Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reality Check

Startet av PAS70, tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:32

« forrige - neste »

PAS70

God kveld!
Det blir litt som å banne i kjerka, jeg opplever at det er mange Tesla "apologists" der ute. Mitt utgangspunkt er at når jeg kjøper en bil til nærmere 1.5MNOK så bør den fungere. Fungere veldig bra, og med veldig bra oppfølging og service. Etter 2 år med Tesla X (100P, samtlige opsjoner og tilvalg) er jeg ganske matt og målløs.

Dette er bare et lite utvalg av hendelser. Jeg har for lengst mistet tellingen på feil og servicebesøk:

allerede ved henting av bilen julen 2017:
- ganske arrogant email dager før hentingen om at de hadde satt av 15 minutter til dette og at jeg burde forberede meg slik at det gikk smidig. Tesla hadde åpenbart ikke forberedt seg. Det var kaos i Drammen generelt hvor flere ikke engang fikk bilen sin. Min bil var ikke ferdig registrert og vi måtte en tur til Veivesenet, bilen var ikke ladet, det manglet vindusspylervæske, osv Ingen hadde forøvrig gjort meg oppmerksom på at bilen måtte hentes i Drammen, som regel sørger bilfirmaer for at bilen overføres dit som bilen er solgt.
Bagateller, men tidlige pekere på hva som skulle komme.

- en ukes tid senere røk ventilen på ett av hjulene, på nyttårsaften formiddag. Jeg fikk dermed mitt første innblikk i endeløse telefonkøer, manglende tilbakemeldinger, motstridende meldinger, generell ineffektivitet, osv En medarbeider meldte så at de ikke kunne hjelpe før 2-3 dager senere. Jeg ordnet selv tilgang til dekkservice slik at jeg kunne kjøre dit vi var ment å være den kvelden.

- over de neste månedene ble det avdekket at dørene var "misaligned", Vianor oppdaget at Tesla hadde glemt å montere jekkpunkter under bilen da de skulle sette på sommerdekkene, og flere andre ting. Jeg endte med å kjøre Europa rundt på vinterdekk fordi det ikke kunne fikses i tide. Enstakede feil kan man forstå. Men mengden her er slående. Spesielt når jeg fant ut at de fleste feilene var kjente og gjentakende feil på denne bilen, som burde medføre at de sjekket bilen ekstra grundig før utlevering. Nope.

- den interne kommunikasjonen i Tesla er elendig. Når du snakker med Roadside Assistance og går gjennom problemer og de foretar en remote diagnose/assistanse, så dokumenteres ikke det og SC har ingen av detaljene eller funnene når det likevel må fikses der. Back to square 1.
- de ber deg ta bilder/video eller initiere en bug report, men så blir du fortalt ved SC at denne informasjonen er for gammel fordi du har ventet lenge på å få en avtale
- en avdeling gir beskjed om at bilen er klar til å hentes, og når du kommer, nekter en annen avdeling for at de har fullført arbeidet


Dette er noen av de øvrige feilene jeg har slitt med og til dels fortsatt sliter med:
- falkedørene åpnes ikke skikkelig. De lar seg heller ikke overstyre slik man skal kunne gjøre. Jeg har kjørt utallige bug reports, tatt bilder og videoer som viser at bilen står under fri himmel og nekter å ta døren helt opp. Likevel mener Tesla at alt er i orden, fordi de har kunnet åpne dørene de (par) gangene de har testet på SC.
- førerdøren lot seg ikke åpne fra utsiden våren/sommeren 2019, den brummet og forsøkte åpenbart å skyve, men den rikket seg ikke. I flere uker måtte jeg krype over passasjersetet for å komme inn i bilen før avtale på SC. Igjen ble jeg fortalt at det var en kjent og hyppig feil. Det ble fikset, men kom nylig tilbake. Dog er feilen ikke konstant, så SC kan ikke replisere den og jeg må vente til jeg må krype inn over midtkonsollen igjen.
- speilene gikk ikke i riktig posisjon en periode, jeg forstod at det også var en kjent feil som de begrunnet med et eller annet papir eller del som måtte fjernes. Feilen kom tilbake nå i vinter, men er ikke konstant.
- dører, speil, vinduer virker forresten svært sårbare for frost sammenlignet med andre biler, og denne vinteren har vært veldig mild
- som nevnt bestilte jeg samtlige tilvalg, inkludert 50kNOK for tilleggsutstyr som skulle muliggjøre autopilot. Det kommer neppe til å skje i bilens levetid. Den fikser ikke engang standard lane assist. Jeg har ofte leiebil i forbindelse med reiser og "selv" franske standardbiler har bedre performance. Jeg vil si at lane assist kanskje fungerer i 1 av 10 tilfeller. Jeg holder hendene på rattet og lar bilen gå, og det er ytterst sjelden bilen korrigerer eller gir alarm om at jeg er utenfor kjørebanen. Ja, alle innstillingene er korrekt. Jeg har ikke giddet å teste de mer avanserte funksjonene som vitterlig skal finnes.
- batteri og ladetid er en "black box". De tåkelegger alltid med at ladetid er avhengig av en mengde faktorer. Jeg opplevde i løpet av sommeren en tydelig endring, med kortere rekkevidde og hvor supercharging så og si aldri kommer opp i maks hastighet. Om den i det hele tatt kommer opp i 110kwh, så er det bare noen minutter og så ramler den fort ned igjen. De sier de har foretatt en diagnose og at mitt batteri er "bra" og at de i sine tester har 110kwh hver gang. Jeg har utallige bilder og videoer som viser noe annet. De nekter å dele detaljer av diagnosen eller utdype hva "bra" innebærer.
- klimaanlegget virker litt tilfeldig, det er mange tilfeller hvor jeg ville forvente kjøling (på varme dager) eller varme (på kalde vinterdager), men hvor anlegget virker å blåse luft uten noe mer. Nylig svikter også dog mode regelmessig (valget er grået ut)
- skjermen fikk gule striper som måtte fikses, igjen en kjent og hyppig feil
- som nevnt kjøpte jeg "toppmodellen" og med alle mulige tilvalg, nå får jeg beskjed om at skjermen er for gammel til å støtte funksjoner som Netflix. Det er ikke akkurat high tech, teknologien var definitivt tilstede for to år siden. Dersom skjermen er for gammel for Netflix et al så undrer jeg på hvordan bilen skal takle den "elusive" autopilot funksjonen jeg bestilte og betalte for. Jeg forstår at ordlyden i salgspakken ble mer dempet i tiden etter at jeg kjøpte min bil. Jeg ser også at det kommer gruppesøksmål i utlandet på denne tilleggspakken også.
- telefonkvaliteten er elendig, selv Roadside Assistance sier at de knapt kan høre meg. Jeg kan glemme å føre jobbrelaterte samtaler.
- internetthastigheten er bånn, kartet tar for eksempel laaaang tid når du zoomer ut eller inn. Jeg har en lånebil akkurat nå (S) og der fungerer det faktisk rimelig bra, både i kart og landskapsmodus.


- lånebilordningen er til tider frustrerende. Det har hendt at jeg må krangle meg til en X. Vi får ikke pakk og fe inn i en S når vi skal på hytta.
- bilene er i blant ikke fulladet
- forsikring og egenandel er ikke i henhold til forbrukerloven, de insisterer på en egenandel på 12kNOK og du må betale Avis for en lavere egenandel. Samtidig har forbrukerrådet (-ombudet?) uttalt at de maksimum kan kreve deg for den egenandelen du ville ha måttet betale ved uhell med egen bil, noe Tesla i pressen har bekreftet, men likevel holder på ordningen slik den er. Normalt behøver jeg ikke bekymre meg for egenandeler på leiebil overhode fordi mine kredittkort dekker det, men på grunn av den spesielle avtalen som Tesla har inngått med Avis, så gjelder ikke dette. De to siste tiårene forut for Tesla har jeg vært (og er fremdeles) Audi-eier. De har aldri bedt meg skrive under noen form for ansvarserklæring, inngå avtale om egenandel eller kjøpe tilleggsforsikring. Det er en del av serviceoppdraget og -kostnaden deres.


Tesla hadde fordelen med å være først og alene i et stort markedssegment ganske lenge. Heldigvis er den tiden over og de må også levere kvalitet fremover for å overleve.

geear

#1
Har hatt masse feil på min også, og er helt enig i mye av det du skriver, intern kommunikasjon og så videre, men her var det mye hummer og kanari, og jeg er redd du ødelegger for deg selv hvis du tar alt dette mot Tesla. Jeg må si at jeg lurer litt på om andre ville opplevd de samme tingene i din bil. Du må ha hatt nok av lånebiler - har du samme problemene med lånebiler? For eksempel autopiloten, mener du at ingen Teslaer klarer å holde fila si?

Ikke uenig i at det er en del funky løsninger som ikke alle er like vellykkede, men det var jeg forberedt på fra en helt fersk bilprodusent. Har ikke noe mer problemer med vinduene enn andre biler med rammeløse vinduer, og jeg syns det er mye verre at bilprodusenter som har holdt på i 50 - 100 år sliter med slikt. Men litt silikon på pakningene i karmen så er mye gjort. Problemområde to er at vinduet kan fryse fast i den nedre utvendige pakningen. Går an å smøre opp der og, men generelt sett så er ti minutters forvarming løsningen.

At du klager på at Netflix ikke virker er helt fjernt for meg, det var ikke noe du ble lovet å få da du kjøpte bilen, og det var heller ikke blant lovede fremtidige features. Å klage på lagging og bugs er helt på sin plass, men ikke på features du ikke har kjøpt.

MCUen er ikke den som driver autopiloten, det sitter egen hardware for autopiloten, men det er allerede varslet fra Tesla at de ikke vil klare å oppnå full self driving med den, og at den vil bli skiftet uten kostnad hos alle som har kjøpt det.

Når det gjelder falkevingedørene, så vil ikke de åpnes fullt dersom du har skrudd på always set to low eller noe slikt i innstillingene. Da må du holde inne åpneknappen på B-stolpen forbi at den piper (en lyd som gjør at man gjerne vil slippe knappen), så tvangskjører du de. De vil heller ikke åpnes fullt dersom du har kjørt under noe uten å ha vært over 15 km/t i mer enn ti meter etterpå, altså kjører du for eksempel under en portal, greiner fra et tre og lignende på vei inn til gården din, så vil den sette seg i inne-modus med dørstilling i low, fordi den tror den har kjørt inn en port. Da må du opp i 15 km/t i minst ti meter, med fri klaring oppover (100 meter i følge logikken) før den "resetter" seg og setter seg i ute-modus.

PS: Lånebilordningen til Tesla er den beste jeg har opplevd. Verste bilen jeg har fått er en splitter ny e-Golf en gang. Som regel S eller X. Hos andre bilforhandlere får man gjerne en Polo eller noe annet håpløst. Man har heller ikke krav om lånebil for rep under en uke...

Ellemelle

Bare vent til du er utenfor garanti, da går du direkte fra asken til ilden.

PAS70

Sitat fra: gr på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:07
Har hatt masse feil på min også, og er helt enig i mye av det du skriver, intern kommunikasjon og så videre, men her var det mye hummer og kanari, og jeg er redd du ødelegger for deg selv hvis du tar alt dette mot Tesla. Jeg må si at jeg lurer litt på om andre ville opplevd de samme tingene i din bil. Du må ha hatt nok av lånebiler - har du samme problemene med lånebiler? For eksempel autopiloten, mener du at ingen Teslaer klarer å holde fila si?

Jepp. Det er absolutt mye hummer og kanari; omfanget av feil og problemer er jo nettopp en stor faktor i en frustrerende opplevelse. Nope. Jeg er ikke enig i at Tesla ikke skal stilles til ansvar for dette. Mitt utgangspunkt er som nevnt at en bil i denne prisklassen skal fungere svært bra. Jeg er ikke villig til å motta et dårligere produkt enn det som ble kjøpt og lovet fordi Tesla er en relativ nykommer på markedet. Kravet er det samme om selskapet har 100+ års erfaring eller bare 1.
Jeg har aldri hevdet at alle Teslaer har de problemene jeg opplever, jeg nevnte faktisk eksempler på at enkelte lånebiler fungerer bedre (f eks internetthastighet og lydkvalitet).

Sitat fra: gr på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:07
At du klager på at Netflix ikke virker er helt fjernt for meg, det var ikke noe du ble lovet å få da du kjøpte bilen, og det var heller ikke blant lovede fremtidige features. Å klage på lagging og bugs er helt på sin plass, men ikke på features du ikke har kjøpt.

Netflix ble neppe eksplisitt lovet. Men det lå sterke lovnader i salgspakken om fremtidige funksjoner som skulle implementeres fortløpende. Og igjen skal man kunne forvente kompatibilitet så kort frem i tid, det er som nevnt ingen teknologiske undere som ligger bak utviklingen her. Det blir som å kjøpe en toppspekket PC og så få beskjed to år senere at Windowsoppdateringer ikke vil fungere. Sonos fikk mye pepper nylig for å stoppe oppgraderinger til 12 år gamle produkter, men ble tvunget til å reversere beslutningen og yte support i større grad likevel. 5-10 år kan være en akseptabel periode, ikke knapt to år.

Sitat fra: gr på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:07
Når det gjelder falkevingedørene, så vil ikke de åpnes fullt dersom du har skrudd på always set to low eller noe slikt i innstillingene. Da må du holde inne åpneknappen på B-stolpen forbi at den piper (en lyd som gjør at man gjerne vil slippe knappen), så tvangskjører du de. De vil heller ikke åpnes fullt dersom du har kjørt under noe uten å ha vært over 15 km/t i mer enn ti meter etterpå, altså kjører du for eksempel under en portal, greiner fra et tre og lignende på vei inn til gården din, så vil den sette seg i inne-modus med dørstilling i low, fordi den tror den har kjørt inn en port. Da må du opp i 15 km/t i minst ti meter, med fri klaring oppover (100 meter i følge logikken) før den "resetter" seg og setter seg i ute-modus.

Som nevnt, alle settinger er som de skal og jeg følger nøyaktig de instruksjoner som blir gitt.

Espen Hugaas Andersen

#4
Høres ut som du har vært litt uheldig, og det er masse du forteller om som ikke er akseptabelt.

Men når man ikke har kjøpt hardware som er i stand til å støtte Netflix så blir denne kritikken ganske rar. MCU 2 er en betraktelig oppgradering fra MCU 1, som du (og jeg) har. Sånn er det alltid - venter man lengre så kommer det bedre produkter på markedet.

Og jeg (og du) har fått og fortsetter å få oppdateringer som vår hardware støtter. Noen eksempler er easy entry-profil, speed limit mode, dog mode, camper mode, obstacle aware acceleration, flere spill inkludert sjakk, osv.

Når det gjelde treg superlading er det trolig pga kaldt batteri og/eller høy SOC. Jeg får som regel opp mot 145 kW om batteriet er varmt og SOC er 10-30%. Det er opp fra 120 kW når jeg kjøpte bilen.

Hva får du av ladehastighet på langtur, på din *andre* superlading, om du starter på f.eks 20%?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

"- som nevnt bestilte jeg samtlige tilvalg, inkludert 50kNOK for tilleggsutstyr som skulle muliggjøre autopilot. Det kommer neppe til å skje i bilens levetid. Den fikser ikke engang standard lane assist."

Du har ikke prøvd autopiloten enda?? :D

Det er dessverre ikke slik at høy bilpris garanterer for lite/ingen feil. Det er en veldig komplisert bil og slik jeg opplever det er både bilene og service blitt vesentlig bedre år for år.

kan du ikke bare selge bilen og kjøpe en annen bil?

geear

Sitat fra: PAS70 på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:47
Jepp. Det er absolutt mye hummer og kanari; omfanget av feil og problemer er jo nettopp en stor faktor i en frustrerende opplevelse. Nope. Jeg er ikke enig i at Tesla ikke skal stilles til ansvar for dette. Mitt utgangspunkt er som nevnt at en bil i denne prisklassen skal fungere svært bra. Jeg er ikke villig til å motta et dårligere produkt enn det som ble kjøpt og lovet fordi Tesla er en relativ nykommer på markedet. Kravet er det samme om selskapet har 100+ års erfaring eller bare 1.
Jeg har aldri hevdet at alle Teslaer har de problemene jeg opplever, jeg nevnte faktisk eksempler på at enkelte lånebiler fungerer bedre (f eks internetthastighet og lydkvalitet).
At det tar lang tid å loade kart tror jeg nok ligger på MCU1, ikke internetthastigheten i seg selv. Og jeg er enig i at det har blitt tregere siden 2017, men samtidig har vi også fått masse kjekke funksjoner, som sentry mode.

Sitat fra: PAS70 på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:47
Netflix ble neppe eksplisitt lovet. Men det lå sterke lovnader i salgspakken om fremtidige funksjoner som skulle implementeres fortløpende.
Jeg fikk min X i november 17, så vi er nok i samme båt med lovnader som ble gitt, og jeg må helt oppriktig si at jeg hadde ikke oppfattet noen som helst indikasjoner på at jeg kunne forvente å få Netflix eller andre tunge applikasjoner som ikke allerede var der. Derimot har vi jo fått en hel haug med endringer underveis. Noen negative, mange positive.

Sitat fra: PAS70 på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:47
Og igjen skal man kunne forvente kompatibilitet så kort frem i tid, det er som nevnt ingen teknologiske undere som ligger bak utviklingen her. Det blir som å kjøpe en toppspekket PC og så få beskjed to år senere at Windowsoppdateringer ikke vil fungere. Sonos fikk mye pepper nylig for å stoppe oppgraderinger til 12 år gamle produkter, men ble tvunget til å reversere beslutningen og yte support i større grad likevel. 5-10 år kan være en akseptabel periode, ikke knapt to år.
Syns igjen du blander kortene. Det var ikke snakk om 12 år gamle produkter fra Sonos. Kanskje de ble lansert da, men de var i salg inntil forholdsvis nylig. Har en haug med Sonos-enheter selv, og fikk selv mail om at to eller tre av mine ikke lenger var støttet, så jeg vet hva det går i. Og det som var kritikken var at de rett og slett kunne bli helt ubrukelige, og måtte kastes. På grunn av manglende oppdateringer på sikkerhetsfunksjoner og ikke minst dersom for eksempel TuneIn eller Spotify hadde gjort endringer som krevde endring på software, så hadde det sluttet å fungere helt på Sonos-enhetene. Slike ting er det ikke snakk om i det hele tatt med Tesla. De oppdaterer fortsatt i høyeste grad, en hel haug med oppdateringer hvert år selv med MCU1. Skal vi sammenligne, så tror jeg faktisk ikke jeg har fått en eneste signifikant ny funksjon på mine Sonos-produkter etter jeg kjøpte de, noe jeg heller ikke forventer, men det har kommet mange på Teslaen.

Sitat fra: PAS70 på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:47
Som nevnt, alle settinger er som de skal og jeg følger nøyaktig de instruksjoner som blir gitt.
Hvordan kan det da ha seg at ikke Tesla klarer å fremprovosere samme feil? Er det ikke bare å kjøre bort til de, få med en tekniker ut og vise hva som skjer? Og du har skjønt begrensningene og hvordan den leser om den er inne eller ute? Den kan altså tro den er inne selv om den ikke har noe rett over seg. Du må iallfall kunne si hva som står på skjermen i bilen, om den sier at den er satt til low eller ikke? Legg ut video/bilder?

Espen Hugaas Andersen

#7
Jeg hadde en feil på en av falkedørsensorene som kun inntraff når bilen sto med den siden av bilen i direkte sollys. (Antar det var noe med varme og/eller metall som ekspanderer pga varme.) Åpenbart klarte ikke Tesla å gjenskape feilen innendørs eller på de dagene jeg var hos servicesentret der det tilfeldigvis var overskyet. Men de byttet sensoren etter jeg filmet oppførselen. Så vil ikke si at det kan ikke være feil som Tesla bør fikse opp.

Hvor mye åpner dørene seg? Min åpnet seg bare såvidt på gløtt. En ting jeg har merket meg er at bilen er forsiktig i forhold til å slå dørene i taket om jeg nettopp har kjørt bilen ut av garasjen. Da vet den at den har detektert et lavt tak nylig, selv om den ikke står under tak i akkurat det øyeblikket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Har også hatt samme feil og var ganske forbanna på Tesla for at de, selv om jeg sa de ikke ville klare fremprovosere det, konkluderte med ingen feil og tvingte meg til å betale for å få ut bilen. Heldigvis var det enkel sak å få refundert pengene, og de fikk den inn igjen med videoer nok en gang, og ikke minst et bilde av skjermen som viste at hindringen fulgte med opp til taket når jeg tvingte døra opp med å holde inne knappen. Det var nærhetsføleren langt oppe på FWD-døra på venstre side som var limt feil (eller hadde løsnet på et punkt), slik at når dørpanelet ble varmt så detekterte sensoren døra som en hindring. De limte på ny, eller limte inn ny sensor, så ble det løst. Men dette var altså KUN om døra stod i direkte sollys, og da gikk døra bare 15 cm. Ikke relatert til taksensoren som skal se om den er inne eller ute...

Hodetelefoner

Vanlig at sensor i døren bak ramler ned.
Det er like spesielt som idiotisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA