Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

X/S 75-pakker får nå 130 kW på SuC, har noen testet hos Ionity?

Startet av geear, onsdag 29. januar 2020, klokken 14:18

« forrige - neste »

geear

Som vi er inne på i denne tråden, så får nå 75-pakkene opp i 130 kW på supercharger. Er det noen som har testet å lade 75-pakkene på Ionity eller andre lynladere under optimale forhold? Er det mer å hente, eller er 130 kW maks?

(Har CCS-adapter selv, men det har ikke passet å teste.)

Kim-

Tror ikke det er mer å hente når 100 pakken lader fortere/høyere peak
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Det er 50 V lavere spenning på 75-pakken enn 100-pakken, og det kan være nok til å være årsaken til maks på 130 kW.

75en min er oppe i ca. 388 A ved 333-335 V når bilen viser at den får 130 kW, og 388 A * 335 V = 129 980 W

Hvis vi antar at 100-pakken har peak ved samme SoC, akkurat 50 V opp, så vil det si 388 A * 385 V = 149 380 W

Så da er spørsmålet om 388 A er maks av hva bilen vil ta i mot, eller om det er SuC som ikke leverer mer (stemmer jo med 150 kW maks), og den faktisk vil klare enda mer hvis den får høyere amp...

Apache

Jeg er mere interesseret i at lake hastigheten ikke stuper fra 100+ kw til under 50kw ved 50% ladet eller noe i den duren.
Husker ikke detaljene fra min TMS 75d, men det føles ikke så langt unna.

geear

Ja, den ramper raskere ned nå enn før. Tidligere hadde jeg peak på 42 %, og så matchet prosent og ladestrøm i kW på rundt 65-66 % / kW. Nå er peak ladefart på 29 - 30 %, og ladefarten på 42 % er samme som før, men allerede på 59 % så treffer den seg selv med 59 kW. Den gamle kurven ga rundt 80 kW ved 59 %, så om den nye kurven lønner seg kommer nok an på SoC både inn og ut.

Kanskje det er derfor jeg holdt på å spy av lading i helga, når jeg helst skulle hatt 90 %. Var så møkklei av lading at tanke om fossilbil meldte seg. Prøver å finne andre måter å løse logistikken på. Problemet er at så lenge vi ikke har lading der bilen står parkert, så blir ikke problemet fryktelig ulikt med et 100-batteri.

DagfinnN

Sitat fra: gr på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:01
Kanskje det er derfor jeg holdt på å spy av lading i helga, når jeg helst skulle hatt 90 %. Var så møkklei av lading at tanke om fossilbil meldte seg.
Du får ta deg en 2 timers tur i en fossil og se om tanken fortsatt består :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på fredag 31. januar 2020, klokken 10:13
Sitat fra: gr på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:01
Kanskje det er derfor jeg holdt på å spy av lading i helga, når jeg helst skulle hatt 90 %. Var så møkklei av lading at tanke om fossilbil meldte seg.
Du får ta deg en 2 timers tur i en fossil og se om tanken fortsatt består :)
Du setter ikke pris på å starte en frossen dieselmotor, vente 20 min på varme og fylle drivstoff til 18,- literen?:D

Muffinman

Nå skal det sies at dieselbilen jeg hadde fra 2007 til 2013 alltid bød på varm motor og varm kupe ved oppstart. Og drivstoff utgiftene blir store bare om man kjører mye.

Fint med elbil, men la oss nå ikke overdrive  :police:

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på fredag 31. januar 2020, klokken 11:57
Nå skal det sies at dieselbilen jeg hadde fra 2007 til 2013 alltid bød på varm motor og varm kupe ved oppstart. Og drivstoff utgiftene blir store bare om man kjører mye.

Fint med elbil, men la oss nå ikke overdrive  :police:
Ble det kaldt nok (fra -10 og nedover) så ble vår 2.0tdi Passat aldri skikkelig varm.

Med 25000km i året så regner jeg 25000 kr i diesel vs 5000,- i strøm (forutsatt at all lading foregår hjemme). Det er bare drivstoff. Må ikke glemme de andre utgiftene med olje osv

Muffinman

Sitat fra: 1000kwh på fredag 31. januar 2020, klokken 12:05
Ble det kaldt nok (fra -10 og nedover) så ble vår 2.0tdi Passat aldri skikkelig varm.
Sikkert fordi den ikke hadde dieselvarmer med timer. Tror ikke dette er off topic  :D

Kim-

Kan være det er en stund siden, men ser nå at tesla oppgir maks ladehastighet med CCS adapter til 142kW
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Hadde ikke datagrunnlag med ny software annet enn fra 12 til 71 % (så spesielt det første punktet på 12 % er veldig usikkert, vil tippe den hadde vært høyere oppe om jeg startet på lavere SoC), men lagde en sammenligning med slik ladekurven min var fra bilen var ny i nov. 17, og samme bil nå med 2020-software (på sw-oppdatert SuC v2).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

tornaldo

Det er jo en god utvikling hvis man i hovedsak ferdes der det ikke er alt for langt mellom superladere. Å holde seg mellom 5-50% gir relativt god hastighet, og er oppnåelig i store deler av Sør-Norge og nedover sentral-Europa
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Ja, det er en stor oppgradering for kjapt påfyll i nedre halvdel av pakka. Estimerer at 10 - 50 % (27 kWh) vil ta ca 15 minutter, og tilsvarer 11 - 13 mil. Ikke dårlig det.

Ladetid fra 0 - 75 % mistenker jeg allikevel er omtrent den samme som før. Har dessverre i blant behov for å starte lading selv med 45 - 50 % på tanken, og også forholdsvis ofte lade helt til 90 %, og det føles ulidelig tregt når en når 60-tallet.

tornaldo

Ja ser den. Finner litt lite data om den nye ladekurven til 75-pakkene etter at den ble justert. Det er vel sant som du sier liten forskjell hvis man skal gå til 70-80%, men det gjør i det minste TMS litt mer konkurransedyktig opp mot TM3.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA