Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. februar 2020, klokken 22:52
Sitat fra: Thob på mandag 03. februar 2020, klokken 21:58
Tror folk kan slappe av ift at Tesla skal sette opp prisen på allerede inngåtte bestillinger før prisøkning. Står ganske klart i kontrakten at avtalt pris på bil ikke kan endres. Det som kan endres er leveringsomkostninger ( som jo ble økt) og selvfølgelig avgifter utenfor Tesla's kontroll ( mva, lokale avgifter etc)
Det jeg imidlertid syns er rart er at vi som allerede hadde bestilt 19 toms hjul nå får oppgradert til 20 toms sånn uten videre. Er forståelig at de med 18 toms får 19 i og med at 18 toms ikke leveres til bilen, men de hadde ikke trengt å gi alle større hjul gratis. Men men, jeg er superhappy med det, og veldig kjekt å se at det faktisk lønnet seg med tidlig reservasjon denne gangen

Ja, avtalt pris er avtalt pris. Men de kan vel i teorien heve kjøpet til folk som har bestilt en bil som ikke kommer til å bli produsert (?) Altså LR+AWD. Og biler uten AP. Nå ser det jo heller utenom de vil gi disse en veldig gunstig deal. Det er litt Lotto dette her. Noen er heldigere enn andre...

Det er jo ikke sånn at det skiller så veldig store summer uansett her, men at det var lurt å reservere dag 1 er det ingen tvil om.

Det blir spennende å se hva de gjør med LR RWD-reservasjonsholderne. Jeg tror de oppgraderer felger, frister med gratis superlading og et lodd i kassa, eller eventuelt gratis premium connectivity så lenge kjøper eier bilen.


Magnus Hansen

Hvorfor skulle RWD bestillere få masse ekstra? De får vel tilbud om rimelig oppgradering til AWD?

kodax

#92
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:22
Hvorfor skulle RWD bestillere få masse ekstra? De får vel tilbud om rimelig oppgradering til AWD?
Fordi det kan være enklest for Tesla hvis de ikke taper mye på det. Misunnelig?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

LASOL

Jeg skjønner lite av betingelsene i forhåndsbestillingen. Jeg ser flere skriver at de har store rabatter på tidlige bestillinger i forhold til å gjøre det nå. Men dette virker helt tilfeldig. Noen beholder opprinnelig pris og andre får ny selv om de ikke gjør endringer i spekk.:o

Jeg bestilte en performance med blå lakk og selvkjøring morgenen 15 mars 2019. Jeg har ikke gjort endringer i  underveis. Jeg skrev ikke opp prisen jeg fikk da (dessverre) men mener det var under 600 000. I dag kan jeg legge inn ny bestilling og få prisen kr 620042,- for samme spekk. (Blå med selvkjøring) Min pris i dag er 619 642,- Jeg har altså "tjent" kr 400 på å bestille tidlig. Har noen med performance bestillinger andre erfaringer, og hva er din pris om du bestilte 15 mars 2019 ?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

lirekassa

Sitat fra: LASOL på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:59
Jeg skjønner lite av betingelsene i forhåndsbestillingen. Jeg ser flere skriver at de har store rabatter på tidlige bestillinger i forhold til å gjøre det nå. Men dette virker helt tilfeldig. Noen beholder opprinnelig pris og andre får ny selv om de ikke gjør endringer i spekk.:o

Jeg bestilte en performance med blå lakk og selvkjøring morgenen 15 mars 2019. Jeg har ikke gjort endringer i  underveis. Jeg skrev ikke opp prisen jeg fikk da (dessverre) men mener det var under 600 000. I dag kan jeg legge inn ny bestilling og få prisen kr 620042,- for samme spekk. (Blå med selvkjøring) Min pris i dag er 619 642,- Jeg har altså "tjent" kr 400 på å bestille tidlig. Har noen med performance bestillinger andre erfaringer, og hva er din pris om du bestilte 15 mars 2019 ?

Jeg husker ikke hva prisen for P var til å begynne med, men for de alle som bestilte LR RWD og LR AWD med AP så lønte det seg å endre bestilling så fort AP ble inkludert. Dette ble skrevet her på forumet, så er ikke helt tilfeldig.

De få som bestilte helt ribbet utgave har kommet best ut av det, og for de lønte det seg å ikke gjøre noen endringer underveis - derav svarte biler i reservasjonsbildene.

Jeg tror ikke noen har fått endret pris uten å ha gjort endringer i 'spekk', som du påstår. Det eneste er at samtlige har fått økt destinasjons- og dokumentavgift fra kr 6 920,- til kr 11 842,-.

Thob

Sitat fra: LASOL på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:59
Jeg skjønner lite av betingelsene i forhåndsbestillingen. Jeg ser flere skriver at de har store rabatter på tidlige bestillinger i forhold til å gjøre det nå. Men dette virker helt tilfeldig. Noen beholder opprinnelig pris og andre får ny selv om de ikke gjør endringer i spekk.:o

Jeg bestilte en performance med blå lakk og selvkjøring morgenen 15 mars 2019. Jeg har ikke gjort endringer i  underveis. Jeg skrev ikke opp prisen jeg fikk da (dessverre) men mener det var under 600 000. I dag kan jeg legge inn ny bestilling og få prisen kr 620042,- for samme spekk. (Blå med selvkjøring) Min pris i dag er 619 642,- Jeg har altså "tjent" kr 400 på å bestille tidlig. Har noen med performance bestillinger andre erfaringer, og hva er din pris om du bestilte 15 mars 2019 ?

Det tror jeg er fordi performance hele tiden har kostet det samme, mens awd har hatt en stor prisøkning nylig, dermed «sparer» de som bestilte tidlig penger.

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:24
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:22
Hvorfor skulle RWD bestillere få masse ekstra? De får vel tilbud om rimelig oppgradering til AWD?
Fordi det kan være enklest for Tesla hvis de ikke taper mye på det. Misunnelig?

Hvorfor skulle det være enklere det jeg foreslår? For du tror de som bestilte RWD skal få en AWD i stedet (uten tillegg i pris?) pluss en masse andre ting? Det er jo fullstendig ulogisk

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:24
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:22
Hvorfor skulle RWD bestillere få masse ekstra? De får vel tilbud om rimelig oppgradering til AWD?
Fordi det kan være enklest for Tesla hvis de ikke taper mye på det. Misunnelig?

Hvorfor skulle det være enklere det jeg foreslår? For du tror de som bestilte RWD skal få en AWD i stedet (uten tillegg i pris?) pluss en masse andre ting? Det er jo fullstendig ulogisk
Det kan være enklere for Tesla å gi dem dette gratis i stedet for å gi dem et tilbud de må godta, med tilhørende støy ift potensielt misfornøyde kunder. Hva de velger å gjøre kommer vel an på mange ting, bla. hvor mange biler med den konfigurasjonen som er reservert. Jeg har ingen formening om de velger p gjøre det ene eller det andre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Fra artikkel i Motor

Sitat

På spørsmål om kunder som har forhåndsbestilt Model Y vil få bilen til den prisen som opprinnelig ble annonsert, eller om økningen vil gjelde også for dem, svarer Sandvold Roland at den avgjørelsen ikke er endelig tatt, men at avtalen som er signert åpner for justeringer i etterkant.


Hmmm..

Pepsipepsi

Jeg leser bekreftelsen jeg fikk som at de kan endre prisen dersom jeg endrer oppsettet på bilen og  naturligvis om det kommer mva. Ikke ellers. Men at en risikerer å ikke få bil om den konfigurasjon en har bestilt ikke lenger leveres. Men blir jo tøv av Tesla å endre felgstørrelsen og dermed prøve å justere prisen grunnet dette.

Magnus Hansen

Ja, nå ser jeg at det er en nyere artikkel som bekrefter dette.

Sitat

Informasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge opplyser til Motor at prisendringen ikke vil gjelde for dem som allerede har bestilt bilen.

– Kunder som reserverte Model Y før prisøkningen og ikke gjør noen endringer i bestillingen sin, vil beholde prisen de fikk forespeilet da de reserverte. Hvis de gjør endringer i bestillingen sin (utstyr, lakk, felger, osv.), flyttes bestillingen over på ny prisliste, skriver Sandvold Roland i en e-post.



ToWalkOrDrive

Sitat fra: makki på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:11
ja :)
https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-beholder-gammel-model-y-pris-pa-tidlige-reservasjoner/

Blir jo litt spennende å se om de legger på opsjoner / valg som en ikke kan si nei til å kjøpe, som hengerfeste...med mindre det kan monteres etterpå.... Da blir det 33.000 + 6.000 = 39.000 for hengerfeste...
Det er faktisk nok å gå inn på Tesla.com og trykke "Endre" på reservasjonen, og trykke "Lagre endringer", og så vil prisen poppe opp 33.000, så ikke prøv på det (jeg gjorde det da prisen gikk ned...trengte ikke å faktisk endre noe på bilen)...og vipps var det spart en del tusen.
Tesla Model Y                         2021-

Pepsipepsi

Får håpe de holder hengerfeste utenfor. Det kan jo kanskje ettermonteres, og da tjener de ingenting om en gjør det et annet sted. Og FSD, skal en betale 88.000 for det? Da taper tesla enda mer siden en jo da lar være.

Magnus Hansen

Man jo håpe at alle Yer er klargjort for hengerfeste og at det bare er å kjøpe et kit og installere selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA