Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt 2016/2017 Leaf 30kwh importert fra Nederland

Startet av jonassn, onsdag 29. januar 2020, klokken 12:17

« forrige - neste »

jonassn

Hei,

Er ny på forumet og blivende førstegangskjøper av elbil. Har siktet meg inn på Leaf 2016/2017 30kwh pga. en fin balanse mellom pris og rekkevidden jeg trenger. Har lest meg svett opp på bilen og hva jeg bør se etter.

Har funnet en av interesse nå(denne: https://en.vindecoder.pl/SJNFAAZE0U6058991), men så er den bruktimportert fra Nederland i 2017, og da reiser det seg flere spm. som jeg ikke har funnet svar på og som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1) Selger sier ikke noe om hvorvidt denne er Visia, Acenta eller Tekna. Men den har skinnseter, Bose, Navi, osv. og ser derfor ut som en Tekna for meg. Men var disse utstyrspakkene likt over hele Europa, så man kan forvente å få akkurat det samme som på en norsk Tekna fra 2016/2017? Eller kan dette være en hybrid-sak med annen pakke enn de som ble levert i Norge?

2) Særlig varmepumpe har jeg fått med meg er viktig. Selger vet ikke selv om bilen har dette. Men om svaret på spm. 1 over er at det er en fullblods Tekna, så er vel varmepumpe standard her. Dersom ikke, hvordan kan jeg finne ut av dette om jeg drar for å se på bilen? (lurer på det samme med LED-lys forøvrig)

3) Bilen har gått i underkant av 100K og selger har nylig utført batterisjekk hos merkeverksted som ser bra ut. Er denne dokumentasjonen jevngod med feks. en avlesning via Leafspy(som jeg ikke har for hånden)?

4) Gjelder 8 år/160K garantien på batteriet også for importbiler?

5) Annet jeg bør være OBS på utenom normal sjekk, prøvekjøring og sunn fornuft?

Hva enn jeg kan få av hjelp, på en eller flere av punktene, så er jeg veldig takknemlig :) :+1:


kaiat

1. Ut fra VIN som du oppgir, er dette en Tekna. Skinn er også kun på Tekna. Utstyrsnivåene er like over hele Europa, det finnes dog en versjon som heter Visia+ som ikke er solgt ny i Norge. Jeg ser ellers at den har 6,6 kW-lader, det kan være praktisk. De fleste har standardladeren på 3,3 kW.


2. Denne bilen har varmepumpe. Dekoding av VIN indikerer også at det er Cold Climate-pakke (tror egentlig at alle Tekna har denne - har aldri funnet en Tekna uten, norsk eller import).

3. Leafspy gir bedre info enn Nissans egen sjekk, som gir full score nesten uansett har jeg inntrykk av.

4. Ja, denne er lik for alle europeiske biler.

5. Det var vel en recall på 30 kWh-versjonen der bilen indikerte feil restkapasitet på batteriet. Sikkert gjort om bilen har hatt service hos en Nissan-forhandler, ellers kan det være verdt å sjekke opp i.

jonassn

@kaiat - Tusen millioner(altså; én milliard) takk!

Svarte på hele smørbrødlista mm., og satte alle puslespillbrikkene på plass for meg. Håper jeg kan bli en ringrev på elbil etterhvert selv, og på den måten kunne betale min gjeld på steder som dette.

Det eneste jeg har fått med meg utenom, og som kanskje er den absolutt eneste forskjellen fra en norsk Tekna, er de manglende lyktespylerne. Men det ser jeg på som et pluss. Hadde en A4 med xenonlys en gang, og den kjørte jo bånnski i spylervæsketanken når slusene åpna, uten at lysa lyste noe særlig bedre etterpå av den grunn.

jonassn

Da ble det innkjøp av denne. Veldig fornøyd så langt! Ift. forskjeller, så kan jeg også legge til at denne heller ikke har piping når man rygger. Altså, det lydsignalet som sier noe om klaring bak. Mulig det kan aktiveres dersom alle sensorer allerede er der.

kaiat

Ingen Leaf av 1.generasjon (2011-2017) har ryggesensorer originalt, men det finnes sett for ettermontering (også hos Nissan).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA