Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aftermarket, oppgradert batteri til Soul, eller selge nå før prisene faller mer?

Startet av spiralvimpel, torsdag 30. januar 2020, klokken 18:09

« forrige - neste »

spiralvimpel

Hei.

Kjenner noen til om det er mulig for at det vil komme et oppgradert aftermarket batteri til 2016 Soul EV'er etterhvert? Sitter litt på gjerdet i forhold til å selge Soul'en nå, før prisen faller ytterligere pga alle de nye, relativt billige bilene som kommer på market med vesentlig bedre kjørelengde. Men dersom et oppgradert aftermarket batteri kommer på markedet etterhver ser jeg ingen grunn til å selge Soul'en med det første.

OlavEmil

Er vel ingenting til no som har tyda på at oppgraderte batteripakker til ettermontering på eldre elbilar er noko som vil kome.

Verdifallet på førstegenerasjon elbilar (evt. andregenerasjon, alt etter korleis ein reknar) har vore veldig lågt i fleire år. No når produsentane omsider har byrja å satse skikeleg på elbil, godt motiverte av straffegebyra på snittutslepp frå og med i år, ser vi ein korreksjon av verdifallet, og framover ser eg for meg eit verdifallsmønster nokonlunde tilsvarande det vi i alle år har hatt på "vanlege" bilar. Ein 16-modell Soul EV som kosta 250 000,- ny, og som i dag er verdt halvparten, ser eg for meg er verdt ca. 100 000,- om eitt til to år, og deretter, når garantien er gått ut og bilen er 8-10 år gamal, alt frå 40 000,- til 90 000,-, avhengig av km-stand og generell tilstand på bilen. Dette tilsvarar vel godt det vi alltid har sett på tilsvarande småbilar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

spiralvimpel

Sitat fra: OlavEmil på søndag 02. februar 2020, klokken 17:19
Er vel ingenting til no som har tyda på at oppgraderte batteripakker til ettermontering på eldre elbilar er noko som vil kome.

Verdifallet på førstegenerasjon elbilar (evt. andregenerasjon, alt etter korleis ein reknar) har vore veldig lågt i fleire år. No når produsentane omsider har byrja å satse skikeleg på elbil, godt motiverte av straffegebyra på snittutslepp frå og med i år, ser vi ein korreksjon av verdifallet, og framover ser eg for meg eit verdifallsmønster nokonlunde tilsvarande det vi i alle år har hatt på "vanlege" bilar. Ein 16-modell Soul EV som kosta 250 000,- ny, og som i dag er verdt halvparten, ser eg for meg er verdt ca. 100 000,- om eitt til to år, og deretter, når garantien er gått ut og bilen er 8-10 år gamal, alt frå 40 000,- til 90 000,-, avhengig av km-stand og generell tilstand på bilen. Dette tilsvarar vel godt det vi alltid har sett på tilsvarande småbilar.

Takk for svar, og for utfyllende info.

amstray

Om går inn på tråden om Leaf 1. Og 2. Gen (2011-2017), finner du høyt oppe et innlegg om å bytte batteri til et med større kapasitet. Han hadde en Leaf fra 2014 (eller noe sånt) med 24 kwt batteri, og kjøpte et 40kwt batteri fra en kondemnert bil hos en bilipphugger. Han klarte å gjennomføre byttet selv (batteripakkene var fysisk like store), og fikk til og med solgt det gamle batteriet, slik at det hele kostet ham rundt 25000kr. Rekkevidden på bilen ble nesten doblet. Mulig noe liknende kan gjøres på Kia Soul når folk begynner å kræsje de nyere utgavene med større batterier.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

hanche

Sitat fra: amstray på tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:42
Mulig noe liknende kan gjøres på Kia Soul når folk begynner å kræsje de nyere utgavene med større batterier.
Besnærende tanke, men nye e-Soul er 5 cm lengre enn gamle Soul. Det betyr nok at en god del er endret i karosseriet. Så jeg ville ikke være altfor optimistisk med hensyn på den muligheten. Men jeg håper selvsagt at jeg tar feil der.  :)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA