Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Aksel134 på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:28
Kanskje vi får noe igjen for den tidligere bestillingen likevel..? Problemet er at jeg heller beholder 3 med krok enn Y uten...

Noen som vet hva som er praksis på dette? Har selv reservert når prisen var lavere, men regnet ikke med vi fikk beholde den prisen?

Vi har vel inngått en avtale..? Da må man lese detaljene for å se om Tesla har lagt inn mekanisme for å justere prisen. De har justert opp en gang ved å øke leveringsomkostningene. Men prisen på selve bilen var uforandret

Slik praksisen har vært tidligere er at dersom du ikke endrer noe så vil du få prisen du bestilte den for. Dersom du går inn og trykker "endre" og så lagrer (uavhengig av om du har endret noe), så får du oppdatert pris (dagens pris). Jeg gjorde det da prisen hadde gått ned, slik at jeg fikk lavere pris. Jeg har ikke tenkt å endre mer, siden jeg nå har en AWD, som er svart for 497.000. Eneste som er kjipt er hvis de kommer med opsjon på hengerfeste, og at en må inn og endre for å få det. I så fall vil hengerfeste koste over 38.000, så da vil jeg heller sjekke mulighetene for ettermontering.
Tesla Model Y                         2021-

Rocklobster

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:51
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Aksel134 på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:28
Kanskje vi får noe igjen for den tidligere bestillingen likevel..? Problemet er at jeg heller beholder 3 med krok enn Y uten...

Noen som vet hva som er praksis på dette? Har selv reservert når prisen var lavere, men regnet ikke med vi fikk beholde den prisen?

Vi har vel inngått en avtale..? Da må man lese detaljene for å se om Tesla har lagt inn mekanisme for å justere prisen. De har justert opp en gang ved å øke leveringsomkostningene. Men prisen på selve bilen var uforandret

Slik praksisen har vært tidligere er at dersom du ikke endrer noe så vil du få prisen du bestilte den for. Dersom du går inn og trykker "endre" og så lagrer (uavhengig av om du har endret noe), så får du oppdatert pris (dagens pris). Jeg gjorde det da prisen hadde gått ned, slik at jeg fikk lavere pris. Jeg har ikke tenkt å endre mer, siden jeg nå har en AWD, som er svart for 497.000. Eneste som er kjipt er hvis de kommer med opsjon på hengerfeste, og at en må inn og endre for å få det. I så fall vil hengerfeste koste over 38.000, så da vil jeg heller sjekke mulighetene for ettermontering.
Ganske sikker på at prisen på min reservasjon har økt nesten 5%. Uten at det betyr noe før den blir bekreftet av Tesla. Blir ikke siste endring uansett dette tror jeg. Alt for tidlig å rope ulv. Men hadde vært greit med en oppklaring fra Tesla om prisene ved reservasjon betyr noe lenger og om vi som bestilte rwd er dyttet bak i køen.

Magnus Hansen

Ja, prisen for alle som reserverte tidlig økte tidligere ved at de økte leveringsgebyret. Foreløpig ikke skjedd noe etter gårsdagens prisøkning på nye konfigurasjoner

kodax

Husker ikke hva prisen var da jeg la inn reservasjon, men tror ikke prisen har gått opp annet enn leveringsgebyret som gikk opp for en tid siden.

Nå står det i hvert fall at jeg skal betale 559142,- for:
Long Range firehjulsdrift
Midnight Silver Metallic lakk
19-tommers Sport-felger
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
Fullverdige selvkjørende egenskaper

Konfigurerer jeg det samme nå på Tesla.com blir det kr. 580042,-
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PionerThink

Stemmer nok det! Når jeg bestilte 20/3-19 var gebyrene lavere enn det som kom opp hvis jeg gikk inn for å gjøre endring i dag. Mener å huske leverings- og dokumentgebyret nå var over kr.10 000. Som nevnt tidligere er grunnprisen også gått opp kraftig siden jeg la inn bestillingen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Øggen

Ifølge twitter gjengen til Elon, så blir en oppgradert fra 18" til 19" uten kostnad i USA iallefall...

https://twitter.com/thirdrowtesla/status/1222932440160714753?s=19
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

k1

Hvorfor fjerne 18'' mon tro? Jo større hjul, dess høyere forbruk og lavere komfort..
Noen som har formeninger om det?

tornaldo

Sitat fra: Øggen på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:30
Ifølge twitter gjengen til Elon, så blir en oppgradert fra 18" til 19" uten kostnad i USA iallefall...

https://twitter.com/thirdrowtesla/status/1222932440160714753?s=19

Deilig å ha bestilling inne fra før da. 30000 kr spart.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magster

Dollar står i 9,21kr nå, er nok en av årsakene, det og nye felger.

kodax

Kan se ut som at de som bestilte RWD, kanskje får AWD til en billig penge?
« Sandvold Roland sier imidlertid at de skal sørge for at de som har bestilt bakhjulsdrift-varianten skal bli fornøyde»
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/RRBwjd/tesla-fjerner-den-billigste-model-y-varianten
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

lirekassa

Sitat fra: kodax på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:27
Kan se ut som at de som bestilte RWD, kanskje får AWD til en billig penge?
« Sandvold Roland sier imidlertid at de skal sørge for at de som har bestilt bakhjulsdrift-varianten skal bli fornøyde»
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/RRBwjd/tesla-fjerner-den-billigste-model-y-varianten

Eller at de produserer biler nok til å dekke etterspørselen?

Jeg bestilte ikke RWD fordi jeg antok at den uansett kom en god stund etter AWD, men hadde vurdert å legge inn to reservasjoner om det var litt mindre enn 15K per.

Kartelaven

Sitat fra: kodax på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:27
Kan se ut som at de som bestilte RWD, kanskje får AWD til en billig penge?
« Sandvold Roland sier imidlertid at de skal sørge for at de som har bestilt bakhjulsdrift-varianten skal bli fornøyde»
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/RRBwjd/tesla-fjerner-den-billigste-model-y-varianten

Leste på TMC forum at når  Tesla ikke klarte å levere LR RWD til alle som hadde bestilt i Nederland, ble de tilbudt å bytte til SR+ og AWD med diverse gratis tilvalg, typisk lakk og hjul. 
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:47
Hvorfor fjerne 18'' mon tro? Jo større hjul, dess høyere forbruk og lavere komfort..
Noen som har formeninger om det?

Det kan være at de har funnet ut at ettersom bilen er høyere og får et høyere tyngdepunkt, så ønsker de større hjul for å unngå vagging i svingene. Antar at dekkets ytre omkrets er større siden de tilbyr opptil 21". I tillegg ser det gjerne bedre ut på en såpass mye høyere bil enn Model 3.
Tesla Model Y                         2021-

Kartelaven

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2020, klokken 06:44
Sitat fra: k1 på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:47
Hvorfor fjerne 18'' mon tro? Jo større hjul, dess høyere forbruk og lavere komfort..
Noen som har formeninger om det?

Det kan være at de har funnet ut at ettersom bilen er høyere og får et høyere tyngdepunkt, så ønsker de større hjul for å unngå vagging i svingene. Antar at dekkets ytre omkrets er større siden de tilbyr opptil 21". I tillegg ser det gjerne bedre ut på en såpass mye høyere bil enn Model 3.

Jeg tror det handler om estetikk og standardisering av hjulopsjoner de har høyere fortjeneste på. Mindre felg gir bedre rekkevidde, lavere pris på dekkbytte og bedre komfort (uten luftfjæring ville jeg ikke hatt noe annet en 18" på vinterhjul i alle fall).
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

LASOL

Har det skjedd noe med alles priser? Jeg reserverte en performance samme morgen som det var mulig å reservere. Må innrømme jeg ikke skrev ned prisen jeg fikk da, men ser nå at min pris er kr 619642 og pris for å reservere i dag er kr 620042, Dvs kr 400 dyrere å reservere i dag.. Da må jo alle prisendringer ha kommet på bilen min underveis selv om jeg IKKE har gjort endringer i bestillingen  :o Kan dette være riktig? Da er det jo liten vits å reservere selv om en kan håpe at tidlig reservering kan bety tidlig levering.  ::)
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA