladere, MCU osv.

I utgangspunktet er elbilen en mye enklere konstruksjon enn en ICE-bil, og det bør være lavere vedlikeholdsutgifter i løpet av levetiden på en elbil.
Det er nok lavere enn tilsvarende fossilbil, men er ikke direkte billig.

I fjor brukte jeg 13.300 kr på nye sommerdekk, 10.500 kr på service (inklusive bremseservice), 950 kr på ditec vedlikeholdsvask, 15.000 kr i forsikring, kanskje 10.000 kr i strøm, og 2000 kr i bilvasking. Det er ca 52k/år, og da regner jeg heller ikke med at jeg oppdaterte autopiloten til 16.700 kr. (Jeg kjører noe sånt som 35k km per år, og velger ikke alltid billigste alternativ, så derfor er en del av disse kostnadene høye, men uansett...)

Om noen år, når man kan få en Model X til f.eks 300.000 kroner, så ville jeg vært forsiktig som bruktbilkjøper å forvente at driftskostnadene vil være lave med en Model X. Ting koster penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. februar 2020, klokken 02:03
Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 22:13
De to elbilene jeg har best erfaring med er Nissan Leaf og BMW i3. Der har jeg aldri opplevd problemer. Det man skal være obs på hvis man kjøper en eldre Nissan Leaf er batteriet. Bilen har ikke aktiv kjøling av batteriet sitt. Det betyr at mange hyppige landinger sliter mer på batteriet siden temperaturen blir ganske høy. Har selv kjørt på langtur med Leaf flere ganger og temperaturen kommer opp mot rødt nivå hvis man må hurtiglader flere ganger i løpet av en dag. Spesielt import biler har gjerne redusert batteri pga varmere klima. Det er lett å finne ut om Leaf har redusert kapasitet. Hvis batteriet er helt fint har den 12 batteri streker når den er fulladet.

Hmm, vi hadde en del problemer med Leafen som hadde kostet flesk om vi måtte betalt de selv. DC-DC junction box  og en frontlykt bl.a. Nærmere 50.000,- til sammen tror jeg. Mange har fått problemer med parkbrems, den koster noe sånt som 27.000,- på 1.gen Leaf.

Vi har hatt TMX, har TMX og TM3 samt har hatt Leaf. Av disse er det TMX og TM3 jeg føler meg mest komfortabel med å eie etter utløpt garantitid. Ingen kranglete dørhåndtak på X og 3, og ikke så mye annet jeg bekymrer meg for heller egentlig. Tesla har noenlunde fornuftige delepriser i forhold til Nissan. F.eks skal de ha 24k for å bytte en 17" skjerm mens Nissan skal ha 84k for den lille i Leafen. Parkbrems på Tesla koster også en femtedel av den på Leaf.

Tesla har mange ting som er ekstremt dyrt å bytte i forhold til mange andre biler. Model S og X har for eksempel luftdempere som koster en formue å bytte når de ryker. Model X har falkevinge dører som ikke akkurat er kjent for å være pålitelige. Jeg kjenner mange med Model X som har vært inne flere ganger for å få spesielt dørene reparert. Eldre Model S har hatt litt problemer med drive unit som ryker og hjuloppheng som brekker. Under garanti er det ikke dyrt men utenfor er det ikke gratis.

Model 3 har også sine issues selv om de er nyere og har hatt kortere tid på veien. https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0 Jeg eide selv en Model 3 i to uker før jeg returnerte den fordi jeg var skuffet av kvaliteten og kundeservicen hos Tesla. Bilen min var dårlig lakkert, noe som kan få den til å ruste senere. Jeg fikk ikke homelink til å fungere, og bilen kunne plutselig finne på å bråbremse uten grunn. FSD fungerte også meget dårlig. Man kan leve fint uten FSD og homelink, men at bilen potensielt kan ruste lettere enn andre biler og at den bråbremse uten grunn er ikke helt innenfor. At elektronikken på en helt ny bil tuller seg er heller ikke så godt utgangspunkt for et langt lykkelig bilhold. Som oftest oppstår større problemer med elektronikk over tid.

Når det er sagt er det riktig at andre bilmerker også har høye priser på ting. Litt av forklaringen er gjerne at produksjonskostnader av elbil deler er dyrere for en del bilprodusenter siden elbil linjen ikke er den største delen av omsetningen deres. Jeg tror mye av det vil endre seg, og man kan også få tak i brukte deler. Generelt viser undersøkelser at det er mange biler som er foran Tesla når det gjelder pålitelighet. Man kan naturligvis være uheldig med alle biler selv om bilen er rangert på topp i ulike tester, motsatt også riktig nok. Likevel viser undersøkelser at det er flere andre elbiler som ligger foran Tesla når det gjelder feilprosent.

Man kan derfor være ærlig å si at Tesla ikke er det mest pålitelige merke. Man får riktig nok mye bil for pengene, men man må også akseptere høyere feilprosent og høyere vedlikeholdskostnader når garantien går ut. Spørsmålet er bare hvor mye man selv kan akseptere for å være fornøyd. Merkelig nok viser tilfredsundersøkelser at Tesla eiere ligger på topp når det gjelder å være fornøyd til tross for at bilen deres ligger på bunn i undersøkelser når det gjelder pålitelighet. Man skulle tro at de to tingene henger sammen.

Når man er inne på kostnader begynner også Tesla å bli rimelig dyr å forsikre etter hvert. Når jeg skulle forsikre min Model 3 var det vanskelig å finne noe til under 10.000 kroner i året med nesten full bonus. Det er nesten dobbelt så dyrt som min første Model S. Har du flere forsikringer på samme plass og medlemskap +++ kan man riktig nok få ekstra rabatter hos noen selskap. Det er også større og dyrere dekk og felger på Tesla, og spesielt biler med bakhjulsdrift spiser dekk til frokost. Man må derfor regne med å ha et vesentlig høyere budsjett i forhold til dekk og felger.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

#24
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:19
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. februar 2020, klokken 02:03
Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 22:13
De to elbilene jeg har best erfaring med er Nissan Leaf og BMW i3. Der har jeg aldri opplevd problemer. Det man skal være obs på hvis man kjøper en eldre Nissan Leaf er batteriet. Bilen har ikke aktiv kjøling av batteriet sitt. Det betyr at mange hyppige landinger sliter mer på batteriet siden temperaturen blir ganske høy. Har selv kjørt på langtur med Leaf flere ganger og temperaturen kommer opp mot rødt nivå hvis man må hurtiglader flere ganger i løpet av en dag. Spesielt import biler har gjerne redusert batteri pga varmere klima. Det er lett å finne ut om Leaf har redusert kapasitet. Hvis batteriet er helt fint har den 12 batteri streker når den er fulladet.

Hmm, vi hadde en del problemer med Leafen som hadde kostet flesk om vi måtte betalt de selv. DC-DC junction box  og en frontlykt bl.a. Nærmere 50.000,- til sammen tror jeg. Mange har fått problemer med parkbrems, den koster noe sånt som 27.000,- på 1.gen Leaf.

Vi har hatt TMX, har TMX og TM3 samt har hatt Leaf. Av disse er det TMX og TM3 jeg føler meg mest komfortabel med å eie etter utløpt garantitid. Ingen kranglete dørhåndtak på X og 3, og ikke så mye annet jeg bekymrer meg for heller egentlig. Tesla har noenlunde fornuftige delepriser i forhold til Nissan. F.eks skal de ha 24k for å bytte en 17" skjerm mens Nissan skal ha 84k for den lille i Leafen. Parkbrems på Tesla koster også en femtedel av den på Leaf.

Tesla har mange ting som er ekstremt dyrt å bytte i forhold til mange andre biler. Model S og X har for eksempel luftdempere som koster en formue å bytte når de ryker. Model X har falkevinge dører som ikke akkurat er kjent for å være pålitelige. Jeg kjenner mange med Model X som har vært inne flere ganger for å få spesielt dørene reparert. Eldre Model S har hatt litt problemer med drive unit som ryker og hjuloppheng som brekker. Under garanti er det ikke dyrt men utenfor er det ikke gratis.

Model 3 har også sine issues selv om de er nyere og har hatt kortere tid på veien. https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0 Jeg eide selv en Model 3 i to uker før jeg returnerte den fordi jeg var skuffet av kvaliteten og kundeservicen hos Tesla. Bilen min var dårlig lakkert, noe som kan få den til å ruste senere. Jeg fikk ikke homelink til å fungere, og bilen kunne plutselig finne på å bråbremse uten grunn. FSD fungerte også meget dårlig. Man kan leve fint uten FSD og homelink, men at bilen potensielt kan ruste lettere enn andre biler og at den bråbremse uten grunn er ikke helt innenfor. At elektronikken på en helt ny bil tuller seg er heller ikke så godt utgangspunkt for et langt lykkelig bilhold. Som oftest oppstår større problemer med elektronikk over tid.

Når det er sagt er det riktig at andre bilmerker også har høye priser på ting. Litt av forklaringen er gjerne at produksjonskostnader av elbil deler er dyrere for en del bilprodusenter siden elbil linjen ikke er den største delen av omsetningen deres. Jeg tror mye av det vil endre seg, og man kan også få tak i brukte deler. Generelt viser undersøkelser at det er mange biler som er foran Tesla når det gjelder pålitelighet. Man kan naturligvis være uheldig med alle biler selv om bilen er rangert på topp i ulike tester, motsatt også riktig nok. Likevel viser undersøkelser at det er flere andre elbiler som ligger foran Tesla når det gjelder feilprosent.

Man kan derfor være ærlig å si at Tesla ikke er det mest pålitelige merke. Man får riktig nok mye bil for pengene, men man må også akseptere høyere feilprosent og høyere vedlikeholdskostnader når garantien går ut. Spørsmålet er bare hvor mye man selv kan akseptere for å være fornøyd. Merkelig nok viser tilfredsundersøkelser at Tesla eiere ligger på topp når det gjelder å være fornøyd til tross for at bilen deres ligger på bunn i undersøkelser når det gjelder pålitelighet. Man skulle tro at de to tingene henger sammen.

Når man er inne på kostnader begynner også Tesla å bli rimelig dyr å forsikre etter hvert. Når jeg skulle forsikre min Model 3 var det vanskelig å finne noe til under 10.000 kroner i året med nesten full bonus. Det er nesten dobbelt så dyrt som min første Model S. Har du flere forsikringer på samme plass og medlemskap +++ kan man riktig nok få ekstra rabatter hos noen selskap. Det er også større og dyrere dekk og felger på Tesla, og spesielt biler med bakhjulsdrift spiser dekk til frokost. Man må derfor regne med å ha et vesentlig høyere budsjett i forhold til dekk og felger.
Hva slags kostnader hadde du med Sen?

Vår har kostet 9000,- i service på 60000km, ikke stoppet og forsikringa er på linje med andre biler av samme kaliber.

Edit: ser det er mye synsing, men er 19» hjul er da en helt streit hjulstørrelse i dag? Kan ikke sammenligne en Fiat Punto 1990 modell med en Model X

arthur

Sitat fra: THE på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:09
@z4rd, tror arthur referer til totale utgifter inkl. verditap, strøm, service, dekk osv. når han snakker om 1 million.

Det er helt korrekt. La meg igjen presisere at verditapet er basert på uttalelse siste døgn fra eier av en Tesla, ikke tatt ut av luften, men fra et "sannhetsvitne" og inkludert i regnestykket, selvfølgelig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

#26
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:31
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:19
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. februar 2020, klokken 02:03
Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 22:13
De to elbilene jeg har best erfaring med er Nissan Leaf og BMW i3. Der har jeg aldri opplevd problemer. Det man skal være obs på hvis man kjøper en eldre Nissan Leaf er batteriet. Bilen har ikke aktiv kjøling av batteriet sitt. Det betyr at mange hyppige landinger sliter mer på batteriet siden temperaturen blir ganske høy. Har selv kjørt på langtur med Leaf flere ganger og temperaturen kommer opp mot rødt nivå hvis man må hurtiglader flere ganger i løpet av en dag. Spesielt import biler har gjerne redusert batteri pga varmere klima. Det er lett å finne ut om Leaf har redusert kapasitet. Hvis batteriet er helt fint har den 12 batteri streker når den er fulladet.

Hmm, vi hadde en del problemer med Leafen som hadde kostet flesk om vi måtte betalt de selv. DC-DC junction box  og en frontlykt bl.a. Nærmere 50.000,- til sammen tror jeg. Mange har fått problemer med parkbrems, den koster noe sånt som 27.000,- på 1.gen Leaf.

Vi har hatt TMX, har TMX og TM3 samt har hatt Leaf. Av disse er det TMX og TM3 jeg føler meg mest komfortabel med å eie etter utløpt garantitid. Ingen kranglete dørhåndtak på X og 3, og ikke så mye annet jeg bekymrer meg for heller egentlig. Tesla har noenlunde fornuftige delepriser i forhold til Nissan. F.eks skal de ha 24k for å bytte en 17" skjerm mens Nissan skal ha 84k for den lille i Leafen. Parkbrems på Tesla koster også en femtedel av den på Leaf.

Tesla har mange ting som er ekstremt dyrt å bytte i forhold til mange andre biler. Model S og X har for eksempel luftdempere som koster en formue å bytte når de ryker. Model X har falkevinge dører som ikke akkurat er kjent for å være pålitelige. Jeg kjenner mange med Model X som har vært inne flere ganger for å få spesielt dørene reparert. Eldre Model S har hatt litt problemer med drive unit som ryker og hjuloppheng som brekker. Under garanti er det ikke dyrt men utenfor er det ikke gratis.

Model 3 har også sine issues selv om de er nyere og har hatt kortere tid på veien. https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0 Jeg eide selv en Model 3 i to uker før jeg returnerte den fordi jeg var skuffet av kvaliteten og kundeservicen hos Tesla. Bilen min var dårlig lakkert, noe som kan få den til å ruste senere. Jeg fikk ikke homelink til å fungere, og bilen kunne plutselig finne på å bråbremse uten grunn. FSD fungerte også meget dårlig. Man kan leve fint uten FSD og homelink, men at bilen potensielt kan ruste lettere enn andre biler og at den bråbremse uten grunn er ikke helt innenfor. At elektronikken på en helt ny bil tuller seg er heller ikke så godt utgangspunkt for et langt lykkelig bilhold. Som oftest oppstår større problemer med elektronikk over tid.

Når det er sagt er det riktig at andre bilmerker også har høye priser på ting. Litt av forklaringen er gjerne at produksjonskostnader av elbil deler er dyrere for en del bilprodusenter siden elbil linjen ikke er den største delen av omsetningen deres. Jeg tror mye av det vil endre seg, og man kan også få tak i brukte deler. Generelt viser undersøkelser at det er mange biler som er foran Tesla når det gjelder pålitelighet. Man kan naturligvis være uheldig med alle biler selv om bilen er rangert på topp i ulike tester, motsatt også riktig nok. Likevel viser undersøkelser at det er flere andre elbiler som ligger foran Tesla når det gjelder feilprosent.

Man kan derfor være ærlig å si at Tesla ikke er det mest pålitelige merke. Man får riktig nok mye bil for pengene, men man må også akseptere høyere feilprosent og høyere vedlikeholdskostnader når garantien går ut. Spørsmålet er bare hvor mye man selv kan akseptere for å være fornøyd. Merkelig nok viser tilfredsundersøkelser at Tesla eiere ligger på topp når det gjelder å være fornøyd til tross for at bilen deres ligger på bunn i undersøkelser når det gjelder pålitelighet. Man skulle tro at de to tingene henger sammen.

Når man er inne på kostnader begynner også Tesla å bli rimelig dyr å forsikre etter hvert. Når jeg skulle forsikre min Model 3 var det vanskelig å finne noe til under 10.000 kroner i året med nesten full bonus. Det er nesten dobbelt så dyrt som min første Model S. Har du flere forsikringer på samme plass og medlemskap +++ kan man riktig nok få ekstra rabatter hos noen selskap. Det er også større og dyrere dekk og felger på Tesla, og spesielt biler med bakhjulsdrift spiser dekk til frokost. Man må derfor regne med å ha et vesentlig høyere budsjett i forhold til dekk og felger.
Hva slags kostnader hadde du med Sen?

Vår har kostet 9000,- i service på 60000km, ikke stoppet og forsikringa er på linje med andre biler av samme kaliber.

Edit: ser det er mye synsing, men er 19» hjul er da en helt streit hjulstørrelse i dag? Kan ikke sammenligne en Fiat Punto 1990 modell med en Model X

Jeg solgte min Model S etter 3 år før garantien gikk ut så jeg hadde ikke utgifter annet enn til dekk, service og forsikring. Hadde jeg ikke hatt garanti på bilen hadde regnestykket blitt et helt annet. Derfor solgte jeg bilen med litt nybil garanti igjen og bestilte meg ny bil.

Selv om 19" er mer vanlig og har blitt noe billigere er det fortsatt dyrere enn tilsvarende til for eksempel Leaf, e-Golf, Kona mfl. Husk at last index må være høyere, det samme med felgene. Mange kjøper dekk og felger som er for dårlige for å spare noen kroner. Det gjør at bilen får dårligere kjøreegenskaper, det bråker mer - noe som er kjedelig i en bil som ellers går stille. Dekkene og felgene varer heller ikke like lenge slik at man må bytte oftere.
Fremtiden er elektrisk.

Burger

Sitat fra: Mippen på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:46
Jeg solgte min Model S etter 3 år før garantien gikk ut så jeg hadde ikke utgifter annet enn til dekk og service og forsikring. Hadde jeg ikke hatt garanti på bilen hadde regnestykket blitt et helt annet. Derfor solgte jeg bilen med litt nybil garanti igjen og bestilte meg ny bil.
Her tenker jeg motsatt, kjøpe brukt der største prisfallet er tapt, produksjonsfeil tatt av forrige eier på garanti og sette av en del av det jeg sparer til fremtidig feil som kan bli dyrt.

Eller for å si det på en annen måte, jeg kan godt kjøpe en bruktbil til 250k som har en potensiell kostnad på reperasjon som ikke lønner seg å fikse slik at bila blir tapt i løpet av en 3 års periode enn å kjøpe en nybil som garantert kommer til å tape seg 250k i verdi i løpet av 3 år.

Større joker er momsfritak og eventuell ny teknologi på batteri/selvkjøring som gjør at prisen på brukte biler dropper enda mer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:56
I fjor brukte jeg 13.300 kr på nye sommerdekk, 10.500 kr på service (inklusive bremseservice), 950 kr på ditec vedlikeholdsvask, 15.000 kr i forsikring, kanskje 10.000 kr i strøm, og 2000 kr i bilvasking. Det er ca 52k/år, og da regner jeg heller ikke med at jeg oppdaterte autopiloten til 16.700 kr. (Jeg kjører noe sånt som 35k km per år, og velger ikke alltid billigste alternativ, så derfor er en del av disse kostnadene høye, men uansett...)
Mye avhenger jo av hva man vil bruke av tid og egeninnsats. På 83000km har jeg brukt 6500,- på dekk, og har fremdeles dekk for 20kkm til. Brukt 6500,- på service og ca 12k i året på forsikring. Regner med å bytte bremseklosser til våren, men det kan andre enn Tesla gjøre, hvis jeg ikke gidder å gjøre det selv. Så har vært relativt lave utgifter foreløpig. Men regner med det renner på etter 100k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

#29
Sitat fra: Burger på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:46
Jeg solgte min Model S etter 3 år før garantien gikk ut så jeg hadde ikke utgifter annet enn til dekk og service og forsikring. Hadde jeg ikke hatt garanti på bilen hadde regnestykket blitt et helt annet. Derfor solgte jeg bilen med litt nybil garanti igjen og bestilte meg ny bil.
Her tenker jeg motsatt, kjøpe brukt der største prisfallet er tapt, produksjonsfeil tatt av forrige eier på garanti og sette av en del av det jeg sparer til fremtidig feil som kan bli dyrt.

Eller for å si det på en annen måte, jeg kan godt kjøpe en bruktbil til 250k som har en potensiell kostnad på reperasjon som ikke lønner seg å fikse slik at bila blir tapt i løpet av en 3 års periode enn å kjøpe en nybil som garantert kommer til å tape seg 250k i verdi i løpet av 3 år.

Større joker er momsfritak og eventuell ny teknologi på batteri/selvkjøring som gjør at prisen på brukte biler dropper enda mer.

Tanken er god men det er ikke slik at alt har et svar med to streker under. Jeg har selv holdt på slik og har stort sett bare tapt penger på det.

Til og med min e-Up som jeg kjøpte pent brukt har tapt seg betydelig i måneden pga høye vedlikeholdskostnader og på grunn av lansering av ny modell.

Min Model S tapte seg 100 tusen kroner i verdi på de tre årene jeg eide den (kjøpt ny). 

I praksis blir det ikke til at man vil vrake en bruktbil etter å ha eid den i 3 år. De fleste vil prøve å få mest mulig penger igjen for den.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA