Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

Stark

Sitat fra: andy99 på mandag 03. februar 2020, klokken 10:21
Sitat fra: lirekassa på mandag 03. februar 2020, klokken 09:59
:+1:

Og lakk kostet 12 500,- på den tiden også.

Så for de som bestilte uten AP dag 1 så har de fått dette inkludert, og kommer best ut av det.

Ellers er det jo litt dumt mtp. eventuelt hengerfeste og andre justeringer at prisen nå har gått såpass opp. Hvor dynamiske er de når det kommer til justering mot gjeldende kronekurs? Den er jo ikke akkurat fordelaktig for oss for tiden.
Jeg tror heller ikke vi får bilen til redusert pris. Det er kommer nok flere endringer som gjør at vi må oppdatere konfigurasjon. Det er for mye penger for tesla å bare dele ut 30-50k pr bil. På en bil de kommer til å selge mer enn nok av uansett. Men lov å håpe :)

Hva tenker du at Tesla kan gjøre for å "tvinge" oss til å oppdatere konfigurasjonen? Annet enn å gjøre hengerfeste tilgjengelig altså.
Låner jo ikke bort 15.000 til Tesla for å være grei.

Slowpokes

#76
Viser ordren min som er identisk med Stark sin.
Bestilte ribbet standard bil uten autopilot. Fikk oppgradert 18" hjul til 19"hjul og lagt til autopilot forrige uke. Første bilde 19.mars, andre bilde 18 okt, tredje bilde 31 januar.


Stark

Sitat fra: Slowpokes på mandag 03. februar 2020, klokken 10:48
Viser ordren min som er identisk med Stark sin.
Bestilte ribbet standard bil uten autopilot. Fikk oppgradert 18" hjul til 19"hjul og lagt til autopilot forrige uke. Første bilde 19.mars, andre bilde 18 okt, tredje bilde 31 januar.

Godt å se at jeg ikke er alene om denne prisen! :+1:
Før og etter pris stemmer med økningen av omkostningene (4.922kr).

Magnus Hansen

Vel.. Det var jo alltid en risiko for tesla å ta inn bestillinger så tidlig mhp valutakurs. Det skal ikke vi lide for.. Men interessant de som har fått autopilot gratis. Vet ikke om de kommer til å prøve å gjøre noe med akkurat de

kodax

#79
Sitat fra: kodax på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:25
Husker ikke hva prisen var da jeg la inn reservasjon, men tror ikke prisen har gått opp annet enn leveringsgebyret som gikk opp for en tid siden.

Nå står det i hvert fall at jeg skal betale 559 142,- for:
Long Range firehjulsdrift
Midnight Silver Metallic lakk
19-tommers Sport-felger
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
Fullverdige selvkjørende egenskaper

Konfigurerer jeg det samme nå på Tesla.com blir det kr. 580 042,-

I dag har prisen på min reservasjon gått opp til 559 642,-, dvs en økning på 500,- ift. da jeg sjekket 30.januar.
Hjulene mine har nå blitt 20'' Induction Wheels, som koster 17 500,- mer en de 19'' jeg hadde, så totalt har jeg "tjent" 17 000,- på hjul-endringen Tesla har gjort for meg.
Konfigurerer jeg det samme nå på Tesla.com blir det kr. 597 542,-, så totalt får jeg 37 900,- i rabatt hvis dette står seg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

LASOL

Jeg skjønner lite av dette. Jeg reserverte en performance samme morgen som den ble lansert. Jeg har ikke endret konfigurasjon men i dag er det kun kr 400,- (!) dyrere å reservere en Y med samme spesifikasjoner. Er dette spesielt for meg eller for andre som også har reservert performance og som ikke har gjort endringer i spekken  :o
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Øyvind.h

Sjekket min nå. På innloggede sider står det nå 563.000 eller noe sånt.
Bestiller jeg en ny ender den på 570.

Når jeg sjekket for en uke siden mener jeg det stod 582" på min innloggede side, så de har justert ned prisen min.

Ser ut som de har lagt på 21" hjul istedenfor de 20" jeg egentlig har bestilt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LASOL

Hos meg står det kr. 619.642 for performance med blå lakk og selvkjøring. Reservasjonen ble lagt inn få minutter etter at det åpnet for reservasjoner.   :-[
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

REN-BIL

Registrerer at 7seter valget er fjernet som en mulighet ved ny bestilling. Har selv valgt 7seter, lurer på om hva som skjer med min bestilling...

Det er i alle fall spennende med en Tesla bestilling, skjer noe hele tiden og null snøring på hva og når jeg vil få bil...

lirekassa

Sitat fra: Stark på mandag 03. februar 2020, klokken 10:38
Sitat fra: andy99 på mandag 03. februar 2020, klokken 10:21
Sitat fra: lirekassa på mandag 03. februar 2020, klokken 09:59
:+1:

Og lakk kostet 12 500,- på den tiden også.

Så for de som bestilte uten AP dag 1 så har de fått dette inkludert, og kommer best ut av det.

Ellers er det jo litt dumt mtp. eventuelt hengerfeste og andre justeringer at prisen nå har gått såpass opp. Hvor dynamiske er de når det kommer til justering mot gjeldende kronekurs? Den er jo ikke akkurat fordelaktig for oss for tiden.
Jeg tror heller ikke vi får bilen til redusert pris. Det er kommer nok flere endringer som gjør at vi må oppdatere konfigurasjon. Det er for mye penger for tesla å bare dele ut 30-50k pr bil. På en bil de kommer til å selge mer enn nok av uansett. Men lov å håpe :)

Hva tenker du at Tesla kan gjøre for å "tvinge" oss til å oppdatere konfigurasjonen? Annet enn å gjøre hengerfeste tilgjengelig altså.
Låner jo ikke bort 15.000 til Tesla for å være grei.

Bilen er jo produksjonsklar, så det er begrenset med antall overraskelser som kan komme, ja. Jeg venter spent på battery day, men håper at eventuelle nyvinninger blir standard og ikke medfører noe tillegg.

CaZpaH

På min bestilling er bilde endret med de nye felgene og det står nå 19" (hadde i utgangspunktet 18") på bestillingen.

Totalt kr. 496.642,- på bestillingen min enda.

Konfigurerer jeg en lik bil i dag så ligger den på kr. 530.042,-. (standard hvit med hvitt interiør som eneste tilvalg).

Hadde i utgangspunktet tenkt å legge til hengerfeste, men hvis det ender på nesten kr. 42.000,- i prisøkning for å få på hengerfeste så får det heller være og jeg får heller låne bil fra noen andre de dagene jeg kjører søppel (er stort sett det jeg bruker hengefestet til).
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Thob

Tror folk kan slappe av ift at Tesla skal sette opp prisen på allerede inngåtte bestillinger før prisøkning. Står ganske klart i kontrakten at avtalt pris på bil ikke kan endres. Det som kan endres er leveringsomkostninger ( som jo ble økt) og selvfølgelig avgifter utenfor Tesla's kontroll ( mva, lokale avgifter etc)
Det jeg imidlertid syns er rart er at vi som allerede hadde bestilt 19 toms hjul nå får oppgradert til 20 toms sånn uten videre. Er forståelig at de med 18 toms får 19 i og med at 18 toms ikke leveres til bilen, men de hadde ikke trengt å gi alle større hjul gratis. Men men, jeg er superhappy med det, og veldig kjekt å se at det faktisk lønnet seg med tidlig reservasjon denne gangen

jkirkebo

Sitat fra: Thob på mandag 03. februar 2020, klokken 21:58
Tror folk kan slappe av ift at Tesla skal sette opp prisen på allerede inngåtte bestillinger før prisøkning. Står ganske klart i kontrakten at avtalt pris på bil ikke kan endres. Det som kan endres er leveringsomkostninger ( som jo ble økt) og selvfølgelig avgifter utenfor Tesla's kontroll ( mva, lokale avgifter etc)
Det jeg imidlertid syns er rart er at vi som allerede hadde bestilt 19 toms hjul nå får oppgradert til 20 toms sånn uten videre. Er forståelig at de med 18 toms får 19 i og med at 18 toms ikke leveres til bilen, men de hadde ikke trengt å gi alle større hjul gratis. Men men, jeg er superhappy med det, og veldig kjekt å se at det faktisk lønnet seg med tidlig reservasjon denne gangen

Det lønner seg for de som vil ha større hjul ja. Jeg hadde blitt ganske muggen om jeg hadde hatt en Y-reservasjon da jeg ville hatt 18" så for min del hadde det bare vært en ulempe. Får håpe felgene går om hverandre med Model 3, da blir det enkelt å bytte om jeg kjøper en Y på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 22:14
Sitat fra: Thob på mandag 03. februar 2020, klokken 21:58
Tror folk kan slappe av ift at Tesla skal sette opp prisen på allerede inngåtte bestillinger før prisøkning. Står ganske klart i kontrakten at avtalt pris på bil ikke kan endres. Det som kan endres er leveringsomkostninger ( som jo ble økt) og selvfølgelig avgifter utenfor Tesla's kontroll ( mva, lokale avgifter etc)
Det jeg imidlertid syns er rart er at vi som allerede hadde bestilt 19 toms hjul nå får oppgradert til 20 toms sånn uten videre. Er forståelig at de med 18 toms får 19 i og med at 18 toms ikke leveres til bilen, men de hadde ikke trengt å gi alle større hjul gratis. Men men, jeg er superhappy med det, og veldig kjekt å se at det faktisk lønnet seg med tidlig reservasjon denne gangen

Det lønner seg for de som vil ha større hjul ja. Jeg hadde blitt ganske muggen om jeg hadde hatt en Y-reservasjon da jeg ville hatt 18" så for min del hadde det bare vært en ulempe. Får håpe felgene går om hverandre med Model 3, da blir det enkelt å bytte om jeg kjøper en Y på sikt.
Får man gratis med hjul som er verdt 17500,- mer, så kan man nok tjene en slant på å selge dem og kjøpe 18".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: Thob på mandag 03. februar 2020, klokken 21:58
Tror folk kan slappe av ift at Tesla skal sette opp prisen på allerede inngåtte bestillinger før prisøkning. Står ganske klart i kontrakten at avtalt pris på bil ikke kan endres. Det som kan endres er leveringsomkostninger ( som jo ble økt) og selvfølgelig avgifter utenfor Tesla's kontroll ( mva, lokale avgifter etc)
Det jeg imidlertid syns er rart er at vi som allerede hadde bestilt 19 toms hjul nå får oppgradert til 20 toms sånn uten videre. Er forståelig at de med 18 toms får 19 i og med at 18 toms ikke leveres til bilen, men de hadde ikke trengt å gi alle større hjul gratis. Men men, jeg er superhappy med det, og veldig kjekt å se at det faktisk lønnet seg med tidlig reservasjon denne gangen

Ja, avtalt pris er avtalt pris. Men de kan vel i teorien heve kjøpet til folk som har bestilt en bil som ikke kommer til å bli produsert (?) Altså LR+AWD. Og biler uten AP. Nå ser det jo heller utenom de vil gi disse en veldig gunstig deal. Det er litt Lotto dette her. Noen er heldigere enn andre...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA