Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:04

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#1
Tja så spørs det da hvor mye man kan stole på forsikringsselskaper som meler sin egen kake - ikke lenge siden elbiler kolliderte minst og kollektivfelt har vi kjørt i hele tiden.

Min tiltro til Gjensidige gikk i all fall i kjelleren etter han informasjonssjefen fra Gjensidige som konkluderte at brannen i parkeringshuset på Sola i Stavanger skyldtes brann i elbil og at de brant lettere enn andre biler. Det var en Opel Safira Diesel som startet brannen - megadust !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eivhelle

#2
Fikk link til samme artikkel fra Gjensidige. Og når de ba om tilbakemelding om hva jeg syntes om artikkelen fikk de tommelen ned fra min side.

Jeg reagerer spesielt på påstanden om at elbiler er vanskeligere å kjøre en fossilbiler. Det er fullstendig motsatt av egen erfaring. I tillegg kan jeg supplere med erfaringen til sønnen min som holder på å ta lappen nå. For ham var overgangen til kjøreskolen sin dieselbil (med automat) problematisk fordi den var mye mindre forutsigbar. Du har betydelig bedre kontroll over gassresponsen på en elbil siden du slipper å ta hensyn til turtall og giring. På en fossilbil må du i mye større grad presse gassen i bånn for å få noen respons og komme trygt gjennom kryss og rundkjøringer. Og med mindre du bulker på første prøvetur med elbil lærer man fort å kontrollere gassfoten.

Det som jo kan være et problem er at folk kjører mer aktivt fordi bilen er morsom å kjøre og at de derfor kjører mindre aktsomt. Men i så fall er det sjåførene og ikke bilen det er problemer med.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jorgror

Jeg sliter virkelig med samvittigheten ved å være kunde av et selskap som sier så utrolig mye dumt, men lavest pris rår.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Jalla

Det er vel snart på tide at endel som kjører elbil, og spesielt Tesla tar en bit av det sure eplet.
Og det er ikke bare forsikringsselskapene i Norge som sier dette, men også i Danmark.

Elbiler har langt flere skader enn bensin- og dieselbiler. Tesla og Kia utmerker seg spesialt negativt.

- Tesla har 92 prosent oftere skader enn fossilbiler

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Roy Aasen


hgs

Det jeg leser her er at skader på nye biler er dyrere enn gamle biler, og nye biler bruker forsikring oftere enn gamle biler ved skade. Så veldig oppsiktsvekkende var det ikke.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Jalla

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 03. februar 2020, klokken 20:17
Statistikk er jammen noen fint dere. ;)
Ja, kan ikke du forklare problemene med tallene i artikkelen?
Må være enkelt for en spesialist på statistikk.

Jejl

Det er nok en god grunn til at de ikke sammenligner like årsmodeller og kjørelengder. Der hvor det er gjort kommer Tesla ut med færre skader. I USA og Belgia f.eks viser statistikken betydelig færre skader med Tesla enn resten av bilparken.

eivhelle

Tesla model S er nok ikke den enkleste bilen å navigere gjennom trange parkeringshus. Og bulker man en bil med mye aluminium blir det dyre reparasjoner. Det hadde vært interessant om forsikringsselskapene hadde vært litt mer spesifikke om typen skade det er snakk om. Hvis det er parkeringsbulker, er det ikke sikkert at det er eieren av Teslaen som er skyld i skaden heller.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på mandag 03. februar 2020, klokken 22:40
Tesla model S er nok ikke den enkleste bilen å navigere gjennom trange parkeringshus. Og bulker man en bil med mye aluminium blir det dyre reparasjoner. Det hadde vært interessant om forsikringsselskapene hadde vært litt mer spesifikke om typen skade det er snakk om. Hvis det er parkeringsbulker, er det ikke sikkert at det er eieren av Teslaen som er skyld i skaden heller.

Det står faktisk i artikkelen at andelen selvforskyldte skader er mer eller mindre identisk mellom drivstofftypene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jejl på mandag 03. februar 2020, klokken 22:08
Det er nok en god grunn til at de ikke sammenligner like årsmodeller og kjørelengder. Der hvor det er gjort kommer Tesla ut med færre skader. I USA og Belgia f.eks viser statistikken betydelig færre skader med Tesla enn resten av bilparken.

Ønsket om å gitte konklusjoner er nok større enn evnen til å foreta objektive sammenligninger.

Dess eldre bilene er dess mindre utgifter for forsikringsselskapene -> de fleste elbiler er nye.

Uforholdsmessig mange elbiler er store og kostbare (ikke så kostbare i Norge). Man må sammenligne statistikken for like biler. Altså sammenligne Tesla S og X med biler som dyre og store Audier, Mercedeser, BMW'er og Volvoer.

Men det bør ikke forsikringsselskapene gjøre for da, for da får de ikke de svar de er ute etter!

turfsurf

De hensyntar hverken alder på bil, bilstørrelse, eller kjørte km. Altså sammenligner de ikke like for like som vanlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gardin

Når tittelen er "hvorfor bulker elbiler mer...", så hadde det vært fint om artikkelen forsøkte å svare på spørsmålet basert på fakta. De gjetter på en del plausilble forklaringer her. Kanskje har de rett? Kanskje tar de feil? Hvem vet, når de ikke har sjekket fakta? Det må for eksempel være ganske enkelt å gå igjennom en drøss med elbilskademeldinger for å sjekke hvor stor andel som er relatert til kollektivfeltkjøring. Da hadde man visst om dette er en viktig del av forklaringen. Tilsvarende sjekker kunne vært gjort for de andre påstandene. Fakta er bedre enn løse påstander!

Slik det står nå vet vi egentlig ingenting om hva som er årsaken til forskjellene. Det kan likegodt være ting som kjørelengde, alder, pris etc. som flere her har vært inne på.

Orbit

Det er i alle fall noen i Gjensidige som har teorier (men ikke data) for at forskjellene kan ha noe med bruksmønster å gjøre:
Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354- Elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler. Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur, særlig når det gjelder småbulking, sier Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Dette er fra en annen kommunikasjons-"sjef" enn ham med mindre heldige uttalelser ift brannen i parkeringshuset på Sola.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA