Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hos Circle K

Startet av Trond.m, torsdag 30. januar 2020, klokken 16:32

« forrige - neste »

espenri

Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 12:26
Ikke reklame, men NAF sier på sin side at man får 15 % rabatt hvis man har kredittkort fra NAF og registrerer dette på profilen sin hos ladetilbyder.

SitatMed NAF Xtra får du 15 % rabatt* når du lader bilen på ladestasjon i Norge hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse, Circle K samt Tesla Superchargere. Det vil si at du nå kan få rabatt med kortet ditt uansett om du fyller drivstoff eller lader bilen

Jeg vet imidlertid ikke det fungerer, om det blir en slags cashback eller om det trekkes direkte av ladesummen.

Det trekkes direkte av ladesummen, mener det forutsetter at konto er linket mot kort og ikke faktura.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Lars C. Krogenæs

#31
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2020, klokken 13:16
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?

Effekten regnes ut av det største trekket på siten i løpet av 1 time i måneden. Hvis 4 lynladere trekker 135kWt i løpet av den samme timen, blir det 135X4X187= 100 980,-. Dette er jo worst case, og det er sjelden man har full utnyttelse av 4 lynladere på samme sted, på samme time. Men det er nok at det skjer 1 gang i løpet av måneden.

Tesla bygger egne trafoer og har noe lavere effektavgift grunnet det, men så har de desto større samtidig strømtrekk.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Det der er ganske sykt, og er jo så ille at det faktisk kan misbrukes. Andre som tenkte dette, eller er det bare jeg som er så suspekt?  :o Altså, gitt at en konkurrent eller en kunde eller hva det måtte være ville "straffe" en hurtigladetilbyder, så kunne man tatt noen hurtigladende biler og makset ut alle laderne på en lokasjon, og gitt operatøren en seriøs ekstraregning på mange titalls tusen per lokasjon. Hver måned eller på mange lokasjoner...

jkirkebo

#33
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2020, klokken 13:16
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?

100k for 4 stk. på ett sted ja, om man klarer å belaste alle sammen 100% i en hel time. Normalt skjer ikke det, så det blir nok litt lavere. 60-80k kanskje?

Tesla har meget høy utnyttelsesgrad på de fleste av sine SuC. Med høy nok utnyttelse kommer effektavgiften ned i kanskje 25-50 øre per kWh og da er det ikke noe problem. Tesla betaler som nevnt tidligere dessuten en lavere effektavgift side de er koblet på høyspent og har betalt for egen trafo. Da er det andre tariffer enn om man er koblet på lavspent på kraftselskapets trafo.

Lier (nordover) vil jeg tro har 50% utnyttelsesgrad over døgnet. Det er 7000kWh per døgn, 212.000kWh per måned sånn circa. Med en effektavgift på 70-100k (er ikke sikker på hvor mye de betaler der) blir det 33-47 øre/kWh i effektavgift. Da er variabel nettleie ganske billig så de ender vel opp med å betale maks 1,- pr. kWh eks. mva. Siden de tar 1,36 eks. mva. for strømmen de selger tjener de 40-50 øre/kWh til å dekke vedlikehold og andre utgifter.

En lynlader med 5% utnyttelsesgrad og 25k i effektavgift vil derimot kun levere 5500kWh per måned, da utgjør effektavgiften over 4,50 pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Dette blir vel bedre om det blir omlegging av nettleia og effekttariffer utifra tid på døgnet. Så kan hurtiglading betale ekstra i middagstid for strømmen og mindre resten av døgnet, og tariffen kan være lavere fordi privathusholdninger får mer motivasjon til å flytte lading av elbil og varming av varmtvann fra de mest belastede timene.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

daktari

Tenker det er urimelig hvis den effektariffen ikke gjenspeiler faktiske utgifter til nettet for aktuell ladeplass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Sitat fra: daktari på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:11
Tenker det er urimelig hvis den effektariffen ikke gjenspeiler faktiske utgifter til nettet for aktuell ladeplass.

Ja på sikt. Men i en overgangsperiode hvor staten ønsker flere elbiler så kan de sponse dette.

sylwester

#37
Effekttariff på ladestasjoner som er offentlig tilgjengelige er like logisk som om vi skulle hatt oljebruksavgift hvis bensinstasjonen selger mer olje enn en gjennomsnittlig husholdning bruker til fyring. Det er helt klart at man må se om effekten går over per unike bruker og ikke på anlegget totalt.


Ang priser. Jeg har ikke hengt med i timen. Jeg har hurtiglada på Fortum og GK etter lokasjonen som er best og ikke fått med meg at de har økt prisene sine. Jeg tok deretter å tittet litt på prisene og lagde en liten graf siden jeg har 40kWh Leaf som holder seg i område 20-45kW og muligens 35kW i snitt.

Både gammel og ny CK var klart best på akkurat det snittet og CK gjør det nå bedre siden hvis hastigheten på min Leaf skulle gå ned så er prisen blitt den beste hvis ikke du har oppnådd mengderabatten til GK utover Coop-rabatten.

For hastigheter over 50kW ser det ut til at GK8% faktisk leder over Fortumog de over GK og de over Ionity konsekvent. Har ladeselskapene slutta helt å konkurere?


NB: Under 30kW så er prisene under Fortum for hyperlading siden det lønner seg fremfor 50kW-lading. Regnerarket mitt tok minste pris av hver.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hanche

Har du byttet om teksten på de to aksene?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: sylwester på søndag 02. februar 2020, klokken 00:00
Effekttariff på ladestasjoner som er offentlig tilgjengelige er like logisk som om vi skulle hatt oljebruksavgift hvis bensinstasjonen selger mer olje enn en gjennomsnittlig husholdning bruker til fyring. Det er helt klart at man må se om effekten går over per unike bruker og ikke på anlegget totalt.

SNIP

Helt enig i det du skriver øverst.

Forresten, du burde legge inn GK uten rabatter og, for det er ikke alle som lader nok til at de får rabatter, om man ikke får det på den ladingen som sender en over grensen. Ikke lest vilkårene så godt for rabatten, men tipper at det er neste lading som gir neste rabattnivå, og ikke alt som går over prenseverdien. Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.

Og det ser ut som du har byttet om på "label" for aksene. Rimelig sikker på at Y-aksen er kr/kWh...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Polestar

Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2020, klokken 13:16Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.
Coop-medlemskap gir 8 %. Mulig det er forklaringen. Med full volumrabatt på 20%, så vil jeg tro den totale rabatten blir på 26,4 %.

Obos-medlemskap gir for øvrig 10% hos Fortum.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

RJK

Sitat fra: Polestar på søndag 02. februar 2020, klokken 13:45
Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2020, klokken 13:16Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.
Coop-medlemskap gir 8 %. Mulig det er forklaringen. Med full volumrabatt på 20%, så vil jeg tro den totale rabatten blir på 26,4 %.

Obos-medlemskap gir for øvrig 10% hos Fortum.

Og er man ikke Coop eller Obos-medlem, så er rabatten 0,- frem til man har hurtigladet nok...

Synes derfor det er mer fair å vise tabellen med en verdi uten rabatt. Det er tross alt utgangsprisen. Har selvsagt ikke problemer med at man viser hvordan prisen blir med mengderabatter eller med to så vanlige organisasjoner, men tror ikke folk flest melder seg inn i organisasjoner bare for rabattene, men selvsagt om man støtter hva organisasjonen står for (eller er obligatorisk for å få lov å eie leiligheten sin), så er det greit også å vise grafer med disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sylwester

#42
Urk. Ja byttet om aksene :( . 8% er Coop-rabatten. Det er jo ikke noe man oppnår men har fra første krone. Det er lavere høyde for å bli medlem i Coop enn Obos som koster noe hvert år så sant du ikke bort i en Obos-leilighet. Jeg gjør det så at det er Obos-rabatt er interessant for meg :)

Uten rabatter og uten gamle CK-priser blir den grafen ikke fullt så interessant, men for min det ville det da være CK, GK, deretter Fortum. Jeg tror ikke jeg oppnår 10% på GK, men jeg har registrert Coop (endelig fikk jeg noe å bruke det til) og Fortum (mulig første Obos-rabatten min :-P).
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

RJK

#43
Sitat fra: sylwester på søndag 02. februar 2020, klokken 22:20
Urk. Ja byttet om aksene :( . 8% er Coop-rabatten. Det er jo ikke noe man oppnår men har fra første krone. Det er lavere høyde for å bli medlem i Coop enn Obos som koster noe hvert år så sant du ikke bort i en Obos-leilighet. Jeg gjør det så at det er Obos-rabatt er interessant for meg :)

Har ikke noe i mot at de grafene står der. Det er greit at folk ser det, så lenge du legger på kommentar på hvor de prosentene kommer fra.

Jeg hadde bare ønsket meg en GK 0%-rad i tillegg.

;-)

EDIT: og for å pirke litt til, hadde jo vært kjekt å vise grafen for å stå på lynlader også for de minuttene man får under 50 kW, for å vise hvor mye sløsing det er. Og så egne linjer for å stå på 50 kW-laderen, så man ser hvor dyrt det er å hurtiglade når man får lite effekt, også på disse...

Slik det er med minuttpris i tillegg til kWh, så blir jo det en stadig større del av prisen man må ut med, og ville vist at det er bedre å stoppe ladingen og kjøre videre. For de operatørene som holder på med minuttprising, så vil det være et punkt der det blir billigere å forflytte seg til saktere lading.

Men det er som nevnt pirk. Liker tabellen din slik den er nå, men nevnte bare noen forbedringspunkter for å gjøre den enda bedre.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond Mjøs

Og prisen til BKK er lik prisen til Grønn Kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA