Jeg har vurdert det slik at jeg beholder min 2017 X100D når den passerer 100000 km til sommeren en gang. Det vil fremdeles være over fem år igjen av garanti på batteri og drivlinje, og over to år med reklamasjonsrett.
Verditapet ligger nok der jeg regnet med da jeg kjøpte bilen, ca 150' første år, 120' andre år og 100' tredje år, men vanskelig å si noe sikkert om det uten å selge bilen. Jeg har aldri eid en bil tidligere som har kostet meg mer i innkjøp enn verditapet på Tesla X har kostet meg på to år. Her hører det med til historien at X'en erstattet to andre biler, men summen av verditap på de to rimeligere bilene var uansett lavere enn verditapet på X. De to eneste bilene jeg har kjøpt nye har vært elbiler, men det har ikke vært pga. at jeg har vært skeptisk til å kjøpe brukt elbil, men at det ikke har vært mulig å kjøpe annet enn ny bil. Nå begynner det etterhvert å bli mange bra elbiler som dukker opp på bruktmarkedet, så jeg ser ikke bort fra at det blir kjøp av en brukt elbil neste gang jeg skal kjøpe bil. Det eneste som jeg er sikker på er at det blir elbil neste gang også, uansett om jeg skal supplere med en nr 2 bil, eller om jeg skal bytte ut bilen vi har. Ny eller brukt blir et spørsmål om behov, tilbud og pris.