Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Jeg tenkte det måtte være økonomisk selvmord å ha en Tesla Model X utenfor garantitiden. "OMG 50k for falkedørerreperasjon!". Helt til jeg fikk vite at en ny Mitshubishi Outlander hybrid har 90k i verditap hvert år de tre første årene. Usikker på verditap på en ny Model X. Leafen min har en 30-80k bombe i drivenhet (avhengig av hugger deler eller merkeverksted). Men har hatt 40k i verditap hvert år. 40k i garantert tap hvert år eller sjanse for en liten overraskelse....

Heretter så skal jeg kun handle brukt og bruke halvparten av det jeg måtte låne for en ny elbil og sette inn på en "oh fuck oh fuck' bilkonto til eventuelt. Tror jeg vinner på det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

Har en 2017 Model X 100D som jeg betalte rett under 900k for og sikkert kunne ha fått solgt på dagen for 600k. Det er etter 2 år/9 måneder og 97.000 km. Det er ikke så galt i mitt syn. Knapt over 100k/år i verditap. Når jeg kjøpte bilen tenkte jeg at den fint kunne ende opp med å tape seg 150-200k per år de første 2-3 årene.

Garanti på 8 år/ubegrenset antall km for batteri/drivlinje er gull verdt om jeg skulle selge den. Antar jeg beholder den, og med min kjøring varer garantien nesten 300.000 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#3
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:53
Har en 2017 Model X 100D som jeg betalte rett under 900k for og sikkert kunne ha fått solgt på dagen for 600k.

Spiller utvikling i kurs kroner/dollar inn på noen måte her? For mange vil nok et verditap på nærmere 120.000 i året (12 måneder) være av en viss betydning. Når jeg tenker meg om var vel det (120.000) faktisk mer enn jeg måtte ta i tap da jeg solgte min forrige bil, men da etter syv års eiertid og svært lite reparasjoner/utgifter utover service og slitasjedeler og ingen finansieringkostnader.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Wow, hva slags fantastisk bil er det du har hatt da?  :D

Tesla og andre biler som alltid har hatt større batteripakker er etter min mening trygge. Da handler det først og fremst om batteristyring og nok kapasitet til degrasjon.

Bilen som 1. gen leaf og trillingene (anser jeg knapt som en bil) er jo mange skrotverdig om ikke lenge..

arthur

#5
Sitat fra: 1000kwh på fredag 31. januar 2020, klokken 07:41
Wow, hva slags fantastisk bil er det du har hatt da?  :D

Jeg har en trilling og den skal selges.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

#6
Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2020, klokken 07:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:53
Har en 2017 Model X 100D som jeg betalte rett under 900k for og sikkert kunne ha fått solgt på dagen for 600k.

Spiller utvikling i kurs kroner/dollar inn på noen måte her? For mange vil nok et verditap på nærmere 120.000 i året (12 måneder) være av en viss betydning. Når jeg tenker meg om var vel det (120.000) faktisk mer enn jeg måtte ta i tap da jeg solgte min forrige bil, men da etter syv års eiertid og svært lite reparasjoner/utgifter utover service og slitasjedeler og ingen finansieringkostnader.

Den store påvirkningen av kurs på kroner vs dollar var først og fremst i 2014, og har siden vaket rundt 10 NOK per dollar siden, med en viss styrking av krona bare nå i det siste (ca 9 NOK per dollar). Det har derfor ikke hatt allverden å si i ettertid.

Verditap i kroner er alltids større på en dyr bil kontra en billig bil. At han synes det er OK å tape penger tilsvarende en Hyundai Kona i løpet av 3 år, får han nå selv vurdere om er greit nok. For meg vil nok selv verditapet på Kona bli surt nok. Men det som er viktig å se på, er verditapet i %. Og her taper nok ikke Tesla så veldig mye sammenlignet med tilsvarende klasse biler. Kanskje tvert om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Jeg har vurdert det slik at jeg beholder min 2017 X100D når den passerer 100000 km til sommeren en gang. Det vil fremdeles være over fem år igjen av garanti på batteri og drivlinje, og over to år med reklamasjonsrett.

Verditapet ligger nok der jeg regnet med da jeg kjøpte bilen, ca 150' første år, 120' andre år og 100' tredje år, men vanskelig å si noe sikkert om det uten å selge bilen. Jeg har aldri eid en bil tidligere som har kostet meg mer i innkjøp enn verditapet på Tesla X har kostet meg på to år. Her hører det med til historien at X'en erstattet to andre biler, men summen av verditap på de to rimeligere bilene var uansett lavere enn verditapet på X. De to eneste bilene jeg har kjøpt nye har vært elbiler, men det har ikke vært pga. at jeg har vært skeptisk til å kjøpe brukt elbil, men at det ikke har vært mulig å kjøpe annet enn ny bil. Nå begynner det etterhvert å bli mange bra elbiler som dukker opp på bruktmarkedet, så jeg ser ikke bort fra at det blir kjøp av en brukt elbil neste gang jeg skal kjøpe bil. Det eneste som jeg er sikker på er at det blir elbil neste gang også, uansett om jeg skal supplere med en nr 2 bil, eller om jeg skal bytte ut bilen vi har. Ny eller brukt blir et spørsmål om behov, tilbud og pris.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

#8
Holdningene til han i Kbil var interessante. Om han klarer reparere en DSG kasse klarer han vel også å bytte PTC element på en 2012-modell Leaf?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Komisk at det er så vanskelig med elbil og appen blir brukt som et eksempel.

Men fossilbiler har da vel apper OG et hinsides komplisert traskeverk med turboer, reimer, oljer, væsker osv osv..

Espen Hugaas Andersen

#10
Men litt mer on-topic. Jeg skal ha bilen på en garantiutløpstest hos NAF til uken. Da får vi se hvordan ting ligger an etter 97k km.

Det har egentlig ikke vært ekstremt mye trøbbel hittil. Frontrute som ghostet og som de nektet å bytte, men som til slutt ble byttet etter speinsprut, bytte av styreknute, justering av falkedørene, bytte av drivakslingene foran, bytte av baklykt med sprekkdannelse/fukt, bytte av falkedørsensor, pluss noen kosmetiske ting. Kunne så klart vært mindre trøbbel også, men den eneste av disse tingene som har påvirket hvordan vi har brukt bilen var styreknuten som gjorde styringen veldig tung. Kona nektet å kjøre bilen.

Men det virker som det blir mindre trøbbel jo eldre bilen blir, i hvert fall. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#11
Sitat fra: RJK på fredag 31. januar 2020, klokken 07:59
Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2020, klokken 07:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:53
Har en 2017 Model X 100D som jeg betalte rett under 900k for og sikkert kunne ha fått solgt på dagen for 600k.

Spiller utvikling i kurs kroner/dollar inn på noen måte her? For mange vil nok et verditap på nærmere 120.000 i året (12 måneder) være av en viss betydning. Når jeg tenker meg om var vel det (120.000) faktisk mer enn jeg måtte ta i tap da jeg solgte min forrige bil, men da etter syv års eiertid og svært lite reparasjoner/utgifter utover service og slitasjedeler og ingen finansieringkostnader.

Den store påvirkningen av kurs på kroner vs dollar var først og fremst i 2014, og har siden vaket rundt 10 NOK per dollar siden, med en viss styrking av krona bare nå i det siste (ca 9 NOK per dollar). Det har derfor ikke hatt allverden å si i ettertid.


Jeg tror du ikke helt har sett den historiske utvikling kroner/dollar og kanskje blander litt med kroner/euro?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. januar 2020, klokken 09:31
Men det virker som det blir mindre trøbbel jo eldre bilen blir, i hvert fall. :)
Interessant, lurer på om jeg har den samme følelsen på Leaf-en og i3-en. Begge har vært inne for noe tull som ble tatt på garanti, men forbereder meg på en opp til 10k i verkstedsutgifter i snitt pr bil pr år på understell etc framover. Men regner med tullefeil allerede er tatt.

Leafen har 500km ish igjen på garanti, og jeg ser ingenting i veien for at bila skal kunne klare 100-200k km til uten noe nevneverdig problem en slitedelservice. Veldig mye blir slitedeler når jeg kjører fartsgrensen over fartsdumper og 24k km i året på saltede veier.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

#13
Sitat fra: arthur på fredag 31. januar 2020, klokken 07:22
Spiller utvikling i kurs kroner/dollar inn på noen måte her? For mange vil nok et verditap på nærmere 120.000 i året (12 måneder) være av en viss betydning. Når jeg tenker meg om var vel det (120.000) faktisk mer enn jeg måtte ta i tap da jeg solgte min forrige bil, men da etter syv års eiertid og svært lite reparasjoner/utgifter utover service og slitasjedeler og ingen finansieringkostnader.

Hva verditap angår så er det ganske logisk at en trilling eller en Honda eller hva som helst annet til mye mindre penger, taper seg mindre i kroner enn en bil til rundt en million. Det var ikke sånn at det stod mellom en ny Model X 7-seter med 2250 kg hengervekt og en gammel Honda Civic da vi kjøpte bil. Vi hadde XC90 og X5 før Model X, begge var store trygge firehjulstrekkere med masse hengerkapasitet og syv seter. X5en tapte seg én million og femti tusen kroner på ti år og 120 000 km, og kostet dessuten en fot og en arm både i diesel og reparasjoner. For å si det sånn så er det ikke store regnestykket som skal til for å se at det sannsynligvis har vært billigere å kjøre ny Model X i to år, men fasiten får jeg først den dagen bilen selges.

(Så kan en jo også si at det var Tesla-kjøpet som gjorde meg interessert i TSLA-aksjen, og som nå gjør at verditapet på X-en er tjent inn i realisert aksjegevinst. For en reise!)

PS: Å ligge på AP i høyrefila er ganske behagelig. Ikke trenger du tenke på strømsparing eller lading heller, bilene går langt og du får beskjed om når du skal lade, kanskje bilen til og med svinger deg av veien selv, når du parkerer ved laderen trykker du bare på knappen på ladehåndtaket, så åpner ladeluka på bilen seg, du plugger inn, så går du og finner på noe annet til du får pushvarsel om at bilen er klar til å kjøre videre, du går tilbake til bilen, trykker på knappen på håndtaket, henger det på plass, setter deg i bilen og kjører. Trenger ikke lukke ladeporten engang. Det er ganske tilfredsstillende, iallfall fra en ingeniørs synspunkt. Du burde prøve det. :-)

arthur

#14
For de fleste mennesker er et årlig verditap på 120.000(i tillegg kommer renter og løpende driftsutgifter på ytterligere 40-50.000) av en slik størrelsesorden at det er utelukket å kjøpe en slik bil. Egentlig ganske arrogant og nedlatende når medlemmer her kommer med slike innlegg hvor dette nærmest blir bagatellisert som pytt,pytt, såpass må det koste å ha en bil, og gjerne en til også.På seks år har bilholdet kostet en million og på fire/fem år hva en gjennomsnittlig enebolig i Norge koster, et høykostland. På tide å orientere seg litt i virkelighetens verden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA