Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikapasiet e-tron 55

Startet av Kaptein70, torsdag 30. januar 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Kaptein70

Prøver en egen tråd får samle info. Ligger mye her og der, men tar mye tid samle all info.
Mitt problem er at jeg opplever at bilen tilsynelatende har langt mindre kapasitet, enn det jeg skulle forvente.
Forbruket som sådan er i tråd med forventningen, men syntes den går veldig fort tom. Bilen er bare 3 uker gammel og dessverre pre uke 48 :(

Når jeg regner på andre eksempler på forumet her, gir disse oftes en teoretisk kapasitet på 80+kWh

Tur 1
En lang tur uten stans, forvarmet bil med lading på - ladelys blinket grønt (start minus 3 grader, plussgrader etter 20 min, nede fra fjellet)
Batteri start 99%
Batteri slutt 22%
Forbruk 21.9 kWh/100km
Distanse 246 km
Totalt forbruk 53.9 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 70.0 kWh

Tur 2 (kanskje ikke beste eksempel)
Litt forskjellige turer over to dager (bil parkert inne i garasje 8-10 grader pluss, 2-3 plussgrader uke)
Batteri start 100%
Batteri slutt 48%
Forbruk 29.9 kWh/100km
Distanse 126.4 km
Totalt forbruk 37.8 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 72.7 kWh

Ut fra jeg greier å forstå virker et som bilen enten har en for lav kapasitet tilgjengelig, eller forbruksmåler er ute å kjører, eller det er et energitap som ikke fanges opp (men får ikke det til å stemme med erfaringer her ellers).

Selvfølgelig er det usikkerhet mht % bruk av batteri, etc

Jeg har heller ikke opplevd å se rekkevidde på over 300km ved fullladet bil (selv om snitt forbruk før lading har vært på 20-25 kWh/100km)

Jeg leser at noen andre har opplevd det samme?
Noen erfaringer?
Relevante forbruksdata som kan deles?

Forhandler skal ta bilen inn i februar, men foreløpig forklaring er at vil gå kortere om vinteren(!).

daktari

En måte å teste dette på er å kjøre en passe lang tur samtidig med en annen e-tron og sjekke hvor mye strøm som forsvant. Det bør være likt innenfor et par-3 prosent, litt avhengig av turens lengde.
Forbruket ditt virker normalt for årstiden.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Er du usikker foreslår jeg at du setter av en halv dag til testing av batterikapasitet. Velg en strekning hvor det er rikelig med hurtigladere og kjør til batteriet er nesten tomt. Pass på å time det slik at du har en hurtiglader innenfor noen få km når du nærmer deg 10-15 km i rest. Sjekk ut noen av videoene til Teslabjørn på youtube så får du noen tips om hvordan han tester dette.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kaptein70

#3
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:07
En måte å teste dette på er å kjøre en passe lang tur samtidig med en annen e-tron og sjekke hvor mye strøm som forsvant. Det bør være likt innenfor et par-3 prosent, litt avhengig av turens lengde.
Forbruket ditt virker normalt for årstiden.

Enig at forbruket er normalt, men burde allikevel ha mer igjen på batteri.

noen som har lyst på en tur fra Oslo området ;)

Kaptein70

Ser at Teslabjørn kjørte 320,3 km med forbruk på 25.3 kwh/100km med 2% igjen som gir 82.6 kwh kapasitet


vtk

Sitat fra: Kaptein70 på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:53
Prøver en egen tråd får samle info. Ligger mye her og der, men tar mye tid samle all info.
Mitt problem er at jeg opplever at bilen tilsynelatende har langt mindre kapasitet, enn det jeg skulle forvente.
Forbruket som sådan er i tråd med forventningen, men syntes den går veldig fort tom. Bilen er bare 3 uker gammel og dessverre pre uke 48 :(

Når jeg regner på andre eksempler på forumet her, gir disse oftes en teoretisk kapasitet på 80+kWh

Tur 1
En lang tur uten stans, forvarmet bil med lading på - ladelys blinket grønt (start minus 3 grader, plussgrader etter 20 min, nede fra fjellet)
Batteri start 99%
Batteri slutt 22%
Forbruk 21.9 kWh/100km
Distanse 246 km
Totalt forbruk 53.9 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 70.0 kWh

Tur 2 (kanskje ikke beste eksempel)
Litt forskjellige turer over to dager (bil parkert inne i garasje 8-10 grader pluss, 2-3 plussgrader uke)
Batteri start 100%
Batteri slutt 48%
Forbruk 29.9 kWh/100km
Distanse 126.4 km
Totalt forbruk 37.8 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 72.7 kWh

Ut fra jeg greier å forstå virker et som bilen enten har en for lav kapasitet tilgjengelig, eller forbruksmåler er ute å kjører, eller det er et energitap som ikke fanges opp (men får ikke det til å stemme med erfaringer her ellers).

Selvfølgelig er det usikkerhet mht % bruk av batteri, etc

Jeg har heller ikke opplevd å se rekkevidde på over 300km ved fullladet bil (selv om snitt forbruk før lading har vært på 20-25 kWh/100km)

Jeg leser at noen andre har opplevd det samme?
Noen erfaringer?
Relevante forbruksdata som kan deles?

Forhandler skal ta bilen inn i februar, men foreløpig forklaring er at vil gå kortere om vinteren(!).

Hei Kaptein70.

Hva er status på dette? Opplever du fortsatt avvik i forbruk og batterikapasitet? Normaliserte dette seg etterhvert eller var det noe feil? Evt fant du/forhandler ut hva som var feilen?

Har kjørt min e-Tron50 nå i 2 uker og opplever nøyaktig det samme.

Tellus

I den store vintertesten, der bilene ble kjørt til de stoppet, mener jeg å ha lest at snittforbruk multiplisert med distanse ga hele 82-83 kWh for e-tron. Det er jo nesten bedre enn man kan forvente vinterstid med garasjetemperatur på batteriet ved start og utetemperaturer rundt null grader. Regner med at snittforbruk ikke inkluderer tap grunnet økt indre motstand i batteri pga lavere temperatur enn nominell.

For I-Pace sin mener jeg å husker tallet kun ble rundt 76 kWh på samme tur.

For min egen del har jeg aldri kjørt min I-Pace helt tom men, jeg har noen turer fra 100% til 10% eller lavere og har fått alt fra 77 til nesten 83 kWh. Det laveste målte jeg vinterstid med minus 10 grader ute. Startet med forvarmet batteri selvfølgelig.

Hvis man måler i et for lite intervall (f.eks. 85 - 25 kWh) så må men regne med en del unøyaktigheter da SOC som regel ikke er helt lineær dessverre. For I-Pace sin del ser det ut som om SOC har blitt mer linerær etter diverse oppdateringer. Skal ute på langtur om et par uker så da får jeg en ny sjanse til å teste.

Nå kan det jo like godt være feil ved rapportert snittforbruk. Ikke sikkert at det er noe galt med batteriet selv om man tilsynelatende får skuffende lite kWh ut av det ved å måle på denne måten.

Kaptein70

Sitat

Hei Kaptein70.

Hva er status på dette? Opplever du fortsatt avvik i forbruk og batterikapasitet? Normaliserte dette seg etterhvert eller var det noe feil? Evt fant du/forhandler ut hva som var feilen?

Har kjørt min e-Tron50 nå i 2 uker og opplever nøyaktig det samme.

Jeg fant aldri ut hva feilen egentlig var. Jeg leste av spenningen på batteriet med ODBeleven (H-V battery nominal capacity, den viste da i underkant av 230 Ah ved hver avlesning uavhengig av ladetilstand). Denne spenningen korolerte den kjørelengden jeg fikk ut. Vet ikke om det er forklaringen men er det nærmeste jeg kommer en årsak.

Men etter en helgetur i vinter hoppet den opp på ca 240 Ah som er der den skal være. Selvfølgelig skjedde dette like før service og de fant ikke ut noe spesielt.

Bilen begynte da også å gi riktig (forventet) kjørelengde ift forbruk (og kapasitet på batteri).

så nå har jeg ihvertfall en bil som går som forventet. Selv om jeg synes forbruket generelt er skuffende høyt (men det visste jeg jo)

Jeg logførte en haug men turer (km kjørt, forbruk, og % brukt batteri), dette viste da en kapasitet på rundt 70 kwh (mot 83.6 kwh som er spekken for 55)

vtk

Sitat fra: Kaptein70 på mandag 20. april 2020, klokken 22:45

Men etter en helgetur i vinter hoppet den opp på ca 240 Ah som er der den skal være. Selvfølgelig skjedde dette like før service og de fant ikke ut noe spesielt.

Bilen begynte da også å gi riktig (forventet) kjørelengde ift forbruk (og kapasitet på batteri).

så nå har jeg ihvertfall en bil som går som forventet. Selv om jeg synes forbruket generelt er skuffende høyt (men det visste jeg jo)

Jeg logførte en haug men turer (km kjørt, forbruk, og % brukt batteri), dette viste da en kapasitet på rundt 70 kwh (mot 83.6 kwh som er spekken for 55)

Takk for svar.

Så nå etter at den hoppet opp til 240Ah så får du en beregnet kapasitet rundt 83 kWh når du ser på forbruk vs % brukt batteri på nye turer? Og er det forbruket som har øket slik at regnestykket nå «går opp»? Eller har du ca samme forbruk på tilsvarende turer nå, som da det var 230Ah (noe som da indikerer at det var den tilgjengelig kapasitet som var for lav før)?

ThomasEL

Til VTK:

Hvordan har dette gått videre med din e-tron 50? Beregner du fortsatt alt for lav batterikapasitet? Eller gikk det seg «plutselig» til (BMS kalibrerte seg bedre) slik det skjedde med Kaptein70s e-tron 55..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Noe nytt om dette, Vtk?

Får du mer normale verdier nå? Fant verksted noe feil med enkeltceller? Eller gikk det seg til av seg selv?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA